Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loconet over TCP/IP door Falkenberg
Vandaag om 12:19:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
  

Auteur Topic: Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk?  (gelezen 13986 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk?
« Reactie #30 Gepost op: 20 mei 2019, 15:34:59 »
Hoi Theo,

Als je een Arduino gaat gebruiken om de LED's te laten knipperen, hoef je geen knipper LED's meer te gebruiken. LED's sluit je eenvoudig op de pennen van de Arduino aan (Niet pennen 0 en 1 gebruiken) door ze in serie met een weerstand aan te sluiten.
Geschikte programma in de Arduino en ze zullen knipperen.
De chinese (vermoed ik op grond van de benaming) heeft geen Arduino nodig en kan net als de Arduino direct de LED's aansturen.

De knipperschakeling die Timo geadviseerd heeft, kan die niet meerdere LED's tegelijk aansturen? (Timo?)
Hiermee heb je je centrale oscillator voor het gelijk open van de LED's

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk?
« Reactie #31 Gepost op: 20 mei 2019, 15:49:55 »
De schakeling die ik gemaakt heb is op zich geschikt om meerdere ledjes te doen knipperen.

Enige is, als je de ene lamp in je sein niet wilt laten knipperen en de andere wel dan moet je:
- of beide lampen voorzien van een eigen + en deze niet common maken
- of een extra relais toevoegen. Eén die naar constant schakelt (voor de lamp die constant moet branden) en één die naar de knipper bron schakelt.

De transistor op het printje moet zeker wel 5A aan kunnen ofwel 250 ledjes op maximale sterkte. Daar zit je dus niet zomaar aan ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re: Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk?
« Reactie #32 Gepost op: 22 juni 2019, 20:17:36 »
Vanuit China heb ik een aantal door Mecktronics aanbevolen printje ontvangen. Het doel is twee knipperledjes (geel of groen) synchroon te laten knipperen. Wie kan mij aangeven hoe bijv. de draad (normaal een draad maar nu de twee gele resp.groene ledjes apart aansluiten op het printje?)cq draden van de twee gele/groene ledjes moet(en) worden aangesloten op dit printje. Graag uitwerking voor een kleur.


 
Bij voorbaat, mijn dank is groot

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk?
« Reactie #33 Gepost op: 22 juni 2019, 21:52:49 »
Als je een Arduino gaat gebruiken om de LED's te laten knipperen, hoef je geen knipper LED's meer te gebruiken. LED's sluit je eenvoudig op de pennen van de Arduino aan
Lezen is ook wel een kunst...
Ik kwam laatst op aliexpress voor een paar centen een kant en klaar printje tegen waarbij de frequentie en duty cycle (aan en uit tijd) precies is in te stellen. Mogelijk is dat voor u interessant. Bijv. deze: 1PCS ShengYang NE555 Pulse Frequency Duty Cycle Adjustable Module Square Wave Signal Generator for arduino.
Het is geen Arduino, het is een externe klokgever VOOR een Arduino (waarom je dat zou doen snap ik niet, maar das een ander verhaal)
Kan iemand mij aangeven hoe de 4 ledjes van het voorsein moeten worden aangesloten op het printje van arduino?
Dit is misschien tegen een zeer been, maar kijk eens of er in de buurt iemand is die je kan helpen. Het zijn namelijk bijna constant dezelfde vragen.

Dit is ongeveer wat er op het printje zit:


Met de nadruk op ongeveer, want bij dat Ali-express printje is met jumpers een andere condensator te kiezen en zijn er 2 potmeters aanwezig (een voor de dutycycle, de ander voor de frequentie, waarbij ze elkaar licht beïnvloeden)

Jouw LEDs in je sein sluit je op de plek van D1 of D2 aan. In het schema wat ik link knipperen de LEDs om en om, dus je mag gerust 1 van de twee LEDs en zijn weerstand weglaten zodat je 1 LED overhoudt. Daarna in plaats van 1 LED er twee aansluiten. Ik zou wel (omdat ik de rest van de schakeling niet ken) gewoon elke LED een eigen weerstand geven.
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2019, 22:34:00 door Menno »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk?
« Reactie #34 Gepost op: 24 juni 2019, 10:11:57 »
Hoi knar46,

Ik snap niet helemaal waarom je nu weer een los printje hebt besteld ??? Printje wat ik je stuurde is toch bruikbaar?

Je probleem zit hem in dat je het rode licht niet wilt laten knipperen en je seinen hebt gemaakt met een common (plus). Je zult elk sein dat je wilt laten knipperen dus moeten voorzien van een extra relais. Je hebt namelijk 3 contacten nodig: één voor continue voor rood, één voor knipper voor geel/groen en één voor het onderbreken van railspanning.

Overigens, nu je het ook over het knipperen van geel hebt, wanneer / hoe wil je schakelen tussen groen en geel?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re: Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk?
« Reactie #35 Gepost op: 24 juni 2019, 12:25:13 »
Menno,
dank voor je reactie. Het mag bekend worden verondersteld dat ik een leek ben op elektronica gebied. Je laatste alinea begrijp ik (daarom) niet. Bij mij is er in gehamerd dat je een ledje nooit zonder weerstand mag aansluiten maar bij een knipperled ligt dat blijkbaar toch anders: geen weerstand gebruiken.
Het chinese printje is geheel onbekend voor mij. Het is dan toch niet zo gek dat ik op dit forum met zoveel kenners van de elektronica vraag hoe iets aan te sluiten?

Timo.
Het chinese printje heeft niets met jouw printje van doen: de twee knipperleds in het voorsein knipperen niet synchroon en daar heeft Mecktronics een oplossing voor geboden die ik wil uitproberen.
Om misverstanden te voorkomen en ingaand op jouw reactie merk ik het volgende op.

Het (Fleischmann) daglicht hoofdsein.
De anode (+) van de rode - niet knipperende - led met weerstand wordt aangesloten op Flm relais 6955.
De anode (+) van een groene of gele - niet knipperende - led met weerstand wordt eveneens aangesloten op het relais.
Op het relais is tevens de + draad van de transformator (gelijkstroom) aangesloten.
De katode (-) van beide leds worden aan elkaar gesoldeerd en verbonden met de - draad van de transformator.
Een extra relais komt er dus niet aan te pas.
Alternatief:
In plaats van een niet knipperende led kan een knipperende groene of gele led - zonder  weerstand - worden ingebouwd.

Het voorsein bestaat uit twee gele en twee groene leds.
Combinatie mogelijkheden. Wat de weerstand betreft geldt ook hier weer: niet knipperend met weerstand, knipperend zonder weerstand.
Gele en groene niet knipperende leds.
Gele en groende knipperende leds.
Gele knipperende leds, groene niet knipperende leds.
Gele niet knipperende leds, groene knipperende leds.
De gele en groene + draden van het voorsein worden verdraaid met die van het hoofdsein en verbonden met het relais. Het relais schakelt synchroon hoofd- en voorsein (zoals ook bij lampjes).
De derde draad van het voorsein wordt verbonden met de - van de transformator.

Het probleem dat is opgetreden is dat knipperende gele of groene ledjes niet synschroon knipperen. Mecktronics heeft voor het oplossen van dat probleem het chinese printje gesuggereerd. En ik zit nu met het probleem hoe de draden van de knipperende leds aan te sluiten. Er moet toch een deskundige zijn die dat in een schema kan weergeven?
Theo

 

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk?
« Reactie #36 Gepost op: 25 juni 2019, 09:46:40 »
Hoi knar46,

Niet negatief bedoelt (y), maar ik denk dat je het jezelf onnodig moeilijk aan het maken bent door drie methodes dwars door elkaar te willen gebruiken:
- Knipper ledjes
- Mijn printje
- het Ali printje

Met de laatste twee is het zondemeer mogelijk meerdere ledjes synchroon te laten knipperen. Met knipperledjes ga je die niet synchroon krijgen.*

Zowel mijn printje als die van Ali zijn dan ook bedoelt om niet knipper ledjes te laten knipperen. Waarbij die van Ali beperkt is tot een paar ledjes en die van mij tot honderden.

En volgens mij ook al eerder opgemerkt, het is elektronisch makkelijker als je de seinen opbouwt met een gemeenschappelijke + ipv een gemeenschappelijke -.


Timo

* tenzij je knipper ledjes gaat "misbruiken" als knipperron of door moeilijk te doen met een sync puls. Maar dat is per definitie lastiger dan de andere twee opties.
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re: Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk?
« Reactie #37 Gepost op: 12 juli 2019, 15:11:42 »
Timo,
wederom dank voor je informatie. Mecktronics had bij het chinese printje er wel bij mogen vertellen dat het niet werkt bij knipperleds en in dat kader had ik mijn vraag toch gesteld.

Een dorpsgenoot (in Didam of all places) heeft mij kunnen uitleggen hoe een en ander moet worden aangesloten.

 

Het werkt:

https://www.youtube.com/watch?v=aeLe3ptM42k

Zou op het printje een tweede aansluiting (2 gele naast 2 groene lampjes) mogelijk zijn?


Theo

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re: Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk?
« Reactie #38 Gepost op: 13 juli 2019, 22:57:16 »
Mijn ultieme doel is bereikt: een hoofdsein met synchroon knipperende voorseinen.
In een proefopstelling heb ik dat voor een groen sein uitgewerkt.
https://www.youtube.com/watch?v=A_lsPnxnklE

Het aanlegschema ziet er als volgt uit.
 

Het voorsein komt te staan op een plaats waarna altijd langzamer gereden moet worden. Aan het rode sein wordt daarom een knipperend geel voorsein gekoppeld. Dit kan met een tweede printje. De aansluiting is hetzelfde als bij het vorige printje.
https://www.youtube.com/watch?v=8iUSfK8ahi8

Theo

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re: Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk?
« Reactie #39 Gepost op: 15 juli 2019, 12:25:34 »
Het blijkt maar weer dat het ook bij gebrekkige cq totale afwezigheid van elektronische kennis het met behulp van forumgenoten (heren nogmaals dank) mogelijk is wat meer levendigheid op de baan te brengen door knipperende seinen te installeren.
Onderstaand heb ik het volledige schema van een hoofdsein met een knipperend - zowel voor groen als voor geel - voorsein weergegeven. Een tweedehands trafo voor aparte voeding van alle seinen met knipperende ledjes lin verband met lage spanning is gemakkelijk te vinden. Het fleischmann relais dat ik voor al mijn seinen gebruik is nogal duur. Kan iemand aangeven of Viessmann 5551 een goedkoop alternatief is?

 

De door mij gebruikte elementen in dit voorbeeld:
trafo voor lage spanning (voor alle seinen met ledjes)
hoofdsein
voorsein
relais
2 printjes PCS ShengYang NE555
ledjes (niet knipperend)
1x rood
3x groen
2x geel
4 weerstandjes 1k
Succes voor degenen die net als ik geen verstand hebben van electronika.
Theo




Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk?
« Reactie #40 Gepost op: 15 juli 2019, 13:12:30 »
Hoi Theo,

Laatste plaatje is een tikkeltje lastig te zien. Heb je daar nu links het hoofdsein en rechts het voorsein? En onder is het relais? Met 3 setjes contacten?

Maar dan knippert er toch niets synchroon afgezien van twee ledjes in het voorsein? Het "lastige" was juist het laten knipperen van het hoofdsein.

En waar gebruik je nu het tweede printje voor? En waarom heb je daar lagere spanning voor nodig?

En ja, volgens mij is Viessmann 5551 een alternatief voor Fleischmann 9655. Maar nog steeds niet super goedkoop.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re: Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk?
« Reactie #41 Gepost op: 15 juli 2019, 15:23:00 »
Timo,
een knipperend ledje in het hoofdsein (in dat geval geel) heb ik eerder beschreven in een bijdrage in dit draadje die eindigt met "Hij doet het!!! De knipper frequentie is 80 HZ (80/60 = 1.33 per minuut)". In dat geval gaat het om een kant en klaar knipperend geel ledje.

In de laatste bijdrage gaat het om een niet knipperend rood en groen ledje in het hoofd daglichtsein in combinatie met  groen en geel niet knipperende ledjes in het voorsein die met een printje synchroon per kleur knipperend zijn gemaakt. Het is een proefopstelling in het filmpje: de ledjes moeten nog ingebouwd worden in een voorsein (in mijn geval Fleischmann 1770).
Het tweede printje is nodig om ook de gele ledjes in het voorsein synchroon te laten knipperen bij rood in het hoofdsein. Het printje (volledig: 1PCS ShengYang NE555 Pulse Frequency Duty Cycle Adjustable Module Square Wave Signal Generator for arduino) kost euro 0,38 en euro 0,67 verzendkosten bij Aliexpress. Al met al geen dure exercitie.
In het hoofdsein knipperen groen en rood dus niet.

Zoals al eerder beschreven is de knipperfrequentie bij de kant en klare knipperledjes in het hoofdsein het mooist bij de lage spanning. Als ik de transformator helemaal opendraai is de knipperfrequentie veel te groot. Bij gebruik van een niet knipperend ledje tezamen met het printje maakt dat niet uit is mijn ervaring bij de proefopstelling.

Onder in het schema is Fleischmann relais 6955 getekend. Je schreef eerder: "Theo stuurt de seinen aan met een simpel bistabiel relais. Deze is dubbelpolig maar één pool wordt ingezet voor de stroomonderbreking van het spoor".
Theo
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2019, 15:36:24 door knar46 »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk?
« Reactie #42 Gepost op: 16 juli 2019, 08:58:18 »
een knipperend ledje in het hoofdsein (in dat geval geel) heb ik eerder beschreven in een bijdrage in dit draadje die eindigt met "Hij doet het!!! [...] In dat geval gaat het om een kant en klaar knipperend geel ledje.
Maar dan zijn hoofdsein en voorsein toch juist niet synchroon? ???

De knipper frequentie is 80 HZ (80/60 = 1.33 per minuut)".
Denk dat je daar de eenheden wilt omdraaien ;D 80Hz kan je nog wel zien maar alleen als irritant geflikker ;D

In de laatste bijdrage gaat het om een niet knipperend rood en groen ledje in het hoofd daglichtsein in combinatie met  groen en geel niet knipperende ledjes in het voorsein die met een printje synchroon per kleur knipperend zijn gemaakt.
Je hoeft maar één printje te gebruiken. Bij de China printjes één per sein en met mijn printjes één voor de complete baan ;)

Waar ik in mijn antwoorden steeds rekening mee heb gehouden is dat je in één sein één lamp wel wilt laten knipperen en een andere niet. Maar dat blijkt dus niet het geval. Dat maakt het geheel wel een stuk simpeler inderdaad.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk?
« Reactie #43 Gepost op: 16 juli 2019, 16:08:17 »
De knipperfrequentie is 80 HZ (80/60 = 1.33 per minuut)"
Ik denk dat je 80 keer per minuut bedoelt, dat komt neer op 1.33 keer per seconde oftewel 1.33 Hz.

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re: Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk?
« Reactie #44 Gepost op: 17 juli 2019, 17:40:41 »
Timo,
al doende leert men.
In een proefopstelling heb ik een geel kant en klaar knipperend ledje (in het denkbeeldige hoofdsein) gecombineerd met twee gewone ledjes (met weerstandje) in het denkbeeldige voorsein, deze laatste twee ledjes zijn verbonden met het chinese printje.
https://www.youtube.com/watch?v=dIHDSLjmNTU
Uit het filmpje blijkt - zoals je aangeeft - dat hoofd- en voorsein niet synchroon knipperen (en dat snel doen).
Maar ik kende aanvankelijk het chinese printje nog niet.
Twee opmerkingen: hoofd- en voorsein staan (ver) van elkaar en dan valt het niet zo op. Maar meer van belang, een geel voorsein geeft een opvolgend rood sein aan. De vraag is dan of deze combinatie in de praktijk voor komt.
Voor degene die deze combinatie toch wil toepassen: de kathode van het ledje (in het hoofdsein) hangt aan de - van de transformator, de anode aan "VCC" op het printje.

Het gewone groene ledje (met weerstandje) in het te plaatsen hoofdsein is als volgt aangesloten. De kathode hangt aan de - van de transformator, de anode (met weerstandje) aan "Out" op het printje (tezamen met de anode van het ledje van het voorsein).

Het chinese printje geeft rustig knipperende ledjes en dat hoeft niet worden veranderd. Maar draaien aan de schroefjes wijzigt de snelheid niet. Klopt dat?   

Eerder is in dit draadje al gesproken over een arduino. Als elektronika analfabeet zegt mij dat niets. Naam plus nummer en handleiding met plaatjes, dan kom er ik er met mijn gezonde verstand (al zeg ik het zelf) wel uit.  ;D
Theo