Doel:€250.00
Donaties:€35.00

Per saldo:€-215.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door the_gold
Vandaag om 12:37:31
PB Models Herfstnieuwtje 2023 door Rick
Vandaag om 12:23:38
Brawa BR 644 Talent repareren door Dave.......
Vandaag om 12:20:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:42
SECR River Class (K Class) door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:09:48
Rosoft s88SD16-n bezetmelder, gevoeligheid i.c.m. vochtige ruimte. door naf125
Vandaag om 12:09:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 12:09:02
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! (H0 0,3m2) door Peter J K
Vandaag om 11:45:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 11:44:38
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door hansberekvam
Vandaag om 11:31:38
Foto gezocht van rode DE-1/2 met brandende sluitseinen door Bas, Dordrecht
Vandaag om 11:30:14
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Henk, of Erwin
Vandaag om 11:22:49
Rondom Charlois door hrp
Vandaag om 10:45:22
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door ruudns
Vandaag om 10:25:20
Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen' door Mitchell
Vandaag om 10:08:11
Marklin/Trix koploper door Arjan6511
Vandaag om 09:59:26
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 09:42:59
EifelBurgenBahn door tothebeach
Vandaag om 09:05:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Bert55
Vandaag om 08:31:32
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
Vandaag om 07:53:44
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
28 september 2023, 23:24:06
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Klaas Zondervan
28 september 2023, 23:12:38
Les Billards du Vivarais door Edsko Hekman
28 september 2023, 22:41:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
28 september 2023, 22:34:13
Piets Pieck Plein door Peter Kleton
28 september 2023, 21:55:41
Mec regelsysteem handleiding door Treinenwilhelm1962
28 september 2023, 21:49:49
Nederland in Z door Mitchell
28 september 2023, 21:49:07
28 en 29 oktober Modelspoordagen Venlo door Spoorrelais
28 september 2023, 19:53:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Smalspoorfan
28 september 2023, 19:50:46
C 7401/5 BTD deel 5 1988 Bedrijfsgegevens voor de Treindienst door Hans Reints
28 september 2023, 19:19:18
  

Auteur Topic: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan  (gelezen 53250 keer)

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 671
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #150 Gepost op: 05 januari 2020, 10:03:04 »
Hallo Zilte,

Een aantal van die 20.000 views zijn van mij. Ik lees met plezier jouw berichten over het onderzoek naar de historie van Zoutkamp. Je bent blijkbaar perfectionist en de kans bestaat dat jouw streven er toe leidt dat je nooit aan bouwen toekomt. Op zich is dat helemaal niet erg, zolang je lol hebt in het onderzoeken. Dat is meteen het mooie aan deze hobby. Er zijn zoveel aandachtsgebieden waar je je op kan richten en er is geen wet die voorschrijft dat je die allemaal moet gaan beheersen. Als jouw interesse uit gaat naar het zo goed mogelijk en in detail uitbeelden van een situatie uit lang vervlogen tijden is het bijvoorbeeld geen enkel probleem als de aansturing van de baan heel basic plaatsvindt.

Het is daarbij slechts weinigen gegeven om meteen de eerste keer de baan van je dromen te bouwen. In de praktijk zijn daar vaak wat iteraties voor nodig  ;D Al doende leert men.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #151 Gepost op: 05 januari 2020, 10:51:11 »
Beste Tom,

Fijn om te lezen, dat u met enig regelmaat kijkt.
Mijzelf kennende, dan klopt het streven naar perfectie, maar ook een briljante vorm van chaos.
Daarom heb ik al geruime tijd geleden besloten te gaan werken met mentale piketten. Voor dit plan heb ik er twee. Ik mag pas een piket verzetten, als ik een piket heb bereikt.
Zo stond er een piket bij het bezoek aan Utrecht. Daar ben ik geweest en nu heb ik dat piket bij een bezoek aan het Groninger archief geplaatst. Het andere piket staat bij het overnemen van de ontwerptekening uit 1915 in Anyrail. Voor dit piket moet ik het Hunsingokanaal en de diverse afwateringen nog intekenen. Als dit piket ook is bereikt, dan laat ik het even staan. Als het piket van het Groninger archief ook is bereikt, dan ga ik het plan 1 op 1 printen.
Dan hoop ik ook een overzicht te krijgen van het geheel en dan zullen er antwoorden moeten komen op vragen zoals:
- ga ik het 1:87 bouwen?
- ga ik aanpassingen doen?
- hoe ga ik het bouwen? (tafel of module)
- waar ga ik het bouwen?
- hoe gedetailleerd ga ik het bouwen?

En natuurlijk de hamvraag: ga ik het bouwen?

Ik heb ontzettend veel aardigheid in het uitpluizen van het één en ander. Maar dat is natuurlijk een keer eindig.
Uw zorg met betrekking tot de kans dat mijn streven er toe leidt dat ik nooit aan bouwen toekom, is ook al eerder uitgesproken. Grappig genoeg ben ik daar helemaal nog niet mee bezig, omdat de piketten er nog niet staan.
Ik sappel gewoon lekker door, doe waar ik lol in heb en zie wel.

Doet niet onverlet, dat ik wel verguld ben met de aandacht voor het plan. Van menigeen heb ik al op diverse manieren adviezen gekregen en mijn lijstje met adviezen groeit gestaag. Ze zullen op zijn tijd bekeken en gewogen worden.

NTM

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #152 Gepost op: 05 januari 2020, 14:54:02 »
Ik kon de foto ook al niet plaatsen in Zoutkamp.
De foto is gedateerd op 26 juli 1929.

Deze is van de lokomotievenloods in Zoutkamp.


Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #153 Gepost op: 05 januari 2020, 15:26:34 »
THX!!!!! Volgens de stukken moet dit inderdaad de locomotievenloods van Zoutkamp zijn. Inclusief de watertoren (vierkante uitbouw) en de in het bestek gewijzigde houten spanten naar stalen spanten. Ook dat de watertoren dicht langs de voorliggende rails gaan. Helemaal super!!! (y) (y) (y)
Ook de miskleurde stenen zijn in overeenstemming met de bestellijst van 1.300.000 miskleurde stenen.

Of de datum klopt, dat is een vraag, aangezien niet bekend is wanneer het depot is opgeheven. Wel dat de loods al gebouwd is geweest in 1922. Dus wellicht, dat de afdruk van een latere datum is.
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2020, 15:28:51 door Zilte »

Frans8800

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #154 Gepost op: 05 januari 2020, 15:29:54 »
Dat kan kloppen, zie deze montage met de luchtfoto die ik vond op http://fotos.serc.nl/groningen/delfzijl/delfzijl-56202/


Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #155 Gepost op: 05 januari 2020, 15:39:51 »
Ook bedankt voor het aandragen van deze verduidelijking. (y)

Frans8800

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #156 Gepost op: 05 januari 2020, 16:05:08 »
De foto van de andere loods is idd Zoutkamp van 1922 komt overeen met de tekening op blz 106 van het boek Locomotiefloodsen en Tractieterreinen. Verder wordt in hetzelfde boek op blz 161 Zoutkamp ook genoemd en geschreven dat het depot reeds na vier jaar werd opgeheven op 15 oktober 1926.

Mvg,

Frans


Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #157 Gepost op: 05 januari 2020, 16:11:35 »
Ik heb al eerder hier mogen lezen, dat het depot op 15 oktober 1926 is opgeheven, maar tot op heden nog geen documenten aangetroffen, die dat bevestigen. Dit is nog de laatste 'black spot' in mijn informatie winning. Ik hou vooralsnog wel deze datum aan, maar zoek nog bevestiging in de archieven.
De opheffing zou te maken kunnen hebben gehad met het veranderen van de te gebruiken locomotieven. In de archieven staat namelijk, dat de GLS moest rijden met locomotieven met tender, omdat tenderlocomotieven niet beschikbaar waren door de Staats Spoorwegen. Het gebruik van de locomotieven met tender was ook mede de reden waarom er er zowel in Winsum, als in Zoutkamp een draaischijf nodig was. De draaischijf in Winsum was een opgeknapt exemplaar van het emplacement in Eindhoven en die van Zoutkamp kwam uit Elst.
Op de luchtfoto van 1943 is de locomotievenloods ook niet meer aanwezig. Wel zijn de silhouetten van de sintelkuilen en draaischijf nog zichtbaar.
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2020, 16:17:06 door Zilte »

Frans8800

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #158 Gepost op: 05 januari 2020, 16:28:03 »
Wellicht is die informatie te vinden in het Nationaal Archief, mogelijk in een jaarverslag van dat jaar, of het voorgaande jaar.

https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.042.26?node=c01%253A7.

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #159 Gepost op: 05 januari 2020, 16:41:54 »
Ik ga het uitzoeken. Bedankt voor de input.

NTM

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #160 Gepost op: 05 januari 2020, 18:20:34 »
Een afbeelding van de lokomotievenloods in aanbouw vanaf de andere kant.

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #161 Gepost op: 05 januari 2020, 19:33:09 »
Ik kan dit alleen maar geweldig vinden. Super bedankt.

Hieronder de bouwtekening, voordat de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen zijn plasje erover had gedaan:

« Laatst bewerkt op: 05 januari 2020, 19:35:46 door Zilte »

NTM

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #162 Gepost op: 05 januari 2020, 20:04:15 »
Hierbij het resultaat, met NS lok 7123, nog met doorgestreept opschrift lok 543S

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #163 Gepost op: 26 januari 2020, 11:51:11 »
Collegae,

Het werk aan het plan 'Zoutkamp' ligt, zoals u ongetwijfeld heeft gemerkt, stil. Reden hiervan is, dat de mantelzorg voor mijn ouders en fysiek ongemak mij beperkt.
Op dit moment staan de piketten bij het afmaken van de tekening in Anyrail en een bezoek aan het Gronings archief.
Met een paar weken heb ik een week vrij en hoop dan het piket van het bezoek aan het Gronings archief te kunnen verplaatsen naar het Nationaal Archief te Den Haag.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2707
Re: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« Reactie #164 Gepost op: 26 januari 2020, 11:58:36 »
Zilte, ik wens je alle sterkte met de mantelzorg en zorg voor je zelf.

Een hobby is fijn, en je mag je er helemaal in verliezen, maar het is uiteindelijk gewoon een vrijetijdsbesteding. ‘Zoutkamp’ loopt niet weg.

Je had trouwens waarschijnlijk  al gezien dat de frivole beplanking van de loodsdeuren de strenge beoordelaars van de Staatsspoorwegen niet heeft overleefd.

Maar voor de komende tijd eerst alle sterkte!

Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.