Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
Vandaag om 23:19:44
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 23:17:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 23:16:36
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 23:04:23
Fleischmania Nostalgia door ArjanB
Vandaag om 22:37:44
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
Vandaag om 22:37:25
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Ruben1990
Vandaag om 21:22:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
Vandaag om 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:50:24
Station Roodeschool door Nohome
Vandaag om 20:36:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
Vandaag om 20:33:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:14:32
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Remco vM
Vandaag om 19:31:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
Vandaag om 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
Vandaag om 19:25:03
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 18:37:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:25:41
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
Vandaag om 18:00:32
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
  

Auteur Topic: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan  (gelezen 58753 keer)

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #120 Gepost op: 20 November 2019, 09:37:56 »
Goedemorgen Evert en Bas,

De gedachte is, dat de locomotief met de 'kop naar voren' richting Winsum (keerlus) rijdt.
Vanuit de keerlus komt het dan met de 'kop naar voren' aan op station Zoutkamp.
Daar wordt hij losgekoppeld en rijdt naar het doorlopende spoor rechtsonder. Van daaruit naar de draaischijf,
wordt gedraaid en gaat (eventueel ook via het kolenpark) dan weer met de 'kop naar voren' voor de wagons.
Het lijkt mij leuk om deze bewegingen dus op de baan te hebben.
Ik vind het wel aannemelijk, dat het op deze wijze gebeurde. Maar zeker weten doe ik het niet.
Ik zal mijn vader eens vragen of de treinen ook wel eens achterstevoren reden.
« Laatst bewerkt op: 21 November 2019, 18:55:20 door Zilte »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7557
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #121 Gepost op: 20 November 2019, 09:54:40 »
Hangt er vanaf welke locomotieven je uiteindelijk gaat inzetten, met de 7000'n zoals die door Piet gememoreerd zijn, kan net zo makkelijk voor, dan wel achteruit gereden worden, daar zijn het tenslotte tenderlocs voor.
Wat dan met een keerlus overblijft is wat Wolter schets en dat is dat de trein in dezelfde rijtuig volgorde terugkeert als dat hij vertrok. Het is aan jouw of jij dat een probleem vindt.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #122 Gepost op: 20 November 2019, 10:40:50 »
Dag Zilte,
Zoals eerder als geschreven is een fiddleyard wellicht een betere oplossing. Hier vindt je meerdere voorbeelden.
https://www.google.com/search?q=fiddleyard&sxsrf=ACYBGNSLn-h_N6rvCelrzzpG-8lDNgAbFw:1574242457257&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiD0NGTvvjlAhXF5KQKHR-IDicQ_AUoAXoECAwQAw&

Verder ben je met een mooie uitdaging bezig vind ik. (y)

Grt. Ric

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #123 Gepost op: 20 November 2019, 11:06:14 »
Uit de schaarse foto's concludeer ik dat de locomotieven op de Marnelijn met de schoorsteen vooruit reden. Dus ze werden steeds in Zoutkamp en Winsum gekeerd en weer voor de trein gezet.
Wanneer je de foto's tot 1938 bekijkt, dan valt het ook op dat achter de locomotief eerst de rijtuigen zijn gekoppeld en dat de bagagewagen als laatste komt, met het hoge "Pruisische"conducteurscompartiment achter.
Zou de bagagewagen op deze lijn ook, evenals de locomotief steeds gekeerd zijn?
Daar hadden ze in Zoutkamp en Winsum voldoende tijd voor.
Soms werd achter de bagagewagen nog een goederenwagen meegenomen.
 
Op de meeste foto's is één van de drieassige bagagewagens te zien, met twee schuifdeuren aan elke zijkant en loopdeuren in de bagageruimte naar het balkon van het rijtuig.
Deze bagagewagens zijn gebouwd door Werkspoor.

Ik denk dan ook dat in het railplan van Zilte een keerlus volstaat en dat de trein ongewijzigd weer kan binnenkomen.




Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #124 Gepost op: 20 November 2019, 11:19:32 »
@Eric, op de Marnelijn reden oorspronkelijk twee locomotieven van de serie 7100, niet 7000.
Dit waren in 1922 no. 7111 en 7123, jammer dat niemand dit model ooit heeft uitgebracht!

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7557
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #125 Gepost op: 20 November 2019, 11:31:04 »
Te snel gelezen Piet en dus verkeerd overgenomen... Maar ook dat zijn tendermachines.
Dat ze dus op foto's altijd met de schoorsteen voor rijden is wat opmerkelijk.
Nu praten we natuurlijk wel over een tijd waar arbeid goedkoop en de baas ook echt DE BAAS was, dus als die het mooier vond staan met de schoorsteen voor werd dat gewoon gedaan.
Verder is van een aantal tenderloc's wel bekend dat ze vooruit net wat mooier/zuiniger reden dan achteruit, dus dat kon dan voor de meester een reden zijn om de machine te draaien als daar de tijd voor was.
Ik weet alleen niet of dat voor de 7100'n ook het geval geweest is.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #126 Gepost op: 20 November 2019, 15:41:21 »
Vandaag de tweede luchtfoto ontvangen. Deze is gedateerd op 3 oktober 1943. Hierop is duidelijke het sillouet van de  draaischijf te zien en tot mijn verbazing ook de silloueten van de askuilen. Dus die zijn er dus wel geweest. Ook is te zien, dat de locomotievenloods al gesloopt was.
De rails liggen er nog wel en dat is ook in overeenstemming met de papieren uit de archieven. Ik moet nog zien te achterhalen, wanneer de locomotievenloods gesloopt is.
Kortom, weer wat wijzer.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #127 Gepost op: 20 November 2019, 16:54:41 »
Ik weet dat de smalspoorfabrikant Van Ducroo & Brauns te Wezep, "smal"spoorlocs gebouwd heeft voor normaalspoor. En dat moet ik even uitleggen: Ze namen een smalspoorloc ketel en machinistenhuis en plaatsen deze op een normaalspoor loopwerk. Deze dingen bleken al gauw te zwak voor hun werk. Enkele eindigden direct als schroot, maar anderen zijn waarschijnlijk doorverkocht aan bijv. dit aannemersbedrijf? Ik kan overigens nog wel achterhalen waar al die locjes naar toe gegaan zijn. Want hij lijkt me afwijkend van een staatsspoor ns 6500. Of heb ik dat mis?
« Laatst bewerkt op: 20 November 2019, 16:57:25 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #128 Gepost op: 20 November 2019, 19:19:28 »
@ zuylen: Als u doelt naar de locomotief van mijn reactie van 26 augustus 6.59 uur, zou dit dan een Klaus kunnen zijn?

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #129 Gepost op: 20 November 2019, 19:54:53 »
Zilte, volgens diverse  bronnen toont jouw aanlegfoto de normaalspoorloc van de aannemers van de Marnelijn; deze loc was vanaf 1920 in het bezit van H. Huisman, R. Zeeff en J. EN A. Huitzing.
In 1925 werd als eigenaar A.H. Huitzing uit Winsum en J. Huitzing uit Coevorden vermeld. Zojuist heb ik even gesproken met een buurman, zijn grootvader was een neef van deze beide broers. Dat heeft verder geen informatie opgeleverd.

Uit overlevering heb ik eens gehoord of gelezen dat deze aannemersloc nog enkele jaren na het gereedkomen van de Marnelijn bij de draaischijf in Winsum heeft gestaan.
Of dit waar is weet ik niet.
De bewuste loc is gebouwd in 1873 door Krauss, met het fabrieksnummer 300.
Deze loc is in 1900 door Esslingen van een nieuwe ketel voorzien.
In 1927 of 1939 is de vergunning van deze loc door het Stoomwezen ingetrokken.
Het zou mij niet verbazen wanneer dit locomotiefje in 1925 vanuit Winsum naar de eeuwige schrootvelden is vertrokken.

« Laatst bewerkt op: 20 November 2019, 20:10:39 door Piet Groot »

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #130 Gepost op: 27 November 2019, 06:56:09 »
Met mijn vader gesproken over de stand van de locomotieven. Het kwam dus wel voor, dat de locomotief achterwaarts trok, maar hij heeft dat nooit gezien bij een locomotief met tender. Ook gehad over een 'ladingmal' bij het laadperron. Of het een 'ladingmal' was of niet, er was in ieder geval een voorziening waar een wagon onderdoor kon en langs deze voorzien kon met een dekkleed omhoog hijsen en deze over een wagon heentrekken.
Van Piet Groot heb ik een voorbeeld meegekregen (waarvoor natuurlijk hartelijk dank) om hem mijn vader te laten zien.
Ook heb ik mijn vader de door mij aangeschafte luchtfoto's laten zien.  Op de oudste zijn de locomotievenloods, draaischijf, kolenpark, ed. al niet meer te zien. Het geheugen van mijn vader gaf ook geen uitsluitsel over wanneer deze zijn weggehaald, maar in 1936 is het vervoer van personen gestopt, dus het kan wel eens waarschijnlijk zijn, dat de zaak toen is geruimd.

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 393
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #131 Gepost op: 27 November 2019, 14:29:44 »
Vorig jaar in Eenrum een huis gekocht "voor later". Een heel verhaal maar dat zal ik U besparen.
Edoch, de zomer van 2018 was buitengewoon droog, waardoor de fundamenten van de retirade van het station Eenrum plotseling zichtbaar werden aan de hand van een verkleuring in het gras naast de sporthal. Zoals ook op Railtrash vermeld (bedankt voor de link trouwens !) is de sporthal gebouwd op de locatie van het stationsgebouw. Hiervan is niets meer te herkennen, behalve een flauwe bocht in de straat richting de Notaristuin, en verder het fietspad richting de brughoofden bij de Hoornse Vaart.

Er is een paar jaar geleden een plan geweest om de spoorlijn te herleggen als een soort light rail (ik dacht in 2014). Daarbij zou de spoorlijn Eenrum aan de zuidzijde passeren omdat het voormalige tracé is volgebouwd met woningen. Dit plan is niet voorbij het ontwerpstadium gekomen... 

Overigens is de voormalige remise van de paardentram Winsum - Ulrum nog steeds te bewonderen in Wehe-Den Hoorn. Na afbraak van de tramlijn is hier een garage in gevestigd geweest, en recent is het object gerestaureerd. Naar verluidt is ook de remise te Ulrum nog aanwezig maar die heb ik nog niet ontdekt.

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #132 Gepost op: 27 November 2019, 15:15:47 »
@ MacArthur: Bedankt voor de informatie. Grappig is, dat een draadje als dit toch diverse blikken en pluimages richting het mooie Noorden trekt.  ;D (y)
Zo wist mijn vader ook te vertellen, dat de sloot naast de spoorlijn van de Barrelbossertocht tot aan Zoutkamp voor het grootste is gedempt met huisvuil uit de omgeving en uiteindelijk is afgedekt met het ballastbed van de spoorlijn. Dit is weer te herkennen aan grint in de zavel wanneer er geploegd wordt.
Ook uitspraken van boeren, die hun arbeiders op pad stuurden met de mededeling: 'Pas op, 't traaintied'.

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #133 Gepost op: 27 November 2019, 20:25:19 »
We hebben in het Noorden van Groningen heerlijk de ruimte.
Het noordelijk deel van De Groninger Ommelanden heet nu gemeente Het Hogeland.
We hebben binnen de gemeentegrenzen een veerverbinding met Schiermonnikoog en Borkum; 10 in gebruik zijnde treinstations; een kleine getijdehaven maar ook een haven waar je met een geladen mammoettanker kunt aanmeren. Dit jaar hebben we een heliport er bij gekregen.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #134 Gepost op: 27 November 2019, 20:43:23 »


"maar ook een haven waar je met een geladen mammoettanker  kunt aanmeren"

Mischien wel niet. Denk dat die te veel diepgang hebben om volgeladen de Eemshaven aan te kunen doen


Arjan