Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Tulpendaal
Vandaag om 18:01:11
Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000? door Jint Nijman
Vandaag om 17:52:06
Nieuwe trein toevoegen aan de RCOS door WillemdeNie
Vandaag om 17:51:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:45:19
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 17:42:34
Terschellinger Spoor door decauville_nl
Vandaag om 17:26:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RikM
Vandaag om 17:23:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door nkob
Vandaag om 17:19:02
DE2 geel en rood met hazelnoot door Post49
Vandaag om 17:17:33
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 17:15:05
Modelbaan Beltheim (voorheen Waldbach Süd) door BeltHeim
Vandaag om 17:00:45
Haarsem aan Zee H0 door San-Markos
Vandaag om 17:00:27
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 16:59:52
Roco en Piko ICE’s, sluitverlichting knippert? door NS1220
Vandaag om 16:33:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Dave.......
Vandaag om 16:31:32
Raamsdonk, in schaal 0, en verder alles wat er op rijdt. door roadster36
Vandaag om 15:41:15
Mk Rongenwagen in spoor O door roadster36
Vandaag om 15:31:51
Arduino en Selectrix door bask185
Vandaag om 15:28:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Maunsell
Vandaag om 15:18:06
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 15:16:05
Informatie over Hongaarse ligrijtuigen gezocht door martijnhaman
Vandaag om 14:49:39
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek door Jeronimos
Vandaag om 14:41:03
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 13:55:53
Fleischmann 1657 digitaliseren n-spoor, waar moeten draden aangesloten worden? door Rick
Vandaag om 13:50:53
Dram Dhu Distillery in schaal 1:76 (00) door MacArthur
Vandaag om 13:03:26
NL baan: Frotterdam in h0 door Joran
Vandaag om 12:18:49
Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5) door Rik
Vandaag om 12:03:35
Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Blausee-Mitholz
Vandaag om 11:29:54
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
Vandaag om 10:30:35
  

Auteur Topic: Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281  (gelezen 901 keer)

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 325
    • Albula-modell forum
Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281
« Gepost op: 19 maart 2020, 23:32:39 »
Ferro Suisse "B 2281"

Omdat er momenteel toch wat meer aandacht is voor Messingmodelbouw, in de vorm van complete kits, etsplaten of zelfs (gedeeltelijke) zelfbouw, leek het mij misschien wel aardig om ook eens te laten zien waar ikzelf mee bezig ben.
Al jaren geleden heb ik gekozen voor H0m smalspoor, Rhätische Bahn en de belangstelling hiervoor is vroeger al ontstaan, begin jaren '80 toen het Zwitserse Ferro Suisse begon met het uitbrengen van schitterende modellen in Messing, zowel bouwdozen als kant en klare modellen. In die tijd was er nog niet veel verkrijgbaar dus ook heel exclusief. Ik kon mij dat destijds niet permitteren maar inmiddels worden deze bouwdozen af en toe aangeboden, ongebouwd. De eigenaar heeft er nooit tijd voor gehad of bleek niet in staat om een dergelijk model af te bouwen, en deze bouwdozen bleven dus onaangeroerd in een lade liggen.
Zo heb ik er dus in de afgelopen jaren enkele verzameld en die ben ik nu dus af en toe aan het bouwen!

In de praktijk zijn het lastige modellen om te maken: omdat deze ook als gebouwd model werden aangeboden, werden deze destijds met behulp van mallen geassembleerd om de delen te positioneren.
Dit betekent veel losse delen welke zonder deze hulpmiddelen lastig op te bouwen zijn . Daarnaast is het materiaal in de loop van 35-40 jaar soms  flink gecorrodeerd, waardoor er veel, voorzichtig maar wel doortastend reinigingswerk aan vooraf gaat. Ook de rij-eigenschappen van met name de eerst ontwikkelde locomotieven laten veel te wensen over. Om dat een beetje op orde te krijgen is nog een hele klus.

Hier is zo'n bouwdoos, deze overigens in heel goede staat. De deksel klopt niet, de bouw beschrijft de B 2281, maar daar heb ik geen foto van gemaakt.
Een Personenwagen die in de jaren '40 is omgebouwd, samengesteld uit 2 oude twee-assers. Ze hebben tot in de jaren '80 gediend en werden op het laatst ingezet in zgn. GmP's, stukgoed goederenvervoer met een enkele personenwagen. In elk station werd er dan gerangeerd, meestal met de bekende Rhätische Krokodil, waar veel RhB liefhebbers deze wagen dan ook van zullen kennen.

Alles keurig in Plastic verpakt in bouwgroepen verdeeld, een beknopte beschrijving van de stappen en redelijk duidelijke tekeningen, niets aan de hand dus zou je zeggen. Toch is het goed opletten geblazen: je moet goed van tevoren bedenken wat je moet doen en soms is de volgorde niet zo handig, of je monteert een onderdeel omdat dit nu eenmaal in die bouwgroep thuishoort, maar die je steeds beschadigd bij het manipuleren. Later erop zetten dus.



Hier zie je de "uitgebreide" documentatie die bij de bouwdoos zit. Veel plaatjes zoeken in boeken en internet dus!



Ik heb zelf toch geprobeerd een soort mal te maken om de zijwanden en de kopse wanden haaks op elkaar te fixeren.



Het dak moet er ook op gesoldeerd worden, goed maar wel zuinig voorvertinnen en flink stoken, met de vlam, geleerd in de draadjes van Frits!



In een vroeg stadium ook meteen de bodem / het onderstel voorbereiden. De kap steunt nl met een tweetal brugjes in het interieur op dit onderstel. Om dat goed uit te meten is het belangrijk dat je dit al beschikbaar hebt voor het dak erop gaat



Allerlei details er meteen opgezet alsmede ook de tredes van de beide balkons



En hier dan beide delen, als je goed kijkt zie je de twee steunbalkjes door de ramen heen.
Het dak vast zetten met enkele schroeftapjes zoals Frits laatst presenteerde is ook hier eigenlijk een veel betere methode, maar ja, ik had 'm net al gemonteerd. Bij de volgende ga ik dat ook zo doen want het dak werkelijk precies pas krijgen is een crime



Zicht op de kopse kant en de bovenkant van het balkon



Wordt vervolgd,

Groeten Michiel
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2020, 23:44:57 door mwdb. Reden: Titel aangepast »
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Shinohara/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3905
    • Modeltrein projecten
Re: Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2020, 00:13:07 »
Ha leuk! Zwitsers messing.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
Re: Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281
« Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2020, 09:09:40 »
Leuk Michiel. Ik ga de bouw volgen.

Gr, Rob

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4743
    • nulpunt
Re: Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281
« Reactie #3 Gepost op: 20 maart 2020, 12:22:23 »
Hoi Michiel

Leuk dat je dit nu ook zo gaat doen, We genieten met zijn allen mee en je weet...als je een probleem ziet aankomen, eerst even melden want alle messingbouwers hebben waarschijnlijk hetzelfde probleem ervaren en mogelijk oplossingen bedacht.

Ik zie in de kit onderdelen aan de onderkant op een voetje, in feite gietdelen. Dat is makkelijk te solderen. Daar is over nagedacht. Goede kit dus. Net zoals de trapjes.
Ik ken ook wel andere kits. In ons groepje zeggen we dan..(zoals we ooit in een handleiding lazen en de handleiding stopte...en verder veel succes)..Solder when happy.[/b]

Dat dak....dat is inderdaad een crime. Het kan, maar nooit zonder veel %^$$^$*^$$$%^*$. Vandaar mijn methode met boutjes. Je moet alleen niet teveel stoken want dan krijg je vervorming in het dak. Alles met beleid en probeer eerst op afvalmateriaal. Maar je ziet, ook dat gaat lukken.


« Laatst bewerkt op: 20 maart 2020, 12:23:55 door FritsT »

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 325
    • Albula-modell forum
Re: Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281
« Reactie #4 Gepost op: 20 maart 2020, 23:49:10 »

Zo, weer een stukje verder, de balkons moeten voorzien worden van railings. Als eerste worden de steunen van het dak gemonteerd: dit is eigenlijk 1 deel. In tegenstelling tot de bouwbeschrijving gebruik hiervoor tegenwoordig gitaarsnaren: deze zijn veel harder en verbuigen daardoor niet zo snel. Alle handgrepen en steunen vervang ik door dit staaldraad. Het voorkomt dat je model er later foezelig uit gaat zien vanwege kleine knikjes en verbuiging. Hier zijn de beide steunen als een soort U gebogen en gefixeerd op de onderste treden. De boog steunt in een klein groefje in het dak
Hier zie je een tussenstadium waarbij alle draaddelen zijn gemonteerd, een klein steunblokje houdt alles netjes in een vlak



Handrailing op zijn plaats, die was tevoren er al opgeschoven maar nog niet vastgezet, eerst als alles goed op zijn plaats zit wordt deze vastgezet.
Je kunt zo eventueel ook nog iets of wat verschuiven indien nodig.
Remslangen en het nodige leidingwerk zijn als gietdelen meegeleverd. Niet heel strak materiaal, maar goed, het is ook maar H0 en sterk vergroot



Als de kap er weer op zit ziet het er zo uit:



Nu de andere kant, maar dat een volgende keer...

@Frits, dank voor de tips, until now, I 'm happy.....

Groeten, Michiel
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2020, 23:58:47 door mwdb. Reden: Aanvulling »
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Shinohara/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Tulpendaal

  • Ik probeer alles te lezen maar er wordt teveel gebouwd :-)
  • Offline Offline
  • Berichten: 2949
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281
« Reactie #5 Gepost op: 23 maart 2020, 07:04:17 »
 (y) mooie bouw, leuk dat je ook hier laat zien, die kits komen hier soms bij Ricardo voorbij. (y)

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 325
    • Albula-modell forum
Re: Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281
« Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2020, 11:50:25 »
Volgende bouwfase, de draaistellen,
Zo worden de draaistellen aangeleverd, twee gedetailleerde zijkanten een U-vormige beugel en een drager waaraan een en ander bevestigd moet worden:



Deze zijn zo gemaakt dat de koppelingen aan de wagenbak bevestigd worden. Voor ruime boogstralen geschikt, maar voor krappere bogen als randvoorwaarde dat andere wagens dit ook zo hebben. Aangezien ik deze wagen normaal tussen het andere materieel wil gaan inzetten, moet dit dus eerst aangepast worden.
Hier is te zien dat aan de frames van de draaistellen T-vormige uitsteeksels zijn gemaakt, hier worden later de standaard Bemokoppelingen ingezet



Beetje kleine foto maar je kunt wel zien hoe het in elkaar zit.



En zo is het gemonteerd vanaf de onderzijde gezien



En iets meer van de onderzijde, die .6 en .4 duiden op de dikte van een onderlegplaatje, om de draaistellen ten opzichte van andere modellen op de juiste hoogte te krijgen. Er is vanaf het begin geen vaste "basishoogte" vastgelegd, de ene maat volgt als het ware op de andere, daar kunnen kleine maatverschillen optreden.
Omdat het model nog een aantal keren uit elkaar moet heb ik dat op de onderzijde genoteerd...
Nog een ander issue is dat er een etsdeel van de beide remcilinders in de bouwdoos ontbrak. Dit heb ik uit strips en staf  proberen na te maken, de linkse is het origineel, de rechts is de nagemaakte versie.



Volgende stap is het interieur,

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Shinohara/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 325
    • Albula-modell forum
Re: Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281
« Reactie #7 Gepost op: 30 maart 2020, 23:09:39 »
Ja, het interieur, tot mijn schrik zie ik dat ik geen foto's van de losse delen heb gemaakt, dus dat moet ik maar gewoon beschrijven.

Bij het origineel bestaat het gehele interieur uit houten banken, deze banken zijn door geëtste Messing delen geïmiteerd.
Deze moeten op, met bankframes geprofileerde dunne plaat gesoldeerd worden. Het zijn twee aparte platen die tot een soort U-vorm gebogen worden.
In het midden wordt er dan een tussenwand, ook weer uit etsplaat, gesoldeerd, die het roken- en niet roken-deel van elkaar scheidt, met een toiletruimte ertussen.
Als deze tussenwand staat kun je ze tegen elkaar schuiven en worden de twee helften bij de eindmontage op de juiste afstand gehouden door schroefgaatjes in de vloer. Zodoende zit het interieur later gefixeerd tussen vloer en rijtuigbak.
De stoelzittingen moeten allemaal zorgvuldig gebogen worden, best een precies werkje want als de vorm slecht met die van de frames overeen komt soldeert het moeizaam. Je je kunt het wel een beetje aandrukken, maar dat is slechts beperkt

Hier zitten dus alle zittingen al gesoldeerd, goed controleren op regelmatige plaatsing, nu kan je nog zonder al teveel gedoe aanpassen.
Je ziet her en der nog wat druppels water, ik maak regelmatig schoon na de diverse soldderstappen, werkt plezierig en je houdt je materiaal mooi schoon:



Beetje dichterbij:



Hier zie je het geëtste frame goed en hoe er gebogen moet worden:



De bagagerekjes, die worden straks heel zichtbaar, dus die moeten ook netjes zitten.
Een hulpmiddeltje is hier een klein latje, zo komen alle rekjes netjes op dezelfde hoogte:



En hier is dan alles compleet, klaar voor montage.
De bovenzijde van de bagagerekken ga je nooit zien, dus de afwerking daarvan is niet zo belangrijk, maar een beetje schoon mag het best wezen:



Volgende stap, afmontage, volgende keer,

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Shinohara/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4835
  • Team Mitropa
Re: Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281
« Reactie #8 Gepost op: 31 maart 2020, 01:27:42 »
je bouwt netjes hoor (y)

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 594
  • mekkerend het leven door
Re: Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281
« Reactie #9 Gepost op: 31 maart 2020, 09:58:42 »
Mooie, strakke en schone werkwijze die op je goed gedetailleerde foto's tot uiting komt  (y)
Groet,

Gerard