Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: De Hondsrugbaan  (gelezen 113274 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #30 Gepost op: 02 maart 2019, 21:54:27 »
Hallo Evert,
Het duurde even maar hier dan eindelijk een schetsje:



In het station heb ik een extra spoor (zwart) toegevoegd aan het buitenste ovaal. Hier kan een goederentrein staan en wagens naar de lossporen rangeren. Omlopen kan via het hoofdspoor. Het engels wissel heb ik weggehaald, want dat verkort de opstelruimte en dus de maximale perronlengte.

Rechts heb ik in rood overloopwissels aangebracht. Deze liggen in de boog en zijn dus meegebogen wissels. Met deze wissels kun je vanaf de zijlijn doorrijden naar de hoofdbaan.

De halfverdekte opstelsporen heb ik weggelaten en vervangen door een extra goederenaansluiting (fabriek, containeroverslag oid).
Als je toch nog opstelmogelijkheden wilt, zou ik die in een schaduwstation plaatsen.

Tenslotte zou ik de zijlijn iets diagonaal laten lopen. Dit breekt het starre patroon (alles parallel aan de rand) een beetje.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Ronald1974

  • Gast
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #31 Gepost op: 03 maart 2019, 11:11:06 »
Hoi Evert,

Hier nog een kleine aanvulling op het aangepaste spoorplan van Wim Hesselink.
Als de (buurt) goederentrein vanuit het station verterkt naar Zuid Barge mis je nog een omloop mogelijkheid.
Zo heb ik 1 kopspoor (opstelspoor) aangepast als opstelspoor/omloopspoor.
Denkbeeldig vertrekt de buurt goederen trein in de richting van zuid barge en bedient denkbeeldige stations langs deze lijn.
De buurtgoederentrein eindigt op het kopspoor/opstelspoor, de locomotief loopt om en pakt de wagon op en duwt deze richting zuid barge, of haalt eerst een wagon op en brengt een nieuwe.
Door het toevoegen van de omloop mogelijkheid krijg je meer een natuurlijke rangeer beweging.

ik hoop dat je wat hebt aan deze aanvulling.


mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #32 Gepost op: 04 maart 2019, 08:38:39 »
Hallo,

Het afgelopen weekend weer aan de baan gewerkt.

@ Wim Heb het kruiswissel verwijderd en met nog twee soortgenoten definitief uit het spoorplan verbannen.
           En heb een extra omloopspoor aangebracht, gisteravond laat nog het tweede wissel gelegd en vanmorgen vroeg proef gereden.
           En dan de boogwissels, dat gaat niet lukken. gebruikt de fleischmann 6131 en 6133 dat is een R3 en R4  bochten , de boogwissels van fleischmann hebben de boogstraal van R2 en R1.
Dus heb ik het zo gedaan en geen stroomonderbrekingen meer, dus dat kruiswissel was zeker de boosdoener.

Ook kwam ik er achter dat het gebogen kopspoortje geen nut meer had en heb het wissel verwijderd en weer in de hoofdbaan geplaatst voor het omloopspoor.

de nieuwe situatie van de industrie sporen.
 zo ziet het er nu uit.

Wel weer een nieuw probleem want voor het tweede perron is er geen ruimte (meer) voor.

@ Ronald jou idee voor een omloopspoor naar Zuidbarge komt er zeker, want moet er achter uitrijdend naar toe.
 
De uitbreiding van het afgelopen weekend is zeker een verbetering,ga er de komende dagen eens mee spelen en zodoende kom ik de praktische dingen tegen die wel of niet goed werken.

tot zo ver.

oja die zo genaamde zijlijn komt er ook niet haaks maar wat schuin zo krijg je ook wat meer lengte.


mvgr Evert en Bas

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22193
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #33 Gepost op: 04 maart 2019, 08:45:10 »
Hoi Evert en Bas,

Nou jullie zijn het weekend weer lekker bezig geweest. Was er ook prima weer voor. En over vandaag maar te zwijgen.
Blijf het lekker volgen  ;)
Met vriendelijke groet,
Wim

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #34 Gepost op: 04 maart 2019, 12:25:48 »
nog even wat foto's van gisteren en vanmorgen, de verlichting van de treinen blijven het doen ondanks alle rail nog los ligt en nog maar 1 aanvoerpunt van de stroom is.

Wel wil ik straks als ik alles vast zet de railschoentjes controleren en eventueel vervangen, daarvoor heb ik wat peco railschoentjes in geslagen.

En dan nu de foto's

de verlichting van de 1800 blijft gewoon branden.
Vanmorgen even weer verder gegaan en wat treinstellen uit hun winterslaap gehaald.



de DE93 heeft wat te vel licht, op de voorgrond de DE 32 hebbeen we van MP gekocht ,deze heeft mooi gedimd licht.


nu vele treinen weer zijn uitgepakt en er weer storings vrij gereden kan worden geeft dit veel voldoening en zet mij even op andere gedachten.


mvgr Evert

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #35 Gepost op: 04 maart 2019, 13:06:18 »
Fraaie treinen hoor! En het rijdt! Bij mij heeft nog nooit iets gereden  ::)

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #36 Gepost op: 07 maart 2019, 09:54:25 »
Van morgen een filmpje gemaakt met mijn mini camera SQ12.van de baan in opbouw .

Alle rail ligt nog los en met een geïmproviseerde stroom aansluiting werkt alles naar behoren.



https://www.youtube.com/watch?v=Dw2RxBZL8Ok



mvgr Evert en Bas

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #37 Gepost op: 07 maart 2019, 11:14:43 »
Leuk filmpje Evert!
Wat 2e perron betreft: misschien kun je het voorste spoor (spoor 4 geteld vanaf het stationsgebouw) nog iets dichter richting tafelrand leggen? Dan is er ruimte voor een smal perron tussen spoor 3 en 4.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #38 Gepost op: 15 maart 2019, 10:40:14 »
Hoi,

Even een week van bezinning heb gisteren weer een stuk spoor voor opstel van materieel aangelegd.
Omdat niet alle spoor in rechte lijn hoeven te lopen, heb ik er voor gekozen na wat wat info hier te hebben ontvangen.
Het spoor schuin ten opzichte van de rest zo aan te leggen, bovendien krijg ik ook meer lengte (1.30M) en heb vanmorgen
Het in de praktijk uitgetest.

 






overal stroom en nog steeds op 1 punt, bij de definitieve baan komen er meer aansluitingen.

voor ideeën en verbeteringen hou ik mij nog steeds aanbevolen, zelf mijn vrouw vond dit een goed idee en moest er straks veel groen tussen de hoofd baan en deze twee sporen planten.
mvgr Evert en Bas   


Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #39 Gepost op: 15 maart 2019, 15:12:03 »
Het spoor schuin ten opzichte van de rest zo aan te leggen, bovendien krijg ik ook meer lengte (1.30M) ...
Een bekende truc. In 1981 al door mij toegepast. De lengte van het rechte deel tussen boog en stootblok moet groter zijn dan de lengte tussen wissel en stootblok als je het opstelspoor rechtuit had laten lopen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #40 Gepost op: 15 maart 2019, 21:20:38 »
Waarom zou je de boog niet mee mogen tellen voor de opstelruimte? Zo lang je niet binnen de vrije ruimte van het andere spoor komt, kun je daar prima treinen opstellen.  :)
Het enige nadeel dat ik kan verzinnen is dat bij scherpe bogen de veertjes van de koppelingen lam worden als treinen er langdurig staan opgesteld.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #41 Gepost op: 16 maart 2019, 21:11:18 »
Niet alleen het lam worden van veertjes, maar ook het ontkoppelen en vooral het aankoppelen spelen in een boog een belangrijke rol.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #42 Gepost op: 16 maart 2019, 21:55:29 »
Ja ok, mee eens. Als je er wilt rangeren, worden krappe bogen wel lastig.
Ik begreep van Evert dat hij de 2 sporen als opstelruimte voor treinstellen wil gebruiken. Een soort zichtbaar schaduwstation dus.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #43 Gepost op: 22 maart 2019, 12:58:04 »
Had vanmorgen even weer tijd om wat aan de baan te doen, nl het tweede niveau plaatsen het is een restant van het materiaal van de tafel.
De strook heeft een afmeting van 2,50 M bij 0,38 M, voldoende om er wat sporen op te leggen.

vanaf de module Zuidbarge gezien

Moet er vier nieuwe wissel voor aanschaffen, en elektrisch.

de oprit moet ik nog maken, dit wil ik met draadstang doen, hier had ik mijn oprit van de vorige baan ook van gemaakt.

Het spoor naar Zuidbarge komt apart met een korte omloopspoor waar bij de lok kan omlopen.


dit was het voor nu en een  goed weekend.

mvgr Evert en Bas

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5986
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: De Hondsrugbaan
« Reactie #44 Gepost op: 22 maart 2019, 16:09:41 »
De baan begint alweer goed vorm te krijgen.

Maar zie ik nu op een van de foto's een ontmantelde NS lok. :'(
groetjes Dion