Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 08:51:50
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0  (gelezen 211135 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #195 Gepost op: 03 augustus 2020, 10:35:58 »
Hier zie je dat we tot aan de grens gaan. We kunnen de voet (nu 0,6) opdikken met 0,1-0,2 en na het printen in messing de voet over een buis met schuurpapier weer dunner maken of we nemen het risico om zo te printen. Laatste levert naar verwachting overigens eigenlijk geen probleem op, het is tenslotte niet een los hangend onderdeel.

We gaan het overigens eerst op onze eigen resinprinter testen.

Schermopname (178) by Nulpunt0, on Flickr

Dit zou net moeten kunnen. Allen zorgelijk voor het polijsten "onder" die fragiele onderdelen. In dat geval de frutsels los halen en bij de gieter afgieten en de deur printen.
Schermopname (179) by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2020, 10:54:25 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #196 Gepost op: 05 augustus 2020, 17:17:18 »
Ik heb de hoofdmaten op papier gezet en John heeft daarna de kast 3D getekend. Samen hebben we de detaillering (Zoom) gedaan.
Dit onderdeel (afschermkast van de "kerstboom" aan voor-achter van de voorkant van het machinistenhuis) brengt ons tot en net over de grens van het door Shapeways haalbare. Vandaar dar er gaatjes in de luiken zijn gemaakt om die later handmatig af te werken met klein spul.
De L-profielen tegen de randen zijn mogelijk te dik. Maar ja, op het PC-scherm zie je alles dus we gaan dit model eerst even printen en dan besluiten wat we doen.
We zijn er dus niet mee klaar.

Waar we benieuw om zijn, zijn  de groeven van de deksels. Die moeten op het gietdeel zichtbaar zijn, maar nou ook weer niet als kuilen. Een experiment dus wat maatvoering betreft. De groef is 0,6 breed en zit dus onder de grens, maar zou dus met mazzel als lijn zichtbaar kunnen zijn. Een groef van 0,2 hebben we al geprobeerd en die verdwijnt in het niet.

Under construction.... zo heet dat en dat is nou net het deel van de hobby wat we leuk vinden. :) :) :) :) :)

Schermopname (197) by Nulpunt0, on Flickr

ketelkast by Nulpunt0, on Flickr

22500

« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2020, 17:33:58 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #197 Gepost op: 09 augustus 2020, 13:03:04 »
Ik heb nog een verschil gevonden tussen de loc op de fabrieksfoto in 1931 en de loc in 1933 in de LTM-periode. Betreft smeerpotjes bij de glijveren. Bij Henschel zaten die er in 1931 dus op en ten tijde van de LTM in 1933 al niet meer.
Schermopname (121) by Nulpunt0, on Flickr

Technisch Maandblad 1933-03 LTM Garratt nr 51 by Nulpunt0, on Flickr

Tek 8.15-1 Henschel Drehzapfenstrebe by Nulpunt0, on Flickr

Op de fabrieksfoto is duidelijk een smeerpotje te zien.
4.IMG_2976 by Nulpunt0, on Flickr

in 1933 bij de LTM niet meer. De glijplaten zie je hier goed.
9d.IMG_3001 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2020, 13:05:00 door FritsT »

lrrw

  • Online Online
  • Berichten: 471
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #198 Gepost op: 09 augustus 2020, 13:36:48 »
Hallo Frits,
Leuk die draadjes van jou altijd met detailfoto’s en tekeningen.
Zo kom ik ook te weten hoe het een en ander in elkaar zit.

Groet Cor.

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #199 Gepost op: 09 augustus 2020, 14:39:56 »
komt bij de vraag , zou het niet alletwee er nog op hebben gezeten (veer en glijplaten)
als ik die dwarsdoorsnede zie dan zit die veer in het frame (achter de glijplaat), dus op een foto niet echt zichtbaar.
smeerpotje zou later natuurlijk vervangen kunnen zijn door een smeersysteem zodat er van een punt word gesmeerd.
lijkt me dat ook die glijplaten gesmeerd moeten worden.

Cor

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #200 Gepost op: 09 augustus 2020, 14:55:49 »
Klopt, smering is noodzakelijk.
Ik zie tegen de voorkant van de rookkast potjes zitten, maar die zaten er in 1931 ook al. Bedenk dat de taats ook gesmeerd moet worden. Misschien is later de leiding vanuit die potjes opgesplitst.
Wie zal het zeggen waarom deze (en die andere) mutaties al zo vroeg zijn doorgevoerd. Ik had gehoopt op info uit het Henschel museum, maar na het ter plekke deponeren van vragen is het van daaruit nog steeds stil gebleven.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #201 Gepost op: 10 augustus 2020, 16:06:57 »
Nog niet in hoge resolutie en met de goede (dure) resin geprint want het gaat ons nu om het totaalbeeld en de passing.

IMG_7464 by Nulpunt0, on Flickr

Geleerde les.
1. de klinknagels in de dom moeten kleiner (en we hadden er al een paar weg gelaten)
2. testen met andere resin en instellingen van de printer voor beter gevormde handgrepen en handwiel op de kast. Maat is ok.
3. V-groef in de kast voor de afscheiding van het plaatwerk kan in 0,5 maar 0,4 kan ook. (Shapeways: minimaal 0,7....ja, doei.)
4. Schoorsteen moet aan de onderzijde een pasring. Helemaal vergeten dus.
5. Pasring in de rookkastdeur waren we niet vergeten, maar ergens is wat mis gegaan....Zo zie je maar weer.
IMG_7465 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_7466 by Nulpunt0, on Flickr

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6109
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #202 Gepost op: 10 augustus 2020, 18:29:35 »
Mooi mooi,...... (y)

Wat ik elders ook heb aangedragen:
lijkt me beter om het model in grote lijnen klaar te maken en nog niet zozeer in detail te treden.
bv  de dom en de pasring wel. maar de klinknagels nog niet.
Kast is OK maar de details van handwiel en groef nog niet.

Dan kan het ook allemaal van minder "duur" materiaal.

Pasring in rookkast deur: is het geheel wel solid gemaakt in de *.stl.
Ik ben plaatselijk wel eens stenen kwijt in een muur. Blijken die bij het printen van de muur "afgevallen" te zijn.
Deze bleken dus niet solid aan de muur te zitten. (voor de ontwerper leek dat wel, maar voor het programma niet)

Maar:  Een leuk project om te volgen en te zien hoe de samenwerking verder verloopt.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #203 Gepost op: 10 augustus 2020, 19:19:21 »
Ronald,

leuk zo meedenken.

Details wel of niet..we gaan beiden doen. Het gaat ons om de reis er naar toe en minder om het model. Kosten zijn dus wel dubbel of drie-dubbel, maar dat is een keuze. En als we er lekker lang over doen, sparen we uit op het er snel op volgende model.
Sommige onderdelen kunnen via Shapeways, maar met details er op niet. Het polijsten (met krassen) is vaak problematisch bij die opgezette details zoals dat handwiel. Dat heeft de "ouderwetse" messinggieterij weer niet. En daar kunnen we duidelijk ook  onder de limiet van 0,7 die Shapeways stelt. Dus de dom kan naar Shapeways, de kast (met wiel) naar de gieterij.

Dus details maken we er, afhankelijk van de producent, aan vast of er op.

Die achterkant van de rookkastdeur....snappen we nu nog even niet, dus die "reis" moeten we over doen. Is dat erg?... nee hoor. Leerproces. Let wel, begin dit jaar is John pas begonnen met 3D tekenen vanaf 0,0. Met zijn tweeën of drieën gezamenlijk maken we zo de onderdelen. Inbreng, tekenen en controle (en eigenwijs zijn) tegelijk. Na een uurtje (of twee) zijn we er meestal al helemaal uit en tevreden en nog steeds dikke vrienden.

Over die klinknagels hadden (of in de tegenwoordige tijd "hebben") we binnen de bouwgroep een gefundeerd meningsverschil. Dus we hebben er een keuze formaat opgezet en kijken naar het resultaat. Volgende sessie maken we andere formaten en gaan dan kiezen. Ook voor volgende onderdelen. Leerproces.

Ons doel is om zelf moedermodellen voor de messing gieterij te gaan maken en natuurlijk een uniek model van de LTM Garratt.
Hoe het allemaal bij de uiteindelijke productie zal gaan.............de tijd zal het leren. Het is en blijft hobby al lijkt het soms wel op werken.

en voor de verslaglegging en de leut BNLS.
« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2020, 19:25:32 door FritsT »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6109
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #204 Gepost op: 10 augustus 2020, 19:36:25 »
 (y) (y) (y)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #205 Gepost op: 10 augustus 2020, 19:41:58 »
 (y) (y) (y)

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11394
    • Mijn fotoarchief
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #206 Gepost op: 10 augustus 2020, 22:41:38 »
Ik heb de hoofdmaten op papier gezet en John heeft daarna de kast 3D getekend.

John Simons, I presume?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #207 Gepost op: 10 augustus 2020, 23:31:43 »
Verkeerd gepresumed.

Links John (aan de pc) en rechts Edwin
IMG_3276 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2020, 23:38:32 door FritsT »

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11394
    • Mijn fotoarchief
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #208 Gepost op: 11 augustus 2020, 09:07:37 »
Aha  (y) Ik dacht het omdat de door mij gesuggereerde John ook veel doet met 3D ontwerp.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #209 Gepost op: 15 augustus 2020, 16:38:29 »
Duidelijk verhaal en mooi project (y)