Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RhB Ge6/6I Messingbouwverslag door ronald1956
Vandaag om 09:57:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
Vandaag om 09:49:51
Baanbouw Bosje77 door puntenglijder
Vandaag om 09:43:11
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door atte
Vandaag om 09:41:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 09:33:11
NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0 door moonlicht
Vandaag om 09:31:38
Botsing NMBS trein op losgeslagen goederenwagons door Arjan6511
Vandaag om 09:01:45
DR5000 en gelijkstroom door Ronald Koerts
Vandaag om 08:47:01
Projekt 083-338 door Falkenberg
Vandaag om 07:39:31
Trix C-Gleis ballast kleur door Daan in Las Vegas
Vandaag om 03:35:14
Eerste H0, Marklin M-rail modelbaan door hervé
Vandaag om 00:22:36
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door sdz1976
Vandaag om 00:10:39
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:05:11
H0 NS modellen van verlichting voorzien: Sneak Preview door Rob E.
24 oktober 2020, 23:46:00
De Hef in N schaal... door janw
24 oktober 2020, 23:31:35
Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling door Klaas Zondervan
24 oktober 2020, 23:30:16
Krokettenkarren en restauraties LS models door Chris2412
24 oktober 2020, 23:25:41
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
24 oktober 2020, 23:05:10
MRDirect aansturen door JMRI door HansQ
24 oktober 2020, 22:54:22
Een nieuw begin in 0 door roadster36
24 oktober 2020, 22:35:04
Martin's geknoei met groen.. door bosje77
24 oktober 2020, 22:26:40
Minimale lengte terugmeldsectie door VvKan
24 oktober 2020, 22:10:43
Fleischmann DB BR218-452-1 door ron.kraaijkamp
24 oktober 2020, 22:05:59
Koppelen Artitec PEC aan Artitec DE-I door Roy van Dijk
24 oktober 2020, 21:59:16
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door Duits-lijntjefan
24 oktober 2020, 21:54:32
Rocrail gebruikersgroep door ron.kraaijkamp
24 oktober 2020, 21:46:33
Roco Plan V geeft zichzelf andere adresnummers door phdirk
24 oktober 2020, 21:38:18
Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen door PeterC
24 oktober 2020, 21:32:19
To sound of niet to sound door Roy van Dijk
24 oktober 2020, 21:30:34
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door ApeldoRom
24 oktober 2020, 21:08:15
  

Auteur Topic: NS 6100 van GM&S  (gelezen 25569 keer)

RobBennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 133
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #15 Gepost op: 01 mei 2019, 10:45:07 »
Sven,
De slepertjes zitten bij mij gewoon op het loopvlak van de wielen. Houden ze het loopvlak en zichzelf schoon. Bij het oppoetsten van de wielen na de stilstandsperiode neem ik de slepertjes altijd even mee want daar zit altijd wel wat...
Ik heb de wielen indertijd op aanraden van Piet Peetoom behandeld met Electrofix omdat dit juist bij Gibson de oplossing zou zijn voor het stroomafname probleem. Maar nee dat lost niks op. Dit is kennelijk iets dat hoort bij de mythes van de spoorwegmodelletjes net zoals ATF. Na aanvankelijk succes worden langzamerhand de nadelen zichtbaar dat het niet veel oplost.
Deze slechte stroomafname problemen zie ik optreden bij al mijn locjes waar ik Gibson wielen onder heb gezet. Dit zijn naast de 7400 een 7700 een 3300 en een 4500. Allemaal met hetzelfde probleem. Bij de 4500 heb ik het opgelost door er roco wieltjes er onder te zetten ala Maykel. Bij de 3300 heb ik het opgelost door de wielen te vervangen door die van Slaters (de opvolger van Romford) Voor de 7400 en de 7700 ben ik op zoek vervangende wielen, hetzij van Roco of van Slaters.
Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6571
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #16 Gepost op: 01 mei 2019, 16:55:55 »
Dit is kennelijk iets dat hoort bij de mythes van de spoorwegmodelletjes net zoals ATF.
ATF is geen mythe, dat werkt gewoon.

Wat je nog zou kunnen proberen is met twee losse draadjes van de trafo te kijken welke wielen wel goed stroom afnemen en welke niet. Ik weet natuurlijk niet of het bij jou zo is, maar soms zijn het maar één of twee wielen die de boel verpesten.

Off topic: hoe kom je daarbij dat Slaters de opvolger is van Romford. Ik weet niet hoe het werkelijk zit, maar ik weet wel dat Romford onder Markits valt en één en hetzelfde bedrijf is. Daar kun je dus ook wielen kopen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

RobBennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 133
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #17 Gepost op: 01 mei 2019, 18:32:58 »
Sven,
Ik haal inderdaad twee leveranciers door elkaar. Ik zei Slaters maar ik bedoelde Scalelink.co.uk . Sorry daarvoor.
Markits? Daar kan je niks bestellen en de laatste update van de site is November 2018.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 10589
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #18 Gepost op: 01 mei 2019, 18:44:35 »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #19 Gepost op: 01 mei 2019, 18:54:08 »
Een vraagje. Heb je een vorm van compensatie, of zijn de assen star in het frame gelagerd? Dit vraag ik omdat het zou kunnen dat niet alle wielen goed contact met het spoor maken en er slecht 3 wielen contact hebben. Verder, nemen de bogies ook stroom op? Als dat niet het geval is, zou ik dat zelf proberen toe te voegen.
Overigens Bij Markits kun je bestellen via eMail.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • laat ieder in zijn waarde
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #20 Gepost op: 05 mei 2019, 09:58:00 »
Even een update , in het groot en in het klein.




En nog even het cilinderblok.

[/


Groet Ko

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1959
  • Bruggen-IG:
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #21 Gepost op: 05 mei 2019, 11:33:20 »


Dit is bizar goed, als je bedenkt hoe klein dit is! Hoeveel tijd zit hier wel niet in? Is dit zelfbouw of zaten de onderdelen bij de kit?
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2019, 11:36:40 door janw »

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • laat ieder in zijn waarde
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #22 Gepost op: 05 mei 2019, 16:25:26 »
Nog even een plaatje




Groet Ko

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • laat ieder in zijn waarde
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #23 Gepost op: 05 mei 2019, 16:27:59 »
Hay Jan , dit is met een hoop geduld , zelfbouw en het raadplegen van foto's want dan heb je een goed voorbeeld.


Groet Ko

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5894
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #24 Gepost op: 05 mei 2019, 17:54:41 »
Bij de kit zitten ze zo te zien ook, alleen niet vrijstaand.

Stephan.

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 398
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #25 Gepost op: 05 mei 2019, 19:10:01 »
Hallo Ko,

Ik ben ook bezig aan de 6100, maar heb het pakket even geparkeerd om ander 'hobbywerk' op te pakken. De loc is nog lang niet af, maar wat wil je als je hem van verlichting en sound wilt voorzien; dan ben je veel tijd kwijt aan het uitdokteren hoe je dat kunt realiseren.
Daarnaast heeft de loc inmiddels al wat meters op eigen kracht gereden, maar ik ben nog lang niet tevreden over de stroomafname en de trekkracht (zelfs niet met extra gewichten in de loc).
Kortom: ik ben er nog wel een tijdje mee zoet, denk ik.

Zo te zien ben jij ook het model aan het verbeteren. Mooi! Ik zie bijvoorbeeld dat je de vaste assen hebt verruild voor de afgeveerde. Heb je dit gedaan om de stroomafname te verbeteren?

Groetjes,

Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5894
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #26 Gepost op: 29 augustus 2019, 14:18:36 »
Ik ga er binnenkort ook mee beginnen en ben de kit eens aan het bestuderen.
Nu zie ik wat vreemds; het broekstuk wat tussen ketel en vuurkist komt is zover uitgefreesd dat er twee redelijk grote driehoekige gaten vallen bovenin bij de aansluiting van de ketel op dit broekstuk.
Hebben jullie dit met soldeer opgevuld of is het beter dit met stukjes messing dicht te maken?
Ik kan dit namelijk op geen enkele foto goed zien, ook niet op die van GM&S.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2019, 14:23:19 door prutser »

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 398
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #27 Gepost op: 01 november 2019, 17:50:26 »
Hallo Stephan,

bij mij zat er geen 'licht' tussen broekstuk en ketel. Ik vermoed dat je een exemplaar hebt gekregen dat inderdaad te ver is uitgefreesd. Misschien even met Piet Peetoom schakelen om een ander exemplaar te krijgen!

Groetjes,

Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5894
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #28 Gepost op: 07 november 2019, 21:44:40 »
Hoi Hans,

Ik had daar, inmiddels al weer een poosje terug, contact met Piet Peetoom over gehad en het klopt dat de frezer wat enthousiast was. Om het dicht de solderen heb ik van hem een stukje low-melt soldeer gekregen.

Ik ben regelmatig met de kit aan de gang en het is wel een dingetje hoor, heel wat anders dan een rijtuigje in elkaar solderen, maar het vordert.



Stephan.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5894
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #29 Gepost op: 11 november 2019, 22:02:06 »
Ik ben met de smeernippels bezig maar volgens mij zie op een foto van de NS 6107, ik maak de 6107, dat de viernippel voorop zit, klopt dit? En zit de twee nippel dan achter of ontbreekt deze dan?
Heeft iemand duidelijke foto's van de 6107 waarop dit goed te zien is?
Op een foto van de 6110 is dit ook zo, bij het model van de 6110 op de foto van GM&S is dit dus fout gedaan.



Ook is te zien dat het gat (voorste grote gat) voor de handrailhouder op de rookkast een stuk hoger zit dan op de ketel terwijl dit precies in het verlegde moet liggen, aan de andere kant is er ook hoogteverschil. Hiervoor moeten dus nieuwe gaten in de rookkast komen.

Ook zit er een kier onder het gietstuk van de rookkastdeur, die wat aan de kleine kant is, en het frame, zie de foto in de vorige post, als je dit dicht zou drukken ligt de ketel dus scheef, hebben meer mensen dit? Ik wil dit oplossen door er een breder plaatje onder te solderen.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 11 november 2019, 23:27:19 door prutser »