Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 21:35:09
wisselaandrijving MTB door Overet
Vandaag om 21:33:20
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 21:27:49
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 20:54:28
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door zofman
Vandaag om 20:33:38
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:31:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 20:31:16
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
Vandaag om 20:22:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:14:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 20:08:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 19:26:58
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 18:58:01
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:24:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 18:15:32
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
Vandaag om 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:57:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 16:19:33
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
  

Auteur Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0  (gelezen 239042 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11215
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1125 Gepost op: 14 September 2021, 20:23:49 »
Met overloopplaat. PAS OP de dikte. Niet een plaat 0,5 er onder want dan komt die te hoog voor de scharnieren. Ik heb er een nieuw plaatje 0,8 onder gezet. Samen dus 1,0  ;D
Je ziet hier ook de maximale uitslag.
Nu nog de 4 scharnieren op de luiken aanbrengen. En de 2 stuks naar de overloopplaat Hoe?


Het luikje zou je iets kleiner kunnen vijlen om een afscheiding te zien.
Nu bedenk ik ineens: hoe scharniert dat ding ? Nog nooit over nagedacht en ook niet verwerkt in de etsplaat.  :o  Op de tekening is het niet te zien.  :(


109653
« Laatst bewerkt op: 14 September 2021, 23:45:59 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11215
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1126 Gepost op: 14 September 2021, 23:43:02 »
Net zoals Spoor-0 is de achterste dwarssteun 1 mm te hoog. (toch nog over het hoofd gezien bij de correcties). Op de vouwnaad afbreken, afvijlen en een L-profieltje er tegenaan zetten.
Maar verder probleemloos de (tov. de Spoor-0 vernieuwde) steunen aan de voorzijde kunnen plaatsen.


109706
« Laatst bewerkt op: 14 September 2021, 23:59:37 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11215
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1127 Gepost op: 15 September 2021, 12:39:10 »
Hoeksteunen,

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11215
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1128 Gepost op: 15 September 2021, 15:10:25 »
Nu gaat het leuk worden  :D....ik ga afwijken van het oorspronkelijke idee over de constructie (heb ik bij de 0 versie ook gedaan) van de oplegging van de rookkast.

Dit zijn de etsdelen,


Slopen dus, want ik ga een echt zadel maken en daarbij gelijk een constructie voor het verbinden met bouten van ketel en frame.


Uit dik plaat, of een andere buis een zadel buigen. Breedte 34 mm, lengte...XXL




Nou is het zaak de ketel horizontaal te gaan plaatsen en die moet nog op maat worden afgedraaid. Dus hoe verleidelijk ook, nu nog niks vastzetten lijkt het devies. Dus ook niet de driehoekige steunen tussen de frameplaten. Pas als het zadel goed om de ketel sluit, kan je het gaan vastzetten.
Maar de onderdelen heb ik alvast  ;)



109903

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11215
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1129 Gepost op: 15 September 2021, 20:36:09 »
Je zou de scharniertjes functioneel kunnen maken, maar of dat zin heeft? ..... de bouwer beslist zelf.
Ze zijn verkrijgbaar bij Knupfer en, zoals te zien, heb ik ze ingekort. Ze zitten gelijmd.


Onder de voetplaat komt een L-profiel 2x2.
Past keurig in de inkepingen van de voetplaatsteunen.
Ondanks de Bisontix heb ik dit gesoldeerd met 145 graden soleer en zelfs een zeer klein vlammetje voor het vloeien. Gaf geen enkel probleem en alles zit vast.



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11215
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1130 Gepost op: 16 September 2021, 17:34:11 »
Om de draaistellen af te kunnen maken, moet ik eerst de stroomafname maken en dat betekent gaten boren in het frame (nu kan ik er nog bij)

Styreen strip met daarop een messing strip (Bisontix). Stroomafname dmv. fosforbrons draden 0,5 mm. Simpel en heel eenvoudig te vervangen (indien noodzakelijk)
De strip zit met 3 stuks M1,4 boutjes/moertjes aan het frame.





110172

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11215
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1131 Gepost op: 17 September 2021, 20:13:35 »
Nu komen de watertanks aan de beurt. Vooraf de opstaptrede en het mangat afwerken en dan pas in het draaistel bevestigen.
Toen zag ik dat ik niet genoeg (4x14) imitatiebouten M0,8 (Knupfer) meer had en Murphy was weer aanwezig... 2 weken wachten  :'(


Toch nog even kijken of de volgorde ook andersom kan, maar helaas.  Bevestig ik de noodzakelijke lengteverstevigingen aan voetplaat en watertank, dan kom ik niet meer bij de binnenkant van het mangat.
Dus het blijft even zoals het is en moet ik omzien naar een nader werkplan. Dat zal vast wel lukken ;D

Passen doet alles wel.






110353
« Laatst bewerkt op: 17 September 2021, 20:16:27 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11215
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1132 Gepost op: 18 September 2021, 20:17:36 »
De bouw van het machinistenhuis is eerder uitvoerig beschreven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89596.msg3222182997#msg3222182997

Ik had geen 2,0 mm plaat meer en 3,0 is echt te veel van het goede. Dan maar 1,5 mm.
Goed de maat nemen en slijpen maar.






110541

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11215
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1133 Gepost op: 19 September 2021, 12:39:32 »
Voordat de delen van het machinistenhuis geplaatst kunnen worden, moeten ze omgezet worden. Dus weer een buigmal maken.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89596.msg3222183761#msg3222183761





110679
« Laatst bewerkt op: 19 September 2021, 12:51:24 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11215
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1134 Gepost op: 21 September 2021, 08:52:29 »
Van de "hak op de tak" of toch maar de volgorde van het bouwen in Spoor-0 aanhouden? Een beetje van beiden dus alvast ook maar begonnen met de ketel.


De buis (2 mm dik) is 58,0 mm en moet 57,0 worden en deze beplating moet er mee worden verwerkt. En 1 mm speelruimte.




De bril die ik heb op deze draaibank is niet groot genoeg voor een 58 mm buis. Dus voor het inspannen op de draaibank heb ik een plaat 1,5 mm gesoldeerd (180 graden). Goed vloeien met de Camping Gaz brander.
Aan de kant van de drieklauw niet "inspannen" maar "opspannen" en dan uitlijnen voor met meedraaiend  centre.


In het begin (zoals verwacht) nog even tik tik tik, maar al heel snel een mooi  rondom glad snijvlak.
Telkens minimale hoeveelheden (minder dan 0,05) afdraaien om de soldering zoveel mogelijk te ontlasten. Volgende keer maak ik er 2 of 3 ankers in. (bedenk ik nu). Geduld is ook een schone zaak.
Na een half uurtje ben ik al bij 57,4.



dienstmededeling:
zondag bij Slaters wielen besteld. Nu al bericht van de douane (geen invoerrechten, natuurlijk wel btw). Pakje wordt waarschijnlijk morgen al afgeleverd.

110938
« Laatst bewerkt op: 21 September 2021, 08:59:17 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11215
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1135 Gepost op: 22 September 2021, 15:18:18 »
Bestelling is binnen.
Toch weer een verrassing, de maat van de as is anders dan ik uitgezocht had. Niet 1/4 maar 3/16. Gelukkig heb ik een buis die conversie probleemloos laat zijn.
Cranckpins zijn bijgevoegd.
Bij een eventuele volgende bestelling laten we de maat van de gaten in het frame kleiner laseren. ;)

Maar hiermee krijg ik de lok zonder meer aan het rijden.
De eerste twee busjes zijn al in het frame gesoleerd.


111113
« Laatst bewerkt op: 22 September 2021, 15:20:42 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11215
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1136 Gepost op: 22 September 2021, 16:30:49 »
De twee wielen aan de achterzijde lopen, zoals aangepast, vrij van elkaar


Gaten in de koppelstangen even op maat brengen (1,65)  en dan dit.....  :D
KLIK OP HET PLAATJE (en het driehoekje om af te spelen)


« Laatst bewerkt op: 22 September 2021, 19:57:47 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11215
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1137 Gepost op: 22 September 2021, 19:53:15 »
Ik heb aandrijving GB30R4u (net zoals in de 5500) aangeschaft. Daar blijkt een fysiek iets langere motor aan te hangen waardoor enige aanpassingen nodig bleken.

De verticale frontplaat van het frame moest zowieso al een bredere rechthoekige opening krijgen (later geheel uit zicht),
je ziet ook hier een conversiebus om de as. De inbusbout steekt door een gat in die bus op de onderliggende (dunne) 3/16 as.


De enige manier (net zoals in 0) om de motor fysiek passend te krijgen is een schuine stand. De huif is vrij laag waardoor de motor niet horizontaal kan.
Aanpassingen:
1. dwarsverbinding deels wegfrezen omdat daar de electrische aansluiting moet gaan komen (geel)
2. uitstekende as van de motor 3 mm inkorten omdat die in conflict komt met de middelste as. (rood)


En als laatste het gat in de bodemplaat groter maken. Dat was overigens verwacht.


111200
« Laatst bewerkt op: 22 September 2021, 19:57:57 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11215
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1138 Gepost op: 22 September 2021, 22:37:21 »
De ketel is gedraaid.
Positie van de ketelbanden is ook duidelijk. 0,1 mm diep.
Het linker en rechter gedeelte is 0,6 afgedraaid zodat de beplating van 0,5 er zeker in valt.


En dan ineens begint er een Gerrit tot leven te komen.






111251
« Laatst bewerkt op: 22 September 2021, 23:21:14 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11215
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1139 Gepost op: 23 September 2021, 15:57:32 »
Het horizontaal afstellen van de ketel is een geduldwerkje.

De steun met de twee ovale gaten is te groot ontworpen en kan nu stap voor stap op maat worden gebracht. Leidraad is de voorzijde machinistenhuis dat ik voor het gemak even naar voren heb geschoven. Je ziet...te hoog.


Ook in de lengte op maat maken.
Klinknagels rookkastbeplating moeten vrij lopen, dus  ruimte laten.


Ronde steunen plaatsen en op maat maken. Geduld.....


Het zadel zet ik pas vast als de rookkastbeplating zit. Dan kan ik een naadloze verbinding maken en de eventuele kieren in de steun dichtmaken.




En vooral, vaker dan vaak, meten met de hoogtemaat.
Ligt de voetplaat ook horizontaal?


111412
« Laatst bewerkt op: 23 September 2021, 16:23:59 door FritsT »