Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 20:54:28
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door zofman
Vandaag om 20:33:38
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:31:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 20:31:16
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 20:24:31
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
Vandaag om 20:22:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:14:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 20:08:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 19:26:58
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 18:58:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 18:28:25
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:24:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 18:15:32
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
Vandaag om 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:57:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 16:19:33
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
  

Auteur Topic: Efringen-Kirchen  (gelezen 9278 keer)

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
  • Confusius zei het al.
Re: BZN: Baan zonder naam in H0
« Reactie #15 Gepost op: 18 July 2019, 02:42:20 »
Hi, je zoekt een naam voor je baan.
Istein is een bestaand Duits dorpje in het door jou aangegeven Dreiländereck. Er loopt een enkelsporige spoorlijn met meerdere tunnels. Je kan de naam natuurlijk nog verbasteren.
Isteiner, Isteinander, Isteinbahn of iets dergelijks.
« Laatst bewerkt op: 18 July 2019, 02:44:28 door Lobomotion69 »
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: BZN: Baan zonder naam in H0
« Reactie #16 Gepost op: 18 July 2019, 08:42:17 »
Hi Henk,

Bedankt voor de tip! Dit lijkt precies bij de ligging van de baan te passen: links klein dorpje, wat Istein moet voorstellen, rechts een wat groter dorp wat in dit geval Efringen-kirchen moet worden dan  (y)




@moderators: Zouden jullie de topic naam willen veranderen naar: Efringen-Kirchen
Bedankt alvast :D
« Laatst bewerkt op: 18 July 2019, 20:21:31 door poftie »
Met vriendelijke groet, Edwin

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #17 Gepost op: 20 July 2019, 11:42:36 »
Zoals jullie zien is de naam van dit draadje veranderd naar Efringen-Kirchen. Leuk dat dit concreet is geworden en dat het kwa lay-out overeenkomt met deze plaats  (y) (Henk nogmaals bedankt voor de tip!)

Dan nu het volgende: op de module die ik nu aan het bouwen ben moet natuurlijk een tunnel komen. En voor ik verder ga met de bergen lijkt het mij verstandig om die eerst vast te zetten. Maaarrrrr...:

Wat is een juiste hoogte voor zo’n tunnel nou precies? Ik lees verschillende berichten hierover. Ik denk dat ik uiteindeljk wel een bovenleiding wil plaatsen nog, dus daar moet iig rekening mee worden gehouden. Wat gebruiken jullie als hoogte voor je tunnel portalen?
Met vriendelijke groet, Edwin

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
  • Confusius zei het al.
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #18 Gepost op: 20 July 2019, 12:21:49 »
Graag gedaan en veel plezier met de bouw verder. Ik blijf je volgen.

Tunnelportalen voor bovenleiding zijn circa 8,5 tot 9 cm hoog, afhankelijk ook van de railbedding.
« Laatst bewerkt op: 20 July 2019, 12:51:59 door Lobomotion69 »
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8918
    • Midland
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #19 Gepost op: 20 July 2019, 12:26:47 »
Hoi,

Als je zelf gaat bouwen of kant en klaar?

Die van Noch zijn erg mooi en je kan ze ook gieten.

De hoogte zal een cm 8 zijn in HO, tenzij je met bovenleiding wilt werken.

Gr Koen.


Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #20 Gepost op: 20 July 2019, 19:31:26 »
Ik wilde iig het “frame” waar het portaaltje tegen aankomt zelf maken, zodat ik eerst verder kan met de bergen. Ik ben er nog niet over uit of helde portalen zelf ga maken of met een gips mal..
Met vriendelijke groet, Edwin

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5275
    • grootspoorfoto's
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #21 Gepost op: 20 July 2019, 20:24:59 »
Leuk baanplan en een bekende naam. Ben er zelf een keer geweest om foto's te maken, helaas is er tegenwoordig een tunnel waardoor er niet veel meer te beleven is. Ter inspiratie 2 foto's die ik daar gemaakt heb.


Voor grootspoorfoto's zie site

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #22 Gepost op: 22 July 2019, 21:01:11 »
@Marcel, cool, mooie foto's, zeker leuk om als inspiratie te gebruiken (y)

Vanavond nog een kleine beetje tijd gehad om een framepje voor een tunnelportaal in elkaar te flansen:





Met vriendelijke groet, Edwin

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #23 Gepost op: 27 July 2019, 11:04:32 »
De bergen en tunnel moeten eerst even wachten. Voordat ik er niet meer goed bij kan wil ik eerst de rails leggen in de tunnel. Ik wil met kurk de bedding gaan maken.

- welke dikte gebruiken jullie?
- waar kopen jullie kurk (op rol, online?, nog tips voor aanbiedingen?)
- hoe maken jullie de schuine kanten aan de bedding?
« Laatst bewerkt op: 27 July 2019, 11:21:59 door poftie »
Met vriendelijke groet, Edwin

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
  • Confusius zei het al.
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #24 Gepost op: 27 July 2019, 12:11:20 »
Verstandig. In H0 tunnels is het voor grote mensen moeilijk werken. Preisers hebben daar minder moeite mee maar dan duurt het wel langer.  ;D

Kurk meestal 3mm dik verkrijgbaar bij de bouwmarkt of online of...
Schuin snijden kan met een (zelfgemaakt) snijhulpje. Een Stanley mesje in een houder met een stuk aluprofiel als geleider. Bochten is wat moeilijker. Maar ik denk dat de meesten het gewoon recht snijden en opvullen met ballast.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #25 Gepost op: 27 July 2019, 20:58:48 »
Bedankt Henk:) ik zal eens rond gaan kijken.

Dan nog de kwestie: waarmee lijmen jullie de kurk vast aan het hout?
Met vriendelijke groet, Edwin

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8918
    • Midland
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #26 Gepost op: 27 July 2019, 23:14:51 »
Hoi,

Houtlijm of montagekit, net wat je in huis hebt.

Veel vragen zijn terug te vinden op het forum en we hebben een uitgebreide encyclopedie.


Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 27 July 2019, 23:17:34 door NS264 »
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #27 Gepost op: 28 July 2019, 13:16:57 »
Ik had nog een paar kurkstroken liggen, dus deze eerst maar even gemonteerd met montage kit:



Komende week op jacht naar meer kurk!
Met vriendelijke groet, Edwin

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #28 Gepost op: 30 July 2019, 21:11:41 »
Even weer een update(je): Nog geen kurk in the house,.. dus eerst maar even wat andere dingen gedaan:

De zij "wanden" van de tunnel gemaakt:




Een "frame" gemaakt waar ik later een "stenen" muurtje van ga maken, daarnaast het achterste stuk berg vast gezet en waar mogelijk tot zover aangevuld met purschuim:



De "stenen" muurtjes (voor het tunnel gedeelte) was ik van plan om te maken van foam, zodat het makkelijk meebuigt met de tunnel aan de binnenzijde. Welk soort foam / schuim kan ik hiervoor het beste gebruiken en hoe dik moet dit zijn? Ik kwam terecht op dit topic https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=33044.0, vond het erg mooi en interessant, maar kan dit materiaal tot nu toe niet vinden bij de bekende bouwmarkten..
Met vriendelijke groet, Edwin

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #29 Gepost op: 01 August 2019, 11:04:32 »
De wanden in de tunnel wil ik graag maken als "steentjes" muur. Omdat de muur in een boog loopt lijkt het mij handig om dit van flexibel materiaal te maken.
Wat zou ik hiervoor het beste kunnen gebruiken?
Met vriendelijke groet, Edwin