Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 08:51:50
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk?  (gelezen 13978 keer)

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk?
« Reactie #15 Gepost op: 20 maart 2019, 23:34:01 »
75 knipperingen per 60 sec. is 1,25 knipperingen per sec. toch ? M.a.w. 1,25 Hz.
In de haast net verkeerd om op de rekenmachine ingetikt Timo ?
Groet, Ronald.

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re: Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk?
« Reactie #16 Gepost op: 21 maart 2019, 11:49:46 »
Timo,
je bedoelt waarschijnlijk dat je denkt dat je een knipperled niet direct met een relais kunt schakelen.
Waarom niet? Het reedcontact en het relais FLM 6955 schakelen het sein van rood naar groen (of naar geel als je het groene lampje hebt vervangen door een geel lampje) en omgekeerd. Het gloeilampje wordt vervangen door een led. Wat maakt dit anders? Maakt het dan nog verschil uit of het een knipperled of "gewoon" led is?
Het knipperled van budgetronics knippert met een frequentie van 2.5 hz. Niet geschikt dus.
Het moet dus een regelbare gewone led worden.

Is op dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=f8kW5INQMPU het geluid te horen dat jij bedoelt? Is de relais module van AliExpress regelbaar?

De gelijkspanning voor het led in het sein los ik op door het seingedeelte op het FLM relais van gelijkspanning te voorzien (naast wisselspanning voor het relais). Het werkt heb ik proefondervindelijk vastgesteld. Met een led moet de + uiteraard aan de goede draad hangen.

Mvrgr

Theo
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2019, 10:00:09 door knar46 »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk?
« Reactie #17 Gepost op: 22 maart 2019, 11:36:33 »
@Calimero, oeps, misschien was ik wat gaar na een werkdag van >10uur ::) Heeft ook zijn voordelen, vandaag kan ik nog van de zon genieten :angel:

@knar46, dat komt door de stroom door die je maar door een knipperledje kunt sturen. Een extra ledje gaat prima maar een gloeilampje of relais vragen te veel stroom.

Een relais module van ali heeft een opto aan de ingang. Dit is eigenlijk ook weer een ledje dus wel mogelijk. het vermogen voor het relais komt dan van een losse aansluiting.

En ja, dat is dan het getik wat je krijgt. Dat heb je nu eenmaal met mechanische oplossingen ;D Valt verder niets aan te doen. Ik zou dus zelf niet voor een mechanische schakelaar gaan maar iets met een transistor.

Of je de seinen om wilt bouwen naar led moet je zelf weten. Als het makkelijk te doen is zou ik het wel overwegen. Geen lampjes die meer stuk kunnen en vraagt minder stroom.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk?
« Reactie #18 Gepost op: 22 maart 2019, 12:27:56 »
Timo, Ik had ook niet verwacht dat het onkunde was, in tegendeel. Gaar na een lange dag zijn we allemaal wel eens.
Maar om verwarring bij anderen te voorkomen vond ik dat ik toch een beetje zout op deze slak moest strooien.

Geniet van het mooie weer.
Groet, Ronald.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk?
« Reactie #19 Gepost op: 22 maart 2019, 19:58:10 »
Ik ben er op gewezen dat het met gloeilampjes in de seinen niet gaat werken.
Dan maar overgaan tot inbouw van ledjes.
Onzin. Menig transistor is prima in staat om een gloeilampje te laten knipperen. Dat was mijn eerste schakeling die ik soldeerde. De LED was leuk, maar types die bakken met licht gaven had je toen nog niet (halverwege jaren '90) . Dus werd er onder toezicht van pa een gloeilampje gesoldeerd.

Ik vrees dat ik de toepassing niet voldoende begrijp om te weten wat er nu precies nodig is...

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk?
« Reactie #20 Gepost op: 23 maart 2019, 13:47:34 »
@Calimero, geen probleem (y)

@Menno, volgens mij is de spraakverwarring ontstaan omdat ik opmerkte dat de truc met een knipperled in serie niet werkt met gloeilampjes ::) Maar met veel andere toepassingen is ombouwen naar led niet strikt noodzakelijk.

Ondertussen heb ik even snel wat in elkaar gebakken voor Theo

Men neemt:
- Een Digispark
- Een transistor (BUZ11 had ik liggen)
- Een (meerslagen) potmeter (volgens mij heb ik een 100k)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk?
« Reactie #21 Gepost op: 24 maart 2019, 16:35:43 »
Nu hebben we wel iets wat knippert (en we* specificaties van kennen). Maar wat is nu makkelijk om dit aan te sluiten naar meerdere seinen. Dit is overigens niet alleen van toepassing op wat ik heb gemaakt maar alles wat je kunt kopen.

Theo stuurt de seinen aan met een simpel bistabiel relais. Deze is dubbelpolig maar één pool wordt ingezet voor de stroomonderbreking van het spoor.

Optie A
Als de seinen omgebouwd worden naar led zou je de gemeenschappelijk draad kunnen laten vallen en elk licht met twee draden kunnen uitrusten. Je kan dan de plus schakelen met het ene contact van het relais en de min naar de min OF naar de knipperschakeling brengen.

Voordeel: Eenvoudig aansluiten en goedkoop
Nadeel: Seinen verbouwen

Optie B
Een extra relais gebruiken. Dan heb je één contact om rood direct aan de min te hangen en één contact om de groen naar de knipperschakeling te brengen.

Voordeel: Makkelijk aansluiten
Nadeel: Extra relais nodig

Optie C
Een extra transistor per sein. Heb je eigenlijk hetzelfde als in B maar dan met een transistor.

Voordeel: Goedkoop
Nadeel: Niet kant en klaar dus je moet schakelingetjes solderen.

Optie D
Een knipperschakeling per sein.

Voordeel: Eenvoudig aansluiten en seinen zullen wat uit fase gaan knipperen.
Nadeel: Schakeling per sein nodig maar kan zonder pot en kleinere transistor.

Dus ja, wat lijkt iedereen (inclusief Theo zelf) het makkelijkste?


Timo



* ik  :angel:
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re: Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk?
« Reactie #22 Gepost op: 27 maart 2019, 16:21:47 »
Timo, dank voor het keuzemenu dat je mij en anderen aanbiedt. Ik ga voor keuze A.
Mijn sein is wat moderner dan het sein dat in "Bruikbare seinen maken van oude Fleischmann seinen" wordt verbouwd.
Het lampje meet in het midden 2.67 mm en op het einde dat contact maakt met het sein 3.12 mm. Boren is dus niet nodig voor een 3 mm ledje.



Een ledje kan niet rechtstreeks worden aangesloten heb ik geleerd. Je hebt mij er op gewezen dat het beste is één per led. Groene ledjes zijn in de regel feller dan rode. Daar zou ik wellicht een hogere weerstand voor willen gebruiken.
Je noemt een waarde van ongeveer 1k maar de exacte waarde is eigenlijk alleen door proberen te bepalen.

Ik ga het sein voorzien van gelijkspanning.
Je schrijft: "Je kan dan de plus van de rode en groene led schakelen met het ene contact van het relais en de min naar de min van de transformater? OF naar de knipperschakeling brengen".
Ik begrijp dat ik dit als volgt moet lezen: "Je kan dan de plus van de rode en groene led schakelen met het ene contact van het relais (het andere wordt gebruikt voor de stroom onderbreking) en de min van het rode led naar de min van de transformator en de min van het groene led naar de knipperschakeling (want alleen het groene led moet gaan knipperen. De knipperschakeling hangt uiteraard ook aan de transformator.

Vriendelijke groet.

Theo


 

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk?
« Reactie #23 Gepost op: 09 april 2019, 10:19:35 »
Hoi Theo,

Excuses voor de radiostilte! :-[ Afgelopen twee weken was gekkenhuis op het werk om een project af te ronden. Daarnaast nog wat persoonlijke verplichtingen. Daarna ging mijn prioriteit even uit naar sporten en van het weer genieten (en slapen ;D)  in plaats van de computer aan te slingeren. Nu op kantoor eens een koffiebreak achter de computer :angel:

En inderdaad, aan de positieve kant van de ledjes bepaal je dan welk ledje je wilt inschakelen. En aan de negatieve kant bepaal je of het ledje dan constant moet branden of moet knipperen (door deze respectievelijk direct aan de voeding te hangen of via de knipperschakeling aan te sluiten). (y)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re: Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk?
« Reactie #24 Gepost op: 14 april 2019, 17:48:54 »
Ik heb bij Mecktronics informatie gevraagd met betrekking tot de knipperfrequentie van groene en gele knipper leds en kreeg het volgende antwoord:

Ik heb een 3mm rode knipperled op een externe voeding aangesloten:
- Bij 3,5V is de knipperfrequentie 130x per minuut
- Bij 14V is de knipperfrequentie 80x per minuut.

Ik heb wat ledjes besteld en op video gezet voor het effect.

https://www.youtube.com/channel/UCKBzyiC77J89D9928dvPq7A

Timo heeft mij een knipperinstallatie toegezegd met een knipperfrequentie van 75 maal per minuut en ik ga zelf een knipper led inbouwen.

Wordt vervolgd

Theo




knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re: Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk?
« Reactie #25 Gepost op: 17 april 2019, 15:26:01 »
Voor degene die net als ik geen verstand heeft van elektronica wil ik laten zien dat het niet zo moeilijk is een Fleischmann licht hoofdsein 6226 knipperend te maken. Met dank aan Timo voor zijn vele opmerkingen.
De draden worden verwijderd en het afdekplaatje hergebruikt. De kathode (-) van ieder ledje - in mijn geval rood en knipperend geel -  wordt nog wat ingekort om later beter mee te kunnen werken. De ledjes worden zodanig in het sein geplaatst (past precies) dat de kathodes tegen elkaar aanliggen. In het afdekplaatje wordt een derde gaatje geboord net zo groot om de twee kathodes er doorheen te schuiven. De bestaande gaatjes worden gebruikt om er de anodes doorheen te schuiven. De kathodes worden aan elkaar vast gesoldeerd en er wordt een draadje (in mijn geval zwart) aan gesoldeerd. Aan de rode en gele led wordt eveneens een draadje gesoldeerd (rood cq geel). De drie draadjes passen in het kabelgootje. Het afdekplaatje wordt vastgeschroefd en houdt de ledjes op zijn plaats.
 
 





Onder de tafel is het moeilijk solderen. De aansluitingen zijn als volgt gerealiseerd. De stroomvoorziening is gelijkstroom.



Aan het relais (Fleischmann 6955) worden bevestigd:
de rode draad van de anode van het rode ledje;
de gele (+) draad van de transformator en
de gele draad van de anode van het gele ledje.
Aan de zwarte draad van de (aan elkaar gesoldeerde) kathoden wordt een voorweerstand van 1kOhm gehangen en verbonden met de rode (-) draad van de transformator.
NB De gele en rode transformator draad hebben tevens een afsplitsing en verdraaid om voor een volgend sein te gebruiken. Het gebruik van dezelfde kleuren voorkomt vergissingen.
Nu nog kijken of het werkt.

https://www.youtube.com/watch?v=xX1Y7CncCSs

Hij doet het!!! De knipper frequentie is 80 HZ (80/60 = 1.33 per minuut).

Theo   

« Laatst bewerkt op: 18 april 2019, 09:46:57 door knar46 »

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re: Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk?
« Reactie #26 Gepost op: 28 april 2019, 08:22:40 »
Mecktronics liet het volgende weten:
- Bij 3,5V is de knipperfrequentie 130x per minuut
- Bij 14V is de knipperfrequentie 80x per minuut.

Mijn ervaring is anders: oplopende knipperfrequentie bij oplopende spanning, zie filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=6T0pqEvokx0

Conclusie: zet de laagste spanning (4V) in. Om feller licht te krijgen heb de voorweerstand van 1k vervangen door een van 220ohm.
Ik heb over het hoofd gezien wat bij de 3mm knipperled staat vermeld: Er is geen voorschakelweerstand nodig.

Theo
« Laatst bewerkt op: 28 april 2019, 11:53:50 door knar46 »

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re: Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk?
« Reactie #27 Gepost op: 11 mei 2019, 22:27:40 »
Tot slot
Fleischmann 1771
Verf alles zwart dan zijn de draden nauwelijks te zien.

Pas op bij het uitboren (4 mm boor) om het lampje goed te laten uitsteken.
In het gootje kunnen de twee (+) draden: rood en groen of geel. De zwarte (-) draad wordt onder aan het schroefje vastgemaakt. Het gebruik van krimpkous is dus niet nodig.

Fleischmann 6226
Om het afdekplaatje nog beter te laten sluiten schuur de opstaande rand af bijv. met een dremel.
Op het plaatje is het bovenste gedeelte al geschuurd.


Aan de knipperende leds (groen of geel) hoeft geen voorweerstand te worden gehangen, wel aan de niet knipperende rode led.
Ik heb beide seinpalen aan een (goedkoop tweedehands) transformator gehangen waaraan alle knipperende seinpalen komen te hangen vanwege de minimale spanning en bij de laagste stand van de transformator (3.6 volt) krijg je het volgende beeld. De gele led (links) knippert wat langzamer dan de groene (rechts) blijkt.
https://www.youtube.com/watch?v=WoU1xhlSunc

Theo
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2019, 22:33:25 door knar46 »

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re: Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk?
« Reactie #28 Gepost op: 17 mei 2019, 12:48:16 »
Ik had het kunnen weten: bij een voltage van 3.6 teneinde de knipperfrequentie op de laagste stand te krijgen branden de lampjes in de voorseinen niet (zichtbaar). De voorseinen worden dus ook van ledjes voorzien. De prettige bijkomstigheid is dat dit ook knipperledjes kunnen zijn bijv. waar voor een bocht langzamer gereden moet worden.
Bij inbouw blijkt dat de frequentie van dezelfde kleur led niet altijd gelijk is (zie filmpje, de groene ledjes knipperen wel gelijk). Vóór het inbouwen dus even controleren of de knipperfrequentie gelijk is. Bij knipperledjes dus geen voorweerstand.
https://www.youtube.com/watch?v=5ZhJtSuaaDU
Theo

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re: Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk?
« Reactie #29 Gepost op: 19 mei 2019, 15:20:21 »
Op mijn email aan Mercktronics dat bij het voorsein de ledjes niet gelijk knipperen kreeg ik het volgende antwoord.

Als het een vereiste is dat er twee, of meerdere, lampjes of led’s precies gelijk moeten knipperen dan is het beter om een aparte oscillator daarvoor te gebruiken. Door led’s te gebruiken met ieder een eigen knipperunit zal de knipperfrequentie door de tolerantie van de gebruikte componenten nooit 100% hetzelfde zijn.
Voor een losse knipperunit kunt u op internet zoeken naar een schema van een bistabiele multivibrator, deze is eventueel simpel op een experimenteerprintje op te bouwen. Hiermee kunnen dan “gewone” led’s aangestuurd worden die exact gelijk (of om en om) zullen knipperen.
Ik kwam laatst op aliexpress voor een paar centen een kant en klaar printje tegen waarbij de frequentie en duty cycle (aan en uit tijd) precies is in te stellen. Mogelijk is dat voor u interessant. Bijv. deze: 1PCS ShengYang NE555 Pulse Frequency Duty Cycle Adjustable Module Square Wave Signal Generator for arduino.

Kan iemand mij aangeven hoe de 4 ledjes van het voorsein moeten worden aangesloten op het printje van arduino?
Bij voorbaat, mijn dank is groot.

Theo