Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

kwaliteit B-Models door roadster36
Vandaag om 02:09:57
NS 6100 van GM&S door roadster36
Vandaag om 02:03:35
Stoom in de jaren 70 op berlijn Bahnhof Zoo door MathieuN
Vandaag om 01:32:18
Roco versterker 10761 opgeblazen, te repareren? door Duoblock
Vandaag om 00:46:47
Raadplaatje door Martin Hornis
Vandaag om 00:26:44
DKM/Holland Rail 2400 hekjes door KNed
Vandaag om 00:14:15
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Duoblock
Vandaag om 00:12:42
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 00:06:14
Verbouwing Amsterdam Centraal door Jeroen Mooij
Vandaag om 00:04:55
Spoorboekje Staatsspoor 1914 - Voornaamste buitenlandsche verbindingen Emmerik door MathieuN
Vandaag om 00:04:01
Artitec 2021, HO en N. Nieuws van de fabrikant door Bert van Gelder
27 januari 2021, 23:46:46
Falkenheim door Frank 123
27 januari 2021, 23:35:13
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door jaco1988
27 januari 2021, 23:13:09
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door Debvd
27 januari 2021, 23:11:51
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door jaco1988
27 januari 2021, 23:11:44
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door jaco1988
27 januari 2021, 23:08:55
Verschil in functies Piko 2205 en 2375 -> cv's uitlezen lukt niet. door Michiel 80
27 januari 2021, 22:47:26
Uhlenbrock 65600 klemstekker door d.vanaalst
27 januari 2021, 22:46:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sjaak2
27 januari 2021, 22:44:04
Bedrading locomotief solderen door Carl
27 januari 2021, 22:40:45
Welk karton voor een perron ? door MOVisser
27 januari 2021, 22:13:17
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
27 januari 2021, 21:52:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
27 januari 2021, 21:50:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
27 januari 2021, 21:40:15
Fleischmann wisselspoelen 6441 en 6442, schakelen soms niet, DCC met DR4018 door phdirk
27 januari 2021, 21:35:50
DCC++ basisstation geen baanspanning, wel oplichtende LED's op motorshield door spock
27 januari 2021, 21:30:59
Prutser begint met een diorama. door Railhopper
27 januari 2021, 21:21:21
Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker' door mDDM
27 januari 2021, 21:05:38
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door Arjen52
27 januari 2021, 20:57:34
Corona en modelbouw door charp
27 januari 2021, 20:47:04
  

Auteur Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0  (gelezen 56212 keer)

CeesJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #315 Gepost op: 04 december 2020, 10:07:01 »
Prachtig modelbouw werk....de HBM wals,zet,knip combi is een uitkomst...zelf jaren geleden ook aangeschaft.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5766
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #316 Gepost op: 04 december 2020, 11:55:19 »
Voor wie hem nog niet heeft....

Belangrijk om even te weten is het gewicht als je hem moet verplaatsen en zodoende (dus niet) gebruikt.
30 cm: weegt 40 kilo
76 cm: weegt 100 kilo

https://www.hbm-machines.com/producten/plaatbewerking/combinatiemachines-walsen-zetten-en-knippen

Ik heb mijn machine op een rolkar zodat ik ook onder bepaalde lichtval markeringen met de kraspen op het werkstuk kan zien.
En als ik hem niet nodig heb.... in de hoek van de kelder.
IMG_8667 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 04 december 2020, 12:04:19 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5766
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #317 Gepost op: 06 december 2020, 08:11:57 »
Na de ontwerpfase hebben we besloten direct in het diepe te duiken en ja, dan kom je toch wel "problemen" tegen. Maar die zijn er om opgelost te worden en dat is ook de uitdaging van dit project.

Ik heb het al gehad over het bevestigen van de het etsdeel met ruitmotief op de voetplaat. Leek met erg dun om te solderen en ik dacht aan lijmen, Loctite 620.

IMG_8668 by Nulpunt0, on Flickr

Zit het vast? ja.
Zit het muurvast? nee
IMG_8671 by Nulpunt0, on Flickr

Polyurethaan 2-componentenlijm heb ik momenteel niet in huis, maar wel contactlijm.
Buigen in het midden gaat goed. Laat zeker niet los.
IMG_8673 by Nulpunt0, on Flickr

Buigen op de rand....
IMG_8674 by Nulpunt0, on Flickr

Kan je er op solderen?..Ja, lijm laat niet los
IMG_8675 by Nulpunt0, on Flickr

Op advies van derden heb ik letterlijk "gebakken" in de oven. Voorvertinde ruit- en voetplaat met wat fosforzuur in de oven gezet. Geklemd tussen messing platen 2 mm en stalen gewicht. 30 minuten stand max. en daarna rustig laten afkoelen. Zat het vast?..90% wel en 10% dus niet. Maar wel recht ! ;D.
Handmatig met bout, vlam en machineklem heb ik wel alles voor elkaar gekregen, maar toch.....

Hier ben ik nog niet mee klaar. ???

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5766
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #318 Gepost op: 06 december 2020, 08:26:12 »
Het buigen van de huif:

Vandaag is gebleken (Edwin) dat het handmatig buigen van de 0,4 mm nieuwzilverplaat geen bevredigende werkwijze is. Dat was voor mij reden om de eerder gemaakte buigmal af te stellen op de exacte maat en te testen.

Met testplaatjes.
IMG_8680 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8685 by Nulpunt0, on Flickr

Het kost kracht en daardoor goed opletten op de vaste stand van de plaat in de mal want eenmaal verschoven geeft het een niet te corrigeren gebogen huif. Maar daar zijn testplaatjes voor. ;D

Dit is het (gisteravond laat) geworden. Nu nog afwerken.
IMG_8681 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8682 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8683 by Nulpunt0, on Flickr


Het was een dag van testen, teleurstellingen, leermomenten, maar ook weer met succes.
De keuze van nieuwzilver voor het (te buigen) plaatwerk. Tja, het kan maar.........................het is gewoon veel taaier dan messing.
IMG_8684 by Nulpunt0, on Flickr

33977
« Laatst bewerkt op: 06 december 2020, 08:36:37 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5766
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #319 Gepost op: 06 december 2020, 09:09:03 »
Nog even stap voor stap als handleiding voor andere bouwers (en als documentatie voor mijzelf).

Omdat ik de plaat echt stevig op de inlay wilde aandrukken EN om te zorgen dat het gat aan de voorzijde zo goed als kan meegebogen gaat worden heb ik een 0,4 strip  extra in de opening gehamerd (kon net)
IMG_8686 by Nulpunt0, on Flickr

Met de hand omzetten en aandrukken met een platte staaf (in dit geval een vijl) aandrukken
IMG_8687 by Nulpunt0, on Flickr

Herhalen aan de andere kant.
IMG_8688 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8689 by Nulpunt0, on Flickr

Dan heb je dit,
IMG_8690 by Nulpunt0, on Flickr

Met de brede tang bijbuigen en met de hand het dak ietsje bol zetten.
IMG_8691 by Nulpunt0, on Flickr

en dan heb je dit,
IMG_8692 by Nulpunt0, on Flickr

Het net niet goed gebogen gat met brute krat plat persen. (in vs.2 moet het gat er uit  ;D).
IMG_8693 by Nulpunt0, on Flickr

En dan met de zoetvijl alle randjes en niet gewenste bollingen weghalen. Polijsten met een schuurschijf en..Klaar. :D
IMG_8694 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8695 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 06 december 2020, 09:48:34 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5766
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #320 Gepost op: 06 december 2020, 22:06:45 »
De Garratt is geen kit maar een bouwproject en de handleiding...ja, die is onderweg. Onontkoombaar dat je soms even een stap terug moet doen om verder te komen. De verstevigingsprofielen in de watertank zaten de 112 in te brengen imitatiebouten in de weg.. even slopen, uithuilen en opnieuw beginnen.
Gelijk aan de achterzijde (rechts op de foto) ook maar een extra schroefbare verbinding tussen voetplaat en frame gemaakt.

IMG_8698 by Nulpunt0, on Flickr

wat zie je er van?...Niets. Maar het zit wel beter.
IMG_8700 by Nulpunt0, on Flickr

34168

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 2850
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #321 Gepost op: 07 december 2020, 10:08:56 »
Ga zo door. Een ingewikkeld maar leuk project.

Ronald Visser.
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten ?????  sta ik er weer :)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5766
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #322 Gepost op: 07 december 2020, 14:42:19 »
Voordat je de watertanks kan monteren moet je wel alle details er op hebben. Nu kan je er nog bij, straks niet meer.

Om het mangat vast te zetten heb ik eerst een gaatje geboord en van binnenuit daarin gesoldeerd. Lopen de gaatjes voor de bouten niet vol.
In die gaatjes komen imitatiebouten.  In totaal heb ik er 112 nodig en die heb ik dus niet genoeg. Gisteravond bij GHW besteld. Zojuist al weer het bericht "Versendet". Vrijdag met DHL binnen.
IMG_8703 by Nulpunt0, on Flickr

Gaatjes positioneren met draadjes 0,4
IMG_8704 by Nulpunt0, on Flickr

Klinknagelstrip, opstaptrede en vlotter monteren.
Ik mis bij twee van de vier estplaten de wijzers. Die zijn ook zo klein (maar op het model wel zichtbaar) dat die er tijdens het etsen afgevallen zullen zijn. Daar moet ik even wat voor freubelen.
IMG_8706 by Nulpunt0, on Flickr

Overzicht. Watertank zit nog los.
IMG_8707 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 07 december 2020, 14:45:28 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5766
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #323 Gepost op: 07 december 2020, 15:19:49 »
Tussen de remblokken zit nog een mooi dus stukje fret.
IMG_8708b by Nulpunt0, on Flickr

Gaatje boren, knippen, vijlen...
Leuk detail. Lijkt hier wel een joekel, maar op het hele model....super klein maar door die punt heel zichtbaar.
IMG_8709 by Nulpunt0, on Flickr

34436

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5766
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #324 Gepost op: 08 december 2020, 10:59:23 »
Dit is dus de huif waar de (openklapbare) motorkappen nog bij/op/aan/in moeten. De verdiepte delen zouden er uit moeten worden gezaagd en vervangen worden door een gebogen stuk plaatwerk. Lijkt simpel.
IMG_8710 by Nulpunt0, on Flickr

Het etsplaatje dat voor de motorkappen bedoeld was.
Leek simpel, maar het blijkt dat hij zich niet op de gewenste manier laat buigen. Hij buigt in de mal niet mooi rond net boven de etsnaad, maar scherp op de etsnaad. Dat gaat hem dus niet worden !.
IMG_8717 by Nulpunt0, on Flickr

Dan maar met 0,1 of 0,2 plaat een kap buigen en die over de bestaande huif maken.
Maar hoe krijg je dan die naden?. Diverse test gedaan met kraspen en microslijpschijven.....helaas pindakaas.

IMG_8711 by Nulpunt0, on Flickr

Dan maar een kap maken uit 4 of 5 losse onderdelen.
Op een testexemplaar heb ik ze gesoldeerd door gaatjes in de "onderkap" te boren. Gaat prima.
IMG_8713 by Nulpunt0, on Flickr

En even voor het gemak met 10-secondenlijm maar laat wel zien dat het kan.
IMG_8712 by Nulpunt0, on Flickr

34611

« Laatst bewerkt op: 08 december 2020, 11:05:28 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5766
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #325 Gepost op: 08 december 2020, 12:22:20 »
Wat ik nu ook moet passen en meten zijn de stoombuizen tussen de huif en de brug.
Technisch Maandblad 1933-03 LTM Garratt nr 51 - kopie - kopie - kopie - kopie (4) by Nulpunt0, on Flickr

Buis 2 en 3 mm in diameter op een test achterwand gesoldeerd.
IMG_8719 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8720 by Nulpunt0, on Flickr


Dit ga je zien,
IMG_8724 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8725 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8723 by Nulpunt0, on Flickr

Door de taats heen laten lopen is geen optie want dan kunnen draaistel en brug niet meer gescheiden worden. (maar het zou wel passen  ;D )
Een optie zou zijn om de buizen te verlengen met DEMONTABEL zwart flexibel buisdraad. Dat komt tzt wel bij het maken van de leidingen aan de orde.
IMG_8728 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8730 by Nulpunt0, on Flickr

34648
« Laatst bewerkt op: 08 december 2020, 12:27:32 door FritsT »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 9250
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #326 Gepost op: 08 december 2020, 16:50:23 »
Een optie zou zijn om de buizen te verlengen met DEMONTABEL zwart flexibel buisdraad. Dat komt tzt wel bij het maken van de leidingen aan de orde.
Is dat een andere naam voor de huls van gestript koperdraad,zoals je in de aanleg van o.a stopcontacten gebruikt bij een nieuw huis of een aanpassing in je huidige huis ?
(indien ja en je zoekt nog stukken,ik heb hier nog van die "huls" liggen,daar kan ik wel wat van missen  ;) )
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5766
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #327 Gepost op: 08 december 2020, 17:02:25 »
@Floris.

Nee geen electradraad, dat is te stug. Rubber of ander zacht materiaal (siliconen).

De 1 mm variant gebruik ik ook wel voor luchtslangen.
« Laatst bewerkt op: 08 december 2020, 21:05:30 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5766
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #328 Gepost op: 09 december 2020, 09:37:46 »
Nu het eerste draaistel goed gelukt is, moeten er nog drie. Dat wordt seriewerk.

Het bevestigen van de ruitplaat op de voetplaat had ik bij nr.1 met de bout gedaan. Werd ik daar blij van om dat nog eens drie maal zo te doen?... nee. Dus alternatieven zoeken.

Alternatief 1: Solderen in de oven tussen platte staalplaten.
rijkelijk voorvertinnen en vet als vloeimiddel.
Referentie soldeer 145 en 220 graden in een apart bakje ter controle van de temperatuur.
Resultaat: zit op enkele plekken vast, maar dat was het dan ook. Afgekeurde methode  :'(
IMG_8731 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8732 by Nulpunt0, on Flickr

Alternatief 2: Bisontix contactlijm, als gel. (goed smeerbaar)
IMG_8737 by Nulpunt0, on Flickr

Na het dun insmeren 1-2 minuten drogen en platen op elkaar.
aan beide zijden een laagje kurk
en dan een tijdje tussen twee staalplaten in de bankschroef.
Resultaat: Prima, muurvast. Ook op de randen. Overtollig lijm was er goed uitgeperst en er zat ook wat tussen de openingen in het plaatwerk. Schoonmaken met glasvezel.
IMG_8735 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8733 by Nulpunt0, on Flickr

34908
« Laatst bewerkt op: 09 december 2020, 09:42:08 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5766
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #329 Gepost op: 09 december 2020, 09:43:43 »
Vanmorgen begonnen met het echte seriewerk.

IMG_8734 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8738 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8740 by Nulpunt0, on Flickr

Aan de binnenkant van de achterwand heb ik een stukje plaat (uit de fret) gezet en met de achterwand gelijk gevijld om het minimale maatverschil met de watertank te compenseren. Laatste kan je weer vijlen om exact de maat te krijgen.
Een gelijk 2 blokjes 4x4x4 met tapje M1,4 om de voetplaat vast te zetten.
IMG_8741 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 09 december 2020, 19:28:57 door FritsT »