Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Vislijn
Vandaag om 20:03:27
Problemen met digitale koppeling Roco door bask185
Vandaag om 19:57:44
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 19:45:27
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:22:17
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door bask185
Vandaag om 19:20:56
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:20:13
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
Vandaag om 19:05:36
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
Vandaag om 18:58:50
De Projecten van RetroJack door MOVisser
Vandaag om 18:57:25
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 18:52:53
The Summer of 69 door MOVisser
Vandaag om 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:39:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:21:54
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:06:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:03:11
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:37:44
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:35:28
Mijnbouw Indonesië door Frits C
Vandaag om 17:32:43
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 16:38:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:26:07
NS 8800 in spoor 0 door MathynK
Vandaag om 16:22:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 16:02:41
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:02:37
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:40:40
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door nederbelg
Vandaag om 12:53:03
Halling aandrijvingen door Dave.......
Vandaag om 12:41:35
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 12:15:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 12:06:37
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:00:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:19:30
  

Auteur Topic: Helix in baanplan  (gelezen 9130 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8082
Re: Helix in baanplan
« Reactie #15 Gepost op: 19 June 2019, 16:06:47 »
En het is handiger als je tijdens het aanleggen gelijk de nodige isolaties kan maken. Scheelt je later om moeilijke toeren uit te halen om alsnog rails door te moeten slijpen en er draadjes aan de rails te moeten solderen.
Dus nu al over nadenken scheelt je later een hoop werk.

En de geïsoleerde delen kan je bij het aanleggen makkelijker (vooraf) van bedrading voorzien.
Ook als je nog niet gelijk met bezetmelders gaat werken.
Dan verbindt je gewoon onder de baan de draden voorlopig met elkaar.
Is het later alleen een kwestie van de draden losmaken en aansluiten op een bezetmelder.
Gr.
Eric

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Helix in baanplan
« Reactie #16 Gepost op: 20 June 2019, 21:00:38 »
dank voor de reacties.

Het intekenen van de blokken en terugmelders gaat het worden dus!

Ik wil automatisch gaan rijden doormiddel van itrain (stroomdetectie) maar nu lees en hoor ik verschillende dingen wat betreft de verdeling van de terugmelders in de blokken.
Voor het gemak heb ik het even in een schema gegooid.



Welke heeft de voorkeur? of zijn er andere meer voordelige opties? ik zie even door de bomen het bos niet meer.

Hopelijk kunnen jullie me helpen


evexel

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Helix in baanplan
« Reactie #17 Gepost op: 20 June 2019, 21:56:57 »
Hallo Wouter,

Heb zelf ook ongeveer zo'n baanplan idee in het hoofd. Ga echter werken met Rocoline rails. Heb je de helix en onderbouw al gemaakt daar ben ik wel benieuwd naar alsmede het anyrail bestand. Die blokken moet ik ook nog uitdokteren, dus kan ik je nog niet mee helpen.

Groeten,
Edwin

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2349
  • Bnlx treinendokter.
Re: Helix in baanplan
« Reactie #18 Gepost op: 20 June 2019, 22:23:39 »
Alternatief bij het in één richting rijden van het blok.
De vrijgave van het vorige blok gebeurt bij het vrijkomen van de terugmelder.



Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Helix in baanplan
« Reactie #19 Gepost op: 20 June 2019, 22:50:01 »
@ Jan-Peter, dan heb je het inderdaad over het rijden in 1 richting. Op een of andere manier voelt dat op het moment aan het mij zelf beperken. Dan kun je later nooit meer anders.

@Edwin, Er is nog niets gebouwd er is enkel nog dit baanplan in anyrail. Ik ben afgestapt van de helix aangezien dit met mijn  geringe hoeveelheid daling lastig werd en prima is op te vangen met een normale helling.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8082
Re: Helix in baanplan
« Reactie #20 Gepost op: 21 June 2019, 09:39:33 »
Beide opties zijn mogelijk.
Volgens mij kunnen tegenwoordig de meeste treinbesturingprogramma's hier wel mee over weg.
Het is aan jou de keuze.
Persoonlijk (lees historisch gegroeid) ga ik voor drie delen en dan alle drie gedetecteerd. Dan heb je een binnenkomst, afrem, en stop sectie. Maar dat was meer omdat in het verleden dat min of meer de standaard was.
Nu kan je met minder af.
Ga je voor optie 2 vergeet dan niet de ongedetecteerde delen te voeden via een diodeschakeling (zie encyclopedie) voor een juiste werking van de detectie secties.
Gr.
Eric

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Helix in baanplan
« Reactie #21 Gepost op: 21 June 2019, 21:20:14 »
Zojuist ook eens de filmpjes over itrain van jeroen balkema (itraininstructie video's) terug gekeken.
Deze maakt inderdaad gebruik van optie 1.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
Re: Helix in baanplan
« Reactie #22 Gepost op: 21 June 2019, 23:14:43 »
Je kunt in iTrain ook prima werken met 1 melder per blok, rijden op positie heet dat. De locs moeten dan wel goed geijkt zijn.
Belangrijk hierbij is dat je wel goed nadenkt over welke functie een blok heeft. Op de vrije baan of op een stationsspoor is 1 melder per blok prima maar als je bij bijv. een opstelspoor of een stationsspoor wilt kunnen rangeren dan heeft iTrain wel een binnenkomst melder nodig om een bezet blok binnen te kunnen rijden en kun je dus beter met meerdere melders per blok werken.

Groeten,
Bert

locvanpuffelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Helix in baanplan
« Reactie #23 Gepost op: 22 June 2019, 21:27:17 »
Ik heb wel eens gehoord dat je bij gebruik van stroomdetectie rekening moet houden met een lagere spanning in die gedeelte die gedetecteerd worden. Ik zou voor dat je gaat bouwen hier even een proef meedoe. Een gewaarschuwd man........


Groet en succes

Niek

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Helix in baanplan
« Reactie #24 Gepost op: 22 June 2019, 23:04:16 »
Dat klopt, door de diodeschakeling krijg je een 0,7 of 1,4 V lagere spanning.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6304
Re: Helix in baanplan
« Reactie #25 Gepost op: 22 June 2019, 23:59:39 »
Dus bij de niet gedetecteerde secties voeding ook door diodeschakeling laten lopen. Anders kun je er zeker van zijn dat detectie een keer mis gaat... diodebrug van een paar euro en her probleem is weg.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8082
Re: Helix in baanplan
« Reactie #26 Gepost op: 23 June 2019, 10:56:08 »
Ik heb wel eens gehoord dat je bij gebruik van stroomdetectie rekening moet houden met een lagere spanning in die gedeelte die gedetecteerd worden. Ik zou voor dat je gaat bouwen hier even een proef meedoe. Een gewaarschuwd man........


Groet en succes

Niek
Daarom schrijf ik toch ook dat je voor de niet gedetecteerde delen die via een diodeschakeling moet voeden. ::) :angel:

Dus hoef je niets vooraf voor uit te proberen en te waarschuwen. Is al lang en breed uitgetest en werkt. Gewoon berichten volledig lezen (inclusief de doorverwijzing naar de encyclopedie) en doen wat er staat  :police: (y)
Gr.
Eric