Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door laurent
Vandaag om 23:17:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:16:01
RTM in 0m door Huup
Vandaag om 23:10:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
Vandaag om 22:58:40
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:51:29
Aachenau West door Erwin 054
Vandaag om 22:49:57
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 22:17:49
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door Ronald69
Vandaag om 22:13:23
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 21:50:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:45:37
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 21:42:43
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 21:33:51
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 21:24:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
Vandaag om 21:01:37
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:43:05
Dönsdorfer Bauberichte door Frank 123
Vandaag om 20:40:18
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 20:22:56
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 20:01:32
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 19:59:55
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:49:25
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
Vandaag om 19:17:44
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
Vandaag om 18:03:23
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
  

Auteur Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0  (gelezen 242372 keer)

HenkZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #915 Gepost op: 02 June 2021, 12:52:21 »
Komt de Dampfheizung (e) er niet aan de achterkant als (9) uit en gaat dan over in (10), hier zit een pijp naar boven waar iets van Dampheizung bij staat. Vervolgens loopt leiding 10 over het ketelfront naar beneden naar de "Dreiweghahn für Dampfheizung" op het ketelfront en splitst zich vervolgens in (11) en (12) (voor en achter?) en verdwijnt onder de vloer.

En wat er als (1) uitkomt en vervolgens lang de ketel naar beneden loopt is dat misschien voor de injector?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11344
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #916 Gepost op: 02 June 2021, 13:18:04 »
@Henk,

Die Dampheizung (stoomverwarming) loopt inderdaad naar de vloer en onder de aslade door in het midden naar voren. Zie je aan de buitenkant niks van.
Op het model heb ik die al gemaakt.

LTM51 ketelfront - stoomverwarming by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 02 June 2021, 13:28:25 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11344
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #917 Gepost op: 02 June 2021, 13:44:39 »
Ketelvoeding :

Water lijkt me via dikke buis 1 (op de fabriekstekening) naar de injecteur(s) en dan naar de klepkast bovenop de ketel.

Links:
Zit lager dan rechts vanwege de deur in het front van machinistenhuis
LTM-51 (6) water by Nulpunt0, on Flickr

Rechts:
21c.water 4759b by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 02 June 2021, 13:52:48 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11344
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #918 Gepost op: 02 June 2021, 14:01:17 »
Na heel wat gepuzzel vanmorgen komt het er op dit moment (13:59 uur) op neer:

Waar dienen leidingen C, D, E en F voor?
Eén van deze 4 is de sproeier/waterleiding (nummer 2 aan de voorzijde)

Dus: nog 3 onbekenden. wat voor de modelbouwer dan zal oplossen van: waar naar toe moet ik het aansluiten.

9d.IMG_3001 LEIDINGEN by Nulpunt0, on Flickr

En om het moeilijker/makkelijker te maken:
1. In de rode cirkel zie ik iets, maar geen leiding er naar toe
2. In de gele cirkel een verdeelblok ? Wat sluit er dan op elkaar aan ?
1.Henschel Hefte IMG_5072 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 02 June 2021, 14:10:25 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11344
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #919 Gepost op: 02 June 2021, 14:13:36 »
Potverdriedubbeltjes......
Nu zie ik op bovenstaande fabrieksfoto dat de stoomafvoer van de luchtpomp meer naar rechts loopt en via een gezamenlijke klem (klepkast/stoombel) op de ketel vast zit. Nu snap ik die boog van de stoombel ook die ik op de foto's zie.

Frits-Gerrit: 0-1

Het gisteravond gemaakte verdeelpunt zit dus niet op de rookkast. Maar hoe zit het dan? Lijkt overigens zonder veel schade wel te herstellen.
« Laatst bewerkt op: 02 June 2021, 14:57:55 door FritsT »

HenkZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #920 Gepost op: 02 June 2021, 15:03:53 »
@Frits,
De leidingen in de gele cirkel, komen die niet uit de kast van het handwiel Hilsbläser, naar links gaan ze dan naar de aansluiting op de rookkast voor de Hilfsbläser denk ik en naar rechts het machinistenhuis binnen als (67) en komen dan links naast het ketelfront bij de "Hahn für R..ausbläser"terecht.

Heb je nog een legenda van de nummers of is het gewoon van - naar? Eventueel naar een andere tekening verwijzend?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11344
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #921 Gepost op: 02 June 2021, 15:29:30 »
Helaas helaas geen legenda.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11344
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #922 Gepost op: 02 June 2021, 15:33:29 »
67 Hahn fur Rutausblazer. Heb ik overleg over gehad met Remmo. De roetuitblazer zit boven de rookkastdeur in de vuurkist. Helemaal inwendig.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11344
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #923 Gepost op: 02 June 2021, 19:43:52 »
Nog eens in het artikel van De Ingenieur nagekeken, maar dit is alles wat er staat over leidingen. En op de tekeningen uit dat artikel staat helemaal  niets.
De Modellen van Kaffa (H0) en van Dieten (1)...niets, en dat verbaasd me niets.

Schermopname (632) by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 02 June 2021, 19:48:28 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11344
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #924 Gepost op: 03 June 2021, 11:41:26 »
De oplossing van GGG zal denk ik liggen in de meters en de leidingen die daarvoor nodig zijn en van A naar B moeten lopen én niet te vergeten dat er twee draaistellen zijn, dus dubbelle leidingen of splitsingen van één leiding van A naar B en B', te denken aan de cylinderdruk meter.

Verder zie je een pyrometer. Dus ook een leiding naar de rookkast en die zal dan denk ik wel uitkomen bij het onbekende cirkeltje/rondje achter de luchtpomp.

Maar welke leiding heb ik dan als eerste (nummer1 ) gemaakt en loopt langs de rand van de rookkast.

Nog een nadenkertje is de cylinderontwatering. Als die bediend wordt door de leiding uit de apparatenkast dan kan het zo zijn dat de splitsing (in de eerdere gele cirkel) een leiding naar achteren voert. CDEF hoeft dus geen uitgang te zijn, maar kan ook een ingang zijn.

Het gaat dus een methode van "wegstrepen" van de mogelijkheden worden.  :D

LTM51 meters by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 03 June 2021, 11:43:46 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11344
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #925 Gepost op: 04 June 2021, 16:29:51 »
Er ontbreken nog stukjes van de puzzel, maar of die stukjes ooit gevonden gaan worden. We blijven zoeken en misschien geeft een super HR scan van een foto (3001) in het NVBS archief uitsluitsel. Corona........ nu even niet. Mijn LR copietjes  er van laten het in ieder geval niet zien.

Vooralsnog, als modelbouwer, lijkt dit een oplossing en die is maakbaar.
Alleen de onderste paarse  ???. Ook op de tekening van ketelfront loopt die naar....nergens. Gerrit heeft nog steeds een (paars) Geheim.
En ik zie af van het mogelijke T-stuk vlak voor machinistenhuis. Ik denk nu aan een horizontale koppeling van buizen met twee moeren.
LTM-51detail a by Nulpunt0, on Flickr

LTM-51leidingen concept 1 by Nulpunt0, on Flickr

Bovengenoemde leidingen lopen allemaal naar een bedieningspunt dat OP de ketel zit
Wat nog niet gevonden is, bevindt zich niet OP de ketel maar op de draaistellen. Uit het zicht onder de voetplaat (niet zichtbaar op de foto's) of ergens binnen/op het kelelraam volgens te tekst, maar waar?
- lucht voor de zandkisten
- leiding voor meten druk in de cylinders
- stoom voor de ontwatering van de cylinders.
- stoom voor de stoomrem.

« Laatst bewerkt op: 04 June 2021, 16:45:16 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11344
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #926 Gepost op: 05 June 2021, 12:30:19 »
Even naar de rechterzijde van de loc.

De stoomtoevoerleiding naar de luchtpomp. Over de vuurkist en ketel demontabel. Over de rookkast vast
IMG_1044 by Nulpunt0, on Flickr

Nu moet nog de watertoevoer, aan beide zijden. Maar eerst een maatje kleinere handwielen op de klepkast aangebracht.
Handwiel er af geslepen, buisje over de as en handwiel met steel er in. Soldeer....klaar.
IMG_1045 by Nulpunt0, on Flickr

89547

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11344
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #927 Gepost op: 05 June 2021, 20:10:10 »
Zo, dat was loodgieteren voor (ver) gevorderden...pffffffffffffffffffffffff Ging niet vanzelf. Mijn dag niet, maar het zit.
De waterleiding is van 1 mm draad waarbij het noodzakelijk bleek om het verticale deel goed uit te gloeien.
Leiding is helemaal demontabel.

Al die tijd had ik de klepkast niet op de ketel vastgezet. Een voorgevoel dat juist bleek. Straks na het spuiten lijm ik hem op de ketel en steken de leidingen in de gaatjes. Andersom: leidingen van onderaf in een vastgezette klepkast wurmen... gaat je niet lukken. Lakbeschadiging lijkt me onontkoombaar >:(.

IMG_1046 by Nulpunt0, on Flickr

Aan de kant van het machinistenhuis moest ik een knikje maken.
IMG_1047 by Nulpunt0, on Flickr

Mikado  ;D
IMG_1049 by Nulpunt0, on Flickr\

89666
« Laatst bewerkt op: 05 June 2021, 20:13:23 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11344
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #928 Gepost op: 05 June 2021, 23:12:40 »
Het concept voor de waterleiding aan de linkerkant ging me beter af. Maar nu de vraag...  kan die demontabel blijven?. Ik heb zo'n vermoeden van niet. Teveel scherpe bochten om hem "in lijn" door de houders te voeren. Even goed over denken. Nachtje slapen dus.
Maar voordat ik de leiding monteer moet nu eerst (Mikado) de bundel over de ketel worden aangelegd want die loopt onder de waterleiding door en dat betekent.... KNOPEN DOORHAKKEN over PAARS, of het werk neerleggen en hopen op een wonder dat zich binnenkort voor gaat doen. ;D. Eerst maar een nachtje over slapen.

IMG_1050 by Nulpunt0, on Flickr

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #929 Gepost op: 06 June 2021, 07:37:18 »
 (y) (y) (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl