Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Relais aanpassen door Norway13
Vandaag om 11:28:24
Noord-Hollandse Modelspoordagen door MSA
Vandaag om 11:23:23
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door Sven
Vandaag om 11:20:26
Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC door 008200
Vandaag om 11:11:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 11:07:07
Einde FLM Profi Gleiss in zicht? door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:03:39
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door Edsko Hekman
Vandaag om 10:53:44
Bahnstrecke 5867 door basjuh1981
Vandaag om 10:40:43
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
Vandaag om 10:33:42
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 10:03:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:48:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:36:24
MB-module: "Slopershamer" door NS8714
Vandaag om 09:18:51
Projekt 083-338 door Basilicum
Vandaag om 08:00:05
TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen door Rick
Vandaag om 07:08:22
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 06:42:02
Railterminal Greenport Venlo door Sander.
Vandaag om 02:10:15
Frans loodsje et cetera door Noordernet
24 februari 2020, 23:55:29
Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors door Joost O
24 februari 2020, 23:47:40
Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0. door Transmission
24 februari 2020, 23:47:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
24 februari 2020, 23:20:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
24 februari 2020, 23:10:44
DR4018 eerste 4 outs zijn niet te gebruiken ondanks reset CV8=8 door Bert_Apd
24 februari 2020, 22:55:37
Falcons Baan-Zonder-Naam door Frank 123
24 februari 2020, 22:17:49
NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0 door FritsT
24 februari 2020, 22:03:22
Lichtprobleem Lokpilot 4 decoder door Timo
24 februari 2020, 21:57:37
2 treinen samen stoppen niet op tijd door spock
24 februari 2020, 21:56:21
NS DE-5 op basis van Lima Mat'46. door Marco Staartjes
24 februari 2020, 21:03:42
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Falkenberg
24 februari 2020, 20:56:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
24 februari 2020, 20:38:47
  

Auteur Topic: NS 6100 van GM&S  (gelezen 9262 keer)

RobBennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 133
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #15 Gepost op: 01 mei 2019, 10:45:07 »
Sven,
De slepertjes zitten bij mij gewoon op het loopvlak van de wielen. Houden ze het loopvlak en zichzelf schoon. Bij het oppoetsten van de wielen na de stilstandsperiode neem ik de slepertjes altijd even mee want daar zit altijd wel wat...
Ik heb de wielen indertijd op aanraden van Piet Peetoom behandeld met Electrofix omdat dit juist bij Gibson de oplossing zou zijn voor het stroomafname probleem. Maar nee dat lost niks op. Dit is kennelijk iets dat hoort bij de mythes van de spoorwegmodelletjes net zoals ATF. Na aanvankelijk succes worden langzamerhand de nadelen zichtbaar dat het niet veel oplost.
Deze slechte stroomafname problemen zie ik optreden bij al mijn locjes waar ik Gibson wielen onder heb gezet. Dit zijn naast de 7400 een 7700 een 3300 en een 4500. Allemaal met hetzelfde probleem. Bij de 4500 heb ik het opgelost door er roco wieltjes er onder te zetten ala Maykel. Bij de 3300 heb ik het opgelost door de wielen te vervangen door die van Slaters (de opvolger van Romford) Voor de 7400 en de 7700 ben ik op zoek vervangende wielen, hetzij van Roco of van Slaters.
Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6262
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #16 Gepost op: 01 mei 2019, 16:55:55 »
Dit is kennelijk iets dat hoort bij de mythes van de spoorwegmodelletjes net zoals ATF.
ATF is geen mythe, dat werkt gewoon.

Wat je nog zou kunnen proberen is met twee losse draadjes van de trafo te kijken welke wielen wel goed stroom afnemen en welke niet. Ik weet natuurlijk niet of het bij jou zo is, maar soms zijn het maar één of twee wielen die de boel verpesten.

Off topic: hoe kom je daarbij dat Slaters de opvolger is van Romford. Ik weet niet hoe het werkelijk zit, maar ik weet wel dat Romford onder Markits valt en één en hetzelfde bedrijf is. Daar kun je dus ook wielen kopen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

RobBennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 133
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #17 Gepost op: 01 mei 2019, 18:32:58 »
Sven,
Ik haal inderdaad twee leveranciers door elkaar. Ik zei Slaters maar ik bedoelde Scalelink.co.uk . Sorry daarvoor.
Markits? Daar kan je niks bestellen en de laatste update van de site is November 2018.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9864
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #18 Gepost op: 01 mei 2019, 18:44:35 »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 625
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #19 Gepost op: 01 mei 2019, 18:54:08 »
Een vraagje. Heb je een vorm van compensatie, of zijn de assen star in het frame gelagerd? Dit vraag ik omdat het zou kunnen dat niet alle wielen goed contact met het spoor maken en er slecht 3 wielen contact hebben. Verder, nemen de bogies ook stroom op? Als dat niet het geval is, zou ik dat zelf proberen toe te voegen.
Overigens Bij Markits kun je bestellen via eMail.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • laat ieder in zijn waarde
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #20 Gepost op: 05 mei 2019, 09:58:00 »
Even een update , in het groot en in het klein.




En nog even het cilinderblok.

[/


Groet Ko

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1921
  • Bruggen-IG:
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #21 Gepost op: 05 mei 2019, 11:33:20 »


Dit is bizar goed, als je bedenkt hoe klein dit is! Hoeveel tijd zit hier wel niet in? Is dit zelfbouw of zaten de onderdelen bij de kit?
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2019, 11:36:40 door janw »

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • laat ieder in zijn waarde
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #22 Gepost op: 05 mei 2019, 16:25:26 »
Nog even een plaatje




Groet Ko

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • laat ieder in zijn waarde
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #23 Gepost op: 05 mei 2019, 16:27:59 »
Hay Jan , dit is met een hoop geduld , zelfbouw en het raadplegen van foto's want dan heb je een goed voorbeeld.


Groet Ko

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 5718
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #24 Gepost op: 05 mei 2019, 17:54:41 »
Bij de kit zitten ze zo te zien ook, alleen niet vrijstaand.

Stephan.

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #25 Gepost op: 05 mei 2019, 19:10:01 »
Hallo Ko,

Ik ben ook bezig aan de 6100, maar heb het pakket even geparkeerd om ander 'hobbywerk' op te pakken. De loc is nog lang niet af, maar wat wil je als je hem van verlichting en sound wilt voorzien; dan ben je veel tijd kwijt aan het uitdokteren hoe je dat kunt realiseren.
Daarnaast heeft de loc inmiddels al wat meters op eigen kracht gereden, maar ik ben nog lang niet tevreden over de stroomafname en de trekkracht (zelfs niet met extra gewichten in de loc).
Kortom: ik ben er nog wel een tijdje mee zoet, denk ik.

Zo te zien ben jij ook het model aan het verbeteren. Mooi! Ik zie bijvoorbeeld dat je de vaste assen hebt verruild voor de afgeveerde. Heb je dit gedaan om de stroomafname te verbeteren?

Groetjes,

Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 5718
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #26 Gepost op: 29 augustus 2019, 14:18:36 »
Ik ga er binnenkort ook mee beginnen en ben de kit eens aan het bestuderen.
Nu zie ik wat vreemds; het broekstuk wat tussen ketel en vuurkist komt is zover uitgefreesd dat er twee redelijk grote driehoekige gaten vallen bovenin bij de aansluiting van de ketel op dit broekstuk.
Hebben jullie dit met soldeer opgevuld of is het beter dit met stukjes messing dicht te maken?
Ik kan dit namelijk op geen enkele foto goed zien, ook niet op die van GM&S.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2019, 14:23:19 door prutser »

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #27 Gepost op: 01 november 2019, 17:50:26 »
Hallo Stephan,

bij mij zat er geen 'licht' tussen broekstuk en ketel. Ik vermoed dat je een exemplaar hebt gekregen dat inderdaad te ver is uitgefreesd. Misschien even met Piet Peetoom schakelen om een ander exemplaar te krijgen!

Groetjes,

Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 5718
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #28 Gepost op: 07 november 2019, 21:44:40 »
Hoi Hans,

Ik had daar, inmiddels al weer een poosje terug, contact met Piet Peetoom over gehad en het klopt dat de frezer wat enthousiast was. Om het dicht de solderen heb ik van hem een stukje low-melt soldeer gekregen.

Ik ben regelmatig met de kit aan de gang en het is wel een dingetje hoor, heel wat anders dan een rijtuigje in elkaar solderen, maar het vordert.



Stephan.

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 5718
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #29 Gepost op: 11 november 2019, 22:02:06 »
Ik ben met de smeernippels bezig maar volgens mij zie op een foto van de NS 6107, ik maak de 6107, dat de viernippel voorop zit, klopt dit? En zit de twee nippel dan achter of ontbreekt deze dan?
Heeft iemand duidelijke foto's van de 6107 waarop dit goed te zien is?
Op een foto van de 6110 is dit ook zo, bij het model van de 6110 op de foto van GM&S is dit dus fout gedaan.



Ook is te zien dat het gat (voorste grote gat) voor de handrailhouder op de rookkast een stuk hoger zit dan op de ketel terwijl dit precies in het verlegde moet liggen, aan de andere kant is er ook hoogteverschil. Hiervoor moeten dus nieuwe gaten in de rookkast komen.

Ook zit er een kier onder het gietstuk van de rookkastdeur, die wat aan de kleine kant is, en het frame, zie de foto in de vorige post, als je dit dicht zou drukken ligt de ketel dus scheef, hebben meer mensen dit? Ik wil dit oplossen door er een breder plaatje onder te solderen.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 11 november 2019, 23:27:19 door prutser »