Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:48:53
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor
door
hmmglaser
Vandaag
om 22:48:27
Starten met messing kits
door
1795
Vandaag
om 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid
door
MaraNCS
Vandaag
om 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Ronald69
Vandaag
om 22:14:29
Treinreizen met m'n vader
door
defender
Vandaag
om 21:47:13
Pools diorama H0
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:44:11
19 Toen
door
defender
Vandaag
om 21:43:28
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens
door
TonM
Vandaag
om 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik
door
Priegelman
Vandaag
om 21:15:18
Efteling spoorweg gaat elektrisch
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 21:08:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 20:59:05
weerstandje en relais
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
Vandaag
om 20:45:40
DR4024
door
Michaël dB
Vandaag
om 20:11:53
Haandrecht materieel
door
orientexpress
Vandaag
om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ruudns
Vandaag
om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 20:01:12
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
Vandaag
om 19:28:41
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
Vandaag
om 18:58:32
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 18:00:29
modulebaan jaren 60
door
rudi van der Craats
Vandaag
om 17:30:56
Decals Star TE-5933
door
Martijn193
Vandaag
om 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 15:53:47
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
bord4kop
Vandaag
om 14:45:36
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
Vorige
-
Volgende
-
1
...
58
59
[
60
]
61
62
...
100
Omlaag
Auteur
Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 (gelezen 213362 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 9604
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #885 Gepost op:
18 april 2021, 10:22:24 »
De olieleiding (verzamelbuis) op de voetplaat.
6.IMG_3041
by
Nulpunt0
, on Flickr
Deze leiding is eenvoudig aan te brengen. Draad 0,7 en 2 bevestigingsogen (Bauer)
IMG_0506
by
Nulpunt0
, on Flickr
80780
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9604
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #886 Gepost op:
18 april 2021, 23:32:38 »
Het grote "loodgieteren" gaat beginnen.
Butsen zijn NIET toegestaan.
Demontabel waar mogelijk.
Als eerste de leiding tussen de luchtpomp en het hoofdreservoir
De lucht loopt van de pomp naar het reservoir dus ik zou A en B in volgorde eigenlijk even moeten omdraaien., (het is al laat)
Leidiung lucht ab - kopie
by
Nulpunt0
, on Flickr
Dat zit op de lok aan de linker zijde.
Lucht AB (foto) - kopie
by
Nulpunt0
, on Flickr
Poging 1, 2 en 3 (en er zullen nog wel enkele volgen)
IMG_0510
by
Nulpunt0
, on Flickr
Maar het begin is er en de vorm die ik aanvankelijk zag, blijkt dus heel anders. Maar de praktijk liegt niet.
IMG_0511
by
Nulpunt0
, on Flickr
En dan moet alles wel ergens aan bevestigd worden. Allemaal gietdelen van Bauer.
IMG_0512
by
Nulpunt0
, on Flickr
80957
«
Laatst bewerkt op: 18 april 2021, 23:34:21 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9604
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #887 Gepost op:
19 april 2021, 12:06:40 »
Ik kom zojuist een stimulerend en leerzaam plaatje tegen.
https://www.facebook.com/photo?fbid=464483021337139&set=gm.2866633653594478
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9604
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #888 Gepost op:
19 april 2021, 12:55:30 »
Poging #4 met nu met 0,8 draad ipv 1,0 (ivm kleine steun onder de voetplaat)
Tracee en maatvoering zijn nu bekend. Nou de (demontabele) uiteinden nog. Een losse constructie is instabiel. Dus nog een steun of vastsolderen aan het hoofdreservoir....
koffiepauze
en daar om wilde ik de twee locs zowieso simultaan bouwen.
IMG_0513
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9604
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #889 Gepost op:
19 april 2021, 15:41:52 »
Nu duidelijk is dat de stoomverwarmingsleiding niet langs het frame kan lopen (en je hem daar ook nergens ziet) en die toch ergens moet lopen, was het zoeken naar alternatieven en die zijn gevonden.
Op de fabrieksfoto herken je nu iets wat eerder onbekend was en dan bedoel ik de zwarte streep aangeduid met de gele lijn. De oranje moet daaruit volgen want duidelijk is dat op geen enkele foto.
1.Henschel Hefte IMG_5072b
by
Nulpunt0
, on Flickr
Ga je nu de tekening uitwerken dan kom ik op dit,
LTM51 ketelfront - stoomverwarming
by
Nulpunt0
, on Flickr
De stoomverwarming naar de voorkant loopt dus verticaal vanuit het machinistenhuis, en dan horizontaal door de inkeping in de aslade, over het hoofdreservoir, door de pijpensteun en dan naar het ovale gat in het draaistel. Op de foto zie je alleen het deel tussen de aslade en hoofdreservoir.
Aan de achterzijde komt de pijp onder de voetplaat uit en kan direct naar het ovale gat in het achterste draaistel. De trap belemmert het zicht.
In model is het zonder probleem aan te brengen.
ONDERSTEBOVEN GEZIEN.
Onder de aslade en boven het hoofdreservoir
IMG_0515b
by
Nulpunt0
, on Flickr
Tussen hoofdreservoir en draaistel,
IMG_0516b
by
Nulpunt0
, on Flickr
De doorvoer door de pijpensteun.
IMG_0517b
by
Nulpunt0
, on Flickr
Aan de achterzijde is het eenvoudiger,
IMG_0514b
by
Nulpunt0
, on Flickr
81210
«
Laatst bewerkt op: 19 april 2021, 15:46:59 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9604
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #890 Gepost op:
19 april 2021, 19:01:42 »
De leiding uit 1 stuk maken lukt met al die bochten niet. Achteraf aan de uiteinden buigen is niet netjes te krijgen, dus dan maar maken uit losse eenheden.
Buis 1,2 met lassen van draad 0,8. Onder de Y-plaat een hangbeugel.
IMG_0518
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9604
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #891 Gepost op:
20 april 2021, 13:34:03 »
Nachtje over slapen en ik heb toch een andere manier bedacht EN met succes uitgevoerd
Ergens had ik nog een gietstukje van omwikkelde draad. Niet veel, maar net genoeg voor 1 loc. de ander loc heeft gewone buis 1,5mm
Met een oogje verankeren aan de Y-plaat en aan de voorkant op de constructieplaat solderen...vast.
IMG_0525
by
Nulpunt0
, on Flickr
Het hoofdreservoir is nog steeds demontabel en zit niet in de weg.
IMG_0526
by
Nulpunt0
, on Flickr
De aslade past....
IMG_0527
by
Nulpunt0
, on Flickr
Aan de achterkant van de aslade is het krap, maar kan net.
IMG_0530
by
Nulpunt0
, on Flickr
En dan omhoog (hier omlaag
) naar het ketelfront.
IMG_0531
by
Nulpunt0
, on Flickr
Dit zie je er nog van.
IMG_0537
by
Nulpunt0
, on Flickr
Aan de voorkant dus vast op de constructieplaat.
Er kon net een gaatje 0,7 in de omwikkelde draad worden geboord en moertje er op ter optische afsluiting naar de rubber slang. Mooiste diameter is 1,5-2,0 mm slang (heb ik nu niet). Past allemaal perfect dus 1:1..........
IMG_0529
by
Nulpunt0
, on Flickr
81513
«
Laatst bewerkt op: 20 april 2021, 13:36:26 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9604
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #892 Gepost op:
20 april 2021, 18:28:03 »
De achterzijde leverde onverwachte problemen op. Niet dat het niet te maken was, maar er moest een concessie gedaan worden om het model rijdbaar te houden. Dat betekende dat er aan de achterzijde geen flexibele slang kan worden aangebracht. De stoomverwarmingsleiding zelf zit er wel goed op.
Bij maximale uitslag (als je dat überhaupt gaat halen) komt de zandkist bijna tegen de leiding maar dat is het probleem niet. Het is wel dat het uiteinde van de omwikkelde leiding buiten het ovaal komt en zit er zo dicht tegenaan dat de flexibele slang zou gaan knikken.
IMG_0541b
by
Nulpunt0
, on Flickr
Het zij zo.....
maar als je naar het totaalbeeld kijkt...snoepie.
IMG_0546
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_0547 (2)
by
Nulpunt0
, on Flickr
81605
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9604
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #893 Gepost op:
22 april 2021, 12:06:52 »
Het aanleggen van de leidingen op de ketel is net een spelletje Mikado. Ze lopen over en onder elkaar door en dat is dus passen en meten en vooral...waar te beginnen. Dat lijkt de driewegafsluiter links op de rookkast te zijn.
funktie: sproeier.
driewegafsluiter
by
Nulpunt0
, on Flickr
De driewegafsluiter is klein, maar wezenlijk van belang. Uit de rommeldoos heb ik wel 2 exemplaren kunnen maken, maar de maat beviel me niet (nog te groot), dus .... zelf maar weer tekenen in 3D. Probleem is dan weer of Shapeways het kan printen. Het antwoord daarop is volmondig NEE. Het moet dus via 3D printen en de verloren wasmethode bij de messing gieter (VSH). Dat dus net zoals de inrichting van het machinistenhuis. Daarvoor zijn we met VSH aan het testen geweest en juist gisteren zijn de eerste afgietsels gemaakt. De test lijkt gelukt. Vandaag gaan ze op de post en binnenkort verschijnen hier wel de plaatjes.
Tot die tijd kan ik weinig/niks aan de Gerrit doen.... vreemd gevoel na exact 5 ontwikkelen en bouwen.
81970
«
Laatst bewerkt op: 22 april 2021, 22:49:53 door FritsT
»
Gelogd
BeLu
Offline
Berichten: 23
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #894 Gepost op:
22 april 2021, 19:30:15 »
Frits,
Ik volg je draadje over de LTM-51 nog steeds met grote bewondering.
Vooral de 'problemen' die je tegenkomt en de creatieve oplossingen die je er voor bedenkt zijn een inspiratie.
Erg fraaie loks gaan het worden.
Groet,
Bert
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9604
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #895 Gepost op:
22 april 2021, 20:56:20 »
Hoi Bert,
Juist bij het bouwen van dit model was het de uitdaging om problemen op te zoeken en die op te lossen. Geen "look-alike" onderdelen, maar de juiste. En dat betekende veel zelf ontwikkelen en maken. Zoals ik al schreef, een dezer dagen ontvang ik de resultaten van het maken van superdunne onderdelen. Als dat goed is verlopen kunnen we veel meer gaan maken (als hobby!!!).
Ondertussen even adempauze en research doen naar het definitieve kleurenschema van lok en leidingen. Dat heb ik niet helemaal zelf in de hand, want Corona belemmert archiefbezoek.
Ga ik/de bouwgroep stil zitten?.... natuurlijk niet. Afgelopen dagen zijn alweer materialen en onderdelen voor volgende projecten besteld en eenmaal hier aangekomen netjes opgeruimd tot het moment...
Afgelopen dagen heb ik ook nog even gekeken of en hoe de Gerrit is
Spoor-1
te maken is. Met de lessen uit het verleden van het bouwen van de Oersik, 5500 en 8100 in Spoor-1 in het achterhoofd......
het kan.
De buitenkant zal niet echt verschillen van wat er nu in 0 staat. Misschien de scharnieren iets meer uitgesproken, maar vooral de inrichting van het machinistenhuis is dan een leuk item. We tekenen ze nu al in 3D al zie je er in 0 weinig van. Vandaar.
82155
«
Laatst bewerkt op: 22 april 2021, 21:05:32 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9604
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #896 Gepost op:
25 april 2021, 00:14:41 »
In afwachting van het maken van 3D onderdelen en research naar wat zaken, (project ligt dus niet stil) ben ik aan een ander project begonnen.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98309.new#new
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9604
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #897 Gepost op:
27 april 2021, 13:07:10 »
. (foutje)
«
Laatst bewerkt op: 27 april 2021, 13:09:25 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9604
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #898 Gepost op:
01 mei 2021, 15:48:22 »
De in 3D zelf ontworpen onderdelen (18 verschillende) zijn nu bij Shapeways bestelbaar. Alles per stuk, dus geen koppelverkoop/pakket.
Voor de duidelijkheid, Shapeways bepaald de prijzen en we hebben er GEEN opslag op gedaan.
We hebben er best wat tijd in gestoken om alles zo compact, dus zo goedkoop mogelijk, te houden. Desondanks is het best een hele uitgave. Is het elders verkrijgbaar?... nee.
Zoals ze in de Shapeways-winkel staan, zitten ze ook op mijn modellen. Sterker nog, het zijn soms ook doorontwikkelingen. Alleen de trap heb ik zelf geconstrueerd uit strip.
https://www.shapeways.com/shops/1795?section=LTM&s=0
Schermopname (109)
by
Nulpunt0
, on Flickr
83627
«
Laatst bewerkt op: 01 mei 2021, 15:55:31 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9604
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #899 Gepost op:
05 mei 2021, 12:09:03 »
Al vaker gezegd, het is niet de bedoeling om in H0 een model te gaan maken. Dat lijkt onoverkomelijke problemen met het ontwerp te gaan geven. Maar op één specifiek verzoek ben ik ingegaan en dat is de klepkast in H0.
Dit is het 0 exemplaar in resin.
IMG_0163
by
Nulpunt0
, on Flickr
Uit het resin model is via de verloren was methode dit 0 exemplaar in messing afgegoten.
IMG_0650
by
Nulpunt0
, on Flickr
Nou was dat 0 exemplaar nog veilig van de printsteunen te scheiden, maar in H0? dat zou wat worden.
IMG_0130
by
Nulpunt0
, on Flickr
Er is derhalve besloten om het onderdeel inclusief bodemplaat af te gieten en pas dat de zaag er in te zeten. Heel simpel omdat messing minder breekbaar is dan resin.
en zo is het messing exemplaar onstaan.
IMG_0653
by
Nulpunt0
, on Flickr
Het handwieltje heeft een dikte van 0,25 mm....dat is fijn, heel fijn. Dus toch ietsje te fijn gezien het gebroken handwiel.
IMG_0654
by
Nulpunt0
, on Flickr
En daarna is een H0-bouwer aan de slag gegaan.
https://www.youtube.com/watch?v=mTbn4R3Thwc
ho
by
Nulpunt0
, on Flickr
Nu nog de vraag of het afgezaagde messing model te bewerken valt, maar duidelijk is dat 3D zijn grenzen kent.
wordt vervolgd.
84200
«
Laatst bewerkt op: 05 mei 2021, 12:25:46 door FritsT
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
Vorige
-
Volgende
-
1
...
58
59
[
60
]
61
62
...
100
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0