Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wisselwachter
Vandaag om 15:22:35
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Arjan6511
Vandaag om 15:02:13
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Huup
Vandaag om 14:45:23
Raadplaatje door Luit
Vandaag om 14:45:10
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door MaraNCS
Vandaag om 13:12:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door spoorijzer
Vandaag om 12:07:06
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Station Roodeschool door aad52
Vandaag om 09:39:24
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
  

Auteur Topic: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?  (gelezen 19505 keer)

ReneN

  • Gast
Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Gepost op: 15 February 2019, 15:39:33 »
De provincie Gelderland heeft niet veel op met het ov per spoor. Na de weigering om Nijmegen - Kleef te willen reactiveren en de weigering om mee te betalen aan de meerkosten voor de Maaslijn waardoor de elektrificatie stilligt is er nu een plan met diverse gemeenten ontwikkeld om het traject Geldermalsen - Elst te vervangen door een busbaan. Je denkt dat het sluiten van spoorlijnen tegenwoordig toch niet meer aan de orde is, maar nee, de plannen lijken vrij serieus.

Nu met link: https://www.gelderlander.nl/overbetuwe/spoorlijn-geldermalsen-tiel-elst-maakt-mogelijk-plaats-voor-busbaan~ab6892f8/
« Laatst bewerkt op: 15 February 2019, 16:13:09 door ReneN »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #1 Gepost op: 15 February 2019, 15:55:38 »
De jaren '50 zijn nog niet voorbij in de Betuwe lees ik.  :-\
No dress rehearsel, this is our life.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4550
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #2 Gepost op: 15 February 2019, 16:07:07 »
Als je het hele artikel leest, dan is het een stuk genuanceerder!
Het ombouwen van trein- naar bus- en fietstracé is één van vier scenario’s die de provincie in beeld wil brengen. De andere drie zijn het handhaven van de huidige tussen spoorverbinding tussen Tiel en Arnhem. Het verbeteren van overstapmogelijkheden op de spoorlijn Tiel-Elst en tenslotte het al dan niet elektrificeren van de spoorlijn Geldermalsen-Elst. Momenteel kan die alleen door dieseltreinen worden gebruikt. 

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #3 Gepost op: 15 February 2019, 16:16:39 »
Het is inderdaad een totaalstudie die alles te maken heeft met het in de nabije toekomst drukker worden van het spoorverkeer tussen Arnhem en Nijmegen. Om dat gezien de redelijk beperkte ruimte, in goede banen te leiden zal eigenlijk de verbinding Arnhem-Tiel moeten worden opgeheven. Een dergelijke beslissing wil men echter goed kunnen onderbouwen en alle mogelijkheden en onmogelijkheden tegen het licht houden. Buiten dat heeft Gelderland alleen maar iets te zeggen over het stuk tot Tiel, de rest is bevoegdheid van een andere provincie.
Basisonderzoek in het verleden was alleen maar het laten eindigen van de treinverbinding vanuit Tiel in Elst. Nu is besloten alle mogelijke opties te laten onderzoeken zodat een financieel en operationeel optimale beslissing genomen kan worden. Lijkt me juist een goede zaak.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #4 Gepost op: 15 February 2019, 16:17:19 »
Als je het hele artikel leest, dan is het een stuk genuanceerder!
Het ombouwen van trein- naar bus- en fietstracé is één van vier scenario’s die de provincie in beeld wil brengen. De andere drie zijn het handhaven van de huidige tussen spoorverbinding tussen Tiel en Arnhem. Het verbeteren van overstapmogelijkheden op de spoorlijn Tiel-Elst en tenslotte het al dan niet elektrificeren van de spoorlijn Geldermalsen-Elst. Momenteel kan die alleen door dieseltreinen worden gebruikt. 

Als je zijn bijdragen leest, zie je ook dat ReneN niet aan genuanceerd doet  ;)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #5 Gepost op: 15 February 2019, 16:19:44 »
Als je het hele artikel leest, dan is het een stuk genuanceerder!
Ik weet niet of ReneN het woord nuance kent gezien zijn eerdere bijdragen  ;D :angel:
Gr.
Eric

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #6 Gepost op: 15 February 2019, 16:22:41 »
Als je het hele artikel leest, dan is het een stuk genuanceerder!
Het ombouwen van trein- naar bus- en fietstracé is één van vier scenario’s die de provincie in beeld wil brengen. 

Ik krijg een beetje jeuk als overheden met 4 scenario's komen. Er is altijd een nul-scenario, maar die wil men natuurlijk niet, want anders waren ze er niet over begonnen. Dan twee scenario's die een verbetering lijken, maar alleen maar zijn toegevoegd om de indruk te wekken dat er keuze is. En een vierde scenario, dat eigenlijk de gewenste uitkomst is.  8)
Reinier

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #7 Gepost op: 15 February 2019, 16:35:34 »
Buiten dat heeft Gelderland alleen maar iets te zeggen over het stuk tot Tiel, de rest is bevoegdheid van een andere provincie.

Geldermalsen hoort toch echt bij Gelderland.  ;)
Het lijkt mij wel dat de provincie verder weinig te zeggen heeft over Geldermalsen - Tiel omdat het Hoofdrailnet is (denk ik?), maar dat is wellicht ook wat je bedoelt?

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3267
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #8 Gepost op: 15 February 2019, 16:54:27 »
Treurig plan.

Citaat:

Barrière
Van Baal ziet de spoorlijn ook als een hinderlijke barrière in het landschap. ,,De spoorlijn verdeelt dorpen en de oversteekmogelijkheden zijn beperkt. Dat valt allemaal weg bij een busbaan, waar je veel makkelijker overheen kunt.

Bovendien biedt het vijftien meter brede spoorbed ruimte voor twee vrijliggende busbanen en de aanleg van een snelfietspad.” Van Baal noemt de baan ook nog voordelig voor de nooddiensten. ,,Voor de aanrijtijden van ambulance, brandweer en politie naar de dorpskernen speelt die busbaan ook een belangrijke rol.’’

Lijkt meer op een puur persoonlijke visie van die Overbetuwse wethouder van Baal. Ruikt sterk naar regionaal eigenbelang.

Groeten,
Richard

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #9 Gepost op: 15 February 2019, 17:54:09 »
Geldermalsen hoort toch echt bij Gelderland.  ;)
Het lijkt mij wel dat de provincie verder weinig te zeggen heeft over Geldermalsen - Tiel omdat het Hoofdrailnet is (denk ik?), maar dat is wellicht ook wat je bedoelt?

Correct uiteraard, Dordrecht-Geldermalsen en Geldermalsen-Tiel vallen niet onder de bevoegdheden van de provincie Gelderland, maar wat niet is kan altijd komen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12215
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #10 Gepost op: 15 February 2019, 18:24:02 »
Dat zou samenvoegen van gemeentes en provincies betekenen om dat voor elkaar te krijgen,en dat lijkt me toch een paar bruggen te ver  ;D
Overigens is Dhr van Baal blijkbaar niet echt een mileufreak,want hij verkiest diesel en benzine uitstotende voertuigen boven iets wat electrisch rijd op rails  ::)
En een hinderlijke barrière in t landschap ?
Ik kan me wel wat andere dingen voorstellen die t landschap verstoren en "erger" zijn,windmolens b.v. ??
We zullen zien of en welk stukje rails word weg gezaagd bij een gemeente/provincie grens waardoor de gehele lijn onbruikbaar word,zodat men daarna de rest kan saneren,dat laatste valt primaa in t plaatje van P rail  ::) 
1 voor alle en p rail voor zichzelf samen met dhr van baal  :-X
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #11 Gepost op: 15 February 2019, 18:27:49 »
de trein daar rijdt nu ook op diesel he.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #12 Gepost op: 15 February 2019, 18:39:10 »
Overigens is Dhr van Baal blijkbaar niet echt een mileufreak,want hij verkiest diesel en benzine uitstotende voertuigen boven iets wat electrisch rijd op rails  ::)
Geldermalsen - Tiel is met bovenleiding. Tiel - Elst is diesellijn
Citaat
En een hinderlijke barrière in t landschap ?
Bovenleidingportalen zijn horizon vervuilend ja  ;D
Groeten Joop, machinist Lls

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #13 Gepost op: 15 February 2019, 18:49:59 »
Ik kan me wel wat andere dingen voorstellen die t landschap verstoren en "erger" zijn,windmolens b.v. ??

Liever windmolens dan de rook uitbrakende schoorstenen van kolencentrales.

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #14 Gepost op: 15 February 2019, 19:19:32 »
Wat zijn eigenlijk de vervoercijfers van het baanvak Tiel-Elst? Ik vermoed dat het niet heel dramatisch zal zijn, anders was die lijn al wel eerder gesaneerd. In mijn optiek zou het gebruik (in combinatie met kostendekkingsgraad) uiteindelijk de graadmeter moeten zijn; is het financieel nog een beetje verantwoord om een trein te laten rijden. Bij openbaar vervoer zal altijd geld moeten, maar het moet ook geen bodemloze put worden. Het is zonde van het geld als bijvoorbeeld in meer dan de treinen de bezetting (ruim) onder de 40% is.

De spoorbaan vervangen door een busbaan lijkt mij de ultieme kapitaalvernietiging; in het geval de reizigersaantallen dusdanig laag zijn dat een trein niet te verantwoorden valt, dan lijkt mij dat bij een bezuiniging de bussen beter gebruik kunnen maken van de bestaande, al dan niet verbeterde weginfrastructuur.



Oeps!