Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door Den Zoeterdam
Vandaag om 13:55:18
BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87 door Floris Dilz
Vandaag om 13:47:31
Falkenheim door Arjan6511
Vandaag om 13:45:21
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Eric B
Vandaag om 13:36:47
Frans loodsje et cetera door VFR
Vandaag om 13:27:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 13:24:24
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door tijgernootje
Vandaag om 13:22:07
Multimaus wijzigen cv’s lukt niet door Locofiel
Vandaag om 13:18:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door tijgernootje
Vandaag om 13:06:45
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door tijgernootje
Vandaag om 12:59:49
Beveiliging bovenleidingstraject, uitzondering voor bepaalde loks maken door Patrick Smout
Vandaag om 12:54:59
Diorama in schaal 0 met een lengte van 8 m door tijgernootje
Vandaag om 12:54:14
Reclame-, Stations-, naamborden maken met Paint Shop Pro, maar verschalen? door Hendrik Jan
Vandaag om 12:53:36
Roco VAM oranje/groen welke RAL door Wil uut Drenthe
Vandaag om 12:49:43
Fleischmann armsein 6205 hapert door Arjen52
Vandaag om 12:46:08
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ronald69
Vandaag om 12:45:40
Brawa koppelwagens en Russische ketelwagens, meer te koop? door BCh
Vandaag om 12:29:17
Lima 1042 060-2, 208191L DC H0, OBB, tandwielen gebroken door ron.kraaijkamp
Vandaag om 12:17:48
Onshape cursus door Bart Zegers
Vandaag om 12:04:07
Cabineritten door Nederland en Duitsland. door Bart Zegers
Vandaag om 11:57:19
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door St00mboy
Vandaag om 11:44:12
Treinbaan bouwen in een koffer door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:36:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marco1044
Vandaag om 11:36:20
Kato portram tram, wielen zakken naar binnen? door Sven
Vandaag om 11:11:08
NS Stoomverwarmingswagen door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:10:49
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door Gerke
Vandaag om 11:07:09
Grote modellen met de schaalmodellen door sncf231e
Vandaag om 10:43:34
Modeltrein Express eigen productie (inmiddels bekend) door Rondje_HO
Vandaag om 10:41:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 10:39:04
Bouwen van modellen bestaande uit gips door MOVisser
Vandaag om 10:29:32
  

Auteur Topic: Efringen-Kirchen  (gelezen 5174 keer)

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: BZN: Baan zonder naam in H0
« Reactie #15 Gepost op: 18 juli 2019, 02:42:20 »
Hi, je zoekt een naam voor je baan.
Istein is een bestaand Duits dorpje in het door jou aangegeven Dreiländereck. Er loopt een enkelsporige spoorlijn met meerdere tunnels. Je kan de naam natuurlijk nog verbasteren.
Isteiner, Isteinander, Isteinbahn of iets dergelijks.
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2019, 02:44:28 door Lobomotion69 »
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: BZN: Baan zonder naam in H0
« Reactie #16 Gepost op: 18 juli 2019, 08:42:17 »
Hi Henk,

Bedankt voor de tip! Dit lijkt precies bij de ligging van de baan te passen: links klein dorpje, wat Istein moet voorstellen, rechts een wat groter dorp wat in dit geval Efringen-kirchen moet worden dan  (y)




@moderators: Zouden jullie de topic naam willen veranderen naar: Efringen-Kirchen
Bedankt alvast :D
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2019, 20:21:31 door poftie »
Met vriendelijke groet, Edwin

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #17 Gepost op: 20 juli 2019, 11:42:36 »
Zoals jullie zien is de naam van dit draadje veranderd naar Efringen-Kirchen. Leuk dat dit concreet is geworden en dat het kwa lay-out overeenkomt met deze plaats  (y) (Henk nogmaals bedankt voor de tip!)

Dan nu het volgende: op de module die ik nu aan het bouwen ben moet natuurlijk een tunnel komen. En voor ik verder ga met de bergen lijkt het mij verstandig om die eerst vast te zetten. Maaarrrrr...:

Wat is een juiste hoogte voor zo’n tunnel nou precies? Ik lees verschillende berichten hierover. Ik denk dat ik uiteindeljk wel een bovenleiding wil plaatsen nog, dus daar moet iig rekening mee worden gehouden. Wat gebruiken jullie als hoogte voor je tunnel portalen?
Met vriendelijke groet, Edwin

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #18 Gepost op: 20 juli 2019, 12:21:49 »
Graag gedaan en veel plezier met de bouw verder. Ik blijf je volgen.

Tunnelportalen voor bovenleiding zijn circa 8,5 tot 9 cm hoog, afhankelijk ook van de railbedding.
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2019, 12:51:59 door Lobomotion69 »
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #19 Gepost op: 20 juli 2019, 12:26:47 »
Hoi,

Als je zelf gaat bouwen of kant en klaar?

Die van Noch zijn erg mooi en je kan ze ook gieten.

De hoogte zal een cm 8 zijn in HO, tenzij je met bovenleiding wilt werken.

Gr Koen.


Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #20 Gepost op: 20 juli 2019, 19:31:26 »
Ik wilde iig het “frame” waar het portaaltje tegen aankomt zelf maken, zodat ik eerst verder kan met de bergen. Ik ben er nog niet over uit of helde portalen zelf ga maken of met een gips mal..
Met vriendelijke groet, Edwin

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5140
    • grootspoorfoto's
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #21 Gepost op: 20 juli 2019, 20:24:59 »
Leuk baanplan en een bekende naam. Ben er zelf een keer geweest om foto's te maken, helaas is er tegenwoordig een tunnel waardoor er niet veel meer te beleven is. Ter inspiratie 2 foto's die ik daar gemaakt heb.


Voor grootspoorfoto's zie site

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #22 Gepost op: 22 juli 2019, 21:01:11 »
@Marcel, cool, mooie foto's, zeker leuk om als inspiratie te gebruiken (y)

Vanavond nog een kleine beetje tijd gehad om een framepje voor een tunnelportaal in elkaar te flansen:





Met vriendelijke groet, Edwin

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #23 Gepost op: 27 juli 2019, 11:04:32 »
De bergen en tunnel moeten eerst even wachten. Voordat ik er niet meer goed bij kan wil ik eerst de rails leggen in de tunnel. Ik wil met kurk de bedding gaan maken.

- welke dikte gebruiken jullie?
- waar kopen jullie kurk (op rol, online?, nog tips voor aanbiedingen?)
- hoe maken jullie de schuine kanten aan de bedding?
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2019, 11:21:59 door poftie »
Met vriendelijke groet, Edwin

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #24 Gepost op: 27 juli 2019, 12:11:20 »
Verstandig. In H0 tunnels is het voor grote mensen moeilijk werken. Preisers hebben daar minder moeite mee maar dan duurt het wel langer.  ;D

Kurk meestal 3mm dik verkrijgbaar bij de bouwmarkt of online of...
Schuin snijden kan met een (zelfgemaakt) snijhulpje. Een Stanley mesje in een houder met een stuk aluprofiel als geleider. Bochten is wat moeilijker. Maar ik denk dat de meesten het gewoon recht snijden en opvullen met ballast.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #25 Gepost op: 27 juli 2019, 20:58:48 »
Bedankt Henk:) ik zal eens rond gaan kijken.

Dan nog de kwestie: waarmee lijmen jullie de kurk vast aan het hout?
Met vriendelijke groet, Edwin

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #26 Gepost op: 27 juli 2019, 23:14:51 »
Hoi,

Houtlijm of montagekit, net wat je in huis hebt.

Veel vragen zijn terug te vinden op het forum en we hebben een uitgebreide encyclopedie.


Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2019, 23:17:34 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #27 Gepost op: 28 juli 2019, 13:16:57 »
Ik had nog een paar kurkstroken liggen, dus deze eerst maar even gemonteerd met montage kit:



Komende week op jacht naar meer kurk!
Met vriendelijke groet, Edwin

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #28 Gepost op: 30 juli 2019, 21:11:41 »
Even weer een update(je): Nog geen kurk in the house,.. dus eerst maar even wat andere dingen gedaan:

De zij "wanden" van de tunnel gemaakt:




Een "frame" gemaakt waar ik later een "stenen" muurtje van ga maken, daarnaast het achterste stuk berg vast gezet en waar mogelijk tot zover aangevuld met purschuim:



De "stenen" muurtjes (voor het tunnel gedeelte) was ik van plan om te maken van foam, zodat het makkelijk meebuigt met de tunnel aan de binnenzijde. Welk soort foam / schuim kan ik hiervoor het beste gebruiken en hoe dik moet dit zijn? Ik kwam terecht op dit topic https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=33044.0, vond het erg mooi en interessant, maar kan dit materiaal tot nu toe niet vinden bij de bekende bouwmarkten..
Met vriendelijke groet, Edwin

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Efringen-Kirchen
« Reactie #29 Gepost op: 01 augustus 2019, 11:04:32 »
De wanden in de tunnel wil ik graag maken als "steentjes" muur. Omdat de muur in een boog loopt lijkt het mij handig om dit van flexibel materiaal te maken.
Wat zou ik hiervoor het beste kunnen gebruiken?
Met vriendelijke groet, Edwin