Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Sfeer op je modelbaan
door
R1954
Vandaag
om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
ES44C4
Vandaag
om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia
door
Sporlijn Úje
Vandaag
om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus
door
Corné81
Vandaag
om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 15:26:07
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:21:53
Raadplaatje
door
ArjanB
Vandaag
om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0.
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
tothebeach
Vandaag
om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0
door
FritsT
Vandaag
om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bellejt
Vandaag
om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Bahn-AG
Vandaag
om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
NS264
Vandaag
om 13:28:45
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
Vandaag
om 13:24:23
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Henk G
Vandaag
om 13:10:27
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
tijgernootje
Vandaag
om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:55:16
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 12:00:19
Piko 2025
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 11:50:21
Aachenau West
door
Eric v C
Vandaag
om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge!
door
MaraNCS
Vandaag
om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
thevandijks
Vandaag
om 10:38:13
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Numansbaan, TT, 320x100
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
Volgende
- [
1
]
2
3
...
8
Omlaag
Auteur
Topic: Numansbaan, TT, 320x100 (gelezen 21239 keer)
tonp7
Offline
Berichten: 169
Numansbaan, TT, 320x100
«
Gepost op:
02 June 2019, 14:39:50 »
Hallo allemaal,
Ik ben helemaal nieuw op dit forum en wil na ongeveer 40 jaar weer opnieuw starten met een modelbaan.
Vroeger heb ik Marklin, H0 gereden maar wil nu gelijkstroom TT. Ik weet dat in schaal TT het aanbod (iets) minder is dan in H0 maar ik kies toch voor TT omdat ik met mijn baanontwerp niet uit kom met de afmeting 320 x 100cm.
Mijn uitgangspunten bij het ontwerp zijn:
- dubbele sporen zodat treinen elkaar tegemoet kunnen rijden.
- meerdere 'ovalen' zodat er meerdere treinen tegelijk kunnen rijden
- 1 of 2 keerlussen zodat treinen heen en terug kunnen rijden.
- een brug, een station en een bedrijventerreintje voor het parkeren van een treinstel en laden en lossen van wagons.
De brug is nu 50mm hoog. Eigenlijk wil ik die hoger hebben maar ik kom dan niet goed uit met de helling van max. 3%. Je zou bijna denken dat de baan nog niet lang genoeg is.
Omdat de baan onder een schuine (begint op 100cm hoogte) kap komt wil ik in verband met de bereikbaarheid van de achterzijde de baan niet breder maken. Ik denk dat ik de tafel sowieso op wielen zet zodat ik de tafel van de schuine wand kan wegtrekken.
Zie onderstaand ontwerp dat ik na lang puzzelen en aanpassen heb gemaakt in wintrack.
Er zullen ongetwijfeld een aantal beginnersfouten in zitten maar die hoor ik graag. Alle advies is welkom.
Ik wil de baan maken met de rails van Tillig, code 83 zonder bedding (TT-Modellgleis).
Groet,
Ton
«
Laatst bewerkt op: 02 June 2019, 14:42:43 door tonp7. Reden: Nu met afbeelding
»
Gelogd
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5
Lobomotion69
Offline
Berichten: 671
Confusius zei het al.
Re: Numansbaan, TT, 320x100
«
Reactie #1 Gepost op:
02 June 2019, 16:23:53 »
Hallo Ton,
Aardige poging die je daar gemaakt hebt. Twee punten van aandacht wil ik je geven.
1. Aannemend dat je rechts rijdt zal de buitenste ovaal tegen de klok in worden bereden. Om dan naar de binnenste ovaal te geraken moet de middelste ovaal éénmaal in de verkeerde richting worden gereden. Dat veroorzaakt opstopping. Controleer je wisselstraten!
2. Aan het ontwerp is duidelijk te zien dat je Märklin hebt gehad. De overgangen (keerlussen) aan weerskanten van je rangeersporen kunnen niet in tweerail. In ieder geval moeten ze zo lang zijn als je langste trein vanwege kortsluitingsgevaar. Zoek op keerlussen in tweerail gelijkstroom.
Succes, Henk.
Gelogd
Met vriendelijke groet, Henk.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
tonp7
Offline
Berichten: 169
Re: Numansbaan, TT, 320x100
«
Reactie #2 Gepost op:
02 June 2019, 18:53:18 »
Henk
Bedankt voor de opmerking. Ik ben dus een tweetal wissels vergeten. Rechtsonder op de baan van de buitenbaan naar de binnenbaan.
Voor wat betreft de keerlussen ga ik research doen.
Als de langste trein in de lus past moet het wel mogelijk zijn begrijp ik.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5
PaulRoman
Offline
Berichten: 170
Re: Numansbaan, TT, 320x100
«
Reactie #3 Gepost op:
02 June 2019, 19:04:20 »
Hallo Ton,
Als je de keerlussen in de in het plaatje in rood aangegeven secties legt, heb je misschien wel genoeg lengte. Mogelijk kun je ook nog wat schuiven met de twee in oranje omcirkelde wissels.
Groet,
Paul
Gelogd
Schäßburg an der Kokel
Lobomotion69
Offline
Berichten: 671
Confusius zei het al.
Re: Numansbaan, TT, 320x100
«
Reactie #4 Gepost op:
03 June 2019, 08:16:00 »
@Paul
Inderdaad, zo kan het ook. Toen ik het baanplan zag en gelezen had dat Ton voorheen alleen Märklin had gehad kreeg ik de indruk dat hij niet wist hoe je in tweerail met keerlussen omgaat (schakeling).
@Ton,
Strak plan, effe wat research doen. Staat genoeg over op deze site.
Wat je wissels betreft; als je rechts rijdend de buitenbaan tegen de klok in doet kom je aan de linkerkant het station binnen. Het mooiste is als je dan direct kunt doorsteken naar de binnenbaan. Wissels aan de rechterkant liggen er toch in de boog? Die zijn nuttig bij het verlaten van het station.
«
Laatst bewerkt op: 03 June 2019, 08:19:06 door Lobomotion69. Reden: Verbetering tekst
»
Gelogd
Met vriendelijke groet, Henk.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Bouwer
Offline
Berichten: 399
Re: Numansbaan, TT, 320x100
«
Reactie #5 Gepost op:
03 June 2019, 11:03:16 »
Hoi Ton,
Leuk dat er weer een TT-rijder op het forum bij komt, ikzelf heb sinds 2014 een TT baan van 2 x 1 meter die op wielen staat zodat ik als het nodig is makkelijk aan de achterzijde kan werken, zie
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0
, als ik vragen mag, waarop is de naam Numansbaan gebaseerd?
Baanplan ziet er goed uit, betreffende wat er te koop is aan materiaal is er tegenwoordig heel veel keuze, alleen niet zo veel in Nederlands.
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat.
Groeten Jan.
Gelogd
Met vriendelijke groet, Jan.
TT-baan "Klingenberg"
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0
tonp7
Offline
Berichten: 169
Re: Numansbaan, TT, 320x100
«
Reactie #6 Gepost op:
03 June 2019, 12:27:49 »
Jan,
Numansbaan is gebaseerd op mijn woonplaats Numansdorp.
Klinkt niet echt buitenlands maar ik moest iets bedenken.
Ton
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5
tonp7
Offline
Berichten: 169
Re: Numansbaan, TT, 320x100
«
Reactie #7 Gepost op:
03 June 2019, 12:36:25 »
Lobomotion
In eerste instantie had ik de rechte banen in de buitenste en middenlaan bedoeld als doorgaande sporen.
Het station is dan alleen bereikbaar via de binnenbaan.
Jouw suggestie klinkt ook goed.
Het keerlusprincipe met schakeling was mij wel bekend maar ik had geen rekening gehouden dat de langste trein in de lus moet passen.
In mijn geval zitten er een aantal wissels in de lus.
Is dit eigenlijk toegestaan?
Ton
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5
Bouwer
Offline
Berichten: 399
Re: Numansbaan, TT, 320x100
«
Reactie #8 Gepost op:
03 June 2019, 12:40:41 »
Hoi Ton,
Dan wonen we niet ver bij elkaar vandaan, want ik woon in Oud-Beijerland, als je belangstelling hebt om een TT baan in het echt te zien ben je altijd welkom.
«
Laatst bewerkt op: 03 June 2019, 16:29:37 door Bouwer
»
Gelogd
Met vriendelijke groet, Jan.
TT-baan "Klingenberg"
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0
Lobomotion69
Offline
Berichten: 671
Confusius zei het al.
Re: Numansbaan, TT, 320x100
«
Reactie #9 Gepost op:
03 June 2019, 12:43:10 »
Ton,
Zie het voorstel van PaulRoman hierboven. Als die sporen lang genoeg zijn kan het zo. Enige nadeel is dat wanneer een trein de binnenste ovaal berijdt er nogal wat schakelwerk van de keerlussen wordt gevraagd. Ga je digitaal rijden of analoog? Voor beide systemen zijn elektronische modules verkrijgbaar die het schakelwerk en de bedrading drastisch vereenvoudigen.
En wissels binnen een keerlus is niet gewenst omdat dan een trein van een andere richting de keerlus binnen kan komen. Raakt de schakeling in de war, zal maar zeggen.
«
Laatst bewerkt op: 03 June 2019, 12:46:07 door Lobomotion69
»
Gelogd
Met vriendelijke groet, Henk.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
gruspoor
Offline
Berichten: 183
Re: Numansbaan, TT, 320x100
«
Reactie #10 Gepost op:
03 June 2019, 12:50:14 »
Heb je nog geen centrale, dan is DINAMO ook een overweging, is het "keerlusprobleem" ook direct opgelost.
Groetjes Gert
Gelogd
Soest in H0
tonp7
Offline
Berichten: 169
Numansbaan, TT, 320x100
«
Reactie #11 Gepost op:
03 June 2019, 16:15:20 »
@PaulRoman
Wat bedoel je met ‘de keerlus in de rood aangegeven secties’?
Mijn treinen passen daar wel in.
Bedoel je dat ik nog een aparte keerlus moet maken
Ik heb nu al 2 lussen maar daar zitten wissels en begrijp dat dat problemen geeft. Zie het bericht van Lobomotion69.
Ik wil overigens digitaal gaan rijden.
Groet,
Ton
«
Laatst bewerkt op: 03 June 2019, 22:08:16 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5
tonp7
Offline
Berichten: 169
Re: Numansbaan, TT, 320x100
«
Reactie #12 Gepost op:
03 June 2019, 19:44:54 »
@Henk en @Paul,
Ik heb jullie opmerkingen over de ontbrekende wissels en de keerlussen verwerkt in versie 2 van mijn baanplan.
Ben nu uitgegaan van twee in plaats van drie ovalen en twee aparte keerlussen zonder wissels.
De keerlussen zijn circa 2 meter lang en dus lang genoeg voor een lange trein.
Ook zitten er nu geen wissels meer in de keerlussen.
Het zou mooi zijn als er meer hoogteverschil(len) in de baan zou zitten.
Achter in de buitenste baan klimt het spoor bij de brug naar 5cm hoogte. Meer krijg ik niet voor elkaar met een hellingshoek van max 3%.
Suggesties zijn welkom.
Groet Ton
«
Laatst bewerkt op: 03 June 2019, 19:50:34 door tonp7
»
Gelogd
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5
PaulRoman
Offline
Berichten: 170
Re: Numansbaan, TT, 320x100
«
Reactie #13 Gepost op:
03 June 2019, 21:31:12 »
Hallo Ton,
In mijn eerdere plaatje zijn de rood aangegeven stukken de secties die door de twee respectievelijke keerlusschakelingen worden aangestuurd. Dat wil zeggen dat zo'n rood stuk aan beide uiteinden is geisoleerd van de aansluitende rails. De keerlusschakeling dient er dan voor te zorgen dat dit rode stuk de polariteit krijgt die overeenkomt met de aansluitende rails waarvandaan of waarnaartoe een trein rijdt. In dit rode stuk moet je langste trein passen, en er moeten geen wissels in voorkomen. Zie ook mijn uitleg in
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?PHPSESSID=b40f40e2f285841864527a1233d845c6&topic=73973.msg3221744497#msg3221744497
.
Groet,
Paul
Gelogd
Schäßburg an der Kokel
eitreb
Offline
Berichten: 175
Re: Numansbaan, TT, 320x100
«
Reactie #14 Gepost op:
03 June 2019, 22:04:31 »
hoi Ton,
Om meer hoogteverschil te krijgen zou je de rondlopende binnenbaan iets kunnen laten afdalen tot ca. -25 mm en de linker keerlus nog eens tot -40mm bijvoorbeeld.. de rechter keerlus tot -30 ofzo.
Station blijft op niveau 0.
Hoogte verschillen maken de baan inderdaad wel levendiger.
groet,
Bert
«
Laatst bewerkt op: 03 June 2019, 22:07:43 door eitreb
»
Gelogd
Met vriendelijke groet:
Bert
Mijn N-baan:
BertemmeN
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
Volgende
- [
1
]
2
3
...
8
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Numansbaan, TT, 320x100