Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Schachbrett
Vandaag om 01:13:19
Flacatlan in N door Schachbrett
Vandaag om 01:10:17
Projekt 083-338 door Edwin2121992
Vandaag om 01:02:16
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Martin Welberg
Vandaag om 00:56:30
EifelBurgenBahn door Priegelman
Vandaag om 00:48:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Reinout van Rees
Vandaag om 00:14:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:06:58
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 00:02:10
RhB 0m Foto bochtje van restmateriaal door Daniels
03 april 2020, 23:28:04
Ondergrond maken voor stoomdepot en werkplaats, maar waarmee? door markiemark
03 april 2020, 23:09:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS8714
03 april 2020, 23:08:25
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Duikeend
03 april 2020, 23:07:28
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door gdh
03 april 2020, 22:53:22
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
03 april 2020, 22:46:32
19 Toen door DE-II
03 april 2020, 22:34:38
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
03 april 2020, 22:33:04
Verfraaien D-trein rijtuigen door Chrisjantje
03 april 2020, 22:30:07
Fleischmann stoomloc, motor rookt bij maximale spanning, na schoonmaken. door jerrytrein
03 april 2020, 22:16:26
Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier? door Sikje248
03 april 2020, 22:11:56
Treinongeval Rijnstrecke door laurent
03 april 2020, 22:05:21
Terugmelders Digikeys DR4088RB instellen lukt niet door John
03 april 2020, 22:01:24
Corona en modelbouw door Tulpendaal
03 april 2020, 21:50:07
Dordrecht jaren 70 door Rob Hagg
03 april 2020, 21:04:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
03 april 2020, 21:01:14
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door 1795
03 april 2020, 21:00:56
Modules van Kees Gorter door Eric B
03 april 2020, 20:58:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
03 april 2020, 20:43:23
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
03 april 2020, 20:31:50
probleem N piccolo engels wissel door hielke1501
03 april 2020, 20:14:54
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit F
03 april 2020, 20:13:03
  

Auteur Topic: Efringen-Kirchen  (gelezen 4777 keer)

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: BZN: Baan zonder naam in H0
« Reactie #15 Gepost op: 18 juli 2019, 02:42:20 »
Hi, je zoekt een naam voor je baan.
Istein is een bestaand Duits dorpje in het door jou aangegeven Dreiländereck. Er loopt een enkelsporige spoorlijn met meerdere tunnels. Je kan de naam natuurlijk nog verbasteren.
Isteiner, Isteinander, Isteinbahn of iets dergelijks.
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2019, 02:44:28 door Lobomotion69 »
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: BZN: Baan zonder naam in H0
« Reactie #16 Gepost op: 18 juli 2019, 08:42:17 »
Hi Henk,

Bedankt voor de tip! Dit lijkt precies bij de ligging van de baan te passen: links klein dorpje, wat Istein moet voorstellen, rechts een wat groter dorp wat in dit geval Efringen-kirchen moet worden dan  (y)




@moderators: Zouden jullie de topic naam willen veranderen naar: Efringen-Kirchen
Bedankt alvast :D
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2019, 20:21:31 door poftie »
Met vriendelijke groet, Edwin

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #17 Gepost op: 20 juli 2019, 11:42:36 »
Zoals jullie zien is de naam van dit draadje veranderd naar Efringen-Kirchen. Leuk dat dit concreet is geworden en dat het kwa lay-out overeenkomt met deze plaats  (y) (Henk nogmaals bedankt voor de tip!)

Dan nu het volgende: op de module die ik nu aan het bouwen ben moet natuurlijk een tunnel komen. En voor ik verder ga met de bergen lijkt het mij verstandig om die eerst vast te zetten. Maaarrrrr...:

Wat is een juiste hoogte voor zo’n tunnel nou precies? Ik lees verschillende berichten hierover. Ik denk dat ik uiteindeljk wel een bovenleiding wil plaatsen nog, dus daar moet iig rekening mee worden gehouden. Wat gebruiken jullie als hoogte voor je tunnel portalen?
Met vriendelijke groet, Edwin

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #18 Gepost op: 20 juli 2019, 12:21:49 »
Graag gedaan en veel plezier met de bouw verder. Ik blijf je volgen.

Tunnelportalen voor bovenleiding zijn circa 8,5 tot 9 cm hoog, afhankelijk ook van de railbedding.
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2019, 12:51:59 door Lobomotion69 »
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5909
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #19 Gepost op: 20 juli 2019, 12:26:47 »
Hoi,

Als je zelf gaat bouwen of kant en klaar?

Die van Noch zijn erg mooi en je kan ze ook gieten.

De hoogte zal een cm 8 zijn in HO, tenzij je met bovenleiding wilt werken.

Gr Koen.


Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #20 Gepost op: 20 juli 2019, 19:31:26 »
Ik wilde iig het “frame” waar het portaaltje tegen aankomt zelf maken, zodat ik eerst verder kan met de bergen. Ik ben er nog niet over uit of helde portalen zelf ga maken of met een gips mal..
Met vriendelijke groet, Edwin

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5135
    • grootspoorfoto's
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #21 Gepost op: 20 juli 2019, 20:24:59 »
Leuk baanplan en een bekende naam. Ben er zelf een keer geweest om foto's te maken, helaas is er tegenwoordig een tunnel waardoor er niet veel meer te beleven is. Ter inspiratie 2 foto's die ik daar gemaakt heb.


Voor actuele grootspoorfoto's zie  site

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #22 Gepost op: 22 juli 2019, 21:01:11 »
@Marcel, cool, mooie foto's, zeker leuk om als inspiratie te gebruiken (y)

Vanavond nog een kleine beetje tijd gehad om een framepje voor een tunnelportaal in elkaar te flansen:





Met vriendelijke groet, Edwin

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #23 Gepost op: 27 juli 2019, 11:04:32 »
De bergen en tunnel moeten eerst even wachten. Voordat ik er niet meer goed bij kan wil ik eerst de rails leggen in de tunnel. Ik wil met kurk de bedding gaan maken.

- welke dikte gebruiken jullie?
- waar kopen jullie kurk (op rol, online?, nog tips voor aanbiedingen?)
- hoe maken jullie de schuine kanten aan de bedding?
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2019, 11:21:59 door poftie »
Met vriendelijke groet, Edwin

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #24 Gepost op: 27 juli 2019, 12:11:20 »
Verstandig. In H0 tunnels is het voor grote mensen moeilijk werken. Preisers hebben daar minder moeite mee maar dan duurt het wel langer.  ;D

Kurk meestal 3mm dik verkrijgbaar bij de bouwmarkt of online of...
Schuin snijden kan met een (zelfgemaakt) snijhulpje. Een Stanley mesje in een houder met een stuk aluprofiel als geleider. Bochten is wat moeilijker. Maar ik denk dat de meesten het gewoon recht snijden en opvullen met ballast.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #25 Gepost op: 27 juli 2019, 20:58:48 »
Bedankt Henk:) ik zal eens rond gaan kijken.

Dan nog de kwestie: waarmee lijmen jullie de kurk vast aan het hout?
Met vriendelijke groet, Edwin

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5909
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #26 Gepost op: 27 juli 2019, 23:14:51 »
Hoi,

Houtlijm of montagekit, net wat je in huis hebt.

Veel vragen zijn terug te vinden op het forum en we hebben een uitgebreide encyclopedie.


Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2019, 23:17:34 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #27 Gepost op: 28 juli 2019, 13:16:57 »
Ik had nog een paar kurkstroken liggen, dus deze eerst maar even gemonteerd met montage kit:



Komende week op jacht naar meer kurk!
Met vriendelijke groet, Edwin

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #28 Gepost op: 30 juli 2019, 21:11:41 »
Even weer een update(je): Nog geen kurk in the house,.. dus eerst maar even wat andere dingen gedaan:

De zij "wanden" van de tunnel gemaakt:




Een "frame" gemaakt waar ik later een "stenen" muurtje van ga maken, daarnaast het achterste stuk berg vast gezet en waar mogelijk tot zover aangevuld met purschuim:



De "stenen" muurtjes (voor het tunnel gedeelte) was ik van plan om te maken van foam, zodat het makkelijk meebuigt met de tunnel aan de binnenzijde. Welk soort foam / schuim kan ik hiervoor het beste gebruiken en hoe dik moet dit zijn? Ik kwam terecht op dit topic https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=33044.0, vond het erg mooi en interessant, maar kan dit materiaal tot nu toe niet vinden bij de bekende bouwmarkten..
Met vriendelijke groet, Edwin

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #29 Gepost op: 01 augustus 2019, 11:04:32 »
De wanden in de tunnel wil ik graag maken als "steentjes" muur. Omdat de muur in een boog loopt lijkt het mij handig om dit van flexibel materiaal te maken.
Wat zou ik hiervoor het beste kunnen gebruiken?
Met vriendelijke groet, Edwin