Doel:€250.00
Donaties:€95.00

Per saldo:€-155.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons? door Niels B
Vandaag om 10:33:53
Projekt 083-338 door Ric
Vandaag om 10:32:22
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door Jan Bouwman
Vandaag om 10:26:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:03:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 09:57:17
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 09:55:02
Project Halleberg, een digitale tandrad pendelbaan door Marco EB
Vandaag om 09:51:00
De Hondsrugbaan, H0 door Dion
Vandaag om 09:50:32
100 jaar Zwitserse Krokodil door Dion
Vandaag om 09:49:15
Sonderzug van Centralbahn brandt deels uit door Post49
Vandaag om 09:48:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:11:01
Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0 door Zilte
Vandaag om 08:34:43
Zijn alle stoomlok nummerschilden allemaal even groot? door Peter Kleton
Vandaag om 08:32:47
MODELSPOOR 2019 by MTD - 19 & 20 Oktober 2019 in EDEGEM (B) door wpinkhof
Vandaag om 08:32:40
Welke besturingssoftware kies ik? door rjr
Vandaag om 08:27:22
Nieuwe busmodellen van Holland Oto in schaal 1:87 waaronder de Ambassador! door Tulpendaal
Vandaag om 06:32:48
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:20:45
NS 8100 in 0 door FritsT
Vandaag om 00:25:35
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
21 oktober 2019, 23:57:21
Groterdamse projecten door Chris
21 oktober 2019, 23:35:54
Tegelpatroon voor perrons door phdirk
21 oktober 2019, 23:15:30
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door roadster36
21 oktober 2019, 23:07:25
NS 8100 in Spoor-1 door FritsT
21 oktober 2019, 22:42:59
Frans loodsje door Noordernet
21 oktober 2019, 22:21:12
Arcomora: ARLOCO bezetmelder door erikkral
21 oktober 2019, 22:20:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Proplus
21 oktober 2019, 22:05:26
Vorarlberg (Oostenrijkse treinbaan....n-spoor) door Proplus
21 oktober 2019, 22:03:54
Atlas G3/3 ombouwen naar rijdend model, enkele vragen.. door DE-II
21 oktober 2019, 22:01:15
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Proplus
21 oktober 2019, 22:00:54
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Pinkelpa
21 oktober 2019, 21:47:42
  

Auteur Topic: Numansbaan, TT, 320x100  (gelezen 6918 keer)

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Numansbaan, TT, 320x100
« Gepost op: 02 juni 2019, 14:39:50 »
Hallo allemaal,

Ik ben helemaal nieuw op dit forum en wil na ongeveer 40 jaar weer opnieuw starten met een modelbaan.
Vroeger heb ik Marklin, H0 gereden maar wil nu gelijkstroom TT. Ik weet dat in schaal TT het aanbod (iets) minder is dan in H0 maar ik kies toch voor TT omdat ik met mijn baanontwerp niet uit kom met de afmeting 320 x 100cm.

Mijn uitgangspunten bij het ontwerp zijn:
- dubbele sporen zodat treinen elkaar tegemoet kunnen rijden.
- meerdere 'ovalen' zodat er meerdere treinen tegelijk kunnen rijden
- 1 of 2 keerlussen zodat treinen heen en terug kunnen rijden.
- een brug, een station en een bedrijventerreintje voor het parkeren van een treinstel en laden en lossen van wagons.

De brug is nu 50mm hoog. Eigenlijk wil ik die hoger hebben maar ik kom dan niet goed uit met de helling van max. 3%. Je zou bijna denken dat de baan nog niet lang genoeg is.
Omdat de baan onder een schuine (begint op 100cm hoogte) kap komt wil ik in verband met de bereikbaarheid van de achterzijde de baan niet breder maken. Ik denk dat ik de tafel sowieso op wielen zet zodat ik de tafel van de schuine wand kan wegtrekken.

Zie onderstaand ontwerp dat ik na lang puzzelen en aanpassen heb gemaakt in wintrack.
Er zullen ongetwijfeld een aantal beginnersfouten in zitten maar die hoor ik graag. Alle advies is welkom.

Ik wil de baan maken met de rails van Tillig, code 83 zonder bedding (TT-Modellgleis).



Groet,
Ton
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2019, 14:42:43 door tonp7 »

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
  • Confusius zei het al.
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #1 Gepost op: 02 juni 2019, 16:23:53 »
Hallo Ton,

Aardige poging die je daar gemaakt hebt. Twee punten van aandacht wil ik je geven.
1.  Aannemend dat je rechts rijdt zal de buitenste ovaal tegen de klok in worden bereden. Om dan naar de binnenste ovaal te geraken moet de middelste ovaal éénmaal in de verkeerde richting worden gereden. Dat veroorzaakt opstopping. Controleer je wisselstraten!
2.  Aan het ontwerp is duidelijk te zien dat je Märklin hebt gehad. De overgangen (keerlussen) aan weerskanten van je rangeersporen kunnen niet in tweerail. In ieder geval moeten ze zo lang zijn als je langste trein vanwege kortsluitingsgevaar. Zoek op keerlussen in tweerail gelijkstroom.

Succes, Henk.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #2 Gepost op: 02 juni 2019, 18:53:18 »
Henk
Bedankt voor de opmerking. Ik ben dus een tweetal wissels vergeten. Rechtsonder op de baan van de buitenbaan naar de binnenbaan.
Voor wat betreft de keerlussen ga ik research doen.
Als de langste trein in de lus past moet het wel mogelijk zijn begrijp ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #3 Gepost op: 02 juni 2019, 19:04:20 »
Hallo Ton,

Als je de keerlussen in de in het plaatje in rood aangegeven secties legt, heb je misschien wel genoeg lengte. Mogelijk kun je ook nog wat schuiven met de twee in oranje omcirkelde wissels.



Groet,

Paul
Schäßburg an der Kokel

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
  • Confusius zei het al.
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #4 Gepost op: 03 juni 2019, 08:16:00 »
@Paul
Inderdaad, zo kan het ook. Toen ik het baanplan zag en gelezen had dat Ton voorheen alleen Märklin had gehad kreeg ik de indruk dat hij niet wist hoe je in tweerail met keerlussen omgaat (schakeling).


@Ton,
Strak plan, effe wat research doen. Staat genoeg over op deze site.
Wat je wissels betreft; als je rechts rijdend de buitenbaan tegen de klok in doet kom je aan de linkerkant het station binnen. Het mooiste is als je dan direct kunt doorsteken naar de binnenbaan. Wissels aan de rechterkant liggen er toch in de boog? Die zijn nuttig bij het verlaten van het station.
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2019, 08:19:06 door Lobomotion69 »
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Bouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #5 Gepost op: 03 juni 2019, 11:03:16 »
Hoi Ton,
Leuk dat er weer een TT-rijder op het forum bij komt, ikzelf heb sinds 2014 een TT baan van 2 x 1 meter die op wielen staat zodat ik als het nodig is makkelijk aan de achterzijde kan werken, zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0, als ik vragen mag, waarop is de naam Numansbaan gebaseerd?
Baanplan ziet er goed uit, betreffende wat er te koop is aan materiaal is er tegenwoordig heel veel keuze, alleen niet zo veel in Nederlands.

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat.

Groeten Jan. 
Met vriendelijke groet, Jan.

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #6 Gepost op: 03 juni 2019, 12:27:49 »
Jan,
Numansbaan is gebaseerd op mijn woonplaats Numansdorp.
Klinkt niet echt buitenlands maar ik moest iets bedenken.

Ton




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #7 Gepost op: 03 juni 2019, 12:36:25 »
Lobomotion
In eerste instantie had ik de rechte banen in de buitenste en middenlaan bedoeld als doorgaande sporen.
Het station is dan alleen bereikbaar via de binnenbaan.
Jouw suggestie klinkt ook goed.

Het keerlusprincipe met schakeling was mij wel bekend maar ik had geen rekening gehouden dat de langste trein in de lus moet passen.

In mijn geval zitten er een aantal wissels in de lus.
Is dit eigenlijk toegestaan?

Ton


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Bouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #8 Gepost op: 03 juni 2019, 12:40:41 »
Hoi Ton,

Dan wonen we niet ver bij elkaar vandaan, want ik woon in Oud-Beijerland, als je belangstelling hebt om een TT baan in het echt te zien ben je altijd welkom.
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2019, 16:29:37 door Bouwer »
Met vriendelijke groet, Jan.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
  • Confusius zei het al.
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #9 Gepost op: 03 juni 2019, 12:43:10 »
Ton,

Zie het voorstel van PaulRoman hierboven. Als die sporen lang genoeg zijn kan het zo. Enige nadeel is dat wanneer een trein de binnenste ovaal berijdt er nogal wat schakelwerk van de keerlussen wordt gevraagd. Ga je digitaal rijden of analoog? Voor beide systemen zijn elektronische modules verkrijgbaar die het schakelwerk en de bedrading drastisch vereenvoudigen.

En wissels binnen een keerlus is niet gewenst omdat dan een trein van een andere richting de keerlus binnen kan komen. Raakt de schakeling in de war, zal maar zeggen.
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2019, 12:46:07 door Lobomotion69 »
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #10 Gepost op: 03 juni 2019, 12:50:14 »
Heb je nog geen centrale, dan is DINAMO ook een overweging, is het "keerlusprobleem" ook direct opgelost.

Groetjes Gert

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #11 Gepost op: 03 juni 2019, 16:15:20 »

@PaulRoman
Wat bedoel je met ‘de keerlus in de rood aangegeven secties’?
Mijn treinen passen daar wel in.
Bedoel je dat ik nog een aparte keerlus moet maken
Ik heb nu al 2 lussen maar daar zitten wissels en begrijp dat dat problemen geeft. Zie het bericht van Lobomotion69.
Ik wil overigens digitaal gaan rijden.

Groet,
Ton
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2019, 22:08:16 door Bert van Gelder »

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #12 Gepost op: 03 juni 2019, 19:44:54 »
@Henk en @Paul,
Ik heb jullie opmerkingen over de ontbrekende wissels en de keerlussen verwerkt in versie 2 van mijn baanplan.
Ben nu uitgegaan van twee in plaats van drie ovalen en twee aparte keerlussen zonder wissels.
De keerlussen zijn circa 2 meter lang en dus lang genoeg voor een lange trein.
Ook zitten er nu geen wissels meer in de keerlussen.

Het zou mooi zijn als er meer hoogteverschil(len) in de baan zou zitten.
Achter in de buitenste baan klimt het spoor bij de brug naar 5cm hoogte. Meer krijg ik niet voor elkaar met een hellingshoek van max 3%.

Suggesties zijn welkom.

Groet Ton

« Laatst bewerkt op: 03 juni 2019, 19:50:34 door tonp7 »

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #13 Gepost op: 03 juni 2019, 21:31:12 »
Hallo Ton,

In mijn eerdere plaatje zijn de rood aangegeven stukken de secties die door de twee respectievelijke keerlusschakelingen worden aangestuurd. Dat wil zeggen dat zo'n rood stuk aan beide uiteinden is geisoleerd van de aansluitende rails. De keerlusschakeling dient er dan voor te zorgen dat dit rode stuk de polariteit krijgt die overeenkomt met de aansluitende rails waarvandaan of waarnaartoe een trein rijdt. In dit rode stuk moet je langste trein passen, en er moeten geen wissels in voorkomen. Zie ook mijn uitleg in https://forum.beneluxspoor.net/index.php?PHPSESSID=b40f40e2f285841864527a1233d845c6&topic=73973.msg3221744497#msg3221744497 .

Groet,

Paul
Schäßburg an der Kokel

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #14 Gepost op: 03 juni 2019, 22:04:31 »
hoi Ton,
Om meer hoogteverschil te krijgen zou je de rondlopende binnenbaan iets kunnen laten afdalen tot ca. -25  mm en de linker keerlus  nog eens tot -40mm bijvoorbeeld.. de rechter keerlus tot -30 ofzo.
Station blijft op niveau 0.
Hoogte verschillen maken de baan inderdaad wel levendiger.
groet,
Bert
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2019, 22:07:43 door eitreb »