Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 11:28:45
US diorama in H0 door MaraNCS
Vandaag om 11:27:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen  (gelezen 13058 keer)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #30 Gepost op: 14 maart 2019, 19:34:42 »
Heeft de ZLSM nu niet hetzelfde probleem tussen Schin op Geul en Valkenburg?

Verkeerd draadje... ;)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #31 Gepost op: 14 maart 2019, 19:42:14 »
Dit zal vast de boel opschudden en wellicht gaat de exploitatie niet makkelijker worden voor de STAR, maar ik vind dit toch overwegend goed nieuws.

Een nieuwe spoorlijn, als transportvoorziening, betekent dat een trein nog steeds een toekomst heeft voor zijn primaire functie. Het zou toch ook tragisch zijn wanneer een trein voor veel mensen alleen nog maar een museale connotatie heeft zoals een spinnenwiel of een harnas.

En wat te doen met 1,5 miljoen? Wat dacht je van een replica bouwen van - doe eens gek - een omBC serie 2900.

Eat that SGB!  ;D
Boomshanka!

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #32 Gepost op: 14 maart 2019, 21:33:24 »
Daar zou de SGB niet van wakker liggen hoor....
Reinier

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #33 Gepost op: 15 maart 2019, 23:27:38 »
En ook dit duidt op verkoop: https://rtveen.nl/2018/05/22/stadskanaal-koopt-opnieuw-grond-voor-trein/
Dat heeft er niets mee te maken. Dat ging om gronden nabij het Philipsterrein bij mijn weten.
@NS8714, de NS 1611 'Britta' gaat er ooit komen, maar heb nog eventjes geduld ;)

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #34 Gepost op: 16 maart 2019, 09:21:44 »
dit betekend wl het een en ander voor deze lijn. Hiermee gaan alle onbewaakte overpaden verloren (en dus fotomotieven) de spoorconstructie word modern, ipv houten dwarsliggers een strak baanlichaam met NS90 dwarsliggers en een gelikt schouwpad en natuurlijk de metershoge groene Prorail hekken. Oftewel weg nostalgie....

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #35 Gepost op: 16 maart 2019, 23:50:39 »
Is dat zo'n probleem, d'r zullen toch zat bevoegde machinisten zijn die wel als piloot willen optreden ?
Zoals Thijs zegt, de constructie met een wagenvoerder (zijnde geen Mcn VB) laten begeleiden door een Mcn als pilot is niet meer als zodanig in de wet omschreven.

Daarnaast, een bevoegd machinist moet ook in dienst zijn bij een spoorwegonderneming als hij zo'n taak vervult ivm verzekering en aansprakelijkheid en die werkzaamheden tellen ook als gewerkte uren.
Je kunt dus niet zomaar even een dag in het weekeind gaan piloteren als je ook 40 uur bij je werkgever aan de slag bent want dan voldoe je al snel niet meer aan de gestelde rij- en rusttijden.
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2019, 23:52:18 door Thom »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5175
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #36 Gepost op: 17 maart 2019, 10:39:57 »
Zou toch graag eens horen waarom niet is gekeken naar de mogelijkheid het baanvak naar Musselkanaal (en eventueel nog wat verder) op te knappen (te herleggen). Lijkt mij toch eenvoudiger en flexibeler dan de nu gekozen oplossing met een spoorlijn die 'omschakelbaar' is van OV toestand naar stoomtrein toestand (zie de website van de STAR). Dan behoud je ook het karakter van een museumlijn: de man met de rode vlag, onbewaakte overwegen etc..
Groet, Frank

Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #37 Gepost op: 17 maart 2019, 14:50:48 »
Inmiddels verschaft de STAR zelf ook wat meer duidelijkheid:
https://www.stadskanaalrail.nl/2019/03/17/per-spoor-van-groningen-naar-stadskanaal/

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #38 Gepost op: 17 maart 2019, 15:09:21 »
dit betekend wl het een en ander voor deze lijn. Hiermee gaan alle onbewaakte overpaden verloren (en dus fotomotieven) de spoorconstructie word modern, ipv houten dwarsliggers een strak baanlichaam met NS90 dwarsliggers en een gelikt schouwpad en natuurlijk de metershoge groene Prorail hekken. Oftewel weg nostalgie....
Op de nostalgie zal sowieso wat ingeleverd moeten worden. Neem als voorbeeld de SGB. Die hebben ook al vele betonnen dwarsliggers in het spoor omdat gecresosoteerd hout niet meer mag. En bij de kruising van belangrijke verkeerswegen staan nu moderne AHOB's omdat die overgangen nauwelijks te bevlaggen zijn. Alleen de groene hekken ontbreken nog, maar wie weet komen die nog.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #39 Gepost op: 17 maart 2019, 21:50:56 »
Ik snap dat overdreven gedoe met die hekken en veiligheid niet. Bang voor claimen??
Kijk eens bij onze oosterburen! Langs zeker 80% van de spoorlijnen is geen hek te vinden! Als voorbeeld drie plaatjes van de Bentheimereisenbahn. Dit is het spoor langs de drukke weg van Neuenhaus naar Nordhorn. Geen hek te zien en toch gaat het daar met ruim 100 in het uur.





Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #40 Gepost op: 17 maart 2019, 22:19:13 »
Omdat we in Nederland hartstikke gek zijn. Maar dat terzijde...
Verder dan Musselkanaal is sowieso geen optie want dan moet je de N366 over. Herstel van Musselkanaal blijft daarnaast altijd mogelijk.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #41 Gepost op: 18 maart 2019, 10:08:26 »
Dat heeft er niets mee te maken. Dat ging om gronden nabij het Philipsterrein bij mijn weten.
@NS8714, de NS 1611 'Britta' gaat er ooit komen, maar heb nog eventjes geduld ;)


Jawel, want al gaat het om andere grond, het geeft aan dat men bezig is met grond kopen. Maar goed, inmiddels weten we al 100 procent zeker dat de STAR haar grond heeft verkocht, dus die aanvullende aanwijzingen zijn niet eens meer nodig.


Steyn

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #42 Gepost op: 18 maart 2019, 10:48:48 »
Ik snap dat overdreven gedoe met die hekken en veiligheid niet. Bang voor claimen??
Kijk eens bij onze oosterburen! Langs zeker 80% van de spoorlijnen is geen hek te vinden! Als voorbeeld drie plaatjes van de Bentheimereisenbahn. Dit is het spoor langs de drukke weg van Neuenhaus naar Nordhorn. Geen hek te zien en toch gaat het daar met ruim 100 in het uur.


Als je het hebt over overdrijven: Ruim 100 zul je daar echt niet meemaken. Misschien in de auto, maar dat is niet de maximumsnelheid op het stuk weg wat jij hebt gefotografeerd.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #43 Gepost op: 18 maart 2019, 11:04:05 »
80 is de max op de gefotografeerde weg, trein gaat na het station/halteplaats echt harden dan 80
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
« Reactie #44 Gepost op: 18 maart 2019, 11:18:23 »
Verkeerde draadje...;)

Gr, Bert
Team moderatoren