Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0  (gelezen 211114 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #750 Gepost op: 03 maart 2021, 00:28:15 »
Inmiddels 2 draaistellen van een aandrijving voorzien en heel wat getest.
Twee belangrijke zaken (maar die had ik eigenlijk al ingecalculeerd):
1: motoren moeten electrisch verbonden zijn. Als er eentje hapert, remt dat de ander af of erger. Ik heb door de stoombuis een trekdraad liggen, dat was dus niet voor niets.
2. het gewicht van de brug komt vooral op de achterste assen en minder op de voorste as. Zonder koppelstangen gaat die as slippen. Gelukkig is de lok voorzien van koppelstangen en een beetje lood (ipv de onzichtbare cylinderblokken  ;D) voorin zal ook goed helpen.

Maar na een avondje testen ben ik super tevreden.

FILMPJE.
MVI_0044 by Nulpunt0, on Flickr

« Laatst bewerkt op: 03 maart 2021, 00:40:52 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #751 Gepost op: 03 maart 2021, 13:29:45 »
Je kan een kleine 200 gram lood in het draaistel verwerken zonder dat je het ziet. Er is nog meer ruimte, maar dan ga je het van onder af wel zien en moet je ruimte vrijhouden voor de strips die aan de onderkant van de voetplaat zitten. Met bijna 200 gram zie ik de lok gladjes rijden zonder slip. En niet te vergeten, de koppelstangen moet ook nog. Dus vooralsnog laat ik het zo.

ls dat gewicht een belasting voor de trafo? 14V + 400mA en bij 2V begint de loc al te rijden, dus geen enkel probleem.

IMG_0049 by Nulpunt0, on Flickr\

67872
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2021, 22:25:57 door FritsT »

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #752 Gepost op: 04 maart 2021, 23:24:01 »
Vond hem nu al een stuk mooier lopen zo met 2 motoren  (y)

Top werk weer

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #753 Gepost op: 04 maart 2021, 23:37:10 »
Resonantie zit ook in de baan. Daar heb ik nooit wat aan gedaan bij deze beursbaan.

Klein stapje verder. Het lood zit er nu in (bij 2 locs) en de voetplaten kunnen er op. Alles zit overigens nog los al zie je daar niks van. Je blijft schroeven en los schroeven. Maar het wordt zo telkens een beetje meer Gerrit.

Shapeways is voor de meeste onderdelen van de 2e set al weer een stadium verder. Gokje..woensdag.
Onderdelen van Bauer zijn ook onderweg.
Die van Weinert zijn er al. (Kan ik eindelijk de Maffei's ook eens afmaken.)
Bij Conrad heb ik opgemaakt profiel besteld. (U 5x5 lekker incourant maar je zal het nodig hebben..hier dus.)
En bij HBM nieuwe zijknippers.
Bijou Moderne deze keer geen nieuwe vijlen. Die had ik nog in voorraad. Maar de set voor deze loc hebben hun levensduur gehad. Die hebben nu de status: soldeer vijlen toegestaan.

Wat schuimrubber doet wonderen. En de voetplaten liggen er nu (nog los) op.
FILMPJE,
MVI_0055 by Nulpunt0, on Flickr

68157
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2021, 23:57:15 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #754 Gepost op: 05 maart 2021, 19:59:55 »
Verzoeken tot uitbrengen in H0.....

Bij Shapeways kan je online de haalbaarheid van 3D printen zien in de "Heat Vieuw" in 3D Tools. Werkt als een stoplicht. Groen is Ok en rood helemaal niet OK. Geel...tja.

Dit is schaal 0 , 1:43,5
Ook hier zie je iets geels. Dat kan dus net en dan moet je dan niet klagen over een deukje.
Schermopname (897) by Nulpunt0, on Flickr



en dit is schaal H0 , 1:87
Rood roder roodst. Dat gaat dus nooit lukken.
Schermopname (898) by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #755 Gepost op: 05 maart 2021, 22:17:16 »
Op één loc had ik al slotjes op de huiven zitten. Waar die vandaan kwamen ... geen idee. Ik vond bij Weinert in H0 afsluiters voor de rookkast. Op zich hebben die niet de gewenst vorm, maar met bv een tangetje kwam ik een heel eind.

Stukje er af en klaar. In de rode cirkel.
IMG_0059 by Nulpunt0, on Flickr

Dit is klein, heel klein, maar je ziet het met het blote oog wel en daar is het mee gezegd.
IMG_0061 by Nulpunt0, on Flickr

En ook op de deurtjes aan de voorzijde zitten ze.
IMG_0060 by Nulpunt0, on Flickr

68400

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #756 Gepost op: 05 maart 2021, 23:35:04 »
Erg mooi, die details hoor, en dat maakt straks de totaalindruk nog eens heel verfijnd ook!
En of je t goed ziet of niet maakt niet uit, je weet dat het er zit. Dat vindt ik nog weleens lastig als je met een model bezig bent, waar leg je de grens. En het moet ook nog eens in de omgeving passen ook later, althans bij mij wel.

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #757 Gepost op: 06 maart 2021, 10:35:54 »
Hoi Michiel,

De grens...... voor een ontwerper altijd een dilemma en dat zal het blijven ook, hoe ver/diep je ook gaat. Op een gegeven moment zit het "ding" tussen de oren en kan je het wel dromen. Maar de vingertjes moeten het ook nog wel kunnen maken. In mindere mate telt dan, maar niet onbelangrijk, de betaalbaarheid. En helemaal achteraan die overwegingen komt dan nog of het terugverdiend moet/kan worden. Tijd=geld.

Om met de laatste te beginnen; dat speelt hier niet. Het is hobby en tijd hebben we in overmaat, zeker in Coronatijd.
De betaalbaarheid is ook niet het belangrijkste item. We bouwen voor onszelf, hobbymatig, en geven er aan uit wat verantwoord is. Als iemand mee wil bouwen, dan kan dat maar hij/zij legt zelf de grens wat en waar en hoe.
Het ging ons om de uitdaging om vanuit 1 enkele tekening en wat foto's een model te maken wat overtuigend overkomt. In dat proces loop je tegen zaken aan (wat we al vermoedden) die je moet oplossen. Niet alles is kant en klaar te koop en daar zal je dan wat voor moeten vinden. Door het hele project loopt voor ons de rode draad van de onderdelen. Het kan nooit 100%, maar alleen "buitenlandse" er op plakken was geen optie (voor zover al verkrijgbaar). Vandaar dat we al in een vroeg stadium al begonnen zijn met het aanschaffen van een 3D printer en de tekentechniek te leren. Dat in de wetenschap dat we bij Shapeways (hoe mooi ze ook iets maken) nooit tevreden zullen zijn. Heel eenvoudig omdat we onder de voor hun haalbare grens willen komen. Naast het bouwen waar ik hier verslag van doe zijn we dus al 5 maanden aan het testen met de printer en diverse resinsoorten. Uitganspunt is daarbij niet het maken van een klein moedermodel dat door een gieter afgegoten kan worden, maar het maken van een wasmodel dat direct voor de verloren wasmethode gebruikt kan worden. Kleinschalige productie dus. Juist dit weekend hopen we daar en grote stap in te zetten, maar eerst zien, dan geloven. Ondertussen zijn wel alle gezichtsbepalende onderdelen bij Shapeways ondergebracht zodat het model zowiezo gebouwd kan worden.

Dus eerst een 3D tekening van het onderdeel en de techniek van het aanbrengen van de supports.
Schermopname (885) by Nulpunt0, on Flickr

Controle voordat er geprint gaat worden met speciale software.
Schermopname (868) by Nulpunt0, on Flickr

Er zijn zat resins om te printen, maar niet zoveel om die te gebruiken voor de verloren wasmethode. En waar koop je die?...niet te onderschatten issue. We kwamen uit op 2 resin fabrikanten waarvan het basisproduct ook weer getest is op belichtingstijd en toevoegingen (sharpener of niet).
Toen liepen we ook tegen andere variabelen bij de printtechniek aan. We gebruiken nu PTFE spray om ongewenst plakken aan de FEP te voorkomen. (insiders snappen dat denk ik wel). Kortom, het is niet zo dat je de printer op ON zet, op de knop drukt en klaar is je onderdeel.

Afgekeurde resin. Deze heeft toch net de neiging om af te ronden. (dat is overigens de wens van velen...weg met die laagjes). Zeskantboutjes zijn "versleten" zeskantboutjes en geen "nieuwe". Let wel, die dingen zijn 0,8 mm. WAAR LEG JE DE GRENS ?
Schermopname (887) by Nulpunt0, on Flickr

We hebben juist afgelopen week besloten om deze (groene) resin (ook weer en fles van 150 + 20 +30 euro) niet meer te gebruiken en van een andere uit te gaan. Zo'n flesje kost 350 euro maar daar zijn we dus wel tevreden mee. Haarscherpe moeren en zelfs het boutje er in.
Is dat nog te rijmen met de reeds aangebrachte detaillering op het model?.... in dit geval een volmondig JA, want daar hadden we al rekening mee gehouden..de grens van zichtbaar/0,3 mm en dat over het hele model.
En zoals je al zei, het maakt niet uit of dat onderdeeltje van 0,3 nou klopt of niet, het moet er wel zitten. Verbeteren kan altijd nog.

schoorsteen en dom, net na het printproces (nog nat)
Schermopname (894) by Nulpunt0, on Flickr

ik zie een bout en een moer.
Schermopname (895) by Nulpunt0, on Flickr

Scherp en klaar voor een handmatige nabewerking want printen doe je in laagjes en rechte lijnen. Die oneffenheden (nou ja) kan je mogelijk nog wegpoetsen.
Schermopname (897) by Nulpunt0, on Flickr

En nu dit, en de andere onderdelen, zonder beschadigingen naar de messing gieter transporteren. We zijn dus nog niet klaar met dit facet van de uitdaging. Dat is pas zo ver als ze in messing op mijn werktafel liggen.

Ondertussen vordert het model en het moeilijkste is om consequent en secuur te blijven.
Kan de grens nog verder?...JA. Maar eerst nu het model klaar en dan verder kijken. Ik wil niet blijven hangen in dit stadium.
Beweegbare onderdelen en zelf gemaakte onderdelen ipv (toch) handelspreparaten ? En hoe ver ga je bij de inrichting van een machinistenhuis ?

Belangrijkste is lol hebben (en dat hebben we binnen de bouwgroep) en tijd. En tijd is nu geen issue voor mij. Corona beperkt mij in alles behalve in modelbouw.

Momenteel gaan we ook het proces in om verbeteringen die in het ontwerp aangebracht kunnen worden, ook daadwerkelijk aangebracht worden. Misschien bouw ik ooit wel eens  een 3e model in Versie-2. Wie weet. En wie weet hoe diep ik dan weer ga want in herhalingen vallen..... er moet een uitdaging blijven, ieder model weer.
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2021, 10:56:45 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #758 Gepost op: 07 maart 2021, 19:53:09 »
Eens moeten de koppelstangen er ook op. Een werkje dat of in 1x goed gaat of............................................................

Begonnen met een boormalletje voor de wielen zodat ik de krukbouten kan laten verzinken in de achterzijde van het wiel.
IMG_0079 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_0080 by Nulpunt0, on Flickr

De koppelassen zijn allemaal opgeboord zodat het messing kruk-busje net iets ruimer als "zuigend" door de gaten past.
Die busjes zijn ingekort zodat het onderleg/afsluitplaatje de koppelas net voldoende ruimte geeft.
IMG_0074 by Nulpunt0, on Flickr

Moertje er op en dan, toch nog onverwacht  ^&*^&*%&^(*)&*%&%&*(^**(%&^*&(&)(&)(&^(*&(
de moer stoot net/niet tegen de watertank.
Dat de  bout te lang zou zijn, dat was ingecalculeerd, maar dat met de moer niet. En ik had de 3e laag van de koppelas er al bewust niet op gelamineerdt, en dan toch.....
IMG_0076 by Nulpunt0, on Flickr

Drie opties:
1. koppelas dunner maken
2. moertje dunner maken
3. watertank inkorten (1 mm)

Optie 1: gevoel zegt van NIET DOEN, krom krommer kromst
Optie 2: blijft er nog genoeg over om het echt vast te zetten...ik betwijfel het.
Optie 3: de meest bewerkelijke......

Maar, dan moet ik ook ruimte gaan maken want in de watertanks heb ik juist net vanalles volgebouwd.
1. Het hele electrisch cirquit dus verwijderen en een alternatief maken
en
2. Het lood opnieuw aanbrengen

Dit zijn van die momenten waar ik in de eerst regel al huiverig voor was en ja hoor......

Inmiddels ben ik al wat stapjes verder, maar pas halverwege de restauratie.
Het electrische ciquit bestaat nu uit een  styreenplaat (electische isolatie) die tegen het frame is aangeschroefd. Daar zaten dus geen gaten voor in het frame en met de boor alleen maar schuin te bereiken. Aanhouder wint en je ziet het straks niet meer. ;D
Op die styreenplaat zit een messing profiel gelijmd (10-secondenlijm en tape bovenop) waarop 3 fosoforbrons draden en een electrische draad zijn gesoldeerd. De fosforbronsdraden komen tegen de achterzijde van het wiel.

En ja, die imitatiebouten van het mangat aan de zijkant zitten al weer goed.
IMG_0077 by Nulpunt0, on Flickr

Hier zie je de fosforbronsdraden nog net zitten.
IMG_0078 by Nulpunt0, on Flickr

Het is allemaal krap, heel krap en ik ben blij dat we bij het ontwerp gekozen hebben voor een demontabele voetplaat.
Maar moet je nog beginnen, boor dan erst gaten in het frame en ontwerp je eigen stroomafname daarop.

En ik heb een week meer werk, want deze klus moet dus 8x.
Is dat erg? JA. :'(


frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #759 Gepost op: 07 maart 2021, 20:25:25 »
Combinatie van 1&2? Of levert dat te weinig op.
1/3 van het moertje, 25% van de koppelstang of zoiets.

Fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #760 Gepost op: 07 maart 2021, 21:30:41 »
Ik heb de zaag er al in gezet.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #761 Gepost op: 07 maart 2021, 22:20:22 »
En stapje voor stapje met een ruimertje en een alziend oog de koppelstangen opgeruimd. Loopt nu als een naaimachientje. Niks meer aan doen behalve de gezaagde rand kaarsrecht vijlen als de wielen er weer af zijn.

Morgen de 2e zijde van stroomafname voorzien en dan is al weer 1/4 van het leed geleden. Positief denken. ;D

Michiel: superschijfjes. :D zo uit het handje. 2 keer een strook van 1 mm geslepen, 1 schijf (en een beetje) gebruikt. Maar daar is gereedschap voor.

IMG_0082 by Nulpunt0, on Flickr

FILMPJE,
MVI_0085 by Nulpunt0, on Flickr

68971

« Laatst bewerkt op: 07 maart 2021, 22:53:52 door FritsT »

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #762 Gepost op: 07 maart 2021, 23:05:11 »
         (y)

Groeten Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #763 Gepost op: 09 maart 2021, 13:18:08 »
Al eerder aan de orde geweest zijn de oliepotjes op de rookkast-kolenbunker.
Schermopname (915) by Nulpunt0, on Flickr

De ontwerptekening voor het gietdeel bij Shapeways. Minimale maat 0,6.
dit gietdeel moet ik nog ontvangen (sessie 2)
oliepotjes ontwerp by Nulpunt0, on Flickr

Maar we willen kleiner.  ;D
In het ontwerp voor de messing gieter zijn de uitstroomdraden verkleind naar 0,4. De moer is ook aangepast.
Dit komt in giethars uit de printer.
De bodemplaat er nog even afsnijden en het printje kan zo in de gips en met messing worden afgegoten.
vetpotjes rookkast-kolenbunker by Nulpunt0, on Flickr

69335

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #764 Gepost op: 10 maart 2021, 12:55:15 »
Volgende stap is nu een onderdeel in 0,3. Dat hebben we geprobeerd met de rij smeerpotjes op de huif.
Nergens een tekening en dit is de beste foto die er is.
oliepotjes  schema by Nulpunt0, on Flickr
 
Stap 1:
Schermopname (918) by Nulpunt0, on Flickr

Stap 2:
Schermopname (922) by Nulpunt0, on Flickr

Stap 3: Na 3 uur tekenen, veranderen en conscessies doen....het complete gietdeel x4,
Schermopname (923) by Nulpunt0, on Flickr

Stap 4: printen.
Helaas erg veel pindakaas. Dat was dus net over de grens. Maar we weten nu waar die ligt ;D


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

en dan is er toch ook weer goed nieuws.
Schermopname (921) by Nulpunt0, on Flickr