BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Klaas Zondervan op 13 maart 2019, 11:02:23
-
Het gaat er waarschijnlijk toch van komen. Reguliere treindiensten die gedeeltelijk over het spoor van de STAR gaan rijden.
https://nos.nl/teletekst#105
-
Nouja, dat is dus de truc, het is dus straks niet meer het spoor van de STAR juist ;)
-
Dat is zo. Maar als de STAR het recht houdt om daar te blijven rijden, is er dan een groot probleem?
-
Lijkt me een juist moment dat ze nu gaan babbelen over het niet meer gebruikte stuk tussen Stadskanaal en Musselkanaal. Ligt er nu nog goed bij, straks niet meer...
-
Op officiële sporen gelden strengere regels dan op een museumlijntje. Bevoegdheden enzo.
Toen ik jaren geleden aanwezig was toen de lok in Veendam om ging lopen werden alle bezoekers angstvallig achter het hekje gehouden, want het prorail-deel van het emplacement mochten alleen bevoegde rangeerders komen. Niet-bevoegde vrijwilligers en publiek: driewerf neen. Dat soort zaken.
Dus medegebruik van het spoor zal lastig/onpraktisch worden qua regels, vrees ik.
Maar.... volgens teletekst krijgen ze anderhalf miljoen. Hoeveel kost een nette opknapbeurt van het lijntje naar musselkanaal?
Of misschien valt, speculaas, de opknapbeurt van dat lijntje wel binnen de afspraak. Speculatie.
Reinout
-
Bij het Dagblad van het Noorden (https://www.dvhn.nl/groningen/article24261459.ece) een iets uitgebreider verhaal.
De link naar teletekst zal binnen afzienbare tijd overschreven worden door een ander bericht.
-
En op de website van de NOS staat nog het volgende:
https://nos.nl/artikel/2275768-vanaf-2025-ook-treinen-langs-stadskanaal.html
-
Lijkt me een juist moment dat ze nu gaan babbelen over het niet meer gebruikte stuk tussen Stadskanaal en Musselkanaal. Ligt er nu nog goed bij, straks niet meer...
Daar rijdt men juist niet meer omdat het spoor afgekeurd is, Dus 'Het ligt er goed bij' klopt sowieso al niet.
-
Volgens onderstaand bericht gaan ze op de zondag samen rijden.
De spoorlijn blijft namelijk eigendom van de STAR, zoals ik het begrijp.
https://pmdv.nl/vanaf-2025-nieuwe-spoorverbinding-tussen-veendam-en-stadskanaal/ (https://pmdv.nl/vanaf-2025-nieuwe-spoorverbinding-tussen-veendam-en-stadskanaal/)
Groeten: André
-
De STAR zal ondergeschikt worden aan de publieke dienstregeling en alles wat daar mee samenhangt. Dat zal, vrees ik, op termijn een corset blijken te zijn. En als de dienst (ooit naar Emmen) een succes wordt, zal de STAR nog wel meer moeten inleveren ben ik bang. Amateurs zijn altijd zwakste partij tegenover de commercie, daar helpt geen overeenkomst bij de notaris aan.
Dirk
bedroefd
-
Das ook de bedoeling, kun je straks een rondje maken.
Almelo, Wierden, Zwolle, Groningen, Stadskanaal, Emmen en weer Almelo.
-
Daar rijdt men juist niet meer omdat het spoor afgekeurd is, Dus 'Het ligt er goed bij' klopt sowieso al niet.
Het ligt er goed genoeg bij om nu concrete plannen over te maken, voordat er weer een huis wordt gebouwd over de spoorlijn samen met een ringweg en een compleet bedrijvenpark als mede overwoekering door een uitheemse plantensoort waar een beschermde inheemse diersoort zich dan weer in gaat nestelen.
-
Amateurs zijn altijd zwakste partij tegenover de commercie, daar helpt geen overeenkomst bij de notaris aan.
Dat is natuurlijk onzin. Een overeenkomst bij de notaris is voor beide partijen bindend, totdat de overeenkomst met toestemming van beide partijen wordt ontbonden of gewijzigd, alweer ten overstaan van de notaris.
-
De spoorlijn blijft namelijk eigendom van de STAR, zoals ik het begrijp.
Groeten: André
Dat heb je dan verkeerd begrepen, want hier (https://www.dvhn.nl/groningen/Trein-naar-Stadskanaal-biedt-Emmen-hoop-24260676.html) staat duidelijk dat de spoorlijn en de grond verkocht zijn voor 1,5 miljoen euro.
Steyn
-
Het ligt er goed genoeg bij om nu concrete plannen over te maken, voordat er weer een huis wordt gebouwd over de spoorlijn samen met een ringweg en een compleet bedrijvenpark als mede overwoekering door een uitheemse plantensoort waar een beschermde inheemse diersoort zich dan weer in gaat nestelen.
Juist... ???
-
Steyn, daar staat wel dat er een deal is voor 1,5 miljoen, maar nergens iets over verkoop. Daar vlak voor staat nog 'STAR de eigenaar van de grond' in tegenwoordige tijd, dus dan concludeer ik dat ze nog steeds eigenaar zijn.
-
"De STAR krijgt 1,5 miljoen euro voor de spoorlijn en de grond."
Hoe wil je dat anders opvatten :p?
-
Voor het gebruik van de grond en spoorlijn. Over eigendomsoverdracht wordt niet gesproken.
-
Ook hier staat dat STAR 1,5 miljoen euro krijg voor de spoorlijn en de grond: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/205996/Kogel-door-de-kerk-Stadskanaal-krijgt-gewenste-treinverbinding-in-2025-update
Als er uitsluitend sprake was van een vergoeding voor het gebruik van de spoorlijn, dan was de grond niet genoemd.
Steyn
-
En ook dit duidt op verkoop: https://rtveen.nl/2018/05/22/stadskanaal-koopt-opnieuw-grond-voor-trein/
Steyn
-
En even contact opgenomen met de STAR en zij bevestigen: de spoorlijn en de grond zijn verkocht.
Ze mogen er wel op zondag gebruik van blijven maken, zoals al in diverse artikelen is gemeld.
Maar het eigendom hebben ze dus overgedragen voor 1,5 miljoen euro.
Steyn
-
Inderdaad, hieruit blijkt wel dat er sprake is van verkoop.
-
Het ligt er goed genoeg bij om nu concrete plannen over te maken, voordat er weer een huis wordt gebouwd over de spoorlijn samen met een ringweg en een compleet bedrijvenpark als mede overwoekering door een uitheemse plantensoort waar een beschermde inheemse diersoort zich dan weer in gaat nestelen.
Die spoorlijn is gewoon eigendom van de STAR, tenzij ze het verkopen wordt er niks op gebouwd...
Daarnaast was er budget om een aantal spoorvernieuwingen te gaan doen tussen Stadskanaal en Veendam, neem aan dat dat nu niet meer perse nodig is en dat budget en de 1,5 miljoen kunnen dan toch gestoken worden in het deel naar Musselkanaal? Of denk ik nu te simpel?
Groeten Edwin.
-
En dan is het nog maar een klein stukje naar Emmen!
-
Die anderhalf miljoen kan volgens mij prima gebruikt worden voor een opknapbeurt van het materieel. Loc 23 "Britta" lijkt me in dat opzicht wel een leuk doel ;)
-
@Edwin. In Weerdinge is er een huis op de spoordijk gebouwd.
Mvg Rieks
-
Op officiële sporen gelden strengere regels dan op een museumlijntje. Bevoegdheden enzo.
Reinout
Klopt. En als het straks een hoofdspoorlijn wordt moet je als machinist volledige bevoegdheid hebben om te mogen rijden. Hoeveel STAR machinisten hebben dat?
-
Heeft de ZLSM nu niet hetzelfde probleem tussen Schin op Geul en Valkenburg?
-
Klopt. En als het straks een hoofdspoorlijn wordt moet je als machinist volledige bevoegdheid hebben om te mogen rijden. Hoeveel STAR machinisten hebben dat?
Is dat zo'n probleem, d'r zullen toch zat bevoegde machinisten zijn die wel als piloot willen optreden ?
-
Ook dat schijnt niet meer te mogen.
Thijs
-
Heeft de ZLSM nu niet hetzelfde probleem tussen Schin op Geul en Valkenburg?
Verkeerd draadje... ;)
-
Dit zal vast de boel opschudden en wellicht gaat de exploitatie niet makkelijker worden voor de STAR, maar ik vind dit toch overwegend goed nieuws.
Een nieuwe spoorlijn, als transportvoorziening, betekent dat een trein nog steeds een toekomst heeft voor zijn primaire functie. Het zou toch ook tragisch zijn wanneer een trein voor veel mensen alleen nog maar een museale connotatie heeft zoals een spinnenwiel of een harnas.
En wat te doen met 1,5 miljoen? Wat dacht je van een replica bouwen van - doe eens gek - een omBC serie 2900.
Eat that SGB! ;D
-
Daar zou de SGB niet van wakker liggen hoor....
-
En ook dit duidt op verkoop: https://rtveen.nl/2018/05/22/stadskanaal-koopt-opnieuw-grond-voor-trein/
Dat heeft er niets mee te maken. Dat ging om gronden nabij het Philipsterrein bij mijn weten.
@NS8714, de NS 1611 'Britta' gaat er ooit komen, maar heb nog eventjes geduld ;)
-
dit betekend wl het een en ander voor deze lijn. Hiermee gaan alle onbewaakte overpaden verloren (en dus fotomotieven) de spoorconstructie word modern, ipv houten dwarsliggers een strak baanlichaam met NS90 dwarsliggers en een gelikt schouwpad en natuurlijk de metershoge groene Prorail hekken. Oftewel weg nostalgie....
-
Is dat zo'n probleem, d'r zullen toch zat bevoegde machinisten zijn die wel als piloot willen optreden ?
Zoals Thijs zegt, de constructie met een wagenvoerder (zijnde geen Mcn VB) laten begeleiden door een Mcn als pilot is niet meer als zodanig in de wet omschreven.
Daarnaast, een bevoegd machinist moet ook in dienst zijn bij een spoorwegonderneming als hij zo'n taak vervult ivm verzekering en aansprakelijkheid en die werkzaamheden tellen ook als gewerkte uren.
Je kunt dus niet zomaar even een dag in het weekeind gaan piloteren als je ook 40 uur bij je werkgever aan de slag bent want dan voldoe je al snel niet meer aan de gestelde rij- en rusttijden.
-
Zou toch graag eens horen waarom niet is gekeken naar de mogelijkheid het baanvak naar Musselkanaal (en eventueel nog wat verder) op te knappen (te herleggen). Lijkt mij toch eenvoudiger en flexibeler dan de nu gekozen oplossing met een spoorlijn die 'omschakelbaar' is van OV toestand naar stoomtrein toestand (zie de website van de STAR). Dan behoud je ook het karakter van een museumlijn: de man met de rode vlag, onbewaakte overwegen etc..
-
Inmiddels verschaft de STAR zelf ook wat meer duidelijkheid:
https://www.stadskanaalrail.nl/2019/03/17/per-spoor-van-groningen-naar-stadskanaal/
-
dit betekend wl het een en ander voor deze lijn. Hiermee gaan alle onbewaakte overpaden verloren (en dus fotomotieven) de spoorconstructie word modern, ipv houten dwarsliggers een strak baanlichaam met NS90 dwarsliggers en een gelikt schouwpad en natuurlijk de metershoge groene Prorail hekken. Oftewel weg nostalgie....
Op de nostalgie zal sowieso wat ingeleverd moeten worden. Neem als voorbeeld de SGB. Die hebben ook al vele betonnen dwarsliggers in het spoor omdat gecresosoteerd hout niet meer mag. En bij de kruising van belangrijke verkeerswegen staan nu moderne AHOB's omdat die overgangen nauwelijks te bevlaggen zijn. Alleen de groene hekken ontbreken nog, maar wie weet komen die nog.
-
Ik snap dat overdreven gedoe met die hekken en veiligheid niet. Bang voor claimen??
Kijk eens bij onze oosterburen! Langs zeker 80% van de spoorlijnen is geen hek te vinden! Als voorbeeld drie plaatjes van de Bentheimereisenbahn. Dit is het spoor langs de drukke weg van Neuenhaus naar Nordhorn. Geen hek te zien en toch gaat het daar met ruim 100 in het uur.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4107_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4107_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4108_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4108_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4110_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4110_2.jpg)
-
Omdat we in Nederland hartstikke gek zijn. Maar dat terzijde...
Verder dan Musselkanaal is sowieso geen optie want dan moet je de N366 over. Herstel van Musselkanaal blijft daarnaast altijd mogelijk.
-
Dat heeft er niets mee te maken. Dat ging om gronden nabij het Philipsterrein bij mijn weten.
@NS8714, de NS 1611 'Britta' gaat er ooit komen, maar heb nog eventjes geduld ;)
Jawel, want al gaat het om andere grond, het geeft aan dat men bezig is met grond kopen. Maar goed, inmiddels weten we al 100 procent zeker dat de STAR haar grond heeft verkocht, dus die aanvullende aanwijzingen zijn niet eens meer nodig.
Steyn
-
Ik snap dat overdreven gedoe met die hekken en veiligheid niet. Bang voor claimen??
Kijk eens bij onze oosterburen! Langs zeker 80% van de spoorlijnen is geen hek te vinden! Als voorbeeld drie plaatjes van de Bentheimereisenbahn. Dit is het spoor langs de drukke weg van Neuenhaus naar Nordhorn. Geen hek te zien en toch gaat het daar met ruim 100 in het uur.
Als je het hebt over overdrijven: Ruim 100 zul je daar echt niet meemaken. Misschien in de auto, maar dat is niet de maximumsnelheid op het stuk weg wat jij hebt gefotografeerd.
-
80 is de max op de gefotografeerde weg, trein gaat na het station/halteplaats echt harden dan 80
-
Verkeerde draadje...;)
Gr, Bert
Team moderatoren
-
Jawel, want al gaat het om andere grond, het geeft aan dat men bezig is met grond kopen. Maar goed, inmiddels weten we al 100 procent zeker dat de STAR haar grond heeft verkocht, dus die aanvullende aanwijzingen zijn niet eens meer nodig.
Prima, maar dat de gemeente grond van een bedrijf of investeerder op plek A koopt heeft nog steeds geen relatie met grond die de provincie van de STAR op plek B koopt.
-
Zeker wel, want in beide geval gaat het om de spoorlijn. 8)
Steyn
-
Ga jij even een betrokkene zijn situatie uit leggen joh :p
Ik snap dat overdreven gedoe met die hekken en veiligheid niet. Bang voor claimen??
Een heel andere reden en dat is dat in de Spoorwegwet de beheerder van de infrastructuur opgedragen word om de spoorlijnen degelijk af te schermen, het zij met hekken, hetzij met brede sloten etc.
-
De betutteling van de hedendaagse maatschappij .....
-
Weer fijn on topic en inhoudelijk, precies zoals we van je gewend zijn...
-
Is er nog nieuws?
-
Gisteren op TV in de Monitor: van af ongeveer 10 minuten (https://www.npostart.nl/de-monitor/02-06-2019/KN_1705633)
Of dit nieuws is ???
-
Zie ik het goed dan werd -alweer twee jaar geleden- ook een onderzoek gestart naar de haalbaarheid van een Star spoorlijn Stadskanaal-Gieten.
Je zou verwachten dat er inmiddels wel iets over die haalbaarheid bekend zou zijn.
Is het onderzoek een stille dood gestorven, wellicht?
Of toch niet?
Jan.
-
Zeker niet. Binnenkort wordt daar wat over gepresenteerd.