Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
Vandaag om 23:30:18
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door hmmglaser
Vandaag om 23:22:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 23:18:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 23:09:44
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 22:47:01
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 22:42:34
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
Vandaag om 22:31:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:28:23
Trix BR94 ontspoort door frederik19630
Vandaag om 22:26:08
Vaste baan door GertW
Vandaag om 22:24:00
Tams app door Reinout van Rees
Vandaag om 22:20:53
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
Vandaag om 22:09:16
booster vraag door maartenvdb
Vandaag om 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
Vandaag om 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
Vandaag om 20:39:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
Vandaag om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
  

Auteur Topic: Concessies...  (gelezen 5364 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Concessies...
« Gepost op: 03 August 2019, 13:10:47 »
In het draadje over de nieuwe Sik van Roco werd een paar keer op genoemd, dat fabrikanten bepaalde concessie moeten doen aan modellen om ruimte te hebben/houden voor bijvoorbeeld wielen conform de NEM.

Daarom dus de volgende vraag:

Werken wij bepaalde concessies die fabrikanten "moeten" doen niet ook een beetje zelf in de hand, door verouderde railsystemen met veel te hoge profielen en veel te brede railkoppen te blijven gebruiken/kopen?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re: Concessies...
« Reactie #1 Gepost op: 03 August 2019, 13:18:57 »
Dat komt vooral omdat je het per se verkleind wilt hebben.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re: Concessies...
« Reactie #2 Gepost op: 03 August 2019, 13:19:29 »
De breedte van de railkoppen valt tegenwoordig best mee. Code 75 van Peco b.v. zit al heel dicht bij de grootbedrijfmaten. Het probleem zit meer in de hoogte van de flenzen. Hogere flenzen betekent ook: dikkere flenzen. En dat vraagt weer bredere groeven in wissels en daaruit volgt bredere wielen.
Je komt hier alleen maar van af als je op de tour van Proto 87 of H0pur gaat. Maar als je dat doet kun je boogstralen onder 1 meter vergeten. Die dikke wielen zijn een noodzakelijk compromis om met boogstralen te kunnen werken die veel krapper zijn dan in het grootbedrijf.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2329
Re: Concessies...
« Reactie #3 Gepost op: 03 August 2019, 13:42:58 »
Ik wil ook wel even iets vertellen, zoals uit het draadje van Kranenberg blijkt werk ik met de Amerikaanse standaard van code 70 en wielen op het rp25-100 profiel. Dus heb ik wel wat ervaring hiermee. Ik zal eerlijk zeggen dat er momenten geweest zijn tijdens de bouw dat ik die keuze vervloekt heb. De nauwkeurigheid waarmee je de wissels moet leggen is vele malen hoger dan nodig is voor het standaard Europese materiaal. Wissels moeten absoluut vlak liggen, de minste of geringste knik levert al problemen op met sommig materiaal. Locs en wagens met bogies gaan probleemloos (mits de afstand van de wielen op een as goed is). Dat geldt ook voor stoomlocs waarbij de assen gecompenseerd zijn zoals bij Philotrain locs. Maar alles wat dat niet heeft, stoomlocs met starre assen zonder compensatie, 2 assige goederen wagens zonder compensatie eisen een bijna absolute vlakligging van wissels en rails. Ik heb bijvoorbeeld verkanting in de bochten, dat had ik beter niet kunnen doen. Uiteindelijk is het me wel gelukt om alles goed te laten rijden, door constant zaken aan te passen. Maar bijvoorbeeld bij Roco stoomlocs moet ik voorkomen dat de assen met asb direct na de loc komt, want dat leidt meestal tot ontsporingen op wissels, het rubber van de asb laat het wiel een klein beetje stuiteren en de rp25 flens is dan te laag om het wiel in het spoor te houden. En dan nog heb ik in koploper de maximum snelheid voor bepaalde wisselstraten moeten verlagen to 20-30km/u om te zorgen dat alles daar doorheen komt zonder te ontsporen.

Kortom er is wel een reden waarom de Europese NEM norm is zoals die is.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 03 August 2019, 13:46:58 door meino »

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Concessies...
« Reactie #4 Gepost op: 03 August 2019, 21:53:15 »
De flenshoogte lijkt mij bij de sik niet de grootste uitdaging. De breedte wel. Dat los je maar ten dele op met een ander railsysteem. De platen aan de zijkant waar de vering en afspoten aan zijn bevestigd, worden door de schaalfactor en het gebruikte materiaal ook dikker dan in het origineel. In het voorbeeld is het onderstel opgebouwd uit stalen platen van een cm of 2 (?) dik. In model zou dat 0,2 mm zijn, waarmee de benodigde sterkte niet gerealiseerd wordt. Daarmee is het aannemelijk dat het onderstel in model iets breder zal zijn dan de perfecte schaalmaat.
« Laatst bewerkt op: 03 August 2019, 21:55:15 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
Re: Concessies...
« Reactie #5 Gepost op: 03 August 2019, 22:23:37 »
Hallo

Modelspoor constructeurs zijn weinig innovatief.

Ze hadden de zijdelingse frameplaten gewoon van kunststof kunnen maken, met op de plek van de wielen een wanddikte van een paar tiende. De aspotten aan de buitenzijde zorgen dan voor genoeg stevigheid.
Kunststof zodat de wielen er ook wel eens tegenaan mogen lopen zonder kortsluiting te veroorzaken.

Motortje lekker "ondervloers" met op de asjes een klein tandwieltje. Van daaruit met een tweede asje naar het wormwiel boven het wielstel. Hele huif vrij voor ballast, electronica en andere digitale "rommel". ;D

Bart
« Laatst bewerkt op: 03 August 2019, 22:28:56 door Bahn-AG »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re: Concessies...
« Reactie #6 Gepost op: 03 August 2019, 22:55:38 »
Bart, ik denk dat je het iets te optimistisch voorstelt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
Re: Concessies...
« Reactie #7 Gepost op: 03 August 2019, 23:02:50 »
Hallo

Ik kom uit de (medische) fijnmetaal.
Je wilt niet weten wat daar voor rare kunstgrepen uitgehaald worden om iets te laten passen. ;D

Bart

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Concessies...
« Reactie #8 Gepost op: 04 August 2019, 08:00:33 »
Wat ook een factor is: omdat je geen ruimte hebt voor op schaal gemaakte boogstralen kom je ergens in de bochten het fenomeen natuurkunde tegen.... Nu is het wel zo dat de gemiddelde snelheid wat lager ligt bij de Amerikanen, maar ook daar zal je wielprofiel een compromis zijn tussen realisme en rij-eigenschappen in bochten

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Concessies...
« Reactie #9 Gepost op: 04 August 2019, 09:24:33 »
Bedank voor de reacties tot nu toe, ik lees ze aandachtig en neemt ze in me op, het plaatje wordt helderder en completer zo.
Ik heb dit draadje eigenlijk gestart om dit stukje discussie uit het Roco Sik draadje te halen/houden, maar dat is helaas niet helemaal gelukt geloof ik, de discussie gaat daar ook nog verder.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Online Online
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Concessies...
« Reactie #10 Gepost op: 04 August 2019, 10:07:57 »
Hallo

Modelspoor constructeurs zijn weinig innovatief.

Ze hadden de zijdelingse frameplaten gewoon van kunststof kunnen maken, met op de plek van de wielen een wanddikte van een paar tiende. De aspotten aan de buitenzijde zorgen dan voor genoeg stevigheid.
Kunststof zodat de wielen er ook wel eens tegenaan mogen lopen zonder kortsluiting te veroorzaken.

Motortje lekker "ondervloers" met op de asjes een klein tandwieltje. Van daaruit met een tweede asje naar het wormwiel boven het wielstel. Hele huif vrij voor ballast, electronica en andere digitale "rommel". ;D

Bart
bouwen maar zou ik zeggen. Ben benieuwd.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8536
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Concessies...
« Reactie #11 Gepost op: 04 August 2019, 10:17:52 »
Bart, alleen de al over de wielen gemeten kom je buiten het frame uit. NEM wielen maken een op schaal frame en dus ook lokhuis onmogelijk.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Online Online
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Concessies...
« Reactie #12 Gepost op: 04 August 2019, 10:45:59 »
mwah, geloof niet dat je Bart gaat overtuigen zolang ie t niet zelf ondervindt.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8536
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Concessies...
« Reactie #13 Gepost op: 04 August 2019, 11:08:06 »
Ach, het is nu duidelijk. Of Bart overtuigd is, maakt me niet zo veel uit.

Mario Dln

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Concessies...
« Reactie #14 Gepost op: 04 August 2019, 11:25:28 »
Oh, die concessies! Bij de titel dacht ik in eerste instantie aan aanbestedingen en vergunningen.