Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: LTM 51 Garratt  (gelezen 5914 keer)

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
LTM 51 Garratt
« Gepost op: 27 november 2014, 13:57:13 »
Met zoveel getoond leuks van de LTM moet m'n Garratt LTM 51 er ook maar aan geloven:




Al in november 1970 heb ik de wieltjes gekocht, Rokal TT van een van hun toenmalige locs. Die waren 10 mm diameter en hadden een tandkrans aan de achterzijde. Die heb ik er af gedraaid en ze voorzien van H0 assen. De aandrijving is dubbel, in beide wagens ligt een Triang X.500, allemaal precies pas. Op de koppelingen na zijn beide wagens volstrekt identiek en uiteraard andersom gepoold zodat er maar 2 draadjes viceversa moeten. De ketel is van electriciteitspijp maar is binnen gevuld met messing soldeerkoppelingen die voor het benodigde gewicht zorgen. Omdat door de koppelstangen alle wielen zijn aangedreven is de trekkracht behoorlijk, 12 x plan E Lima of een sloot twee-assers waarbij ik uiteindelijk geen zin meer had er nog meer op de baan te zetten.
Mvrgr
Koopmans
« Laatst bewerkt op: 27 november 2014, 15:05:10 door guest7823. Reden: spatiering afbeelding aangepast »

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #1 Gepost op: 27 november 2014, 15:05:03 »
Prachtig! (y)

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #2 Gepost op: 27 november 2014, 15:09:25 »
 (y) Mooi stukje techniek, dat schreeuwt om meer foto's mnv de bouw ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

zofman

  • stationchef van de S.a.A.-bahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 206
  • Stationchef van de S.a.A.-bahn
    • Bouw van de S.a.A.-bahn
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #3 Gepost op: 27 november 2014, 17:22:44 »
En nu nog de brug over het gulpdal......
Link naar mijn joeptjoepkanaal over de bouw van de S.a.A.-bahn
https://www.youtube.com/channel/UC7-t1dWsfnRNfJBdde_hbCA

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #4 Gepost op: 27 november 2014, 18:50:50 »
Prachtig. Zeer apart.
Gr. Bert.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #5 Gepost op: 27 november 2014, 19:28:32 »
Wat een mooie loc zeg! Fantastisch!
Spoor 0 adept

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #6 Gepost op: 27 november 2014, 19:35:32 »
Prachtig, dat ik emotioneel van wordt :'(. Ook erg knap gemaakt!

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #7 Gepost op: 29 november 2014, 01:43:00 »
Begrijp ik dat nou goed dat je daar al 44 jaar mee bezig bent? Ik ga toch maar eens wat bouwpakketten afmaken...
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #8 Gepost op: 29 november 2014, 21:45:51 »
Nou nee hoor! Ooit onderdelen gekocht, veertig jaar nagedacht hoe het zou moeten en 6 jaar geleden eindelijk begonnen, onderbroken door 3 stuks 3,5 in. livesteam locomotieven waaronder het eerder getoonde Backertje.
Mvrgr
Koopmans

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: LTM 51 Garratt
« Reactie #9 Gepost op: 26 januari 2016, 14:11:08 »
Intussen heb ik een vraag gekregen naar de aandrijving. Ik heb dus een poging gedaan om wat foto's te maken, dat lukt slecht door al dat geglim, maar hier is een min of meer bruikbare:

De Triang motor drijft de middelste as aan. De motor zit vast op een dwarssteun in het frame, onder het moertje daarvan is de uitvalbeveiliging van de rechtse as ook vastgemaakt. Die as zelf rust tegen het motorhuis, dat is rond en de as kan dus rotoren in de sleufjes(schenen) in het frame. In het midden zit het schroefje dat de "grendel" vastzet die in het plastic haakje van de motor wordt geschoven. De afstelling van de motor tov de worm heb ik gedaan met papier/messing van verschillende dikte. De as met worm en de meest linkse as worden door het gemeenschappelijke plaatje tegen uitval beveiligd. Op de foto is helemaal links het in het frame gesoldeerde stukje rond te zien waaromheen de linkse as draait. De hele zaak draait nu goed.
De grootste fout die ik heb gemaakt is de frameplaatjes te frezen met een 2,5 mm frees, de assen zijn 2 mm en ik had dus de illusie dat dat wel samen zou gaan. Alle sleufjes heb ik moeten aanpassen om het goed te krijgen en om de koppelstangen niet te laten vastslaan, daar zit het probleem.
Ik heb even in de GM&S catalogus (nr 5) gekeken of eea nu te reproduceren zou zijn:
Wielen : nr 4835, 11 mm met 10 spaken, anders is er niet, 12 stuks met 6 assen
Wormsetjes: een van de modellen 38SL, 38ML (WL wordt te breed) essentie is wormwiel van 9,7 mm.
Motoren : twee stuks Mashima 10x24, past tussen frameplaten
Het kan dus nog,
Mvrgr
Koopmans