Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-module: "Grasland" door barry1972
Vandaag om 01:04:49
Artitec CSA-1, stadsbus door Eric-Jan Hartstra
Vandaag om 00:40:57
Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen door laurent
Vandaag om 00:13:41
Polderparade door JoopSpoort
21 september 2020, 23:52:27
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
21 september 2020, 23:43:17
Welke manier van handbediening op wissels? door Klaas Zondervan
21 september 2020, 23:39:24
Beurs in Houten 10 oktober 2020 - de voor- en nabeschouwing door Martin Welberg
21 september 2020, 23:38:08
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
21 september 2020, 23:31:18
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
21 september 2020, 22:55:12
Re: Beurs in Houten 10 oktober 2020 - de voor- en nabeschouwing door Modellbahnwagen
21 september 2020, 22:48:00
LS-Models 2020, nieuws van de fabrikant. door spoorzeven
21 september 2020, 22:16:23
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
21 september 2020, 22:13:16
Projekt 083-338 door Hirschsprung
21 september 2020, 22:12:22
Raadplaatje door Cc72000
21 september 2020, 22:07:22
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
21 september 2020, 21:35:12
Live met video rijden door Fritsprt
21 september 2020, 21:25:37
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
21 september 2020, 21:22:12
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Edgy
21 september 2020, 20:57:17
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
21 september 2020, 20:54:06
Openen Jouef BB67604 - HJ2340 door RonaldvA
21 september 2020, 20:14:30
Bestaat er een lijstje met voedingen die niet meer veilig zijn? door Olav
21 september 2020, 20:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Edde
21 september 2020, 19:50:34
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Niels B
21 september 2020, 19:49:35
Frans loodsje et cetera door Noordernet
21 september 2020, 19:47:44
Uitlezen decoder met Twin-Center door phdirk
21 september 2020, 19:44:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Andre Pronk
21 september 2020, 19:38:04
Omzetten bestanden van SQ13 mini camera naar iPhone. door Sven
21 september 2020, 19:32:53
Doornvliet door cor_b
21 september 2020, 19:19:33
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
21 september 2020, 19:08:29
Afdraaien van locwielen naar RP25 door Klaas Zondervan
21 september 2020, 19:04:14
  

Auteur Topic: Numansbaan, TT, 320x100  (gelezen 10590 keer)

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Numansbaan, TT, 320x100
« Gepost op: 02 juni 2019, 14:39:50 »
Hallo allemaal,

Ik ben helemaal nieuw op dit forum en wil na ongeveer 40 jaar weer opnieuw starten met een modelbaan.
Vroeger heb ik Marklin, H0 gereden maar wil nu gelijkstroom TT. Ik weet dat in schaal TT het aanbod (iets) minder is dan in H0 maar ik kies toch voor TT omdat ik met mijn baanontwerp niet uit kom met de afmeting 320 x 100cm.

Mijn uitgangspunten bij het ontwerp zijn:
- dubbele sporen zodat treinen elkaar tegemoet kunnen rijden.
- meerdere 'ovalen' zodat er meerdere treinen tegelijk kunnen rijden
- 1 of 2 keerlussen zodat treinen heen en terug kunnen rijden.
- een brug, een station en een bedrijventerreintje voor het parkeren van een treinstel en laden en lossen van wagons.

De brug is nu 50mm hoog. Eigenlijk wil ik die hoger hebben maar ik kom dan niet goed uit met de helling van max. 3%. Je zou bijna denken dat de baan nog niet lang genoeg is.
Omdat de baan onder een schuine (begint op 100cm hoogte) kap komt wil ik in verband met de bereikbaarheid van de achterzijde de baan niet breder maken. Ik denk dat ik de tafel sowieso op wielen zet zodat ik de tafel van de schuine wand kan wegtrekken.

Zie onderstaand ontwerp dat ik na lang puzzelen en aanpassen heb gemaakt in wintrack.
Er zullen ongetwijfeld een aantal beginnersfouten in zitten maar die hoor ik graag. Alle advies is welkom.

Ik wil de baan maken met de rails van Tillig, code 83 zonder bedding (TT-Modellgleis).



Groet,
Ton
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2019, 14:42:43 door tonp7. Reden: Nu met afbeelding »
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #1 Gepost op: 02 juni 2019, 16:23:53 »
Hallo Ton,

Aardige poging die je daar gemaakt hebt. Twee punten van aandacht wil ik je geven.
1.  Aannemend dat je rechts rijdt zal de buitenste ovaal tegen de klok in worden bereden. Om dan naar de binnenste ovaal te geraken moet de middelste ovaal éénmaal in de verkeerde richting worden gereden. Dat veroorzaakt opstopping. Controleer je wisselstraten!
2.  Aan het ontwerp is duidelijk te zien dat je Märklin hebt gehad. De overgangen (keerlussen) aan weerskanten van je rangeersporen kunnen niet in tweerail. In ieder geval moeten ze zo lang zijn als je langste trein vanwege kortsluitingsgevaar. Zoek op keerlussen in tweerail gelijkstroom.

Succes, Henk.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #2 Gepost op: 02 juni 2019, 18:53:18 »
Henk
Bedankt voor de opmerking. Ik ben dus een tweetal wissels vergeten. Rechtsonder op de baan van de buitenbaan naar de binnenbaan.
Voor wat betreft de keerlussen ga ik research doen.
Als de langste trein in de lus past moet het wel mogelijk zijn begrijp ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #3 Gepost op: 02 juni 2019, 19:04:20 »
Hallo Ton,

Als je de keerlussen in de in het plaatje in rood aangegeven secties legt, heb je misschien wel genoeg lengte. Mogelijk kun je ook nog wat schuiven met de twee in oranje omcirkelde wissels.



Groet,

Paul
Schäßburg an der Kokel

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #4 Gepost op: 03 juni 2019, 08:16:00 »
@Paul
Inderdaad, zo kan het ook. Toen ik het baanplan zag en gelezen had dat Ton voorheen alleen Märklin had gehad kreeg ik de indruk dat hij niet wist hoe je in tweerail met keerlussen omgaat (schakeling).


@Ton,
Strak plan, effe wat research doen. Staat genoeg over op deze site.
Wat je wissels betreft; als je rechts rijdend de buitenbaan tegen de klok in doet kom je aan de linkerkant het station binnen. Het mooiste is als je dan direct kunt doorsteken naar de binnenbaan. Wissels aan de rechterkant liggen er toch in de boog? Die zijn nuttig bij het verlaten van het station.
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2019, 08:19:06 door Lobomotion69. Reden: Verbetering tekst »
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Bouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 351
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #5 Gepost op: 03 juni 2019, 11:03:16 »
Hoi Ton,
Leuk dat er weer een TT-rijder op het forum bij komt, ikzelf heb sinds 2014 een TT baan van 2 x 1 meter die op wielen staat zodat ik als het nodig is makkelijk aan de achterzijde kan werken, zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0, als ik vragen mag, waarop is de naam Numansbaan gebaseerd?
Baanplan ziet er goed uit, betreffende wat er te koop is aan materiaal is er tegenwoordig heel veel keuze, alleen niet zo veel in Nederlands.

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat.

Groeten Jan. 
Met vriendelijke groet, Jan.

TT-baan "Klingenberg"  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #6 Gepost op: 03 juni 2019, 12:27:49 »
Jan,
Numansbaan is gebaseerd op mijn woonplaats Numansdorp.
Klinkt niet echt buitenlands maar ik moest iets bedenken.

Ton




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #7 Gepost op: 03 juni 2019, 12:36:25 »
Lobomotion
In eerste instantie had ik de rechte banen in de buitenste en middenlaan bedoeld als doorgaande sporen.
Het station is dan alleen bereikbaar via de binnenbaan.
Jouw suggestie klinkt ook goed.

Het keerlusprincipe met schakeling was mij wel bekend maar ik had geen rekening gehouden dat de langste trein in de lus moet passen.

In mijn geval zitten er een aantal wissels in de lus.
Is dit eigenlijk toegestaan?

Ton


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

Bouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 351
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #8 Gepost op: 03 juni 2019, 12:40:41 »
Hoi Ton,

Dan wonen we niet ver bij elkaar vandaan, want ik woon in Oud-Beijerland, als je belangstelling hebt om een TT baan in het echt te zien ben je altijd welkom.
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2019, 16:29:37 door Bouwer »
Met vriendelijke groet, Jan.

TT-baan "Klingenberg"  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #9 Gepost op: 03 juni 2019, 12:43:10 »
Ton,

Zie het voorstel van PaulRoman hierboven. Als die sporen lang genoeg zijn kan het zo. Enige nadeel is dat wanneer een trein de binnenste ovaal berijdt er nogal wat schakelwerk van de keerlussen wordt gevraagd. Ga je digitaal rijden of analoog? Voor beide systemen zijn elektronische modules verkrijgbaar die het schakelwerk en de bedrading drastisch vereenvoudigen.

En wissels binnen een keerlus is niet gewenst omdat dan een trein van een andere richting de keerlus binnen kan komen. Raakt de schakeling in de war, zal maar zeggen.
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2019, 12:46:07 door Lobomotion69 »
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #10 Gepost op: 03 juni 2019, 12:50:14 »
Heb je nog geen centrale, dan is DINAMO ook een overweging, is het "keerlusprobleem" ook direct opgelost.

Groetjes Gert

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #11 Gepost op: 03 juni 2019, 16:15:20 »

@PaulRoman
Wat bedoel je met ‘de keerlus in de rood aangegeven secties’?
Mijn treinen passen daar wel in.
Bedoel je dat ik nog een aparte keerlus moet maken
Ik heb nu al 2 lussen maar daar zitten wissels en begrijp dat dat problemen geeft. Zie het bericht van Lobomotion69.
Ik wil overigens digitaal gaan rijden.

Groet,
Ton
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2019, 22:08:16 door Bert van Gelder »
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #12 Gepost op: 03 juni 2019, 19:44:54 »
@Henk en @Paul,
Ik heb jullie opmerkingen over de ontbrekende wissels en de keerlussen verwerkt in versie 2 van mijn baanplan.
Ben nu uitgegaan van twee in plaats van drie ovalen en twee aparte keerlussen zonder wissels.
De keerlussen zijn circa 2 meter lang en dus lang genoeg voor een lange trein.
Ook zitten er nu geen wissels meer in de keerlussen.

Het zou mooi zijn als er meer hoogteverschil(len) in de baan zou zitten.
Achter in de buitenste baan klimt het spoor bij de brug naar 5cm hoogte. Meer krijg ik niet voor elkaar met een hellingshoek van max 3%.

Suggesties zijn welkom.

Groet Ton

« Laatst bewerkt op: 03 juni 2019, 19:50:34 door tonp7 »
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #13 Gepost op: 03 juni 2019, 21:31:12 »
Hallo Ton,

In mijn eerdere plaatje zijn de rood aangegeven stukken de secties die door de twee respectievelijke keerlusschakelingen worden aangestuurd. Dat wil zeggen dat zo'n rood stuk aan beide uiteinden is geisoleerd van de aansluitende rails. De keerlusschakeling dient er dan voor te zorgen dat dit rode stuk de polariteit krijgt die overeenkomt met de aansluitende rails waarvandaan of waarnaartoe een trein rijdt. In dit rode stuk moet je langste trein passen, en er moeten geen wissels in voorkomen. Zie ook mijn uitleg in https://forum.beneluxspoor.net/index.php?PHPSESSID=b40f40e2f285841864527a1233d845c6&topic=73973.msg3221744497#msg3221744497 .

Groet,

Paul
Schäßburg an der Kokel

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #14 Gepost op: 03 juni 2019, 22:04:31 »
hoi Ton,
Om meer hoogteverschil te krijgen zou je de rondlopende binnenbaan iets kunnen laten afdalen tot ca. -25  mm en de linker keerlus  nog eens tot -40mm bijvoorbeeld.. de rechter keerlus tot -30 ofzo.
Station blijft op niveau 0.
Hoogte verschillen maken de baan inderdaad wel levendiger.
groet,
Bert
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2019, 22:07:43 door eitreb »