Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-12-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 18:54:03
Led loeplamp door Remunj
Vandaag om 18:44:58
Verbouwing Magic Train (schaal 0e) door Noordernet
Vandaag om 18:36:30
Watertoren van Wageningen. door Frank Hillebrand
Vandaag om 18:34:18
BNLS trammodule “Centraal Station” door nighttrain1
Vandaag om 18:29:23
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 18:27:49
BNLS trammodule “Centrum” door nighttrain1
Vandaag om 18:26:13
Waar is dit? door Hans Reints
Vandaag om 18:06:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Patrick1975
Vandaag om 18:05:44
Haarsem aan Zee H0 door bask185
Vandaag om 17:57:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 17:47:36
Sporen tussen de Rockys en Denver door Hans Reints
Vandaag om 17:33:30
Lettertype Duitse spoorwegen door Ronald69
Vandaag om 17:33:18
Roco multimaus, kun je 2e handregelaar aansluiten? door ruudns
Vandaag om 17:32:19
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 17:29:04
Mijn nieuwste project in O: Vernon Californië (voorheen: LA yard in 0) door Joop_L
Vandaag om 17:23:59
Fleischmann 1306 probeersels door San-Markos
Vandaag om 17:22:08
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 17:19:03
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Thowra
Vandaag om 17:03:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 16:59:02
7 december 2019 modelspoorbeurs Houten voor/nabeschouwing door FritsT
Vandaag om 16:52:40
Hoch über dem Fluss Albula (Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn) door Daniels
Vandaag om 16:49:07
Led op voetjes voor huisverlichting, bestaat dit? door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:28:31
Wensendraadje Nederlands 2020 door NS8714
Vandaag om 16:17:47
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Timaximus
Vandaag om 16:12:19
De Wim Vink 2020 H0 treinen kalender komt eraan. door Wim Vink
Vandaag om 15:52:19
Transformatorhuisje Veluvia in Wageningen door Duizendpoot
Vandaag om 15:32:04
BMB-Module: “Wateringbury” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:15:26
Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:59:50
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 14:59:32
  

Auteur Topic: NS 6100 van GM&S  (gelezen 6233 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4908
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #30 Gepost op: 11 november 2019, 22:29:07 »
Stephan,

Er zitten verschillen tussen de loks. Het is niet zo dat het aantal smeernippels op elke lok hetzelfde zijn en er zijn ook verschillende typen. Het 6100 boek laat het een en ander zien, maar ook niet voor elke lok altijd. Het lijkt er ook op dat een en ander tijdens de levensduur van een specifieke lok wel eens is veranderd. Simpel gezegd: speurwerk naar jouw loknummer en tijdperk. Conclusie goed of fout op dit punt durf ik niet te trekken.  ;)

mvg,
Ivo
*

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5680
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #31 Gepost op: 11 november 2019, 23:10:09 »
Nou je het zegt, op een foto van de 6107 met koperen dom en schoorsteenkroon zit de tweenippel vóór en op een foto met groene dom zonder schoorsteenkroon de viernippel.
Loks zijn dus oorspronkelijk met tweenippel vóór uitgevoerd
Dan is de 6110 van GM&S dus wel goed, de foto waar het andersom zit is van 1957.

Stephan.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5680
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #32 Gepost op: 13 november 2019, 09:05:28 »
Maargoed, ik was eigenlijk ook wel benieuwd naar ervaringen van andere bouwers of die hetzelfde hebben of dat het bij mij wat afwijkt en hoe zij eventueel dingen hebben aangepast.

Stephan.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4908
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #33 Gepost op: 13 november 2019, 14:16:45 »
Duurt nog wel even voordat ik aan de 6100 toekom.

mvg,
Ivo
*

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5526
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #34 Gepost op: 13 november 2019, 14:22:31 »
Gelijk even tussendoor: is dit ook een 6100 op dit filmpje?

https://youtu.be/0Mo4ksyO_2o?t=418

Vr. groet, Martijn.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1899
  • Bruggen-IG:
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #35 Gepost op: 13 november 2019, 14:40:43 »
Nee, 6000. Kijk maar naar de kolenbak. Blijft wel een prachtige opname, zou graag teruggeteleporteerd worden alleen om daar een uurtje rond te kijken (graag met camera)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5680
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #36 Gepost op: 13 november 2019, 16:24:12 »
Dit is er een, en in kleur.
https://youtu.be/nJ28jtgicKw?t=231

Stephan.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5526
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #37 Gepost op: 13 november 2019, 16:58:19 »
Ook een mooi filmpje!  (y)

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #38 Gepost op: 13 november 2019, 17:00:25 »
(...)
Ook is te zien dat het gat (voorste grote gat) voor de handrailhouder op de rookkast een stuk hoger zit dan op de ketel terwijl dit precies in het verlegde moet liggen, aan de andere kant is er ook hoogteverschil. Hiervoor moeten dus nieuwe gaten in de rookkast komen.

Ook zit er een kier onder het gietstuk van de rookkastdeur, die wat aan de kleine kant is, en het frame, zie de foto in de vorige post, als je dit dicht zou drukken ligt de ketel dus scheef, hebben meer mensen dit? Ik wil dit oplossen door er een breder plaatje onder te solderen.

Stephan.

Hoi Stephan, ja, ik heb ook soortgelijke verschillen. De kier onder het rookkastfront komt bij meerdere kits uit de philotrain-stal voor (in feite komt deze loc ook voor een groot gedeelte daar vandaan). Ik heb de kier opgevuld mbv het opstaande randje op de loopplaat en het overblijvende gaatje opgevuld met soldeer. Ik heb trouwens aardig moeten schuiven en draaien om de ketel, de mantel en het front goed op elkaar aan te sluiten. Het ging ten koste van enkele gaatjes; die zitten nu op een verkeerde plek, maar dat komt wel goed.
Misschien heb ik een en ander niet goed uitgevoerd, maar het was een behoorlijke toer om de bovenbouw goed te krijgen. Ook bijvoorbeeld de liggende, gekromde plaat vóór de rookkast past bij mij niet goed (te groot) en moet ik gaan aanpassen.
Daarnaast heb ik de loc voor het eerst laten proefrijden, met extra gewichten in de waterbakken. De loc valt nog makkelijk stil en de trekkracht moet nog een stuk beter. Een en ander hoop ik te bereiken door de draaistellen ook van stroomafnemers te voorzien en de assen geveerd in het onderstel te hangen ipv via de voorgeboorde gaten te plaatsen (zo zitten ze nu).
Omdat ik ander werk (euh...hobby) had/heb liggen, heb ik de kit al een tijdje opzij gelegd want ik verwacht dat het nog wel een tijd gaat duren voordat hij naar mijn zin is, maar uiteindelijk zal het ongetwijfeld een fraaie, goed rijdende loc op de modelbaan op gaan leveren.  :)
Ondanks dat de kit in mijn ogen wel meer inspanning vergt dan ik verwachtte, ben ik blij dat hij is uitgebracht; ik had deze loc al zó'n lange tijd op mijn verlanglijstje staan...

Groetjes,

Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5680
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #39 Gepost op: 14 november 2019, 18:25:36 »
Oké, ik begon al bijna te denken dat het aan mij lag dat er met name aan de gietdelen zo veel nabewerking nodig was.
Met name het ketelfront, die had wel een stukje groter gemogen zowel in diameter als in hoogte, ik vijl er liever een stukje af dan dat ik de boel vol met soldeer moet laten lopen. Of het front had als ets uitgevoerd moeten worden waarop de rookkastdeur als gietdeel opgesoldeerd kan worden, dat zou een strakker resultaat opleveren.

T'is ook zo jammer omdat ik gelezen heb hoeveel pijn en moeite en hoofdbrekens het GM&S heeft gekost om überhaupt gietdelen in een redelijke kwaliteit geleverd te krijgen dus zeker geen verwijten van mijn kant.

De liggende gekromde plaat komt bij mij precies overeen met de strip die aan de zijkant moet komen, ik hou wel een kier tussen die plaat en het onderstel.

Het is mijn eerste stoomloc die ik soldeer na een redelijk aantal rijtuigen in elkaar gezet te hebben en werd toch wat onzeker maar nu ik lees dat het niet aan mij ligt ga ik weer vrolijk verder.

Groeten, Stephan.

« Laatst bewerkt op: 14 november 2019, 18:29:40 door prutser »

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #40 Gepost op: 14 november 2019, 20:36:04 »

T'is ook zo jammer omdat ik gelezen heb hoeveel pijn en moeite en hoofdbrekens het GM&S heeft gekost om überhaupt gietdelen in een redelijke kwaliteit geleverd te krijgen dus zeker geen verwijten van mijn kant.

Ja, klopt, Piet's inspanningen alleen al verdienen het om er een fraai model van te maken. Gaat wel lukken, maar met wat meer inspanning dan ik had verwacht. Dat is dan maar zo.
Groet,
Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!