Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Heroplage Artitec Plan W? door KNed
Vandaag om 23:54:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door SFA
Vandaag om 23:46:23
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
Vandaag om 23:21:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:19:54
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 23:13:23
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door henk
Vandaag om 22:48:40
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 22:43:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 22:31:05
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 22:23:42
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Treinbestuurder
Vandaag om 22:04:45
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
Vandaag om 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
Vandaag om 21:17:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:07:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:31:02
Een nieuw begin door 741230
Vandaag om 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
Vandaag om 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 16:54:49
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
Vandaag om 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:23:39
  

Auteur Topic: Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan  (gelezen 58748 keer)

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #75 Gepost op: 03 October 2019, 08:49:17 »
Goedemorgen Joke,

Mijn ambitie is om bezig te zijn, niet om het af te krijgen. Ik wil gewoon bezig zijn met iets en daarbij zet ik de piketten nooit ver weg. Mijn huidige piket is het verwerken van de gemaakte foto's en aan de hand van de tekening met maten en zo correct mogelijk plan maken in Anyrail. Echter, moet ik dan wel weten welk type/soort/merk rails ik ga gebruiken, want in alles zit een verschil in maten.

Als dat is gebeurd, plaats ik een nieuwe piket. En misschien leert voortschrijdend inzicht mij ook, dat ik een piket moet verplaatsen. Bijvoorbeeld uw tip over de wielen.

Doet niet onverlet, dat alle tips en adviezen zeer welkom zijn. Er valt zoveel te leren.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1479
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #76 Gepost op: 03 October 2019, 09:52:04 »
Rails code 83 zijn geen probleem voor ouder materiaal, tenzij het om "echt oud" gaat en dan spreken we van minstens 40 jaar. Is verkrijgbaar bij de meeste betere merken, behalve Peco want daar is code 83 echt Amerikaans spoor.

Zelfs code 75 is bruikbaar met het nieuwere materiaal.Is bij mijn weten verkrijgbaar bij Peco op Europese maatvoering.

Dan heb je nog de "Fine scale" range, daar spreekt men van code 55 voor de spoorstaven en dan moet je echt wel alle wielen aanpassen, en hang je vast aan volledige zelfbouw voor je sporen en wissels. Maar het is wel echt mooi om zien.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #77 Gepost op: 03 October 2019, 09:56:37 »
Ik heb voor mijn model van Station Sauwerd gebruik gemaakt van Tillig Elite code 83.
Gezien ik dit project heb uitgevoerd op schaal, dus ook de lengte, is er ruimte voor
lange wissels welke bij veel fabrikanten niet in het assortiment zitten, en lange wissels
was voor mij een pré om het geheel zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven.

Mocht je in de gelegenheid zijn, Sauwerd is te zien in Groningen komend weekend op de
beurs van de MSC Railrunners.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #78 Gepost op: 03 October 2019, 20:33:29 »
hoi Zilte,
voor plattegronden kun je misschien ook terecht op www.topotijdreis.nl.
groet,
Bert
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #79 Gepost op: 04 October 2019, 05:34:29 »
@ eitreb: Correct. Is ook zowat het eerste wat je aantreft op het (g)orakel. Geeft helaas geen informatie over het emplacement.

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
  • mekkerend het leven door
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #80 Gepost op: 04 October 2019, 13:39:09 »
Je hebt een PB, dit in verband met mogelijke auteursrechten
Groet,

Gerard

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #81 Gepost op: 05 October 2019, 14:16:51 »
Vandaag naar Groningen geweest. En op de terugweg besloten, dat ik ga werken met Tillig Elite 83. Baan Sauwerd gezien en met Robbert Jan gesproken. Verder gezellige beurs. Dus nu maar aan de gang in Anyrail.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #82 Gepost op: 05 October 2019, 18:42:17 »
Bij Tillig Elite 83 heb je het voordeel dat de wisseltongen doorlopen, dus zonder scharnierpunten.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #83 Gepost op: 13 October 2019, 11:30:18 »
@ Martin Hornis: Dank voor deze informatie. Ik ben gelijk gaan kijken en inderdaad. Was me nog niet opgevallen en biedt een perspectief voor de de versprongen wissel, rechts aan het eind van het spoor. Ik heb een foto en daar lijkt het nagenoeg een driewegwissel.
Zie hieronder

« Laatst bewerkt op: 13 October 2019, 11:35:50 door Zilte »

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #84 Gepost op: 13 October 2019, 11:38:00 »
Op dit moment druk bezig met het overnemen van het sporenplan in Anyrail. Dikke klus met veel meten. Maar het vordert gestaag. Volgende week afspraak in Utrecht bij het archief. Benieuwd wat ik daar nog boven water weet te halen.

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #85 Gepost op: 22 October 2019, 15:13:04 »
Kon vorig bericht niet aanpassen, maar 24 oktober Utrecht gepland. Moet nog bevestiging krijgen.
« Laatst bewerkt op: 24 October 2019, 16:39:19 door Zilte »

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #86 Gepost op: 24 October 2019, 17:15:59 »
Vandaag naar Utrecht getogen. Twee lijvige dossiers doorgeworsteld. Uit 1 dossier geleerd, dat in ieder geval er een laadperron is geweest. Op de kopse kant was het mogelijk om goederen wagons in te rijden en langs het laadperron ook een spoor, waar meerdere goederenwagons geladen konden worden. Ook heeft er een havenspoor gelegen.
Het andere dossier gaf in blauwdruk het tracé aan van Winsum tot helaas Ulrum, de Elensterweg. De blauwdrukken vanaf de Elensterweg tot en met het spoorwegemplacement in Zoutkamp ontbraken.
In het eerste dossier stond ook vermeld, dat de locomotievenloods een 4 stands werd in plaats van een 6 stands. Ik heb geen idee, wat hiermee wordt bedoeld.
Ook was er sprake van een mogelijke bezuiniging door de as-putten buiten niet te realiseren en ook de draaischijf niet. Helaas hield de informatie in het dossier eind 1920 op.
Wel weet ik van mijn vader, dat de locomotievenloods, draaischijf, kolenbunker en retirade er waren, dus het lijkt mij, dat de draaischijf er wel is geweest. Deze draaischijf zou eerst een afdankertje elders in het land zijn, maar de GLSM heeft hier nul op rekest gehad.
Ik kan nu in ieder geval weer verder met mijn ontwerp. Een tweede bezoek aan de studiezaal staat in de planning. Je mag maar 3 dossiers tegelijk opvragen.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #87 Gepost op: 24 October 2019, 17:31:52 »
4 stands zeg maar 4 loks naast elkaar dus 4 paar openklappende deuren.

Als voorbeeld een 2 stands daar ik zo gauw geen 4 stands kon vinden

https://www.jb-webshop.de/WebRoot/Store12/Shops/61816751/4DA6/B02C/B28C/C9EB/1B3E/C0A8/29BA/EC24/fa120161_m.jpg
« Laatst bewerkt op: 24 October 2019, 17:37:45 door Jeronimos »
Jeroen

Zilte

  • Gast
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #88 Gepost op: 24 October 2019, 18:38:35 »
@ Jeronimos: Ok, maar ik heb hier bijgevoegd een bouwtekening van de locomotievenloods. Uit deze tekening maak ik op, dat er twee locomotieven achter elkaar geplaatst kunnen worden. Telt dat ook als 4 stands?

Locomotievenloods:



Aanvullende vraag: op mijn tekening van het emplacement staat bij de wissels regelmatig 1 : 8. Weet iemand wat dat betekent?
« Laatst bewerkt op: 24 October 2019, 18:44:09 door Zilte »

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #89 Gepost op: 24 October 2019, 18:56:30 »
Deze tekening klopt, vergelijk hem maar met de foto uit 1937 met een gemaaltje op de voorgrond. Deze loods had vier standen, voor twee locs achter elkaar; met acht rookpijpen (=schoorstenen), dus het maakte niet uit of de locs met de schoorsteen voor of het machinistenhuis voor de loods werden ingereden.