Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Helix in baanplan  (gelezen 8163 keer)

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Helix in baanplan
« Gepost op: 22 mei 2019, 15:22:09 »
ik ben bezig met mijn nieuwe baanplan voor mijn modulebaan. Waarschijnlijk zal dit een botvormig model worden(in hoefijzer vorm) maar ik zou graag mijn schaduw station onder het normale rij niveau hebben. Daar ik weinig ruimte heb zal het baantje niet groot worden. Het dubbelsporige stuk zal ondiep worden en gevormd worden als een Nederlandse treindijk. Dit betekend dat ik geen ruimte heb voor een heling (een naar beneden en een naar boven) zit ik na te denken over een dubbelsporige helix.



Deze probeer ik nu in anyrail in te tekenen maar ik kom slecht uit welke bocht ik moet gaan gebruiken, ik gebruik fleischmann rail zonder bedding.
Ik kom altijd uit op weinig centimeters tussen de windingen. In het onderstaande voorbeeld maar 6cm


(hier gebruik gemaakt van de 6024 bocht)

Naast dat het schaduwstation onder de baan zou moeten komen lijkt het me ook leuk om het schaduw station aan de voorkant te voorzien van een ondergrondsstation.

Hopelijk kan iemand me hier mee helpen.

Groeten,

Wouter

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Helix in baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2019, 15:42:09 »
Beste Wouter,

Als je gebruik maakt van Fleischmann rails zonder bedding (Modellgleis) en uitgaat van een boog met een radius van 357 mm, dan is 1 omwenteling ongeveer 225 cm, dan leidt een helling van 2,7% inderdaad tot een hoogteverschil van 6 cm. Maar dat zei anyrail ook al.

Wat kan je doen:
Grotere radius, uitgaande van de R2 (41,5 cm), dan is 1 omwenteling ongeveer 261 cm, dan leidt een helling van 2,7% tot een hoogteverschil van 7 cm. Nog steeds niet veel.

Als je uitgaat van R2 en in je helix een recht stuk van 20 cm kan opnemen, dan zal je hoogteverschil 8 cm kunnen zijn.
Dat is nog steeds krap maar juist genoeg, mits je er bij kan als er wat gebeurt.

Overigens, als je dan een dubbelsporige helix wilt maken, komt daar een buitenspoor bij.

Heb je andere mogelijkheden om je helix meer lengte te geven?
Een steilere helling zullen weinigen je adviseren.

Wellicht de ambitie bijstellen?

Groet, Juroen


wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Helix in baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2019, 16:56:50 »
Beste Juroen,

Super bedankt voor je hulp. Wellicht een basis vraag he. Maar hoe kan ik zien welke bocht welke R heeft? (r staat voor radius neem ik aan?)
Het punt is juist dat ik een kleine module baan wil omdat er op het moment eigenlijk geen ruimte is voor een vaste baan en ik toch bezig wil zijn met treinen. Een kleine module baan zou wel opzetbaar zijn. Omdat de baan niet in een 'vaste' kamer komt kan ik nog spelen met de maten.

Groeten,

Wouter

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Helix in baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 22 mei 2019, 17:09:24 »
Wouter,

Bij Fleischmann kun je via de webpagina een pdf downloaden: Technik-Info Modellgleis:

https://www.fleischmann.de/uploads/Unternehmen/2/Relaunch_Website/Technik-Info_Modellgleis.pdf

Daarin vind je de nodige gegevens over dit railsysteem.

Groet, Juroen

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Helix in baanplan
« Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2019, 17:34:37 »
Super dit helpt een hoop

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Helix in baanplan
« Reactie #5 Gepost op: 08 juni 2019, 08:09:42 »
Het is weer even geleden dat ik dit topic heb geopend maar ondertussen ben ik wel druk bezig geweest met het baanplan.
Het is geen helix geworden in plaats hiervan heb ik toch 2 hellingen kunnen toepassen.

Helaas zie ik door de bomen het bos niet meer en ik vroeg mij af of jullie mee konden kijken of het zo een beetje logisch en mogelijk is.
Opmerkingen of aanvullingen zijn uiteraard welkom.

De baan:
nu 3.20x190
In u vorm
40 meter spoor
2 lagen, de onderste laag is grotendeels schaduw op een klein ondergronds station in het midden vooraan (in de u)
Nederlands thema

Het zichtbare spoor


Schaduwspoor(beneden verdieping) met uitzondering van een ondergronds (klein) station in het midden vooraan.


Mocht het helpen om het originele anyrail bestand te delen dan kan dit uiteraard ook.

David Hoogvorst

  • Offline Offline
  • Berichten: 354
    • AnyRail
Re: Helix in baanplan
« Reactie #6 Gepost op: 08 juni 2019, 16:43:22 »
Ik zie één stijgingspercentage in rood, maar kan niet lezen wat er staat. Probeer onder de 2 à 2,5 procent te blijven.

Over het ontwerp: Ik zou de rechter lus in het zichtbare deel weghalen, en hier bijvoorbeeld een rangeergebied maken. Je kunt immers onderlangs rondrijden.
De lus links is in het zichtbare deel natuurlijk ook niet fraai, maar het ligt een beetje aan de aankleding hoe dit er straks uit komt te zien. Probeer de lus te verbergen.

Voor de opstelsporen in het schaduwdeel kan ik je aanbevelen de S-bochten te verwijderen. Dit kan door hier en daar een rechter- door een linkerwissel te vervangen. De opstellengtes worden dan ook een fractie langer.

Hopelijk kun je wat met deze opmerkingen.

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Helix in baanplan
« Reactie #7 Gepost op: 08 juni 2019, 20:28:07 »
Hallo David,

Bedankt voor je reactie.

Het rode dalingspercentage is 3%.

Een interessant idee om de linker lus te verwijderen. Is dit enkel op smaak gebaseerd of? Krijg ik dan niet heel weinig trein bewegingen in het zicht? ik zal binnenkort een anyrail versie maken met het rangeergebied. Ik ben benieuwd.
Ik denk dat ik persoonlijk weinig problemen heb met een lus. Hier ontkom je toch niet echt aan op een kleine baan waar je toch wilt blijven rond rijden.

Ik zie nog niet helemaal wat je bedoelt met de s bochten? kun je dit wellicht verder uitleggen?

Groeten,

Wouter

 

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Helix in baanplan
« Reactie #8 Gepost op: 13 juni 2019, 22:41:35 »
Er gaat toch altijd weer meer tijd inzitten dan je zou willen.

De opmerkingen van vorige keer uiteraard verwerkt en een klein rangeerterrein toegevoegd maar dan links. Ik vind het zelf moeilijk inschatten maar is het rangeer terrein zo een beetje logisch (realistisch) ingedeeld?



In de schaduw laag zijn vooral dingen netter neergelegd.



Als er nog mensen zijn die aanvullingen hebben dan hoor ik dit graag. Het is de eerste baan dus ik ben nog erg zoekend. Het zou natuurlijk jammer zijn dat als je met de baan bezig bent je er halverwege achterkomt dat de baan te saai dan wel te complex is.
Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Groeten,

Wouter

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Helix in baanplan
« Reactie #9 Gepost op: 13 juni 2019, 22:52:37 »
Wouter,

Het achterste schaduwspoor kun je nog iets verlengen door de wissels om te wisselen.
Dan haal je links tevens een extra, dan onnodige, S bocht uit je plan.

Dus links in je buitenste spoor de rechter wissel leggen op de plek van de huidige S-bocht.
Deze rechter wissel kun je dan halen uit je 2e spoor van boven, of zelfs na je inrijwissel. In beide gevallen zul je zien dat een van de twee wissels die daar achter liggen overbodig worden, en dus aan de andere kant geplaatst kunnen worden.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Helix in baanplan
« Reactie #10 Gepost op: 13 juni 2019, 23:32:34 »
Ik zou al die slingers bij het in- en uitrijden van het schaduwstation er ook uithalen, vervangen door rechte wissels. De boogstraal linksonder wordt daarmee ook wat groter.
Voor de bochten linksboven zou ik flexrail gebruiken (eigenlijk voor alle bogen).



Als je de 4 sporen meer naar boven schuift, kunnen er nog wel 1 of 2 sporen bij.

« Laatst bewerkt op: 13 juni 2019, 23:51:14 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

David Hoogvorst

  • Offline Offline
  • Berichten: 354
    • AnyRail
Re: Helix in baanplan
« Reactie #11 Gepost op: 14 juni 2019, 10:37:12 »
Dit is wat ik bedoel met de slingers verwijderen uit de wisselstraten:



Ik zou niet de linkerlus, maar de rechterlus verwijderen, en hier een wat ruimer opgezet rangeergebiedje van maken.

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Helix in baanplan
« Reactie #12 Gepost op: 14 juni 2019, 22:34:15 »
Super bedankt voor alle hulp en uitleg weer.

Zoals aangegeven heb ik de wissel aangepast en de bogen in de opstel sporen veranderd in flexrails. Dit ziet er inderdaad beter en strakker uit! Op dit moment heb ik het gehouden bij de vier opstelsporen.



@David,

Ik snap dat je de rechter lus weg zou hal en hier een rangeergedeelte van zou maken. Ik twijfel er niet aan dat dat mooi word alleen ben ik dan bang dat ik geen ruimte meer over houd voor een dorpje op de baan. Het globale idee is op het moment rechts iets van een dorpje, in het midden een Nederlandse spoordijk en links iets met wat industrie, mijn wellicht een bosachtige setting.
Uiteraard houd ik je idee in mijn achterhoofd.

Tips of opmerkingen worden zeker gewaardeerd.

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Helix in baanplan
« Reactie #13 Gepost op: 19 juni 2019, 15:49:32 »
Het baanplan wordt steeds meer naar wens.
Maar wat is eigenlijk de logische vervolgstap? Delen jullie normaal het baanplan al op in blokken en vakken? of zien jullie hoe dit later uitkomt als de baan er daadwerkelijk ligt? Of sla ik nu stappen over?

Met vriendelijke groet,

Wouter

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Helix in baanplan
« Reactie #14 Gepost op: 19 juni 2019, 16:01:23 »
Delen jullie normaal het baanplan al op in blokken en vakken? of zien jullie hoe dit later uitkomt als de baan er daadwerkelijk ligt?
Je kunt er over gaan nadenken als de baan al ligt. Maar als je gaat nadenken ben je vaak net te laat. Het is handiger om er over te gaan voordenken nu je nog aan het ontwerpen bent. Je ontdekt dan misschien situaties waar het lastig is om een blok van voldoende lengte te maken en dat kan je dan op tijd aanpassen.