Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Jelmer
Vandaag om 19:32:38
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 19:29:45
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
Vandaag om 19:12:00
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 19:09:47
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door roco
Vandaag om 18:56:57
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 18:08:05
Een nieuw begin door Frits C
Vandaag om 18:06:45
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door g-j
Vandaag om 17:34:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 16:54:49
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 16:49:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:41:15
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
Vandaag om 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:05
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door saskia
Vandaag om 14:58:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:23:39
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 14:00:41
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door henk
Vandaag om 13:56:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 12:37:55
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:18:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Eric v C
Vandaag om 11:08:38
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 11:07:52
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:43:07
  

Auteur Topic: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?  (gelezen 19499 keer)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #75 Gepost op: 21 February 2019, 15:27:41 »
Wat is er mis met de titel? Het is precies waar het in het eerste bericht over gaat.

Dat men langzamerhand afdwaalt is wel te verwachten en bijna niet te voorkomen.

Gr, Bert
Team moderatoren.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4713
    • Filmpjes op YouTube
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #76 Gepost op: 21 February 2019, 15:42:34 »
Ik vind de titel raar omdat deze niet slaat op de materie, het hele gebeuren is namelijk veel groter en sluiting is slechts 1 van de te onderzoeken opties.
Ook de titel van het artikel uit de link dekt niet de lading, beter zou zijn: "Provincie onderzoekt OV in Betuweregionen ". Maar dat zal wel minder lezers trekken ofzo.

In ieder geval is de inhoud van het krantenartikel wezenlijk anders als de titel, zo ook van dit draadje en wat in het eerste artikel door de TS er in is gezet. Daar is door 10 lezers ook (terecht) op gereageerd.

Mijn voorstel zou zijn: "Verzameldraadje OV Betueweregionen"oid  ;)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #77 Gepost op: 21 February 2019, 16:13:31 »
Dat gaat hem niet worden. Net even gecheckt met de NS reisplanner. Van Middelburg naar Geldermalsen sturen ze me over Dordrecht. Daar overstappen  op R-net. Maar als ik er nou voor kies om over 's-Hertogenbosch te reizen met NS, dan krijgt R-net betaald voor een reis die ze niet geleverd hebben. Het hele systeem is juist opgezet om van die aannames af te komen.
Ik weet een veel simpeler oplossing: al die regionale concessies afschaffen en alles weer door NS laten doen. Voor de reiziger veel overzichtelijker.
Maar dan wel OV-breed.
Dus dat ik op de Dam in Amsterdam kan inchecken en op de Uithof in Utrecht kan uitchecken, zonder onderweg opnieuw te hoeven in-/uit checken omdat ik van bus/tram/metro/trein overstap.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #78 Gepost op: 21 February 2019, 16:36:19 »
We zijn inmiddels offtopic beland, dus laat ik daar ook eens lekker aan meedoen.

Ik denk zelf dat reizigers niet zoveel moeite hebben om in/uit te moeten checken als ze overstappen op een andere modaliteit (binnen het redelijke); dus b.v. als je van de bus overstapt op de trein, verwacht ik dat het vrij natuurlijk is om daar een in/uitcheck moment te hebben. Of wellicht zelfs als je van de metro op de tram overstapt.

Binnen een modaliteit is in/uitchecken meer onlogisch, al is inmiddels het overgrote merendeel van de reizigers daar ook wel aan gewend. Je kunt uiteraard toe willen naar 1 systeem waarbij je ook bij overstappen op verschillende modaliteiten niet meer hoeft te in/uitchecken, maar dan moet je haast toe naar een flat-rate systeem (zoals ze bijvoorbeeld in Vancouver hebben). Daarbij koop je een reisrecht voor een bepaalde tijd; zoals hier bijvoorbeeld $2,95 voor 90 minuten, ongeacht hoe vaak je moet overstappen. Overigens moet je hier in Vancouver wel elke keer als je overstapt inchecken, uitchecken hoeft niet. Ik dacht dat het systeem in b.v. New York ook zo werkt.

Alles bij elkaar opgeteld vind ik de Nederlandse oplossing niet eens zo gek. Treinen en metro's hebben poortjes en daar moet je 'aan de wal' in/uitchecken; bij het overige lokale en regionale OV in/uitchecken in het voertuig. Het voelt in mijn optiek wat onlogisch om te moeten in/uitchecken als je met een andere spoorvervoerder verder wilt reizen maar ook dat went volgens mij snel genoeg.

Misschien is het een optie om treinen uit te rusten met rfid lezers die gevoelig genoeg zijn zodat reizgers niet eens meer hoeven te in/uitcheken maar alleen het kaartje bij zich hoeven te hebben. Dit als extra bovenop het bestaande systeem. Dit kan bijvoorbeeld naar keuze gebruikt worden voor kortingskaarten en abbonnementen. Deze kaarten hebben als nadeel dat reizigers continue te volgen zijn; maar door het systeem optioneel te maken heeft de reiziger de keuze:

- Vertrouwen dat het OV bedrijf de privacy voldoende respecteert, en profiteren van het gemak van niet meer te hoeven in/uitchecken.
- Het huidige systeem blijven gebruiken al dan niet met anonieme kaarten, en iets meer handelingen tijdens de reis moeten verrichten.
« Laatst bewerkt op: 21 February 2019, 21:09:23 door Niekleair »
Oeps!

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3263
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #79 Gepost op: 21 February 2019, 20:00:11 »
Geldermalsen - Dordrecht v.v is Merwede Linge Lijn (MLL)
Het moet al een jaartje of 20 geleden geweest zijn maar destijds waren er mensen (oa. bij Railhobby) die een naamsverandering voor de hele Betuwelijn liepen te beijveren. Plotseling sprak men (ook over de oostelijke Betuwelijn) over de zelfverzonnen "Lingelijn". De naam MLL is pas van wat later, toen de NS stopte op de westelijke Betuwelijn.
Groeten,
Richard

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22489
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #80 Gepost op: 21 February 2019, 20:31:50 »
Heet het geheel niet officieel Merwede- en Waalspoorlijn?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #81 Gepost op: 21 February 2019, 20:43:41 »
Betuwelijn was de onofficiële naam van de spoorlijn Dordrecht-Elst die bij wet op 10 november 1875 werd gevestigd onder de officiële naam Merwe- en Waalspoorweg.
De aanleg duurde nog even en op 1 november 1882 werd Elst-Geldermalsen in gebruik genomen, op 1 december 1883 de doortrekking van Geldermalsen naar Gorinchem en op 16 juli 1885 de rest tot Dordrecht.
« Laatst bewerkt op: 21 February 2019, 20:47:02 door WilcoV »

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26630
    • Pagina van klaas
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #82 Gepost op: 21 February 2019, 20:56:22 »
Het onlogische is inderdaad het moeten in/uitchecken als je met een andere vervoerder wilt reizen.
Wat is daar onlogisch aan? Ik had al eerder gezegd dat dit systeem is ingevoerd om de kosten eerlijk over de vervoerders te verdelen. Hoe wou je dat anders voor elkaar krijgen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #83 Gepost op: 21 February 2019, 21:07:33 »
Vanuit de vervoerders is het geheel logisch; maar die logica zal niet voor alle reizigers voor de hand liggen.

Bedankt voor je opmerking; heb de tekst wat aangepast zodat het duidelijker is dat het mijn mening is.

IS het eigenlijk nog steeds mogelijk om vanuit Geldermalsen bij Tiel door te rijden (met een Diesel) of zijn de sporen fysiek gescheiden in Tiel?
« Laatst bewerkt op: 21 February 2019, 21:10:20 door Niekleair »
Oeps!

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26630
    • Pagina van klaas
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #84 Gepost op: 21 February 2019, 21:43:58 »
Het spoor loopt in Tiel gewoon door. Zou wel erg onhandig zijn als het niet zo was.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #85 Gepost op: 21 February 2019, 21:46:24 »
Uit wat op Google Maps te zien is, maak ik op dat het fysiek nog wel mogelijk is.
Het geëlektrificeerde (zij)spoor houdt op, de rest loopt door en de wissels zien er intact uit.
https://www.google.nl/maps/@51.8895378,5.4223457,252m/data=!3m1!1e3

René 4312

  • Online Online
  • Berichten: 819
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #86 Gepost op: 21 February 2019, 22:48:14 »
Wat is daar onlogisch aan? Ik had al eerder gezegd dat dit systeem is ingevoerd om de kosten eerlijk over de vervoerders te verdelen. Hoe wou je dat anders voor elkaar krijgen?

Ja, lijkt me technisch volkomen onmogelijk om als ik van Utrecht naar Duiven reis dat dat er geen computersysteem/programmatuur te maken/schrijven is die snapt dat ik in Arnhem van vervoerder wissel...
René

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26630
    • Pagina van klaas
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #87 Gepost op: 21 February 2019, 23:00:58 »
In jouw voorbeeld is het vrij duidelijk dat je in Arnhem hebt gewisseld. Maar ik had eerder al een voorbeeld gegeven waarbij het niet duidelijk is omdat je die reis langs verschillende routes kan maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #88 Gepost op: 21 February 2019, 23:37:18 »
Daar heb ik als reiziger geen boodschap aan. De betrokken vervoerders zullen wel enorme verliezen lijden aan al die meutes die van Middelburg al dan niet via Den Bosch naar Geldermalsen reizen.
« Laatst bewerkt op: 21 February 2019, 23:39:19 door Martijnstein »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #89 Gepost op: 21 February 2019, 23:43:08 »
Misschien is het een optie om treinen uit te rusten met rfid lezers die gevoelig genoeg zijn zodat reizgers niet eens meer hoeven te in/uitcheken maar alleen het kaartje bij zich hoeven te hebben. Dit als extra bovenop het bestaande systeem. Dit kan bijvoorbeeld naar keuze gebruikt worden voor kortingskaarten en abbonnementen. Deze kaarten hebben als nadeel dat reizigers continue te volgen zijn; maar door het systeem optioneel te maken heeft de reiziger de keuze:

En nou heb ik standaard twee OV-Chipkaarten bij mij, één werk en één privé, dan gaat het hele systeem al de mist in...

Daarnaast heb je ongemerkt al meer RFID chips bij je dan je denkt, je ID-kaart en rijbewijs zijn er bijvoorbeeld ook van voorzien...
« Laatst bewerkt op: 22 February 2019, 10:41:00 door Bert van Gelder »