Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0  (gelezen 211542 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #690 Gepost op: 21 februari 2021, 21:03:16 »
Dakluiken in de lengterichting.
IMG_9920 by Nulpunt0, on Flickr

In het ontwerp is rekening gehouden met de bolling van het dak.
IMG_9919 by Nulpunt0, on Flickr

64213

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #691 Gepost op: 21 februari 2021, 21:49:39 »
Ted....waar ligt het einde?
Een latjesplafond?...kan. Dit is 0,6 modelbouwtriplex dat je makkelijk kunt ombuigen. Plop en het zit. Of het niet breekt met uitgesneden dakluiken moet ik nog even proberen en anders losse latjes. Dat moet natuurlijk wel voordat ik de gaten van ejecteur en stoomverwarming ga aanbrengen.
En daaronder dan weer de 3 profielen voor de steunen.

IMG_9921 by Nulpunt0, on Flickr




FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #692 Gepost op: 21 februari 2021, 23:59:27 »
De stoombel gaan we niet zelf 3D tekenen en printen want die is bij Null Problemo verkrijgbaar en voor die prijs kunnen we het zelf niet maken.
Schermopname (720) by Nulpunt0, on Flickr

Ik had nog exemplaren liggen en die heb ik zo bewerkt dat ze pasten op de zelf gemaakte voet.

Uit L-profiel 2x6  en stripjes 0,5x1,5 heb ik de voet gemaakt.
IMG_9922 by Nulpunt0, on Flickr

de aangepaste bel.
IMG_9924 by Nulpunt0, on Flickr

Op de voet en van binnenuit gesoldeerd.
Alles wat naar binnen steekt wegslijpen
IMG_9925 by Nulpunt0, on Flickr

Dat zit en de rookkast is nog steeds demontabel.
IMG_9926 by Nulpunt0, on Flickr

64292
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2021, 00:01:14 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #693 Gepost op: 22 februari 2021, 02:13:55 »
Nou Ted heeft wel gelijk hoor, zonder twijfel het meest prestigieuse bouwdraadje hier (y)
kunnen de dakluiken toevallig ook nog open ?
En zijn de stangenverbinders per ongeluk ook geschikt voor de handels van de automatische koppeling bij de oersik ? ;D

Gr Jan

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #694 Gepost op: 22 februari 2021, 09:33:46 »
Luiken heb ik "dicht" ontworpen om OP DIT MOMENT niet teveel in detail te gaan werken en het systeem van  tekenen/printen/Shapeways te leren kennen. Volgend model..... of.....Versie 2. :D Moeten er wel liefhebbers opstaan. ;D

Die stangenverbinders zouden overal op moeten kunnen. Ik had nog diverse maten in gedachten, maar dat kan Shapeways niet aan. Volgend model.
Maar die zitten toch ook op dat combi-gietstuk, 4 stuks. Is er eentje ( of 2 of 3 of 4) aan het vliegen gegaan?

De stangenverbinders zijn vanmorgen door de "handmatige" controle bij Shapeways gekomen en worden 16 maart verwacht. Dan pas weet ik of ze geschikt zijn. Zien en geloven.

Wel een idee om de bel op het dak voor Vs2. beweegbaar te maken. Minimotortje/servo onder het dak en digitaal ......ding dong. Speaker in de kolenbak. Dan gelijk het geluid van de stoombel en de fluit.
Tot hoe ver wil je gaan.?
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2021, 09:41:08 door FritsT »

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #695 Gepost op: 22 februari 2021, 11:18:59 »
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar waarom twee bellen?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #696 Gepost op: 22 februari 2021, 12:29:34 »
Heb je niet overheen gelezen, maar waarom er twee bellen en een fluit op zitten....zeg het maar.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #697 Gepost op: 22 februari 2021, 13:11:43 »
De luchtpomp,
IMG_3017 by Nulpunt0, on Flickr

In model is die te krijgen bij Bauer Modellbau. Voor 10,80 euro kan ik hem niet maken.
Schermopname (840) by Nulpunt0, on Flickr

Ik wil, net zoals de bel, de pomp bevestigen aan de rookkastbeplating en niet aan de daar onder liggende buis. Dat ivm spuiten.
En dat wordt passen en meten om de pomp ook passend door het  gat in de voetplaat te krijgen.
IMG_9928 by Nulpunt0, on Flickr

Dus ketelbuis weg en rookkastbeplating positioneren met twee 2mm staf door de schroefgaten in het zadel. Daar had ik wel even tijd voor nodig om dat te bedenken, maar achteraf gezien..het werkte perfect. :laugh: :laugh: :laugh:
IMG_9929 by Nulpunt0, on Flickr

Triall and Error waar je de gaten boort.
IMG_9931 by Nulpunt0, on Flickr

Geen probleem, want over de te ruime gaten soldeer je een 0,2 mm plaatje gewoon mee. Werkt ook nog eens voor de verankering van het geheel.  :laugh:
IMG_9932 by Nulpunt0, on Flickr

Aan de binnenkant alles wat in de weg zit weer wegslijpen.
IMG_9933 by Nulpunt0, on Flickr

Voilá,
IMG_9934 by Nulpunt0, on Flickr

Dat viel eigenlijk wel erg mee om het te bedenken en te maken. ;D

64506





FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #698 Gepost op: 22 februari 2021, 19:27:34 »
De handrails op de ketel telt 4 steunen waarvan die op de rookkast zonder voetje lijken en die op de ketel met.

Bauer Modellbau heeft de goede vorm MET voetje, maar die zijn 2,2 en moeten echt 3,0 zijn. DE opvolgende maat is 4,0 mm en dus weer te groot.
Schermopname (842) by Nulpunt0, on Flickr

Philotrain heeft exemplaren zonder voetje, maar wel 3,0 mm.
Slaters ook en die zijn net iets robuuster. Deze ga ik gebruiken. art.7951L

Afmeten is altijd een dingetje, maar de hoogtemaat doet wonderen.
En ook nu weer op de rookkast en vuurkist vast aan de beplating solderen. Die op de ketel is met 10-secondenlijm vastgezet.
IMG_9943 by Nulpunt0, on Flickr

Gaatje 1,0/1,1 boren en een ruimertje en ze passen.
IMG_9944 by Nulpunt0, on Flickr

64617



Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #699 Gepost op: 22 februari 2021, 19:51:22 »
Je gaat lekker Frits  (y) (y)

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

CeesJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #700 Gepost op: 22 februari 2021, 19:52:35 »
Frits,
tot zover geniet ik van je bouw verslag,elke avond even lezen.........top me complimenten.
Gr Cees.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #701 Gepost op: 23 februari 2021, 09:45:00 »
De order voor de resterende onderdelen was (ik zeg WAS) goedgekeurd, maar zolang die niet in productie is, kan er altijd nog wel iemand naar kijken. Zo geschiedde.
Schermopname (847) by Nulpunt0, on Flickr

Shapeways stuurde een tekening met een advies tot oplossing van hun probleem. Dat is duidelijk, de schacht moet dicht. Na 5 minuten werk is het aangepaste ontwerp weer geüpload.
Tzt de schacht zelf maar weer open boren.
Schermopname (850) by Nulpunt0, on Flickr

Vanmorgen zag ik dat de aanpassing was goedgekeurd en het model in productie is genomen.
Schermopname (849) by Nulpunt0, on Flickr


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #702 Gepost op: 23 februari 2021, 10:41:57 »
De ladder.
IMG_9946 by Nulpunt0, on Flickr

Nu nog verankeren op de voetplaat. Ik heb dat gedaan met twee buisjes 1,0/1,2.
IMG_9947 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9948 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #703 Gepost op: 23 februari 2021, 23:44:00 »
Op het dak zijn nog 2 zaken te zien.
1. Ejecteur van de vacuumrem. Brede buis circa 4,5 mm. Rechts
2. Afvoer stoomverwarming. Smalle buis, circa 2 mm. Links

Op de draaibank even wat afdraaien en je hebt een buis met een randje. Circa 12 mm.

En dan een gat in het dak.
IMG_9949 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9950 by Nulpunt0, on Flickr

Je ziet hem zitten....
IMG_9951 by Nulpunt0, on Flickr.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #704 Gepost op: 23 februari 2021, 23:54:31 »
Vandaag bezig geweest met de wasluiken. Bauer Modellbau heeft een gietdeel (art 1500) maar dat wordt met een M2 boutje geschroefd en dat zie je. Ik heb diverse methodes geprobeerd om dat minder zichtbaar te krijgen (en dat 5 x per lok te herhalen)... helaas. Dus vanavond is er weer een gietdeel in eigen beheer ontstaan.
We (met name John) hebben het proces nu aardig onder de knie. In circa 15 minuten stond dit gietdeel vanaf 0,0 op de tekentafel (met koffie er bij)  tot besteld (bij Shapeways).
Het gietdeel was computertechnisch helemaal "groen", maar altijd weer afwachten wat de handmatige controle er morgen van vindt.

Kon nog meelopen met de vorige bestelling dus dat scheelt verzendkosten (mooie optie bij Shapeways  (y))

Schermopname (852) by Nulpunt0, on Flickr

Wat ik pas naderhand zag, zijn de wasluiken bij Paul Petau 2st voor 3,50 euro.
https://www.mbpetau.de/product_info.php?info=p851_waschluken--2-stck--nr-155.html


65072
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2021, 18:54:33 door FritsT »