Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Esu Decoder in analoge piko 51456 door Cegielski
Vandaag om 22:57:40
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 22:43:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:28:41
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door basjuh1981
Vandaag om 22:28:11
Zoekfunctie ? door basjuh1981
Vandaag om 22:26:38
Piko h0 NS 2200 door Biesje
Vandaag om 21:57:43
Wissel transport in HO door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:54:15
Maasmuiden Haven door NS264
Vandaag om 21:49:21
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 21:40:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Priegelman
Vandaag om 21:36:21
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door Ronald Halma
Vandaag om 21:34:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:20:42
Doornvliet door Mark Lin
Vandaag om 21:17:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:17:09
Werps Soldeerworkshop door Oosterspoor
Vandaag om 20:44:13
De (3d) knutsels van Ronald. door vpeters1984
Vandaag om 20:40:21
Station Baarn HIJSM door vpeters1984
Vandaag om 20:36:39
Nieuw huis, nieuwe baan door MaraNCS
Vandaag om 20:35:38
Piko NS 2015 stroomafname probleem door lrrw
Vandaag om 20:08:21
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Marty
Vandaag om 20:07:22
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:01:52
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 19:56:50
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door Ronald Halma
Vandaag om 19:30:32
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Ben
Vandaag om 18:53:05
nieuw te leggen sporen passend maken door grossraumwagen
Vandaag om 18:42:08
Van Hool staakt productie lijnbussen in België wegens gebrek aan orders. door ex-DR V100
Vandaag om 18:35:27
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 18:17:58
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:45:14
Nederlandse modellen in spoor TT (schaal 1:120) door Simon Stenneberg
Vandaag om 17:44:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:53:21
  

Auteur Topic: NS 6100 van GM&S  (gelezen 81891 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #30 Gepost op: 11 november 2019, 22:29:07 »
Stephan,

Er zitten verschillen tussen de loks. Het is niet zo dat het aantal smeernippels op elke lok hetzelfde zijn en er zijn ook verschillende typen. Het 6100 boek laat het een en ander zien, maar ook niet voor elke lok altijd. Het lijkt er ook op dat een en ander tijdens de levensduur van een specifieke lok wel eens is veranderd. Simpel gezegd: speurwerk naar jouw loknummer en tijdperk. Conclusie goed of fout op dit punt durf ik niet te trekken.  ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #31 Gepost op: 11 november 2019, 23:10:09 »
Nou je het zegt, op een foto van de 6107 met koperen dom en schoorsteenkroon zit de tweenippel vóór en op een foto met groene dom zonder schoorsteenkroon de viernippel.
Loks zijn dus oorspronkelijk met tweenippel vóór uitgevoerd
Dan is de 6110 van GM&S dus wel goed, de foto waar het andersom zit is van 1957.

Stephan.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #32 Gepost op: 13 november 2019, 09:05:28 »
Maargoed, ik was eigenlijk ook wel benieuwd naar ervaringen van andere bouwers of die hetzelfde hebben of dat het bij mij wat afwijkt en hoe zij eventueel dingen hebben aangepast.

Stephan.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #33 Gepost op: 13 november 2019, 14:16:45 »
Duurt nog wel even voordat ik aan de 6100 toekom.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #34 Gepost op: 13 november 2019, 14:22:31 »
Gelijk even tussendoor: is dit ook een 6100 op dit filmpje?

https://youtu.be/0Mo4ksyO_2o?t=418

Vr. groet, Martijn.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #35 Gepost op: 13 november 2019, 14:40:43 »
Nee, 6000. Kijk maar naar de kolenbak. Blijft wel een prachtige opname, zou graag teruggeteleporteerd worden alleen om daar een uurtje rond te kijken (graag met camera)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #36 Gepost op: 13 november 2019, 16:24:12 »
Dit is er een, en in kleur.
https://youtu.be/nJ28jtgicKw?t=231

Stephan.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #37 Gepost op: 13 november 2019, 16:58:19 »
Ook een mooi filmpje!  (y)

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #38 Gepost op: 13 november 2019, 17:00:25 »
(...)
Ook is te zien dat het gat (voorste grote gat) voor de handrailhouder op de rookkast een stuk hoger zit dan op de ketel terwijl dit precies in het verlegde moet liggen, aan de andere kant is er ook hoogteverschil. Hiervoor moeten dus nieuwe gaten in de rookkast komen.

Ook zit er een kier onder het gietstuk van de rookkastdeur, die wat aan de kleine kant is, en het frame, zie de foto in de vorige post, als je dit dicht zou drukken ligt de ketel dus scheef, hebben meer mensen dit? Ik wil dit oplossen door er een breder plaatje onder te solderen.

Stephan.

Hoi Stephan, ja, ik heb ook soortgelijke verschillen. De kier onder het rookkastfront komt bij meerdere kits uit de philotrain-stal voor (in feite komt deze loc ook voor een groot gedeelte daar vandaan). Ik heb de kier opgevuld mbv het opstaande randje op de loopplaat en het overblijvende gaatje opgevuld met soldeer. Ik heb trouwens aardig moeten schuiven en draaien om de ketel, de mantel en het front goed op elkaar aan te sluiten. Het ging ten koste van enkele gaatjes; die zitten nu op een verkeerde plek, maar dat komt wel goed.
Misschien heb ik een en ander niet goed uitgevoerd, maar het was een behoorlijke toer om de bovenbouw goed te krijgen. Ook bijvoorbeeld de liggende, gekromde plaat vóór de rookkast past bij mij niet goed (te groot) en moet ik gaan aanpassen.
Daarnaast heb ik de loc voor het eerst laten proefrijden, met extra gewichten in de waterbakken. De loc valt nog makkelijk stil en de trekkracht moet nog een stuk beter. Een en ander hoop ik te bereiken door de draaistellen ook van stroomafnemers te voorzien en de assen geveerd in het onderstel te hangen ipv via de voorgeboorde gaten te plaatsen (zo zitten ze nu).
Omdat ik ander werk (euh...hobby) had/heb liggen, heb ik de kit al een tijdje opzij gelegd want ik verwacht dat het nog wel een tijd gaat duren voordat hij naar mijn zin is, maar uiteindelijk zal het ongetwijfeld een fraaie, goed rijdende loc op de modelbaan op gaan leveren.  :)
Ondanks dat de kit in mijn ogen wel meer inspanning vergt dan ik verwachtte, ben ik blij dat hij is uitgebracht; ik had deze loc al zó'n lange tijd op mijn verlanglijstje staan...

Groetjes,

Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #39 Gepost op: 14 november 2019, 18:25:36 »
Oké, ik begon al bijna te denken dat het aan mij lag dat er met name aan de gietdelen zo veel nabewerking nodig was.
Met name het ketelfront, die had wel een stukje groter gemogen zowel in diameter als in hoogte, ik vijl er liever een stukje af dan dat ik de boel vol met soldeer moet laten lopen. Of het front had als ets uitgevoerd moeten worden waarop de rookkastdeur als gietdeel opgesoldeerd kan worden, dat zou een strakker resultaat opleveren.

T'is ook zo jammer omdat ik gelezen heb hoeveel pijn en moeite en hoofdbrekens het GM&S heeft gekost om überhaupt gietdelen in een redelijke kwaliteit geleverd te krijgen dus zeker geen verwijten van mijn kant.

De liggende gekromde plaat komt bij mij precies overeen met de strip die aan de zijkant moet komen, ik hou wel een kier tussen die plaat en het onderstel.

Het is mijn eerste stoomloc die ik soldeer na een redelijk aantal rijtuigen in elkaar gezet te hebben en werd toch wat onzeker maar nu ik lees dat het niet aan mij ligt ga ik weer vrolijk verder.

Groeten, Stephan.

« Laatst bewerkt op: 14 november 2019, 18:29:40 door prutser »

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #40 Gepost op: 14 november 2019, 20:36:04 »

T'is ook zo jammer omdat ik gelezen heb hoeveel pijn en moeite en hoofdbrekens het GM&S heeft gekost om überhaupt gietdelen in een redelijke kwaliteit geleverd te krijgen dus zeker geen verwijten van mijn kant.

Ja, klopt, Piet's inspanningen alleen al verdienen het om er een fraai model van te maken. Gaat wel lukken, maar met wat meer inspanning dan ik had verwacht. Dat is dan maar zo.
Groet,
Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #41 Gepost op: 08 december 2019, 23:12:39 »
Inmiddels weer wat verder en aan het proeflopen door bogen e.d.
Waarschijnlijk maak ik de zuigerstangbeschermers maar demontabel om eraf te halen door kleine boogstralen, de voorste trappen heb ik daarom ook nog niet gemonteerd.






prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #42 Gepost op: 08 december 2019, 23:18:56 »
Ik heb wat extra dingen toegevoegd zoals:
De pijp die onder aan de pomp naar voren in een boog naar achter onder de ketel langs loopt, dit is een messing staf ø0,5mm en in de pomp is hier al in voorzien d.m.v. een tuutje met een gatje erin.
Ook zit er een opstaptrede onder de rookkastdeur een een handgreep daaronder voor een luik.
Ik heb ook de kapjes boven de ramen erop gezet.

Voor de leibanen en zuigerstang en kruiskoppen heb ik dat losse setje erbij aangeschaft en gebruikt. Ik heb wel dat ronde bevestigingsdeel waarmee de leibanen aan de zuiger vastzitten verjongd want die is op foto's een stuk smaller.

De lampen, voorste hoekpaaltjes en r.v.s. handgrepen doe ik na het spuiten erop zetten.
De handgreephouders bij de deuren moeten er ook nog op maar als ze erop zitten kan ik de lok voor werkzaamheden niet meer goed plat leggen dus die soldeer ik het laatst.
Het dak zit nog los, weet nog niet of ik die vast soldeer of later na het spuiten lijm.

Verder kwam de had ik ook wat moeilijkheden zoals Hans met de gaten aan de zijkant van de rookkast die niet allemaal meer goed uitkwamen, de pomp kwam te hoog dus daar heb ik de piefjes afgeknipt en er nieuwe wat hoger zitten staafjes in geboord en gesoldeerd zodat de pomp lager uitkwam.
Aan de andere kant is het gat van de handrailhouder dicht gesoldeerd (stukje messing erin en vlakvijlen) en wat lager opnieuw geboord. Ook is het vlak onder de rookkast teruggebogen en er een wat breder messing stripje voor terug gesoldeerd.
De afwijkingen kunnen aan mijn montage liggen maar ik heb alles weer op kunnen lossen.

De dikke pijpen onder de lok bij de opstaptreden heb ik ingekort zodat ze dichter naar de waterbakken toe kwamen, ik vond ze wat te laag uitkomen. Deze pijpen moeten vrij ver naar buiten zodat de pen van de koppelstang hier niet tegen loopt, flens aan de binnenkant nog wat weggevijld.
« Laatst bewerkt op: 09 december 2019, 00:00:11 door prutser »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #43 Gepost op: 08 december 2019, 23:42:30 »
Wat een joekel zeg! Lekker bezig. (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: NS 6100 van GM&S
« Reactie #44 Gepost op: 09 december 2019, 11:30:00 »

Fraai! Mooie loc, bij mij komt die er ook maar dan als een beetje van mezelf, een beetje van GM&S (etsplaat bovenbouw) en een beetje van artitec (aandrijving en ketel). Die van mij wordt een wat vroegere uitvoering van de 6102, met de luchttanks nog tussen de frameplaten en niet onder de achterste waterbak zoals bij jou. Best leuk om deze naast de NS6300 te zetten, zo heel veel schelen ze niet in formaat namelijk  :D
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda