BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: wouter- op 22 mei 2019, 15:22:09
-
ik ben bezig met mijn nieuwe baanplan voor mijn modulebaan. Waarschijnlijk zal dit een botvormig model worden(in hoefijzer vorm) maar ik zou graag mijn schaduw station onder het normale rij niveau hebben. Daar ik weinig ruimte heb zal het baantje niet groot worden. Het dubbelsporige stuk zal ondiep worden en gevormd worden als een Nederlandse treindijk. Dit betekend dat ik geen ruimte heb voor een heling (een naar beneden en een naar boven) zit ik na te denken over een dubbelsporige helix.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_44.jpg)
Deze probeer ik nu in anyrail in te tekenen maar ik kom slecht uit welke bocht ik moet gaan gebruiken, ik gebruik fleischmann rail zonder bedding.
Ik kom altijd uit op weinig centimeters tussen de windingen. In het onderstaande voorbeeld maar 6cm
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/helix.jpg)
(hier gebruik gemaakt van de 6024 bocht)
Naast dat het schaduwstation onder de baan zou moeten komen lijkt het me ook leuk om het schaduw station aan de voorkant te voorzien van een ondergrondsstation.
Hopelijk kan iemand me hier mee helpen.
Groeten,
Wouter
-
Beste Wouter,
Als je gebruik maakt van Fleischmann rails zonder bedding (Modellgleis) en uitgaat van een boog met een radius van 357 mm, dan is 1 omwenteling ongeveer 225 cm, dan leidt een helling van 2,7% inderdaad tot een hoogteverschil van 6 cm. Maar dat zei anyrail ook al.
Wat kan je doen:
Grotere radius, uitgaande van de R2 (41,5 cm), dan is 1 omwenteling ongeveer 261 cm, dan leidt een helling van 2,7% tot een hoogteverschil van 7 cm. Nog steeds niet veel.
Als je uitgaat van R2 en in je helix een recht stuk van 20 cm kan opnemen, dan zal je hoogteverschil 8 cm kunnen zijn.
Dat is nog steeds krap maar juist genoeg, mits je er bij kan als er wat gebeurt.
Overigens, als je dan een dubbelsporige helix wilt maken, komt daar een buitenspoor bij.
Heb je andere mogelijkheden om je helix meer lengte te geven?
Een steilere helling zullen weinigen je adviseren.
Wellicht de ambitie bijstellen?
Groet, Juroen
-
Beste Juroen,
Super bedankt voor je hulp. Wellicht een basis vraag he. Maar hoe kan ik zien welke bocht welke R heeft? (r staat voor radius neem ik aan?)
Het punt is juist dat ik een kleine module baan wil omdat er op het moment eigenlijk geen ruimte is voor een vaste baan en ik toch bezig wil zijn met treinen. Een kleine module baan zou wel opzetbaar zijn. Omdat de baan niet in een 'vaste' kamer komt kan ik nog spelen met de maten.
Groeten,
Wouter
-
Wouter,
Bij Fleischmann kun je via de webpagina een pdf downloaden: Technik-Info Modellgleis:
https://www.fleischmann.de/uploads/Unternehmen/2/Relaunch_Website/Technik-Info_Modellgleis.pdf (https://www.fleischmann.de/uploads/Unternehmen/2/Relaunch_Website/Technik-Info_Modellgleis.pdf)
Daarin vind je de nodige gegevens over dit railsysteem.
Groet, Juroen
-
Super dit helpt een hoop
-
Het is weer even geleden dat ik dit topic heb geopend maar ondertussen ben ik wel druk bezig geweest met het baanplan.
Het is geen helix geworden in plaats hiervan heb ik toch 2 hellingen kunnen toepassen.
Helaas zie ik door de bomen het bos niet meer en ik vroeg mij af of jullie mee konden kijken of het zo een beetje logisch en mogelijk is.
Opmerkingen of aanvullingen zijn uiteraard welkom.
De baan:
nu 3.20x190
In u vorm
40 meter spoor
2 lagen, de onderste laag is grotendeels schaduw op een klein ondergronds station in het midden vooraan (in de u)
Nederlands thema
Het zichtbare spoor
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan-top.jpg)
Schaduwspoor(beneden verdieping) met uitzondering van een ondergronds (klein) station in het midden vooraan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan-schaduw.jpg)
Mocht het helpen om het originele anyrail bestand te delen dan kan dit uiteraard ook.
-
Ik zie één stijgingspercentage in rood, maar kan niet lezen wat er staat. Probeer onder de 2 à 2,5 procent te blijven.
Over het ontwerp: Ik zou de rechter lus in het zichtbare deel weghalen, en hier bijvoorbeeld een rangeergebied maken. Je kunt immers onderlangs rondrijden.
De lus links is in het zichtbare deel natuurlijk ook niet fraai, maar het ligt een beetje aan de aankleding hoe dit er straks uit komt te zien. Probeer de lus te verbergen.
Voor de opstelsporen in het schaduwdeel kan ik je aanbevelen de S-bochten te verwijderen. Dit kan door hier en daar een rechter- door een linkerwissel te vervangen. De opstellengtes worden dan ook een fractie langer.
Hopelijk kun je wat met deze opmerkingen.
-
Hallo David,
Bedankt voor je reactie.
Het rode dalingspercentage is 3%.
Een interessant idee om de linker lus te verwijderen. Is dit enkel op smaak gebaseerd of? Krijg ik dan niet heel weinig trein bewegingen in het zicht? ik zal binnenkort een anyrail versie maken met het rangeergebied. Ik ben benieuwd.
Ik denk dat ik persoonlijk weinig problemen heb met een lus. Hier ontkom je toch niet echt aan op een kleine baan waar je toch wilt blijven rond rijden.
Ik zie nog niet helemaal wat je bedoelt met de s bochten? kun je dit wellicht verder uitleggen?
Groeten,
Wouter
-
Er gaat toch altijd weer meer tijd inzitten dan je zou willen.
De opmerkingen van vorige keer uiteraard verwerkt en een klein rangeerterrein toegevoegd maar dan links. Ik vind het zelf moeilijk inschatten maar is het rangeer terrein zo een beetje logisch (realistisch) ingedeeld?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4.2-boven.jpg)
In de schaduw laag zijn vooral dingen netter neergelegd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4.2-schaduw.jpg)
Als er nog mensen zijn die aanvullingen hebben dan hoor ik dit graag. Het is de eerste baan dus ik ben nog erg zoekend. Het zou natuurlijk jammer zijn dat als je met de baan bezig bent je er halverwege achterkomt dat de baan te saai dan wel te complex is.
Hopelijk kunnen jullie me helpen.
Groeten,
Wouter
-
Wouter,
Het achterste schaduwspoor kun je nog iets verlengen door de wissels om te wisselen.
Dan haal je links tevens een extra, dan onnodige, S bocht uit je plan.
Dus links in je buitenste spoor de rechter wissel leggen op de plek van de huidige S-bocht.
Deze rechter wissel kun je dan halen uit je 2e spoor van boven, of zelfs na je inrijwissel. In beide gevallen zul je zien dat een van de twee wissels die daar achter liggen overbodig worden, en dus aan de andere kant geplaatst kunnen worden.
-
Ik zou al die slingers bij het in- en uitrijden van het schaduwstation er ook uithalen, vervangen door rechte wissels. De boogstraal linksonder wordt daarmee ook wat groter.
Voor de bochten linksboven zou ik flexrail gebruiken (eigenlijk voor alle bogen).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan-schaduw-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan-schaduw-2.jpg)
Als je de 4 sporen meer naar boven schuift, kunnen er nog wel 1 of 2 sporen bij.
-
Dit is wat ik bedoel met de slingers verwijderen uit de wisselstraten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wissels_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wissels_1.jpg)
Ik zou niet de linkerlus, maar de rechterlus verwijderen, en hier een wat ruimer opgezet rangeergebiedje van maken.
-
Super bedankt voor alle hulp en uitleg weer.
Zoals aangegeven heb ik de wissel aangepast en de bogen in de opstel sporen veranderd in flexrails. Dit ziet er inderdaad beter en strakker uit! Op dit moment heb ik het gehouden bij de vier opstelsporen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4.2.1-schaduw.jpg)
@David,
Ik snap dat je de rechter lus weg zou hal en hier een rangeergedeelte van zou maken. Ik twijfel er niet aan dat dat mooi word alleen ben ik dan bang dat ik geen ruimte meer over houd voor een dorpje op de baan. Het globale idee is op het moment rechts iets van een dorpje, in het midden een Nederlandse spoordijk en links iets met wat industrie, mijn wellicht een bosachtige setting.
Uiteraard houd ik je idee in mijn achterhoofd.
Tips of opmerkingen worden zeker gewaardeerd.
-
Het baanplan wordt steeds meer naar wens.
Maar wat is eigenlijk de logische vervolgstap? Delen jullie normaal het baanplan al op in blokken en vakken? of zien jullie hoe dit later uitkomt als de baan er daadwerkelijk ligt? Of sla ik nu stappen over?
Met vriendelijke groet,
Wouter
-
Delen jullie normaal het baanplan al op in blokken en vakken? of zien jullie hoe dit later uitkomt als de baan er daadwerkelijk ligt?
Je kunt er over gaan nadenken als de baan al ligt. Maar als je gaat nadenken ben je vaak net te laat. Het is handiger om er over te gaan voordenken nu je nog aan het ontwerpen bent. Je ontdekt dan misschien situaties waar het lastig is om een blok van voldoende lengte te maken en dat kan je dan op tijd aanpassen.
-
En het is handiger als je tijdens het aanleggen gelijk de nodige isolaties kan maken. Scheelt je later om moeilijke toeren uit te halen om alsnog rails door te moeten slijpen en er draadjes aan de rails te moeten solderen.
Dus nu al over nadenken scheelt je later een hoop werk.
En de geïsoleerde delen kan je bij het aanleggen makkelijker (vooraf) van bedrading voorzien.
Ook als je nog niet gelijk met bezetmelders gaat werken.
Dan verbindt je gewoon onder de baan de draden voorlopig met elkaar.
Is het later alleen een kwestie van de draden losmaken en aansluiten op een bezetmelder.
-
dank voor de reacties.
Het intekenen van de blokken en terugmelders gaat het worden dus!
Ik wil automatisch gaan rijden doormiddel van itrain (stroomdetectie) maar nu lees en hoor ik verschillende dingen wat betreft de verdeling van de terugmelders in de blokken.
Voor het gemak heb ik het even in een schema gegooid.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_159.jpg)
Welke heeft de voorkeur? of zijn er andere meer voordelige opties? ik zie even door de bomen het bos niet meer.
Hopelijk kunnen jullie me helpen
-
Hallo Wouter,
Heb zelf ook ongeveer zo'n baanplan idee in het hoofd. Ga echter werken met Rocoline rails. Heb je de helix en onderbouw al gemaakt daar ben ik wel benieuwd naar alsmede het anyrail bestand. Die blokken moet ik ook nog uitdokteren, dus kan ik je nog niet mee helpen.
Groeten,
Edwin
-
Alternatief bij het in één richting rijden van het blok.
De vrijgave van het vorige blok gebeurt bij het vrijkomen van de terugmelder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/blok.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/blok.png)
Jan-Peter
-
@ Jan-Peter, dan heb je het inderdaad over het rijden in 1 richting. Op een of andere manier voelt dat op het moment aan het mij zelf beperken. Dan kun je later nooit meer anders.
@Edwin, Er is nog niets gebouwd er is enkel nog dit baanplan in anyrail. Ik ben afgestapt van de helix aangezien dit met mijn geringe hoeveelheid daling lastig werd en prima is op te vangen met een normale helling.
-
Beide opties zijn mogelijk.
Volgens mij kunnen tegenwoordig de meeste treinbesturingprogramma's hier wel mee over weg.
Het is aan jou de keuze.
Persoonlijk (lees historisch gegroeid) ga ik voor drie delen en dan alle drie gedetecteerd. Dan heb je een binnenkomst, afrem, en stop sectie. Maar dat was meer omdat in het verleden dat min of meer de standaard was.
Nu kan je met minder af.
Ga je voor optie 2 vergeet dan niet de ongedetecteerde delen te voeden via een diodeschakeling (zie encyclopedie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Diodeschakeling)) voor een juiste werking van de detectie secties.
-
Zojuist ook eens de filmpjes over itrain van jeroen balkema (itraininstructie video's) terug gekeken.
Deze maakt inderdaad gebruik van optie 1.
-
Je kunt in iTrain ook prima werken met 1 melder per blok, rijden op positie heet dat. De locs moeten dan wel goed geijkt zijn.
Belangrijk hierbij is dat je wel goed nadenkt over welke functie een blok heeft. Op de vrije baan of op een stationsspoor is 1 melder per blok prima maar als je bij bijv. een opstelspoor of een stationsspoor wilt kunnen rangeren dan heeft iTrain wel een binnenkomst melder nodig om een bezet blok binnen te kunnen rijden en kun je dus beter met meerdere melders per blok werken.
Groeten,
Bert
-
Ik heb wel eens gehoord dat je bij gebruik van stroomdetectie rekening moet houden met een lagere spanning in die gedeelte die gedetecteerd worden. Ik zou voor dat je gaat bouwen hier even een proef meedoe. Een gewaarschuwd man........
Groet en succes
Niek
-
Dat klopt, door de diodeschakeling krijg je een 0,7 of 1,4 V lagere spanning.
-
Dus bij de niet gedetecteerde secties voeding ook door diodeschakeling laten lopen. Anders kun je er zeker van zijn dat detectie een keer mis gaat... diodebrug van een paar euro en her probleem is weg.
-
Ik heb wel eens gehoord dat je bij gebruik van stroomdetectie rekening moet houden met een lagere spanning in die gedeelte die gedetecteerd worden. Ik zou voor dat je gaat bouwen hier even een proef meedoe. Een gewaarschuwd man........
Groet en succes
Niek
Daarom schrijf ik toch ook dat je voor de niet gedetecteerde delen die via een diodeschakeling moet voeden. ::) :angel:
Dus hoef je niets vooraf voor uit te proberen en te waarschuwen. Is al lang en breed uitgetest en werkt. Gewoon berichten volledig lezen (inclusief de doorverwijzing naar de encyclopedie) en doen wat er staat :police: (y)