Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendel module Viessmann 5214 door Eric B
Vandaag om 09:33:37
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 09:29:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door VulcanRaven
Vandaag om 09:24:01
Aandrijving metro gezocht door Pauldg
Vandaag om 09:20:28
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hollandserhbfan
Vandaag om 08:55:08
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 08:53:00
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
Vandaag om 08:51:58
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 08:21:15
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
Vandaag om 08:16:37
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans1963
21 October 2025, 22:25:44
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
21 October 2025, 21:58:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 October 2025, 21:57:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
21 October 2025, 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
21 October 2025, 21:43:51
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Bennis
21 October 2025, 21:28:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric v C
21 October 2025, 21:04:46
Project seaside Germany door Ronald Halma
21 October 2025, 20:51:01
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
21 October 2025, 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
21 October 2025, 19:37:55
ik mis al een poos door jerrytrein
21 October 2025, 19:29:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
21 October 2025, 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 October 2025, 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
21 October 2025, 18:51:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
21 October 2025, 18:41:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
21 October 2025, 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
21 October 2025, 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
21 October 2025, 15:26:17
Märklin 2025 door Quinzeedied
21 October 2025, 15:09:34
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
21 October 2025, 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
21 October 2025, 11:39:54
  

Auteur Topic: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan  (gelezen 60300 keer)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
  • Really old handsome bastard
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #90 Gepost op: 24 October 2019, 19:01:27 »
1 : 8 heeft met de hoekverhouding van de wissel te maken. De wisselhoek is de hoek die het puntstuk maakt. De wisselhoek wordt niet aangegeven in graden maar als hoekverhouding.
Dat klinkt misschien als abracadabra, maar check even dit. Even wat naar beneden scrollen (wisselhoek en snelheid) en dan kom je er vast wel uit.
1 : 8 waren wissels voor op emplacementen. Daar waar de snelheden nog laag zijn.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #91 Gepost op: 24 October 2019, 19:42:24 »
@ Hijlco: Dank voor uw antwoord. Voor mij betekent dit, dat de Tillig Elite 83 wissels een booghoek kennen van 1 : 3,75. Dit volgens de berekening van A.E. van Houwelingen. Dit maakt mij ook duidelijk, waarom ik bij het ontwerp de wissels in elkaar moet schuiven om de juiste maten aan te kunnen houden. Ik maak weer stappen, waarvoor dank.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8614
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #92 Gepost op: 24 October 2019, 22:52:17 »
Met Piet.
Jeroen

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #93 Gepost op: 25 October 2019, 06:37:03 »
Je hebt geluk, mooie duidelijk tekening  (y) Daarmee kan je op schaal bouwen.

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #94 Gepost op: 25 October 2019, 09:15:40 »
@ Jeronimos: Piet Groot heeft mij heel veel foto's aangeleverd, die hij via fb heeft gevonden. Ook heeft hij aangeboden mij met het rijdend materieel te willen helpen, waarvoor ik hem zeer, maar dan ook zeer erkentelijk ben. Tevens fungeert Piet voor mij ook als richtinggevend met zijn kennis over de lokaalspoorlijnen. 

@ Joke: Deze tekeningen heb ik gevonden in het archief van de gemeente Het Hogeland. Dat geldt ook voor alle andere bouwwerken, die op het emplacement aanwezig waren en gisteren in het archief in Utrecht de tekening gevonden van het laadperron. Ik hoop de onzekerheid over de draaischijf met een volgend bezoek aldaar op te kunnen lossen.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #95 Gepost op: 25 October 2019, 16:19:35 »
Volgens het boek "Locomotiefloodsen en tractieterreinen in Nederland 1839 - 1958" heeft er in Zoutkamp een draaischijf van 13,5 meter gelegen. In hetzelfde boek behalve dit nog wel wat meer info over Zoutkamp.

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #96 Gepost op: 25 October 2019, 17:24:19 »
@ Hans_omBC: Mogelijk is dan daar op bezuinigd, want in het plan staat een draaischijf van 14,5 m. Dit wordt in de stukken ook diverse malen genoemd. Zo gauw er weer een foto is te uploaden, zal ik een foto van een dergelijk stuk bijvoegen.

De tekst uit het archief van Utrecht (1918):

« Laatst bewerkt op: 27 October 2019, 13:17:20 door Zilte. Reden: Foto toegevoegd »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3361
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #97 Gepost op: 25 October 2019, 19:48:53 »
MK Modelbouwstudio had/heeft destijds een kit voor een Staatsspoor 13,5 m-draaischijf in HO uitgebracht. Daar is misschien nog wel aan te komen.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #98 Gepost op: 26 October 2019, 07:52:06 »
@ Wolter: Bedankt voor deze informatie. Mogelijk kan de 20 m draaischijf als bron dienen voor de bouw van de 13,5 of 14,5 m draaischijf.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3361
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #99 Gepost op: 26 October 2019, 09:06:58 »
Dat denk ik eerlijk gezegd niet. Die kleinere draaischijven dateren uit ruwweg 1865 tot 1880. Ze hadden een heel andere constructie dan de latere schijven. En spoorwegen deden nogal aan hergebruik van draaischijven die op andere plaatsen te klein waren geworden. Ik denk dus dat de schijf in Zoutkamp een tweedehandsje was. Heb je ‘Locomotiefloodsen en locdepots’ al? Ik dacht dat Van de Meene auteur was. Dat boek geeft antwoord op een aantal van je vragen.
Je kunt op dit forum ook de kit van de draaischijf van MK studio te koop vragen.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #100 Gepost op: 26 October 2019, 09:37:16 »
Goedemorgen Wolter,

Uit de stukken uit het archief in Utrecht is duidelijk geworden, dat de draaischijf van Zoutkamp geen tweedehands was, omdat die niet beschikbaar werden gesteld aan de GLS.
Het boek 'Locomotiefloodsen en locdepots' geeft geen 'hits' op het (g)orakel. Waarschijnlijk bedoeld u 'Locomotiefloodsen en tractieterreinen in Nederland 1839 - 1958'. Uit dit boek heb ik al de nodige informatie.
Zoals nu bekend zijn er door de GLS zowel in Roodeschool als in Winsum een draaischijf geplaatst. Van beide weet ik, dat de wanden schuin waren. Het lijkt dan ook aannemelijk, dat de draaischijf van Zoutkamp eenzelfde uitvoering kent. Helaas zijn die van MK studio haaks op de vloer, dus is dit geen optie. Maar allereerst moet duidelijk worden of de draaischijf er al dan niet heeft gelegen. Een nader onderzoek in de archieven gaat dat hopelijk uitwijzen.
« Laatst bewerkt op: 26 October 2019, 09:38:54 door Zilte »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3361
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #101 Gepost op: 26 October 2019, 09:58:41 »
Goedemorgen Zilte,

Klopt, ik bedoel dat boek.
Ik wens je verder succes met je onderzoek. En er zal ook een moment komen dat je genoegen moet nemen met beredeneerde aannames. Want werkelijk alles proberen te achterhalen is een vrijwel hopeloze onderneming. Je bepaalt gelukkig zelf hoe ver je daar in wilt gaan.

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #102 Gepost op: 26 October 2019, 11:27:34 »
Goedemorgen Wolter,

Als een onderzoek niet verder kan gaan, zullen aannames gemaakt moeten worden. Daarin heeft u gelijk. Maar tot dusver blijf ik mij verbazen over hetgeen er is. Zelfs telegrammen zijn nog te vinden. Heel bijzonder. Ik waag er in ieder geval nog wel een bezoekje aan. Ik heb nog een aantal archiefnummers, die wellicht de moeite waard zijn. Na het bestuderen van deze stukken neem ik de beslissing om al dan niet te gaan bouwen.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #103 Gepost op: 27 October 2019, 07:00:47 »
Morgen,
gewoon beginnen met bouwen, uit ervaring weet ik dat tijdens de bouw er telkens weer nieuwe bronnen bij komen. Vooral als mensen de bouw zien, komen er herinneringen boven en soms oude fotos.
 (y)

deze ken je al? http://www.winshem.nl/wp-content/uploads/Info-1998-nr3.pdf
« Laatst bewerkt op: 27 October 2019, 07:16:21 door Tulpendaal »

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #104 Gepost op: 27 October 2019, 09:07:46 »
Goedemorgen Joke,

In antwoord op uw vraag: Ik kende het geschrift nog niet. Wel een aantal pscr gemaakt - vergroot. Dank voor het meedenken.