Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan  (gelezen 54534 keer)

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #75 Gepost op: 03 oktober 2019, 08:49:17 »
Goedemorgen Joke,

Mijn ambitie is om bezig te zijn, niet om het af te krijgen. Ik wil gewoon bezig zijn met iets en daarbij zet ik de piketten nooit ver weg. Mijn huidige piket is het verwerken van de gemaakte foto's en aan de hand van de tekening met maten en zo correct mogelijk plan maken in Anyrail. Echter, moet ik dan wel weten welk type/soort/merk rails ik ga gebruiken, want in alles zit een verschil in maten.

Als dat is gebeurd, plaats ik een nieuwe piket. En misschien leert voortschrijdend inzicht mij ook, dat ik een piket moet verplaatsen. Bijvoorbeeld uw tip over de wielen.

Doet niet onverlet, dat alle tips en adviezen zeer welkom zijn. Er valt zoveel te leren.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #76 Gepost op: 03 oktober 2019, 09:52:04 »
Rails code 83 zijn geen probleem voor ouder materiaal, tenzij het om "echt oud" gaat en dan spreken we van minstens 40 jaar. Is verkrijgbaar bij de meeste betere merken, behalve Peco want daar is code 83 echt Amerikaans spoor.

Zelfs code 75 is bruikbaar met het nieuwere materiaal.Is bij mijn weten verkrijgbaar bij Peco op Europese maatvoering.

Dan heb je nog de "Fine scale" range, daar spreekt men van code 55 voor de spoorstaven en dan moet je echt wel alle wielen aanpassen, en hang je vast aan volledige zelfbouw voor je sporen en wissels. Maar het is wel echt mooi om zien.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #77 Gepost op: 03 oktober 2019, 09:56:37 »
Ik heb voor mijn model van Station Sauwerd gebruik gemaakt van Tillig Elite code 83.
Gezien ik dit project heb uitgevoerd op schaal, dus ook de lengte, is er ruimte voor
lange wissels welke bij veel fabrikanten niet in het assortiment zitten, en lange wissels
was voor mij een pré om het geheel zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven.

Mocht je in de gelegenheid zijn, Sauwerd is te zien in Groningen komend weekend op de
beurs van de MSC Railrunners.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #78 Gepost op: 03 oktober 2019, 20:33:29 »
hoi Zilte,
voor plattegronden kun je misschien ook terecht op www.topotijdreis.nl.
groet,
Bert
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #79 Gepost op: 04 oktober 2019, 05:34:29 »
@ eitreb: Correct. Is ook zowat het eerste wat je aantreft op het (g)orakel. Geeft helaas geen informatie over het emplacement.

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #80 Gepost op: 04 oktober 2019, 13:39:09 »
Je hebt een PB, dit in verband met mogelijke auteursrechten
Groet,

Gerard

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #81 Gepost op: 05 oktober 2019, 14:16:51 »
Vandaag naar Groningen geweest. En op de terugweg besloten, dat ik ga werken met Tillig Elite 83. Baan Sauwerd gezien en met Robbert Jan gesproken. Verder gezellige beurs. Dus nu maar aan de gang in Anyrail.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #82 Gepost op: 05 oktober 2019, 18:42:17 »
Bij Tillig Elite 83 heb je het voordeel dat de wisseltongen doorlopen, dus zonder scharnierpunten.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #83 Gepost op: 13 oktober 2019, 11:30:18 »
@ Martin Hornis: Dank voor deze informatie. Ik ben gelijk gaan kijken en inderdaad. Was me nog niet opgevallen en biedt een perspectief voor de de versprongen wissel, rechts aan het eind van het spoor. Ik heb een foto en daar lijkt het nagenoeg een driewegwissel.
Zie hieronder

« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2019, 11:35:50 door Zilte »

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #84 Gepost op: 13 oktober 2019, 11:38:00 »
Op dit moment druk bezig met het overnemen van het sporenplan in Anyrail. Dikke klus met veel meten. Maar het vordert gestaag. Volgende week afspraak in Utrecht bij het archief. Benieuwd wat ik daar nog boven water weet te halen.

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #85 Gepost op: 22 oktober 2019, 15:13:04 »
Kon vorig bericht niet aanpassen, maar 24 oktober Utrecht gepland. Moet nog bevestiging krijgen.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2019, 16:39:19 door Zilte »

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #86 Gepost op: 24 oktober 2019, 17:15:59 »
Vandaag naar Utrecht getogen. Twee lijvige dossiers doorgeworsteld. Uit 1 dossier geleerd, dat in ieder geval er een laadperron is geweest. Op de kopse kant was het mogelijk om goederen wagons in te rijden en langs het laadperron ook een spoor, waar meerdere goederenwagons geladen konden worden. Ook heeft er een havenspoor gelegen.
Het andere dossier gaf in blauwdruk het tracé aan van Winsum tot helaas Ulrum, de Elensterweg. De blauwdrukken vanaf de Elensterweg tot en met het spoorwegemplacement in Zoutkamp ontbraken.
In het eerste dossier stond ook vermeld, dat de locomotievenloods een 4 stands werd in plaats van een 6 stands. Ik heb geen idee, wat hiermee wordt bedoeld.
Ook was er sprake van een mogelijke bezuiniging door de as-putten buiten niet te realiseren en ook de draaischijf niet. Helaas hield de informatie in het dossier eind 1920 op.
Wel weet ik van mijn vader, dat de locomotievenloods, draaischijf, kolenbunker en retirade er waren, dus het lijkt mij, dat de draaischijf er wel is geweest. Deze draaischijf zou eerst een afdankertje elders in het land zijn, maar de GLSM heeft hier nul op rekest gehad.
Ik kan nu in ieder geval weer verder met mijn ontwerp. Een tweede bezoek aan de studiezaal staat in de planning. Je mag maar 3 dossiers tegelijk opvragen.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #87 Gepost op: 24 oktober 2019, 17:31:52 »
4 stands zeg maar 4 loks naast elkaar dus 4 paar openklappende deuren.

Als voorbeeld een 2 stands daar ik zo gauw geen 4 stands kon vinden

https://www.jb-webshop.de/WebRoot/Store12/Shops/61816751/4DA6/B02C/B28C/C9EB/1B3E/C0A8/29BA/EC24/fa120161_m.jpg
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2019, 17:37:45 door Jeronimos »
Jeroen

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #88 Gepost op: 24 oktober 2019, 18:38:35 »
@ Jeronimos: Ok, maar ik heb hier bijgevoegd een bouwtekening van de locomotievenloods. Uit deze tekening maak ik op, dat er twee locomotieven achter elkaar geplaatst kunnen worden. Telt dat ook als 4 stands?

Locomotievenloods:



Aanvullende vraag: op mijn tekening van het emplacement staat bij de wissels regelmatig 1 : 8. Weet iemand wat dat betekent?
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2019, 18:44:09 door Zilte »

Piet Groot

  • Online Online
  • Berichten: 595
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #89 Gepost op: 24 oktober 2019, 18:56:30 »
Deze tekening klopt, vergelijk hem maar met de foto uit 1937 met een gemaaltje op de voorgrond. Deze loods had vier standen, voor twee locs achter elkaar; met acht rookpijpen (=schoorstenen), dus het maakte niet uit of de locs met de schoorsteen voor of het machinistenhuis voor de loods werden ingereden.