Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

modulebaan in spoor 1 door Marc tramt
Vandaag om 22:14:38
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 21:57:35
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Bennis
Vandaag om 21:52:59
NS 8100 in 0 door moonlicht
Vandaag om 21:45:27
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:45:18
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door cor_b
Vandaag om 21:43:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:39:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 21:26:01
Rijnstraat door R1954
Vandaag om 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
Vandaag om 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
Vandaag om 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
Vandaag om 20:43:43
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 20:16:47
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 20:03:18
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
Vandaag om 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 19:20:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:56:57
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
  

Auteur Topic: De Hondsrugbaan  (gelezen 140913 keer)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7388
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #90 Gepost op: 28 August 2019, 11:26:59 »
Het is toch ook mogelijk het station en het perron wat hoger te plaatsen?
Aan perron zijde misstaat het dan niet.
Aan straatzijde wellicht een hoger voetpad aanbrengen?

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3993
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #91 Gepost op: 01 September 2019, 19:28:59 »
afgelopen vrijdag bezig geweest met de eerste bocht, dat de 6120 niet werkte bleek ook bij de tweede poging

van de 5 bochtstukken heb ik de 6120 in het midden geplaatst, de andere zijn de 6131.maar dit werkte niet en de artitec trein blijven even inhouden te hoogte van de 6120.



deze uitvoering met een halve bocht met flex rail en met de met de 6120 als maatvoering waarvan de boog iets ruimer moest worden is de meest geslaagde oplossing.

de bocht loopt nog niet 100% mooi rond maar dat is een zorg voor later.


mvgr Evert en Bas

wil komende week eens testen met een aantal treinen  hoe die het doen in de nieuwe bocht.
« Laatst bewerkt op: 02 September 2019, 20:26:34 door mass am see. Reden: wat typ foutje weggewerkt »

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #92 Gepost op: 03 September 2019, 16:36:59 »
Hallo Evert,

De bocht zo soepel als mogelijk laten lopen is en blijft het beste. 6120 is eigenlijk een bocht die je moet mijden.
Het combineren van diversen soorten bochten heb ik altijd als hinderlijk ondervonden.

De 6131 is een goede ruime bocht, waar je minder problemen van zult onder vinden, moet uiteraard wel de ruimte hebben om deze te leggen.
Zelf ben ik begonnen met 6125 en hoger. 6125 ligt er maar daar merk je al wat wringen van het rijdend materieel. Als ik ooit op nieuw begin is het
vanaf 6131.
groetjes Dion

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3993
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #93 Gepost op: 05 September 2019, 12:57:59 »
Hallo, even weer een kleine update,

Zat er een beetje met in de maag want de 6120 in de hoofdbaan geeft allen maar problemen, door wat app en pb contact met ook fleischmann profi rijders is het beste R3 en R4 te gebruiken nl 6131 en 6133, dat was ook zo in mijn geval.

Maar had geen ruimte een fatsoenlijk een perron te plaatsen, want mijn oude baan was op de kopeinden 15 cm breder , door de binnenbocht een kleine slinger te geven was het probleem opgelost, dacht maar toen de DE2en van artitec door deze slingers heen moesten , niet dus tja want nu.

wel met flexrail gaan werken en eigenlijk tegen mijn principe in en dit werd ook de de twee forum genoten bevestigd, gisteren de klus maar eens afgemaakt, daar uitgebreid getest met de DE2en van artitec.

Eindelijk weer een probleem minder , maar wel met een geringe slinger en zonder dat de langere rijtuigen elkaar raken.

de nieuwe bocht met boven op niveau 2 het goederenrangeerbaan.

 
hier dus de andere bocht waar het zelfde probleem zich voordeed, het binneste spoor is het spoor van de oprit naar niveau twee, deze bestaat wel geheel uit 6120.
denk dat met een 22 of 2400 met wat kleine goederen wagons daar geen probleem gaat geven.


mvgr Evert en Bas



Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #94 Gepost op: 05 September 2019, 15:01:11 »
Goed op gelost. (y)

Bij de laatste foto gaf je aan toch de 6120 te gebruiken ivm met kleiner locs en wagons.

Het lijkt er op of je daar toch ruimte hebt voor een wat ruimere bocht?
Als je 6125 hebt liggen misschien toch een optie om dat te proberen. Is toch net wat ruimer en loopt dan toch soepeler.

Mooie set ziekenwagens op de laatste foto.

Groeten,

Dion
groetjes Dion

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3993
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #95 Gepost op: 06 September 2019, 09:20:28 »
Hoi Dion en anderen,

Heb mijn huiswerk even gedaan, en heb voor mijn bochten de 6133 = R4 en 6131 =R3, nu heb ik de 6125 opgezocht via google en is R2.

De maten zijn R4 54.7 R3 48.3 en R2 42 CM.

Maar de binnenste bocht wordt ook de oprit naar boven, nu dacht ik de bocht even eerder te laten beginnen als de hoofdbaan R3 en R4, want er moet een soort van dijk/ viaduct komen, want er moet wat ruimte overblijven anders kunnen de treinen er niet langs.

heeft iemand ervaring met dit soort bouwwerken zonder dat de andere sporen hier hinder van ondervinden, en de bocht eerder laten beginnen is dat een oplossing.


alvast bedankt.

mvgr Evert en Bas

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9039
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #96 Gepost op: 06 September 2019, 20:46:41 »
Hoi,

Wat die oprit betreft zou je hem deels in beton kunnen uitvoeren, daaronder wat kaak en verwaarloosd terrein.
Daar waar de dijk breder is wat talud creëren dan heb je afwisseling en een stukje groen.

Als materialen voor pijlers zou je wat blokjes hout kunnen gebruiken. Enzo meer.
Denk hierbij aan de fly-overs van Utrecht CS.

En de tips over de Flsm profi bochten neem ik zelf ook mee.
Pak zelf ook vaak de 6138 als inloop bocht.

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3993
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #97 Gepost op: 13 September 2019, 15:04:33 »
Deze week met de oprit bezig geweest, nu nog een halve bocht 6125 profigleis.

de oprit in aanbouw, moet het laatste stukje nog even opvullen , want wil geen gat in de tafel zagen.

Verder met diverse treinen gereden.








mvgr Bas en Evert

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3993
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #98 Gepost op: 19 September 2019, 08:35:34 »
Hoi,

Gisteren kreeg ik de nieuwsbrief van MTE daarin stond de daf van artitec aangekondigd in de V&D uitvoering, laten Bas en ik die auto al jaren lang in huis hebben.


dit ding lijkt in de verste verte niet op de artitec model,en deze heeft ook nog een aanhanger.

het merk is esfi  en denk de voorloper van hollandoto.


mvgr Evert en Bas



mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3993
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #99 Gepost op: 29 September 2019, 13:40:43 »
na gisteren een roco set 44009 te hebben ontvangen via post.nl

hier de trein in volle glorie, 2433 had ik al vanmorgen even met de uitbreiding van de baan bezig geweest, nu het toch slecht weer is ....





zo iets heb ik in gedachten er komt dus een baan (enkelspoor)naast  de op/afrit en blijft  op de zelfde hoogte als op het tweede niveau.
heb dit hout nog liggen en de bedoeling is om hem door te trekken tot eind van de baan (links), de andere kant komt een brug over de 3 sporen naar de dijk/ verhoging aan de achterkant van de tafel, zo verberg ik 3 sporen alleen de oprit komt hier naar boven.





kreeg direct al weer fraaie doorkijkjes

voor deze verandering moest ik alleen 1 rail 6101 er tussen uithalen en zo de rail 20cm naar voren kan schuiven, maar weet nog niet wat ik met de zijkant moet van de verhoging , een schuine wal met groen of een muur met straat, het is immers een industrie gebied.

ps ideeën zijn altijd welkom.

mvgr Evert en Bas 

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9039
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #100 Gepost op: 29 September 2019, 14:19:43 »
Hoi,

Ik vind het er tof uitzien.

Misschien nog werken met half reliëf voor meer diepte.

Gr Koen.

Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #101 Gepost op: 29 September 2019, 17:04:01 »
Hoi Evert,

dat ziet er fantastisch uit !


onder die tafel heb je weer ruimte voor opstelsporen, een bochtwissel er tussen en je hebt weer ruimte om wagons te stallen.

tot morgen ben benieuwd.

mvgr Dave

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3993
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #102 Gepost op: 02 October 2019, 11:34:40 »
Hoi,

De afgelopen dagen niets aan de treinen kunnen doen, mensen over de vloer die de badkamer verbouwen, werk halve dagen.
Maar afgelopen weekend even bij de action kijken of er nog iets ligt wat ik kan gebruiken, omdat we toch met de verlichting in huis bezig zijn om volledig over te stappen op led kwamen we een12 watt led armatuur tegen zelf spatwaterdicht.



zo zag het licht er gisteren nog uit, was ook wel led ,maar een tikkie te weinig.


en zeg nu zelf de treinbaan verdient een goed stuk licht.


dit de led verlichting van de action, ook de aansluiting heel simpel niet met kroonsteentjes ,maar met een soort van klip indrukken kabel er in  loslaten en vast.


mvgr van een goed verlichte hobbykamer .

Bas en Evert



mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3993
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #103 Gepost op: 06 October 2019, 10:34:14 »
Hallo,

Dat Bas en ik bus gekken zijn en deze graag combineren met de modeltreinen is waarschijnlijk al tot uiting gekomen en een ander draadje hier.

We waren gistermiddag even samen om ook de autodoos na de verhuizing eens te inventariseren wat we nu aan openbaar vervoer bussen hebben.



heel veel dus ruim 30 stuks en van diverse tijdperken.














dit is een kleine greep uit onze collectie bussen, en lang niet alle bussen staan op de foto.

dus een bussenplein met diverse bussen zou goed staan op de modelbaan.


mvgr Evert en Bas

 
« Laatst bewerkt op: 06 October 2019, 11:07:22 door Bert van Gelder »

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9039
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #104 Gepost op: 06 October 2019, 11:06:39 »
Hoi,

Wauw, flinke verzameling.

Hoe gaaf zou het zijn die bussen aan het rijden te krijgen op je nieuwe baan.

Magnorail: gaatje boren in de bodem, slepertje erin prikken en gaan.
Misschien wel verstandig stuurinrichting inbouwen bij de modellen

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 06 October 2019, 11:09:47 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.