Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

elektromotor repareren door Ronaldp
Vandaag om 17:34:03
Een Rotterdams gebouw door Dave.......
Vandaag om 17:33:06
Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot. door jowi
Vandaag om 17:31:31
Roßnitz door Dennis.
Vandaag om 17:29:16
Depot + vervolg Vlieringen-2 door tijgernootje
Vandaag om 17:28:22
Bahnstrecke 5867 door Dave.......
Vandaag om 17:24:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door JaJo
Vandaag om 17:20:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 17:19:46
Ledlampjes in serieschakeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:33
Overstappen op digitaal door Ronald Halma
Vandaag om 17:01:17
Val Sibley overleden door Ronald Halma
Vandaag om 16:57:44
Projekt 083-338 door tijgernootje
Vandaag om 16:54:12
Miniatuurcamera die fatsoenlijke foto's maakt door Erwin Schuurman
Vandaag om 16:50:38
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door tijgernootje
Vandaag om 16:50:30
Minimale lengte terugmeldsectie door VvKan
Vandaag om 16:33:33
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door Gerke
Vandaag om 16:33:20
Een nieuw begin in 0 door tijgernootje
Vandaag om 16:02:26
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door TonM
Vandaag om 15:37:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:34:23
Buitenlust door Dave.......
Vandaag om 15:33:26
Bouw van station Koudum Molkwerum (Bouw van de staverse nevenlijn in 1:87) door Jeroenproj
Vandaag om 15:33:24
ESU-decoders, afkortingen en begrippen ?!? door Carel Ruysink
Vandaag om 15:33:03
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door Carel Ruysink
Vandaag om 15:16:44
Station Ermelo in model 1:160 door spoorijzer
Vandaag om 14:15:33
VERPLAATST: Bouwen noordelijke nevenlijn door 44
Vandaag om 14:03:37
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door MathieuN
Vandaag om 13:58:59
Falkenheim door Ronald Halma
Vandaag om 13:58:01
France Trains, of TRAM. Wie kent dit merk? door sncf231e
Vandaag om 13:51:04
Faller lijm 170492; naald verstopt door Roconol
Vandaag om 13:33:41
Sehr-am-Üzant II door Ric
Vandaag om 13:32:55
  

Auteur Topic: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0  (gelezen 128681 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #405 Gepost op: 12 november 2019, 14:25:36 »
En dat zijn 5 ketels met een afgedraaide "rookkast".
Afstand achterzijde ketel-rookkast (dus afgedraaide deel niet meegerekend) : 76,3 Die lengte is nodig om het vuurkistfront te laten passen op het frame. (zie volgend bericht)

IMG_4155 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 12 november 2019, 21:35:17 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #406 Gepost op: 12 november 2019, 21:33:08 »
Het motto was...niet nadenken en gewoon bouwen. Ik heb toch even nagedacht en heb (ga) het anders doen dan bij Vs-1. De constructie aan de voorzijde blijft zoals die is. Ik ga echter nu eerst aan de slag met de vuurkist. Die had ik bij VS-1 uit twee losse stukken plaat gemaakt. Nu, en dan smokkel ik een beetje, maak ik een strip van 20 mm over de ketel en heb dan een "afgesloten" ketel en gelijkertijd een aanslag tegen het front van het machinistenhuis.

Plat stuk plaat als vuurkistfront,
IMG_4156 by Nulpunt0, on Flickr

Lengte aftekenen en afknippen,
IMG_4157 by Nulpunt0, on Flickr

Controleren of alles parallel loopt.
IMG_4159 by Nulpunt0, on Flickr

Strip uitgloeien en om de ketel buigen. Aan één zijde vastsolderen en afknippen. Dan tweede zijde solderen en ook die afknippen.
IMG_4160 by Nulpunt0, on Flickr

Daar is de vuurkist. Weliswaar iets overmaats (dikte strip), maar dat zie je nauwelijks. Werkt wel zo makkelijk.
IMG_4163 by Nulpunt0, on Flickr

Kap er op.
IMG_4164 by Nulpunt0, on Flickr

Voilá,
IMG_4166 by Nulpunt0, on Flickr

36123
« Laatst bewerkt op: 12 november 2019, 21:39:33 door FritsT »

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1401
  • Modelrailroading is fun
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #407 Gepost op: 12 november 2019, 22:30:11 »
Frits,

als je dan toch bezig bent, dan kun je dit overmaatse voorkomen door ook aan deze zijde wat weg te freezen van de ketel.

Ted

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #408 Gepost op: 12 november 2019, 22:35:57 »
De andere kant is al zo dun (0,5 mm) dat ik die echt niet kan inspannen in de drieklauw van de draaibank.

Nog een plaatje vanaf de onderkant. Ketel en vuurkist zijn dus los van machinistenhuis.
Voorkant van de vuurkist hoeft niet want daar komen de waterbakken voor.
IMG_4168 by Nulpunt0, on Flickr

Zo'n seriebouw levert wel spannende plaatjes.
Nee, het zijn geen kogelhulzen.
IMG_4167 by Nulpunt0, on Flickr

« Laatst bewerkt op: 12 november 2019, 23:20:40 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #409 Gepost op: 13 november 2019, 20:45:25 »
Vandaag een inspannende dag wat modelbouwen betreft want het liep allemaal anders dan verwacht. Uiteindelijk goed gekomen, maar bouwen zonder nadenken...dat ging vandaag niet door. De reden is dat ik het strakker wilde hebben dan Vs-1 en de daar gebruikte bouwmethode ging hier niet op. Daarbij kwamen enkele onvoorziene obstakels maar.......de aanhouder wint.

Laat ik beginnen met de stand van zaken op dit moment.
Ik ben 99% tevreden en hij is nog niet klaar voor vandaag.
IMG_4189 by Nulpunt0, on Flickr

Maar bij het begin beginnen.
De vuurkist heb ik dus scratch-build gemaakt. In de etsplaat zit een etsdeel voor het front van de vuurkist. Die is in feite nu te klein om het erop te zetten. Ik ga hem wel als boormal gebruiken en daarna bedanken voor bewezen diensten.
IMG_4170 by Nulpunt0, on Flickr

Vervolgens het uitdagende werkje van het vormgeven en vastzetten van de rookkastbeplating.
De plaat heb ik van 4x6 rijen geperst klinknagels voorzien en daarna is de plaat uitgegloeid. In vorm brengen duurt net zolang als nodig......geduld.
IMG_4172 by Nulpunt0, on Flickr

Drukken, trekken, persen......
IMG_4171 by Nulpunt0, on Flickr

Maar hij zit.
Onvoorzien 1: de plaat is aan de bovenzijde van de foto circa 2mm te lang. Daar gaan de eerst twee klinknagels.....
De vouwrand.... die gaat onder de beplating komen en zit in de hoekjes toch nog in de weg en volgelopen met soldeer
Onvoorzien 2: de onderplaat verwijderen met alle gevolgen van dien.
IMG_4173 by Nulpunt0, on Flickr

Onvoorzien 3: de originele bevestiging van het scharnier van de rookkastdeur is per abuis aan de verkeerde kant (links) gekomen. En dat juist op het gecorrigeerde etsplaatje.
Oplossing: draad 0,6 puntig slijpen, in het gat steken en vanaf de voorkant solderen en gladvijlen. Geen echt probleem.
IMG_4174 by Nulpunt0, on Flickr

Maar goed, de hoogte van de beplating klopt weer keurig met het gat in het front van het machinistenhuis.
IMG_4175 by Nulpunt0, on Flickr

En toen had ik dit,
IMG_4177 by Nulpunt0, on Flickr

Sloot de rookkastbeplating nu super strak aan de ketel.....NEE. En ik bleef buigen en persen, maar tegelijkertijd verandert dan ook het uiteinde van die plaat en de aansluiting aan de voetplaat.
Onvoorzien 4: rookkast dan maar vast solderen aan de ketel, MET ALLE GEVOLGEN VAN DIEN. Maar ik wilde het strak en dat zal ik krijgen ook. (zie bovenste foto  ;D
IMG_4179 by Nulpunt0, on Flickr

Dit betekende dat ik de rookkastdeur, (juist met doorstekende staafjes ontworpen), seinijzers, lamphouders niet meer van binnenuit kan solderen. Het zij zo.

De verstevigingsprofielen in het machinistenhuis had ik weggehaald (moet eens gebeuren), maar dat bleek geen succes bij het passen en meten.
Daarom heb ik er een vloertje (plaat 0,5) er in gezet.
Onvoorzien 5: Probleem opgelost.
IMG_4181 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4182 by Nulpunt0, on Flickr

Op het gecorrigeerde etsplaatje van de rookkast zit ook een deel dat als achterkant moet gaan dienen. Helaas is dat ook niet helemaal goed gegaan. Het is te groot.. Het plaatje moet BINNEN de rookkastbeplating komen en niet er tegen aan.
Onvoorzien 6: vijlen tot die past
IMG_4184 by Nulpunt0, on Flickr

De onderkant van de rookkast moet later met een boutje vast aan het frame. Dat is nu een open gat (zie eerder), Ik heb een plaatje 2mm genomen waar ik later een tapje in ga zetten, Tijdelijke handgreep van een gietdeel gemaakt...passen, meten, duwen trekken vijlen...
IMG_4186 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4187 by Nulpunt0, on Flickr

Staat nu alles vlak op de voetplaat?....Nee, natuurlijk niet.
Onvoorzien 7: de voetplaat staat een fractie bol, minimaal, maar genoeg om een kier op te leveren die je niet wil. VIJLEN.

Staat het nu dan vlak.....NEE.
Licht vijlen op en vlakke ondergrond met schuurpapier tot ik tevreden was.
IMG_4188 by Nulpunt0, on Flickr

Tussendoor wilde ik toch ook wel weten of het zou lukken met de 3D rookkastdeur. Van binnenuit solderen ging niet meer dus de knevels heb ik vlak afgeknipt en de deur gewoon op het front gesoldeerd. Kiervrij?...NEE. Dat had ik ooit wel voorzien !. Solmuren dan maar. Opgelost.
IMG_4185 by Nulpunt0, on Flickr


En nu koffie..........................

36322






« Laatst bewerkt op: 13 november 2019, 20:54:40 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #410 Gepost op: 13 november 2019, 23:23:45 »
Het volgende en in feite laatste constructiewerkje is het plaatsen van de waterbakken. Ze zijn al voorgebogen dus dat is een makkie.
IMG_4192 by Nulpunt0, on Flickr

Oeps...hebben we een geconstateerde en noodzakelijke constructiewijziging toch vergeten door te voeren in Vs-2.  :-\
De zandleidingen kunnen zo niet tussen ketel en watertank door.

De buigmal laat ik in takt, want de zijde tegen het machinistenhuis is zo wel makkelijk te positioneren. De voorkant moet wel worden ingekort, 1,0 mm.
Werkje voor morgen.
Maar duidelijk is, is dat Vs2 goed te bouwen is al zijn er nog enkele kleine onvolkomendheden. Gelukkig zijn die allemaal makkelijk oplosbaar.

IMG_4191 by Nulpunt0, on Flickr

36390
« Laatst bewerkt op: 13 november 2019, 23:31:30 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #411 Gepost op: 14 november 2019, 13:48:02 »
Ik heb 1,0 mm van de watertank afgehaald. Die is nu 9,6 mm breed.
IMG_4193 by Nulpunt0, on Flickr

De bovenkant heb ik nieuw gemaakt omdat ik hem met een kleine overstek wilde hebben. De fretrand levert het materiaal.
IMG_4194 by Nulpunt0, on Flickr

Voordat ik de bodem (2 mm plaat waar tapjes in komen) er inzet, alles goed uitvlakken.
IMG_4195 by Nulpunt0, on Flickr

37059

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1267
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #412 Gepost op: 14 november 2019, 15:35:19 »
zover ben ik zelf nu..   Alles staat nog los, niets geschroeft..

Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #413 Gepost op: 14 november 2019, 20:49:27 »
Ik haal je in...... :P

zover ben ik nu..   Alles staat nog los, niets geschroeft..

IMG_4198 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #414 Gepost op: 15 november 2019, 00:06:08 »
De rookkastbeplating is uitgegloeid en daarna de klinknagels gezet. De voorzijde heb ik over de hele lengte afgeschuind zodat die beter in de groef kan vallen. Buigen om een circa 22 mm buis en dan wordt de bolling vanzelf 27 mm.
IMG_4199 by Nulpunt0, on Flickr

De S-vormige tegenbocht over de ketel zelf gedaan en tot mijn grote verbazing had ik alle 4 de platen binnen 5 minuten passend.
IMG_4200 by Nulpunt0, on Flickr

Morgen vastzetten.

37288

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1401
  • Modelrailroading is fun
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #415 Gepost op: 15 november 2019, 00:21:35 »
De S-vormige tegenbocht over de ketel zelf gedaan en tot mijn grote verbazing had ik alle 4 de platen binnen 5 minuten passend.

Ja, ja.

Hoe dan ook, informatief draadje om te volgen. Ga zo door.

Ted

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #416 Gepost op: 15 november 2019, 10:46:17 »
Vanmorgen begonnen met het toch weer anders te doen dan het 1e model van Vs-2. Niet eerst de rookkastbeplating vastzetten aan de ketel en dan de achterwand, maar andersom.

IMG_4201 by Nulpunt0, on Flickr

De achterwand bleek duidelijk te groot. Je ziet de gele lijnen ook taps toelopen.
IMG_4202b by Nulpunt0, on Flickr

Het etsdeel weer losgehaald en van beide zijden iets weggeslepen totdat de rookkastbeplating parallel liep.
Daarna de binnencirkel minimaal afslijpen totdat de ketel er ZUIGEND (en dus strak aansluitend) in past.
NAGEKOMEN: de flap die ik hier los heb liggen, NIET afbreken. De achterzijde blijkt ook iets te kort en met die flap er nog aan kan je dat compenseren. Nu moet ik na het afvlakken een strip van 1-1,5 mm er weer aanzetten en nogmaals vlakken. Straks kijken hoe dat bij Vs2-3 gaat.
IMG_4204 by Nulpunt0, on Flickr

Zo was het bedoeld en kan er ook van binnenuit worden gesoldeerd.. Nu alleen nog de voet er inzetten.
De rookkastbeplating is zoals eerder genoemd iets te lang en de onderste klinknagels zullen verdwijnen met het afvlakken.
IMG_4205 by Nulpunt0, on Flickr

37455
« Laatst bewerkt op: 15 november 2019, 11:04:33 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #417 Gepost op: 15 november 2019, 19:33:13 »
Vs2, nr 3-5 gingen dus appeltje eitje, maar wel rustig over de dag verdeeld want dit werkje verdient aandacht. Parallel lopende zijkanten van de rookkastbeplating.
Nu dus Vs2, nr 2 nog corrigeren aan de achterkant en nr 2-5 van een 2 mm dikke bodemplaat voorzien.

IMG_4206 by Nulpunt0, on Flickr

38361

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #418 Gepost op: 16 november 2019, 13:48:33 »
Staat de beplating parallel?...zo dus zeker wel. Dan pas de vloer er (iets verdiept) inleggen en solderen.
IMG_4208 by Nulpunt0, on Flickr

Al eerder genoemd is het iets bol staan van de voetplaat. Als je dat niet controleert en bijwerkt blijft de afgevlakte bovenbouw wiebelen.
Vs-2, nr.1 had het aan de achterzijde, hier bij nr.3, is duidelijk de voorzijde (links op de foto) niet vlak.
IMG_4209 by Nulpunt0, on Flickr

Voorlopig vind ik dit resultaat acceptabel.
IMG_4210 by Nulpunt0, on Flickr

Op het front komt nog een afsluitend L-profiel dus die aansluiting gaat uit het zicht.
IMG_4211 by Nulpunt0, on Flickr



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • nulpunt
Re: NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0
« Reactie #419 Gepost op: 16 november 2019, 21:52:41 »
Zoals eerder genoemd, moeten de watertanks worden bewerkt.

De positionerings pielekes aan de onderkant  van de watertank zijn voor de montage op een vlakke ondergrond eerder lastig dan handig...er af (in mijn geval)

Voor de passing heb ik aan de kant van het machinistenhuis de halve hoogte ongemoeid gelaten voor de passing. Die sluit exact aan op de uitsparing voor de ketel in het front. RODE PIJL. Anders is het gokken.
De bovenkant heb ik 1 mm ingekort  GELE PIJL
De voorkant is ook 1 mm ingekort BLAUW PIJL
IMG_4213b by Nulpunt0, on Flickr

Diverse stadia van montage.
IMG_4215 by Nulpunt0, on Flickr