Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Heroplage Artitec Plan W?
door
KNed
Vandaag
om 23:54:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten?
door
SFA
Vandaag
om 23:46:23
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
hmmglaser
Vandaag
om 23:21:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 23:19:54
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
FritsT
Vandaag
om 23:13:23
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
door
henk
Vandaag
om 22:48:40
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 22:43:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
Vandaag
om 22:31:05
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 22:23:42
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen.
door
Treinbestuurder
Vandaag
om 22:04:45
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound
door
Paulus
Vandaag
om 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia
door
gdh
Vandaag
om 21:17:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 21:07:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Prutsert
Vandaag
om 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:31:02
Een nieuw begin
door
741230
Vandaag
om 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
timtrein
Vandaag
om 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
borotof
Vandaag
om 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439
door
Tedo
Vandaag
om 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 17:30:08
Piko 2025
door
Duikeend
Vandaag
om 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025
door
Duikeend
Vandaag
om 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Karben
Vandaag
om 16:54:49
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm
door
Duikeend
Vandaag
om 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale
door
FritsT
Vandaag
om 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 15:49:05
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 14:23:39
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
...
12
Omlaag
Auteur
Topic: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan (gelezen 58748 keer)
Zilte
Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
«
Reactie #75 Gepost op:
03 October 2019, 08:49:17 »
Goedemorgen Joke,
Mijn ambitie is om bezig te zijn, niet om het af te krijgen. Ik wil gewoon bezig zijn met iets en daarbij zet ik de piketten nooit ver weg. Mijn huidige piket is het verwerken van de gemaakte foto's en aan de hand van de tekening met maten en zo correct mogelijk plan maken in Anyrail. Echter, moet ik dan wel weten welk type/soort/merk rails ik ga gebruiken, want in alles zit een verschil in maten.
Als dat is gebeurd, plaats ik een nieuwe piket. En misschien leert voortschrijdend inzicht mij ook, dat ik een piket moet verplaatsen. Bijvoorbeeld uw tip over de wielen.
Doet niet onverlet, dat alle tips en adviezen zeer welkom zijn. Er valt zoveel te leren.
Gelogd
Frans Peeters
Offline
Berichten: 1479
Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
«
Reactie #76 Gepost op:
03 October 2019, 09:52:04 »
Rails code 83 zijn geen probleem voor ouder materiaal, tenzij het om "echt oud" gaat en dan spreken we van minstens 40 jaar. Is verkrijgbaar bij de meeste betere merken, behalve Peco want daar is code 83 echt Amerikaans spoor.
Zelfs code 75 is bruikbaar met het nieuwere materiaal.Is bij mijn weten verkrijgbaar bij Peco op Europese maatvoering.
Dan heb je nog de "Fine scale" range, daar spreekt men van code 55 voor de spoorstaven en dan moet je echt wel alle wielen aanpassen, en hang je vast aan volledige zelfbouw voor je sporen en wissels. Maar het is wel echt mooi om zien.
Gelogd
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw
Edegem -
www.mtdtreinenclub.be
-
Tentoonstelling
MODELSPOOR by MTD
- Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025
RobbertJan
Offline
Berichten: 3526
Mcn NSR Groningen.
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
«
Reactie #77 Gepost op:
03 October 2019, 09:56:37 »
Ik heb voor mijn model van Station Sauwerd gebruik gemaakt van Tillig Elite code 83.
Gezien ik dit project heb uitgevoerd op schaal, dus ook de lengte, is er ruimte voor
lange wissels welke bij veel fabrikanten niet in het assortiment zitten, en lange wissels
was voor mij een pré om het geheel zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven.
Mocht je in de gelegenheid zijn, Sauwerd is te zien in Groningen komend weekend op de
beurs van de MSC Railrunners.
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
eitreb
Offline
Berichten: 175
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
«
Reactie #78 Gepost op:
03 October 2019, 20:33:29 »
hoi Zilte,
voor plattegronden kun je misschien ook terecht op
www.topotijdreis.nl
.
groet,
Bert
Gelogd
Met vriendelijke groet:
Bert
Mijn N-baan:
BertemmeN
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572
Zilte
Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
«
Reactie #79 Gepost op:
04 October 2019, 05:34:29 »
@ eitreb: Correct. Is ook zowat het eerste wat je aantreft op het (g)orakel. Geeft helaas geen informatie over het emplacement.
Gelogd
Met een sik
NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
Offline
Berichten: 844
mekkerend het leven door
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
«
Reactie #80 Gepost op:
04 October 2019, 13:39:09 »
Je hebt een PB, dit in verband met mogelijke auteursrechten
Gelogd
Groet,
Gerard
Zilte
Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
«
Reactie #81 Gepost op:
05 October 2019, 14:16:51 »
Vandaag naar Groningen geweest. En op de terugweg besloten, dat ik ga werken met Tillig Elite 83. Baan Sauwerd gezien en met Robbert Jan gesproken. Verder gezellige beurs. Dus nu maar aan de gang in Anyrail.
Gelogd
Martin Hornis
Offline
Berichten: 1433
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
«
Reactie #82 Gepost op:
05 October 2019, 18:42:17 »
Bij Tillig Elite 83 heb je het voordeel dat de wisseltongen doorlopen, dus zonder scharnierpunten.
Gelogd
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.
Zilte
Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
«
Reactie #83 Gepost op:
13 October 2019, 11:30:18 »
@ Martin Hornis: Dank voor deze informatie. Ik ben gelijk gaan kijken en inderdaad. Was me nog niet opgevallen en biedt een perspectief voor de de versprongen wissel, rechts aan het eind van het spoor. Ik heb een foto en daar lijkt het nagenoeg een driewegwissel.
Zie hieronder
«
Laatst bewerkt op: 13 October 2019, 11:35:50 door Zilte
»
Gelogd
Zilte
Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
«
Reactie #84 Gepost op:
13 October 2019, 11:38:00 »
Op dit moment druk bezig met het overnemen van het sporenplan in Anyrail. Dikke klus met veel meten. Maar het vordert gestaag. Volgende week afspraak in Utrecht bij het archief. Benieuwd wat ik daar nog boven water weet te halen.
Gelogd
Zilte
Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
«
Reactie #85 Gepost op:
22 October 2019, 15:13:04 »
Kon vorig bericht niet aanpassen, maar 24 oktober Utrecht gepland. Moet nog bevestiging krijgen.
«
Laatst bewerkt op: 24 October 2019, 16:39:19 door Zilte
»
Gelogd
Zilte
Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
«
Reactie #86 Gepost op:
24 October 2019, 17:15:59 »
Vandaag naar Utrecht getogen. Twee lijvige dossiers doorgeworsteld. Uit 1 dossier geleerd, dat in ieder geval er een laadperron is geweest. Op de kopse kant was het mogelijk om goederen wagons in te rijden en langs het laadperron ook een spoor, waar meerdere goederenwagons geladen konden worden. Ook heeft er een havenspoor gelegen.
Het andere dossier gaf in blauwdruk het tracé aan van Winsum tot helaas Ulrum, de Elensterweg. De blauwdrukken vanaf de Elensterweg tot en met het spoorwegemplacement in Zoutkamp ontbraken.
In het eerste dossier stond ook vermeld, dat de locomotievenloods een 4 stands werd in plaats van een 6 stands. Ik heb geen idee, wat hiermee wordt bedoeld.
Ook was er sprake van een mogelijke bezuiniging door de as-putten buiten niet te realiseren en ook de draaischijf niet. Helaas hield de informatie in het dossier eind 1920 op.
Wel weet ik van mijn vader, dat de locomotievenloods, draaischijf, kolenbunker en retirade er waren, dus het lijkt mij, dat de draaischijf er wel is geweest. Deze draaischijf zou eerst een afdankertje elders in het land zijn, maar de GLSM heeft hier nul op rekest gehad.
Ik kan nu in ieder geval weer verder met mijn ontwerp. Een tweede bezoek aan de studiezaal staat in de planning. Je mag maar 3 dossiers tegelijk opvragen.
Gelogd
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8595
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
«
Reactie #87 Gepost op:
24 October 2019, 17:31:52 »
4 stands zeg maar 4 loks naast elkaar dus 4 paar openklappende deuren.
Als voorbeeld een 2 stands daar ik zo gauw geen 4 stands kon vinden
https://www.jb-webshop.de/WebRoot/Store12/Shops/61816751/4DA6/B02C/B28C/C9EB/1B3E/C0A8/29BA/EC24/fa120161_m.jpg
«
Laatst bewerkt op: 24 October 2019, 17:37:45 door Jeronimos
»
Gelogd
Jeroen
Zilte
Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
«
Reactie #88 Gepost op:
24 October 2019, 18:38:35 »
@ Jeronimos: Ok, maar ik heb hier bijgevoegd een bouwtekening van de locomotievenloods. Uit deze tekening maak ik op, dat er twee locomotieven achter elkaar geplaatst kunnen worden. Telt dat ook als 4 stands?
Locomotievenloods:
Aanvullende vraag: op mijn tekening van het emplacement staat bij de wissels regelmatig 1 : 8. Weet iemand wat dat betekent?
«
Laatst bewerkt op: 24 October 2019, 18:44:09 door Zilte
»
Gelogd
Piet Groot
Offline
Berichten: 641
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
«
Reactie #89 Gepost op:
24 October 2019, 18:56:30 »
Deze tekening klopt, vergelijk hem maar met de foto uit 1937 met een gemaaltje op de voorgrond. Deze loods had vier standen, voor twee locs achter elkaar; met acht rookpijpen (=schoorstenen), dus het maakte niet uit of de locs met de schoorsteen voor of het machinistenhuis voor de loods werden ingereden.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
...
12
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan