Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:48:17
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:46:21
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 15:35:51
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:33:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:24:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:20:52
yd6016ln blijft in demo modus door Dirk
Vandaag om 15:15:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 15:13:05
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dolfz21
Vandaag om 15:06:46
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:02:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 14:36:03
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 14:22:34
NL-baan in Canada door AndrevdG
Vandaag om 14:22:21
Aandrijving metro gezocht door Remco vM
Vandaag om 14:18:43
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
Vandaag om 13:49:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:28:48
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
Vandaag om 13:19:53
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
Vandaag om 13:09:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Pauldg
Vandaag om 13:09:45
ik mis al een poos door jerrytrein
Vandaag om 13:07:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 12:57:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:50:15
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 12:42:21
Pendel module Viessmann 5214 door R1954
Vandaag om 11:58:27
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:37
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Loki
Vandaag om 11:28:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:12:26
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 11:07:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:03:14
  

Auteur Topic: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?  (gelezen 20265 keer)

ReneN

  • Gast
Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Gepost op: 15 February 2019, 15:39:33 »
De provincie Gelderland heeft niet veel op met het ov per spoor. Na de weigering om Nijmegen - Kleef te willen reactiveren en de weigering om mee te betalen aan de meerkosten voor de Maaslijn waardoor de elektrificatie stilligt is er nu een plan met diverse gemeenten ontwikkeld om het traject Geldermalsen - Elst te vervangen door een busbaan. Je denkt dat het sluiten van spoorlijnen tegenwoordig toch niet meer aan de orde is, maar nee, de plannen lijken vrij serieus.

Nu met link: https://www.gelderlander.nl/overbetuwe/spoorlijn-geldermalsen-tiel-elst-maakt-mogelijk-plaats-voor-busbaan~ab6892f8/
« Laatst bewerkt op: 15 February 2019, 16:13:09 door ReneN »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10761
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #1 Gepost op: 15 February 2019, 15:55:38 »
De jaren '50 zijn nog niet voorbij in de Betuwe lees ik.  :-\
No dress rehearsel, this is our life.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4643
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #2 Gepost op: 15 February 2019, 16:07:07 »
Als je het hele artikel leest, dan is het een stuk genuanceerder!
Het ombouwen van trein- naar bus- en fietstracé is één van vier scenario’s die de provincie in beeld wil brengen. De andere drie zijn het handhaven van de huidige tussen spoorverbinding tussen Tiel en Arnhem. Het verbeteren van overstapmogelijkheden op de spoorlijn Tiel-Elst en tenslotte het al dan niet elektrificeren van de spoorlijn Geldermalsen-Elst. Momenteel kan die alleen door dieseltreinen worden gebruikt. 

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
    • Spoorhistorie
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #3 Gepost op: 15 February 2019, 16:16:39 »
Het is inderdaad een totaalstudie die alles te maken heeft met het in de nabije toekomst drukker worden van het spoorverkeer tussen Arnhem en Nijmegen. Om dat gezien de redelijk beperkte ruimte, in goede banen te leiden zal eigenlijk de verbinding Arnhem-Tiel moeten worden opgeheven. Een dergelijke beslissing wil men echter goed kunnen onderbouwen en alle mogelijkheden en onmogelijkheden tegen het licht houden. Buiten dat heeft Gelderland alleen maar iets te zeggen over het stuk tot Tiel, de rest is bevoegdheid van een andere provincie.
Basisonderzoek in het verleden was alleen maar het laten eindigen van de treinverbinding vanuit Tiel in Elst. Nu is besloten alle mogelijke opties te laten onderzoeken zodat een financieel en operationeel optimale beslissing genomen kan worden. Lijkt me juist een goede zaak.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11724
    • Mijn fotoarchief
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #4 Gepost op: 15 February 2019, 16:17:19 »
Als je het hele artikel leest, dan is het een stuk genuanceerder!
Het ombouwen van trein- naar bus- en fietstracé is één van vier scenario’s die de provincie in beeld wil brengen. De andere drie zijn het handhaven van de huidige tussen spoorverbinding tussen Tiel en Arnhem. Het verbeteren van overstapmogelijkheden op de spoorlijn Tiel-Elst en tenslotte het al dan niet elektrificeren van de spoorlijn Geldermalsen-Elst. Momenteel kan die alleen door dieseltreinen worden gebruikt. 

Als je zijn bijdragen leest, zie je ook dat ReneN niet aan genuanceerd doet  ;)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #5 Gepost op: 15 February 2019, 16:19:44 »
Als je het hele artikel leest, dan is het een stuk genuanceerder!
Ik weet niet of ReneN het woord nuance kent gezien zijn eerdere bijdragen  ;D :angel:
Gr.
Eric

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #6 Gepost op: 15 February 2019, 16:22:41 »
Als je het hele artikel leest, dan is het een stuk genuanceerder!
Het ombouwen van trein- naar bus- en fietstracé is één van vier scenario’s die de provincie in beeld wil brengen. 

Ik krijg een beetje jeuk als overheden met 4 scenario's komen. Er is altijd een nul-scenario, maar die wil men natuurlijk niet, want anders waren ze er niet over begonnen. Dan twee scenario's die een verbetering lijken, maar alleen maar zijn toegevoegd om de indruk te wekken dat er keuze is. En een vierde scenario, dat eigenlijk de gewenste uitkomst is.  8)
Reinier

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1429
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #7 Gepost op: 15 February 2019, 16:35:34 »
Buiten dat heeft Gelderland alleen maar iets te zeggen over het stuk tot Tiel, de rest is bevoegdheid van een andere provincie.

Geldermalsen hoort toch echt bij Gelderland.  ;)
Het lijkt mij wel dat de provincie verder weinig te zeggen heeft over Geldermalsen - Tiel omdat het Hoofdrailnet is (denk ik?), maar dat is wellicht ook wat je bedoelt?

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3338
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #8 Gepost op: 15 February 2019, 16:54:27 »
Treurig plan.

Citaat:

Barrière
Van Baal ziet de spoorlijn ook als een hinderlijke barrière in het landschap. ,,De spoorlijn verdeelt dorpen en de oversteekmogelijkheden zijn beperkt. Dat valt allemaal weg bij een busbaan, waar je veel makkelijker overheen kunt.

Bovendien biedt het vijftien meter brede spoorbed ruimte voor twee vrijliggende busbanen en de aanleg van een snelfietspad.” Van Baal noemt de baan ook nog voordelig voor de nooddiensten. ,,Voor de aanrijtijden van ambulance, brandweer en politie naar de dorpskernen speelt die busbaan ook een belangrijke rol.’’

Lijkt meer op een puur persoonlijke visie van die Overbetuwse wethouder van Baal. Ruikt sterk naar regionaal eigenbelang.

Groeten,
Richard

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
    • Spoorhistorie
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #9 Gepost op: 15 February 2019, 17:54:09 »
Geldermalsen hoort toch echt bij Gelderland.  ;)
Het lijkt mij wel dat de provincie verder weinig te zeggen heeft over Geldermalsen - Tiel omdat het Hoofdrailnet is (denk ik?), maar dat is wellicht ook wat je bedoelt?

Correct uiteraard, Dordrecht-Geldermalsen en Geldermalsen-Tiel vallen niet onder de bevoegdheden van de provincie Gelderland, maar wat niet is kan altijd komen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #10 Gepost op: 15 February 2019, 18:24:02 »
Dat zou samenvoegen van gemeentes en provincies betekenen om dat voor elkaar te krijgen,en dat lijkt me toch een paar bruggen te ver  ;D
Overigens is Dhr van Baal blijkbaar niet echt een mileufreak,want hij verkiest diesel en benzine uitstotende voertuigen boven iets wat electrisch rijd op rails  ::)
En een hinderlijke barrière in t landschap ?
Ik kan me wel wat andere dingen voorstellen die t landschap verstoren en "erger" zijn,windmolens b.v. ??
We zullen zien of en welk stukje rails word weg gezaagd bij een gemeente/provincie grens waardoor de gehele lijn onbruikbaar word,zodat men daarna de rest kan saneren,dat laatste valt primaa in t plaatje van P rail  ::) 
1 voor alle en p rail voor zichzelf samen met dhr van baal  :-X
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #11 Gepost op: 15 February 2019, 18:27:49 »
de trein daar rijdt nu ook op diesel he.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #12 Gepost op: 15 February 2019, 18:39:10 »
Overigens is Dhr van Baal blijkbaar niet echt een mileufreak,want hij verkiest diesel en benzine uitstotende voertuigen boven iets wat electrisch rijd op rails  ::)
Geldermalsen - Tiel is met bovenleiding. Tiel - Elst is diesellijn
Citaat
En een hinderlijke barrière in t landschap ?
Bovenleidingportalen zijn horizon vervuilend ja  ;D
Groeten Joop, machinist Lls

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11724
    • Mijn fotoarchief
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #13 Gepost op: 15 February 2019, 18:49:59 »
Ik kan me wel wat andere dingen voorstellen die t landschap verstoren en "erger" zijn,windmolens b.v. ??

Liever windmolens dan de rook uitbrakende schoorstenen van kolencentrales.

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #14 Gepost op: 15 February 2019, 19:19:32 »
Wat zijn eigenlijk de vervoercijfers van het baanvak Tiel-Elst? Ik vermoed dat het niet heel dramatisch zal zijn, anders was die lijn al wel eerder gesaneerd. In mijn optiek zou het gebruik (in combinatie met kostendekkingsgraad) uiteindelijk de graadmeter moeten zijn; is het financieel nog een beetje verantwoord om een trein te laten rijden. Bij openbaar vervoer zal altijd geld moeten, maar het moet ook geen bodemloze put worden. Het is zonde van het geld als bijvoorbeeld in meer dan de treinen de bezetting (ruim) onder de 40% is.

De spoorbaan vervangen door een busbaan lijkt mij de ultieme kapitaalvernietiging; in het geval de reizigersaantallen dusdanig laag zijn dat een trein niet te verantwoorden valt, dan lijkt mij dat bij een bezuiniging de bussen beter gebruik kunnen maken van de bestaande, al dan niet verbeterde weginfrastructuur.



Oeps!