Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: Keerlusautomaat en melders  (gelezen 5534 keer)

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Keerlusautomaat en melders
« Reactie #15 Gepost op: 10 maart 2019, 13:24:30 »
Hallo Tinus,

die lengte is er jammer genoeg niet.

Mijn idee nu zou zijn om beide keerlusoplossingen te laten zoals ze zijn.
Daarnaast zou ik het parallelspoor willen voorzien van een Lenz LK100, omdat die zonder segmenten werkt.
Als bezetmelders denk ik aan een IR lichtsluis zoals je die voor Arduino hebt.
Er komen er dan 3 in zodat het spoor van beide richtingen bereden kan worden.



Weet iemand of de DR4088CS van Digikeijs daarvoor geschikt is ?
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Keerlusautomaat en melders
« Reactie #16 Gepost op: 10 maart 2019, 15:43:27 »
Twee opmerkingen:

Voor je zomaar een andere keerlusmodule koopt, lees je dan even goed in over de voor en nadelen van een bepaald systeem. Er zijn wat voor en nadelen aan de verschillende systemen en het zou zonde zijn als je later spijt krijgt en de boel open moet.

Wat betreft de IR sensoren, die zijn NIET gecompenseerd voor omgevingslicht. Ik zou er zelf dus niet aan beginnen. Ze zijn ook niet zondemeer aan te sluiten op een DR4088CS, misschien wel op de DR4088GND maar dat hangt even van het signaalniveau tijdens detectie af. Natuurlijk is alles werkbaar te maken. Is het puur de prijs van de DR4088 waarom je naar andere oplossingen zoekt? Als je al bezig wilt met zelfbouw zou je ook simpel een paar stroomdetectie printen kunnen maken. Niet onmogelijk om op een DR4088CS aan te sluiten maar net wat makkelijker op een DR4088GND.


Timo
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2019, 15:46:25 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Keerlusautomaat en melders
« Reactie #17 Gepost op: 10 maart 2019, 20:50:29 »
Hallo Timo,

Dank voor het meedenken.

ik heb mij ingelezen in de werking van de Lenz LK100 of 200 keerlusmodule. Deze werkt zonder segmenten maar met een groot stuk compleet geïsoleerd stuk spoor. Precies in dat stuk spoor (inhaalspoor) moet nu mijn nieuwe blok met melders (ENT,OC en IN) komen te liggen. Ik verwacht met stroomdetectie problemen of gewoon dat het niet werkt in dat geïsoleerde stuk.

Dat is de reden waarom ik dan voor 3 x IR lichtsluis kies die volgens wat ik nu weet, aangesloten kunnen worden op een Digikeijs DR4088GND.  Het 1 werkt dan onafhankelijk van het ander.

Dit kwam ik tegen op internet: https://arjanmooldijk.wordpress.com/2017/07/24/bezetmelding-met-lichtsluis/

Groet, Rob

Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Keerlusautomaat en melders
« Reactie #18 Gepost op: 10 maart 2019, 22:04:02 »
Deze werkt zonder segmenten maar met een groot stuk compleet geïsoleerd stuk spoor.
Klopt, en schakelt dus op basis van kortsluitdetectie. Sommige zijn daar tevreden over, anderen absoluut niet. Dat is oa de reden dat de xTreme keerlus meerdere secties heeft, om dus niet op korsluiting te moeten vertrouwen. Of jij wilt werken met een module op basis van kortsluitdetectie moet je zelf weten. ;D Ik wil alleen maar aangeven dat de xTreme keerlus niet gewoon voor de lol meerdere secties gebruikt ;) En jij hebt tenslotte dan weer een xTreme keerlus gekozen. En je krijgt er de drie terugmeldsecties mee cadeau. (y)

Ik verwacht met stroomdetectie problemen of gewoon dat het niet werkt in dat geïsoleerde stuk.
Werkt gewoon hoor :) Je moet alleen wel per spoor een losse halve DR4088CS gebruiken. Per helft kan je namelijk de voeding aansluiten en kan je dat deel dus achter de keerlusschakeling plaatsen. Alternatief (als je niet een halve DR4088CS wilt opofferen) is zoals ik al aan heb gedragen om zelf stroomdetectie in elkaar te solderen waardoor je voor alle ingangen zelf de voeding kunt kiezen.

Dat is de reden waarom ik dan voor 3 x IR lichtsluis kies die volgens wat ik nu weet, aangesloten kunnen worden op een Digikeijs DR4088GND.  Het 1 werkt dan onafhankelijk van het ander.
Van de genoemde modules weet ik dat niet zeker maar ga ik dan even vanuit. Let ook op het verschil van IR lichtsluit en IR reflectie. Maar ik neem aan dat je met een reden voor stroomdetectie hebt gekozen op andere plekken van je baan? Wat maakt die keuze hier anders?

Nogmaals, ik wil niets opdringen. ;D Maar ik heb een beetje het idee dat het onbekende de enige drijfveer is om andere oplossingen te zoeken dan je nu gebruikt. Zonder dat je de verschillen/voordelen/nadelen van deze oplossingen weet.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Keerlusautomaat en melders
« Reactie #19 Gepost op: 11 maart 2019, 16:17:07 »
Hallo Timo,

het is ook vaak het onbekende waardoor je tot andere en misschien verkeerde keuzes komt.
Ik heb op mijn hele baan stroomdetecties en gebruik al 6 stuks DR4088CS.
Als ik werkelijk de segmenten van de extreme keerlus kan gebruiken voor stroomdetectie in combinatie met een 4088CS dan zou ik daarvoor kiezen.

Ik hoop dat je het niet vervelend vindt maar ik maak graag gebruik van de ervaring van anderen.

Ik zag net op de site van Rossoft dat de extreme keerlusmodule al drie aansluitingen heeft voor de terugmelding. Dat wist ik niet. Daarmee is de keuze wel gemaakt.

Bedankt voor je reactie.

Groetjes, Rob
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2019, 17:02:52 door Romavami »
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Keerlusautomaat en melders
« Reactie #20 Gepost op: 11 maart 2019, 16:21:59 »
Hier kan je precies zien hoe je de bezetmeldingen gebruikt.
Oftewel de uitgangen uit de xtreme keerlusschakeling naar je DR4088CS en niet direct de railaansluitingen.
Ook wel bekend als RTFM  ;D
Gr.
Eric

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Keerlusautomaat en melders
« Reactie #21 Gepost op: 11 maart 2019, 17:04:10 »
Hallo Eric,

het is me nu duidelijk. Je was me net te snel af.

Groet Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Keerlusautomaat en melders
« Reactie #22 Gepost op: 13 maart 2019, 08:53:59 »
het is ook vaak het onbekende waardoor je tot andere en misschien verkeerde keuzes komt.
Inderdaad, vandaar dat ik de rem er op zette om na te denken wat de opties zijn en de voor- en na-delen.

Als ik werkelijk de segmenten van de extreme keerlus kan gebruiken voor stroomdetectie in combinatie met een 4088CS dan zou ik daarvoor kiezen.
Zoals Remunj laat zien kan dat. Niet het meest duidelijke plaatje (en de belangrijke verbinding (rode draad) van de centrale naar de bezetmelder mist ::)). Maar ja, het is dus direct mogelijk.

Maar zelfs als dat niet kon dan kan je ook gewoon de DR4088CS achter de keerlusmodule plaatsen. En daar de DR4088CS twee C(ommon) ingangen heeft kan je dit doen per halve DR4088CS.

Ik hoop dat je het niet vervelend vindt maar ik maak graag gebruik van de ervaring van anderen.
Helemaal niet, maar vandaar even mijn vraagtekens bij snel veranderende keuzes ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Keerlusautomaat en melders
« Reactie #23 Gepost op: 22 maart 2019, 21:26:17 »
Deze week zijn twee extreme keerlusmodules van Rosoft binnengekomen. Daarbij heb ik een bezetmelder van Maaskant gebouwd. Morgen op de beurs in Nijmegen nog wat rails scoren en dan kan de verbouwing beginnen.
Door de informatie hier opgedaan (waarvoor dank) kan ik nu een eerdere ultieme keerlusmodule (bij BK1) ook aansluiten op de terugmelder zodat ik ook daar een blok kan bouwen en het aantal rijwegen uit kan breiden.

Ik heb dan wel in totaal 4 keerlusmodules in mijn baan liggen maar wel een veel interessanter baanplan.

OUD:



NIEUW:



Groet, Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Keerlusautomaat en melders
« Reactie #24 Gepost op: 31 maart 2019, 15:21:48 »
Na wat aansluitprobleempjes is het gelukt. Ik heb nu 3 keerlusmodules (2 x Extreme en 1 x Ultieme) op een BMD16N-SD terugmelder aangesloten en het werkt.

Ik kwam er wel achter dat de Extreme KM direct aangesloten kunnen worden op een BMD16N-SD (of soortgelijke) maar dat er bij de Ultieme KM iets meer kwam kijken. Deze wilde op elke aansluiting van de S88 een weerstand van 10K en een diode van 1N4001 hebben maar toen werkte het ook.

Met dank aan Patrick Smout die na zoveel jaar na het ontwerpen van de Ultieme Keerlus Module nog steeds bereid was hulp te bieden.

Groet, Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi