Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 17:05:57
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 17:04:50
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:00:42
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:34:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bertje B
Vandaag om 16:27:04
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:23:24
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:22:48
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 16:10:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:47:25
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04

Auteur Topic: WW2 Duits spul afbeelden  (gelezen 38414 keer)

Alexander

• Offline Offline
Re: WW2 Duits spul afbeelden
« Reactie #60 Gepost op: 27 February 2019, 21:41:59 »
Hallo allemaal,

Kenmerkend voor deze periode waren ook de treinen naar de vernietigingskampen.
Dan zou de bouwer ook niet zo schijnheilig moeten zijn, en die treinen ook afbeelden.

Opvallend is ook dat in de Duitse media de Amerikaanse en Britse militairen, voor ons bevrijders,
daar ineens bezetters worden genoemd...

Hoor je niemand over..

Groeten, Alexander

sdz1976

• Offline Offline
  • ovmv.be
    • ovmv.be
« Reactie #61 Gepost op: 27 February 2019, 22:04:17 »
Wat je niet snapt Alexander dat is dat deze man een depot laat zien en niet het gehele Duitse sporennetwerk, en dat is nu net de vrijheid waar jullie zo mee te koop lopen als het maar in jullie kraam past. Dus als we jouw fillosofie volgen beste man dat moet iedereen op een baan naar nederlands voorbeeld een NS lok met aan de haak jodenvervoer weergeven, want jawel die waren er.
Hoe geschift klinkt dat.
Op elke baan naar Amerikaans voorbeeld, zwarte slaven  etc.....

Denk eens na mensen.

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Hendrik Jan

• Online Online
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #62 Gepost op: 27 February 2019, 22:13:21 »
Duits depot, anno jaren 40.
Ik mis enkel nog de bomkraters...

Zal dus wel in de eerste jaren van de oorlog zijn geweest.
Toen was de eindoplossing van het jodenvraagstuk nog niet ingezet.
En reden die transporten nog niet.

O zo. :-X
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

puntenglijder

• Offline Offline
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
« Reactie #63 Gepost op: 27 February 2019, 22:20:51 »
Hier spreekt de bouwer Kees.

Het is idd mogelijk om een trein vol met Joden op de baan te zetten, toch doe ik dit niet.
Ik zelf vind dit net even te ver gaan en ik snap ook de commotie over dit thema.

Aangezien ik zelf diverse concentratie kampen heb bezocht weet ik ook heel goed wat het dag licht niet kan verdragen en wat wel.
Ik weet ook heel goed wat er tijdens die jaren gebeurd is en geloof me er is een heleboel slecht, maar er zijn ook ontwikkelingen
geweest waar we nu nog gebruik van maken.

Dankzij Werner von Braun zijn er satellieten om de aarde gekomen, daar werken onze telefoons en navigatie mee.
Penicilline, is ook een ontwikkeling van die tijd en word nog steeds gebruikt.

Gelukkig zijn er nog steeds mensen die met hun ( Duitse) auto de snelweg op gaan, ook dit is van hun.
Brandstof injectie is ook van hun, zat op hun vliegtuigen in 1939.

Laten we eerlijk zijn, wat wij Nederlanders in Nieuw Guinea hebben uit gespookt kan ook het dag licht niet verdragen.
Nieuw Amsterdam ( New York ), ingeruild voor Suriname omdat er daar meer slaven zaten.
In zuid Afrika werd het apartheid systeem ingevoerd. ???
Hier nog even een link naar het voormalige Joegoslavië.
https://npofocus.nl/artikel/7526/wat-gebeurde-er-in-srebrenica
De Nederlandse spoorwegen, die de Duitser hielpen met het vervoeren van de Joden, en in 1944 de hele handel plat gooien zodat er een honger winter komt.
Hoeveel mensen zijn er door die honger winter om gekomen?

Je moet als Nederlander toch wel een heleboel boter op je hoofd hebben om naar een ander te wijzen.

De Engelsen zijn ook niet veel beter, hun grond gebied was zo groot dat de zon nooit onder ging, ook dat was allemaal verkregen door oorlog en uitbuiting.
Dat heb ik het niet eens over de bombardementen die zij samen met de Amerikanen hebben uitgevoerd boven Duitsland.
Dat was wel goed?  Berlijn, Hamburg, Dresden, Leipzig , het Ruhr gebied en ga zo maar door plat gooien tot alles vlak was.

Wat de Amerikanen hebben uitgevoerd is ook niet veel beter, Vietnam, de golf oorlog en heden ten dagen zijn ze nog steeds bezig, ik bedoel maar.

Rusland is ook zo iets, ach ik kan als ik wil een hele bladzijde vol schrijven en toch zijn er mensen tegen een stukje historie.

Ik zou als ik hier tegen was, eerst eens achter me oor krabben voor dat ik hier iets neer zou zetten.

Kees.
« Laatst bewerkt op: 27 February 2019, 22:28:03 door puntenglijder »
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 27 February 2019, 22:30:32 »

Opvallend is ook dat in de Duitse media de Amerikaanse en Britse militairen, voor ons bevrijders,

Hallo

Toen ik in dienst zat in Seedorf moesten we vaker op oefening in duitse dorpjes. De bewoners daar zagen ons ook als bezetters; en ik moet ze daarin gelijk geven.

Wist je trouwens wie de oorlog in Syrië hebben aangewakkerd? Dat waren wij toch zeker. >:(

Bart

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #65 Gepost op: 27 February 2019, 22:31:41 »

Hoor je niemand over..

Groeten, Alexander
In duitsland waren de amerikanen en britten bezetters, want ze kwamen duitsland bezetten, dat wil zeggen de macht overnemen van de duitsers. Deden ze zegmaar ruimschoots moeite voor. Ook als dat een goed idee is zijn het dan wel nog steeds bezetters. Ja dat woord heeft een bijsmaak omdat de nederlandse geschiedenis anders is.

En iedereen die een stoomloc laat rijden op zn baan moet elke dag drie eetlepels fijnstof snuiven want boe milieuovertredingen en klimaatcriminaliteit. anders ben je schijnheilig.

henk

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 27 February 2019, 22:36:42 »
Die Amerikanen en Britten hadden het in de eerste jaren na de oorlog zelf ook over occupying forces. Het Russische woord wil me zo gauw niet te binnen schieten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

puntenglijder

• Offline Offline
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
« Reactie #67 Gepost op: 27 February 2019, 22:38:32 »
Iedereen die elektro loks laat rijden moet dat dan ook.

Groningen zakt weg door die zooi van de NS.
De kolen centrales draaien ook voor hun om die gele Mannesmann buizen te laten rond zoeven.
En de enkele kerncentrale doet ook vrolijk mee, zo schoon is die troep dus ook niet.

De ontwikkeling van de wind molens het bouwen en produceren kost meer dan dat zij ooit zullen opleveren aan elektriciteit, maar dat staat goed bij de groenen.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Hendrik Jan

• Online Online
« Reactie #68 Gepost op: 27 February 2019, 22:40:19 »
Nu dwaal je een beetje af, kerel.
-Billy Connolly

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #69 Gepost op: 27 February 2019, 22:40:32 »

De Nederlandse spoorwegen, die de Duitser hielpen met het vervoeren van de Joden, en in 1944 de hele handel plat gooien zodat er een honger winter komt.
Hoeveel mensen zijn er door die honger winter om gekomen?

Niet helemaal. Die spoorwegstaking was bedoeld om de bezetter in de wielen te rijden. En dat is aardig gelukt. Een gevolg van de spoorwegstaking is inderdaad geweest dat het nog niet bevrijde deel van NL geen levensmiddelen meer kon ontvangen. Maar de bezetter verergerde dat ook bewust als pressiemiddel om de staking te breken Ook de bevrijding van het zuidelijk deel van NL zorgde er voor dat er bijvoorbeeld geen steenkool meer naar het noorden kwam. Het ligt dus iets genuanceerder.

Die hele spoorwegstaking was sowieso een schijnvertoning om de NS nog een beetje het imago van "verzetsheld" mee te geven. Inderdaad eerst vier jaar lekker meedraaien met de Duitsers maar pas na Dolle Dinsdag genoeg moed te hebben om de Duitsers effectief dwars te zitten. De directie zorgde er wel voor dat het personeel volledig werd uitbetaald, inclusief kerstgratificatie. Sommige NS'ers probeerden er zelfs nog extra geld uit te slepen door uitbetaling van de kolenpremie te eisen...

En na de oorlog waren de spoorwegen de grote helden, dankzij die staking. Laat me niet lachen.

Eelco

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 27 February 2019, 22:41:56 »
Decals bij modelbouwdozen en het op modellen drukken is gewoon al heel lang toegestaan, het openbaar tonen niet. Op een Duitse modelbouwtentoonstelling zul je het dus niet zien.

Het in films en documentaires zichtbaar zijn als dit educatief, lees geschiedkundig, wordt gebruikt is ook niet verboden. Gebruik in een modelbouwcatalogus valt daar niet onder. Als je het Revell-boek doorbladert zie je fraaie tekeningen van duitse ww2 modellen zonder aangebracht hakenkruis, koop je de doos staat het er ook niet op, in de doos dus wel de decals en als je het model afhebt en de hakenkruizen aangebracht mag je het model dus niet op die manier tentoonstellen.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

Hallo

Dit is volgens mij al een tijdje niet meer van toepassing. Tegenwoordig mag het in Dld wel als het een historisch "nodig" is.

Nog een weetje en OT: iedereen die ooit wel eens met Märklin "Metall" (de meccano dus) heeft gespeeld kent de grote blauwe schijfwielen met al die gaatjes erin wel.
Deze werden gemaakt uit aangepaste mallen van granaatdeksels.

Bart

Hendrik Jan

• Online Online
« Reactie #71 Gepost op: 27 February 2019, 22:43:44 »
De spoorwegstaking viel niet geheel toevallig samen met operatie Market Garden.
Als die operatie geslaagd was, was Nederland voor eind '44 bevrijd geweest.
En had de hongerwinter nooit plaatgevonden.
-Billy Connolly

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #72 Gepost op: 27 February 2019, 22:51:49 »
Tsjah, als als... Als de Duitsers het in Rusland wat slimmer hadden aangepakt en Hitler wat meer had geluisterd naar zijn staf ipv zijn eigen onderbuikgevoel was het misschien ook allemaal anders gelopen en waren we in '45 nog lang niet bevrijd..

Groet,
Chris

Modellbahnwagen

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 28 February 2019, 01:20:11 »
En zo ver ik het weet was de propaganda op bijvoorbeeld tenders bedoeld voor de bevolking. Dan is zo'n kreet op een keermuur wellicht wat teveel van het goede.

Heb weleens een foto van "wielen moeten rollen..." op een muur in BW Aachen-West gezien. In een goederenstation rond Düsseldorf is deze spreuk een jaar of 10 geleden weer opgedoken onder een pleisterlaag vandaan. Loc en BW personeel behoorden ook tot de duitse bevolking en moesten middels propaganda continu en overal doordrongen worden van de in die tijd heersende ideologie. De spreuk op de muur van het model komt daher zeer realistisch over.
Groeten,
Richard

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #74 Gepost op: 28 February 2019, 05:32:47 »
Goedemorgen,
interesante discussie, en hoewel ik niets met militaria heb maar wel met geschiedenis, kan ik me geheel vinden in de eerste posts van dit draadtje hier.
Daar ik zelf probeer geschiedenistrouw te bouwen, kan ik me ook voorstellen bij heikele themen dat soms dingen naar voren komen die men niet zo  verwacht had.

Kees als bouwer, kun je misschien iets meer over de achtergrond van je baan vertellen, de vragen over de teksten op de wand en de vele symbolen, is dit baserend op fotos? Waarheidsgetrouw? .....

Vooral in Duitsland lopen altijd weer programmas over de propaganda machinery, en ik kan me voorstellen dat de schijnbare overdaad aan posters en teksten een methode was de Duitse bevolking aan de ideologie te houden.

gr. Joke