Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
Vandaag om 19:06:52
US diorama in H0 door Frank103
Vandaag om 18:54:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:45:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 18:26:22
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 18:26:21
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ben
Vandaag om 18:15:25
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 18:15:02
Au bord de la Cèze door 741230
Vandaag om 18:07:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:32:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:41:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:33:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 16:31:31
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 16:30:24
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 16:20:02
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 16:17:39
Frans loodsje et cetera door Hans GJ
Vandaag om 16:15:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:57:16
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:29:00
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 14:27:50
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 14:15:36
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:03:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 12:58:24
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 12:41:19
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door bellejt
Vandaag om 12:09:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
Vandaag om 11:45:51
Roco 21026 werkt niet goed door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:37:53
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Jelmer
Vandaag om 11:23:07
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door MaraNCS
Vandaag om 10:48:06
Lodewickshaven door tothebeach
Vandaag om 10:13:47
  

Auteur Topic: Helix in baanplan  (gelezen 9339 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Helix in baanplan
« Reactie #15 Gepost op: 19 June 2019, 16:06:47 »
En het is handiger als je tijdens het aanleggen gelijk de nodige isolaties kan maken. Scheelt je later om moeilijke toeren uit te halen om alsnog rails door te moeten slijpen en er draadjes aan de rails te moeten solderen.
Dus nu al over nadenken scheelt je later een hoop werk.

En de geïsoleerde delen kan je bij het aanleggen makkelijker (vooraf) van bedrading voorzien.
Ook als je nog niet gelijk met bezetmelders gaat werken.
Dan verbindt je gewoon onder de baan de draden voorlopig met elkaar.
Is het later alleen een kwestie van de draden losmaken en aansluiten op een bezetmelder.
Gr.
Eric

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Helix in baanplan
« Reactie #16 Gepost op: 20 June 2019, 21:00:38 »
dank voor de reacties.

Het intekenen van de blokken en terugmelders gaat het worden dus!

Ik wil automatisch gaan rijden doormiddel van itrain (stroomdetectie) maar nu lees en hoor ik verschillende dingen wat betreft de verdeling van de terugmelders in de blokken.
Voor het gemak heb ik het even in een schema gegooid.



Welke heeft de voorkeur? of zijn er andere meer voordelige opties? ik zie even door de bomen het bos niet meer.

Hopelijk kunnen jullie me helpen


evexel

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Helix in baanplan
« Reactie #17 Gepost op: 20 June 2019, 21:56:57 »
Hallo Wouter,

Heb zelf ook ongeveer zo'n baanplan idee in het hoofd. Ga echter werken met Rocoline rails. Heb je de helix en onderbouw al gemaakt daar ben ik wel benieuwd naar alsmede het anyrail bestand. Die blokken moet ik ook nog uitdokteren, dus kan ik je nog niet mee helpen.

Groeten,
Edwin

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
  • Bnlx treinendokter.
Re: Helix in baanplan
« Reactie #18 Gepost op: 20 June 2019, 22:23:39 »
Alternatief bij het in één richting rijden van het blok.
De vrijgave van het vorige blok gebeurt bij het vrijkomen van de terugmelder.



Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Helix in baanplan
« Reactie #19 Gepost op: 20 June 2019, 22:50:01 »
@ Jan-Peter, dan heb je het inderdaad over het rijden in 1 richting. Op een of andere manier voelt dat op het moment aan het mij zelf beperken. Dan kun je later nooit meer anders.

@Edwin, Er is nog niets gebouwd er is enkel nog dit baanplan in anyrail. Ik ben afgestapt van de helix aangezien dit met mijn  geringe hoeveelheid daling lastig werd en prima is op te vangen met een normale helling.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Helix in baanplan
« Reactie #20 Gepost op: 21 June 2019, 09:39:33 »
Beide opties zijn mogelijk.
Volgens mij kunnen tegenwoordig de meeste treinbesturingprogramma's hier wel mee over weg.
Het is aan jou de keuze.
Persoonlijk (lees historisch gegroeid) ga ik voor drie delen en dan alle drie gedetecteerd. Dan heb je een binnenkomst, afrem, en stop sectie. Maar dat was meer omdat in het verleden dat min of meer de standaard was.
Nu kan je met minder af.
Ga je voor optie 2 vergeet dan niet de ongedetecteerde delen te voeden via een diodeschakeling (zie encyclopedie) voor een juiste werking van de detectie secties.
Gr.
Eric

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Helix in baanplan
« Reactie #21 Gepost op: 21 June 2019, 21:20:14 »
Zojuist ook eens de filmpjes over itrain van jeroen balkema (itraininstructie video's) terug gekeken.
Deze maakt inderdaad gebruik van optie 1.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
Re: Helix in baanplan
« Reactie #22 Gepost op: 21 June 2019, 23:14:43 »
Je kunt in iTrain ook prima werken met 1 melder per blok, rijden op positie heet dat. De locs moeten dan wel goed geijkt zijn.
Belangrijk hierbij is dat je wel goed nadenkt over welke functie een blok heeft. Op de vrije baan of op een stationsspoor is 1 melder per blok prima maar als je bij bijv. een opstelspoor of een stationsspoor wilt kunnen rangeren dan heeft iTrain wel een binnenkomst melder nodig om een bezet blok binnen te kunnen rijden en kun je dus beter met meerdere melders per blok werken.

Groeten,
Bert

locvanpuffelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Helix in baanplan
« Reactie #23 Gepost op: 22 June 2019, 21:27:17 »
Ik heb wel eens gehoord dat je bij gebruik van stroomdetectie rekening moet houden met een lagere spanning in die gedeelte die gedetecteerd worden. Ik zou voor dat je gaat bouwen hier even een proef meedoe. Een gewaarschuwd man........


Groet en succes

Niek

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Helix in baanplan
« Reactie #24 Gepost op: 22 June 2019, 23:04:16 »
Dat klopt, door de diodeschakeling krijg je een 0,7 of 1,4 V lagere spanning.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6420
Re: Helix in baanplan
« Reactie #25 Gepost op: 22 June 2019, 23:59:39 »
Dus bij de niet gedetecteerde secties voeding ook door diodeschakeling laten lopen. Anders kun je er zeker van zijn dat detectie een keer mis gaat... diodebrug van een paar euro en her probleem is weg.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Helix in baanplan
« Reactie #26 Gepost op: 23 June 2019, 10:56:08 »
Ik heb wel eens gehoord dat je bij gebruik van stroomdetectie rekening moet houden met een lagere spanning in die gedeelte die gedetecteerd worden. Ik zou voor dat je gaat bouwen hier even een proef meedoe. Een gewaarschuwd man........


Groet en succes

Niek
Daarom schrijf ik toch ook dat je voor de niet gedetecteerde delen die via een diodeschakeling moet voeden. ::) :angel:

Dus hoef je niets vooraf voor uit te proberen en te waarschuwen. Is al lang en breed uitgetest en werkt. Gewoon berichten volledig lezen (inclusief de doorverwijzing naar de encyclopedie) en doen wat er staat  :police: (y)
Gr.
Eric