Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Langlauf tender (Bayerische) ombouwen naar Kurztender. door wob
Vandaag om 16:11:30
H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland) door Hendrik Jan
Vandaag om 16:10:33
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 16:06:19
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
Vandaag om 16:02:39
Roco 2020 nieuws door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:53:43
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 15:53:42
Artitec restanten, wat kan je er van maken door Bob R.
Vandaag om 15:48:58
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 15:41:24
Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV door Reeks77
Vandaag om 15:40:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 15:40:39
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door FritsT
Vandaag om 15:29:04
Projekt 083-338 door basjuh1981
Vandaag om 15:25:49
Fleischmann br 24 / 4140 verlichting vrijmaken door stoombr38
Vandaag om 15:25:05
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door iarnrod
Vandaag om 15:12:56
ESU decoder, verlichting knippert na programmeren? door BartvD
Vandaag om 14:49:11
Zestiger jaren plastic lijmen? door phdirk
Vandaag om 14:48:18
Fleischmann stoomloc, motor rookt bij maximale spanning, na schoonmaken. door Rolando
Vandaag om 14:47:32
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 14:44:18
BNLS-actie: Ibes Interfrigo Chiquita - De Graaf koelwagen door Edsko Hekman
Vandaag om 14:42:24
Diorama houthandel Spoor-0 door Tulpendaal
Vandaag om 14:39:40
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:35:48
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:34:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:25:26
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door ATB
Vandaag om 13:47:33
Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0 door martijn v m
Vandaag om 13:46:05
EifelBurgenBahn door Falkenberg
Vandaag om 13:24:23
Mauritsburg (H0) door mcnjasper
Vandaag om 13:19:26
Koppeling weg. Oplossingen? door henk
Vandaag om 13:01:05
100x "Het is Weekend" foto's!!! door Jelmer
Vandaag om 12:48:21
Modules van Kees Gorter door Tulpendaal
Vandaag om 12:40:51
  

Auteur Topic: Numansbaan, TT, 320x100  (gelezen 9113 keer)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1522
    • El Carrilet
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #30 Gepost op: 04 juni 2019, 21:53:17 »
Wat bedoel je met 'zonder uitzondering dezelfde kant op rijden'?
Dat je op die twee ovalen (de hoofdsporen) dus altijd dezelfde kant op rijdt, linksom c.q. rechtsom en dus ook nooit achteruit.

Citaat
... je idee schetsen.
In principe dit, op 3 niveaus:


« Laatst bewerkt op: 05 juni 2019, 00:05:44 door 72sonett »
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #31 Gepost op: 04 juni 2019, 21:58:38 »
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2019, 23:32:49 door Bert van Gelder »

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3753
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #32 Gepost op: 04 juni 2019, 23:33:32 »
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72408.0

 bijvoorbeeld niveau -2

Ik vermoed dat dit de link zou moeten zijn....

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #33 Gepost op: 04 juni 2019, 23:38:18 »
dat is hem inderdaad ,Bert
groet,
Bert

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #34 Gepost op: 05 juni 2019, 00:29:53 »
Hey wat leuk, een TT baan bouwer.

Zou je niet eventueel wat meer verkeer mogelijk maken als je computerbesturing wil gaan gebruiken? Je kan met een kleine baan al veel interessant treinverkeer laten plaatsvinden met hulp van de computer.

Groeten Eeg Jake

p.s. https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=53117.0 vind je de bouw van m'n eerste TT baantje.

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #35 Gepost op: 05 juni 2019, 20:19:38 »
Een aardige opzet 72sonett.ik denk dat de kruising in het midden niet haalbaar wordt op 2 niveaus.
groet,
Bert
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2019, 20:21:17 door eitreb »

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1522
    • El Carrilet
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #36 Gepost op: 05 juni 2019, 22:16:51 »
Nee, daarom schreef ik ook 3 niveaus (dus geen kruising op hetzelfde niveau):
-1 is een schaduwstation met een verbinding van de binnenste ovaal naar de buitenste, dus niet echt zichtbaar
0 is het niveau met de twee ovalen en de meeste scenery
+1 is de verbinding van de buitenste ovaal met de binnenste, met een brug of viaduct oid over de twee ovalen op niveau 0 heen, of de ovalen door een tunnel er onderdoor. Het linker deel zal dan bergachtig zijn, het rechter meer vlak.

De dalende sporen kun je steiler maken dan 3% (dus korter).
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #37 Gepost op: 06 juni 2019, 07:39:56 »
72sonett
Helling steiler dan 3%?
Heb je daar goede ervaring mee. Ik dacht dat dit een heilige maximale hellingshoek was.
Ton
Ik trein met: schaal TT, DR5000, DR5088RC, iTrain v5 en nog wat Digikeijs onderdelen

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #38 Gepost op: 06 juni 2019, 07:58:30 »
Voor een dalend spoor kan er in nood iets over de 3% heen gegaan worden. Het gevaar is dat de wagons de lok sneller naar beneden duwen dan de motor. Vooral in bochten levert dat kans op ontsporen. Daarom alleen in rechte gedeeltes toepassen! En ruim voor aanvang van de volgende bocht weer uitvlakken (remweg).
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1522
    • El Carrilet
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #39 Gepost op: 06 juni 2019, 08:07:16 »
Ja, stijgende helling max 3%, maar op een dalende helling helpt de zwaartekracht mee dus die kan steiler. Dit kan alleen als je altijd dezelfde kant op rijdt, maar het moet geen achtbaan worden natuurlijk.

Ik heb één dalende helling van  7,5/150 = 5%, deels in een bocht, dat geeft geen enkel probleem, en een stijgende helling van 7,5/200 = 3,75%. Eén stoomloc heeft daar een probleem mee maar hoofdzakelijk omdat bij een wagon de slepers voor de wagonverlichting te zwaar op een as drukken en de wielen soms slippen.
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2019, 11:35:44 door 72sonett »
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #40 Gepost op: 06 juni 2019, 13:37:41 »
Qua hellingspercentages past dit nooit op de opervlakte die Ton ter beschikking heeft.
De helling rechtsonder bijvoorbeeld zou al een meter of 2 lang moeten zijn  om 6 cm met 3% te halen.Op meerdere plaatsen red je dat niet.
Hellingen zou ik  max. ongeveer 2,5% maken voor een betrouwbare exploitatie met niet al te korte treinen.
Bovendien blijft er van het oorspronkelijk uitgedachte plan  van Ton niet veel over omdat bijna alle sporen in een helling liggen ,zodat industrieaansluitingen moeilijk te realiseren zijn.
Het wordt dan een baan met vrijwel alleen rijden en weinig rangeren (eigenlijk alleen in het station).
Groet,
Bert

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #41 Gepost op: 06 juni 2019, 14:49:35 »
Mijn ervaring met TT materieel is dat je uit moet kijken met wissels en/of gebogen wissels op een helling. De meeste locs kunnen wel een wagonnetje of 7 trekken zonder problemen in een bocht met boogstraal 2 met een hellingspercentage van 3%.

Groeten Eeg Jake

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1522
    • El Carrilet
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #42 Gepost op: 06 juni 2019, 14:54:53 »
Ik gaf een principeschets, niet op schaal, opstelsporen en andere details moet hij er zelf bijbedenken.

De OP heeft een lengte van 320 cm beschikbaar en bouwt in TT, dan is 5 cm tussen de niveaus waarschijnlijk genoeg en kom je met 3% stijgend op ca 170 cm hellinglengte (met 6 cm tussenruimte is dat 200 cm), dat past ruim binnen de beschikbare lengte.
Met een minimale boogstraal van 22 x spoorwijdte = 22 x 12 mm = 264 mm heb je aan 100 cm breedte ook ruimte genoeg.

In principe kunnen de ovalen op dezelfde hoogte blijven, maar die hoogte is met een paar cm aan te passen daar waar andere niveaus gekruist worden, daarmee worden de helling%% nog gunstiger.

Teken het maar eens uit op schaal... :)
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2019, 15:19:03 door 72sonett »
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #43 Gepost op: 06 juni 2019, 19:39:11 »
Het is even stil geweest van mijn kant omdat ik al jullie goede ideeën, zoals gezegd, onder mijn kussen heb gelegd. Lag best lekker.
Leerpunten zijn: meer hoogte verschil en daardoor aantrekkelijker, max hellingshoek van 3%, schaduwstation voor parkeren van treinen, lekker veel spoorlengte om zo 'ergens naar toe' te kunnen rijden.

Niveau 0:
De dubbele sporen waar ook een trein rondjes kan blijven rijden, het schaduwstation en een keerlus en achter op de baan, tegen de wijzers van de klok in de helling naar niveau 1.

Niveau 1:
De brug over het dubbele spoor op niveau 0 en wederom achter op de tafel over de gehele lengte de helling naar niveau 2.
Op dit niveau kan ik eventueel nog een keerlus maken maar heeft wellicht niet veel toegevoegde waarde.

Niveau 2:
Op dit niveau in het midden een (klein) station en links een bedrijventerreintje met 2 opstelsporen en rechts plaats voor een aantal huizen of boerderij of een ruïne. Op dit niveau ook een keerlus om zo weer te kunnen afdalen.

Het is nog wel even de vraag of ik uitkom met de bogen/bochten en of het past in mijn afmeting van 320 x 100. Desnoods maak ik de baan iets breder. Tafel komt op wielen en dus van de achterzijde bereikbaar.

Ik zou zelfs niveau 1 weg kunnen laten. Niveau 2 komt dan op +7cm.

Ik teken met Wintrack v10 en Tillig/Pilz TT model-railsysteem met rails 83xxx. Komt dit overeen met de rails die nu te koop is va Tillig 83xxx?

Versie 3 met 3 niveaus:


Versie 4 met 2 niveaus:
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2019, 20:20:49 door tonp7 »
Ton
Ik trein met: schaal TT, DR5000, DR5088RC, iTrain v5 en nog wat Digikeijs onderdelen

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #44 Gepost op: 06 juni 2019, 21:53:35 »
hoi Ton,
Leuke ontwerpen met veel mogelijkheden.
Het plan met 3 niveau's is naar mijn mening het leukst want meer rijlengte.
Hou er wel rekening mee dat het schaduwstation bereikbaar moet zijn bij calamiteiten.
groet,
Bert