Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 05:51:42
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Hans van de Burgt
Vandaag om 03:46:41
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?  (gelezen 18049 keer)

6martinus5

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #30 Gepost op: 17 februari 2019, 17:32:30 »
Dit verhaal mbt het baanvak Tiel - Elst is toch niet de opmaat naar een 1 aprilgrap waar we nu vol op aan het intrappen zijn??? Ik kom hier ineens op doordat me de onderzoeksperiode doordringt....

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #31 Gepost op: 17 februari 2019, 18:02:42 »

(dat zou in de toekomst ook anders kunnen worden,als men het milieu wil sparen)
daar hoef je je met t huidige milieubeleid (onder t mom van milieu het klootjesvolk bergen dure nieuwe rommel opdringen) geen zorgen over te maken... maar das een andere discussie.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #32 Gepost op: 17 februari 2019, 18:45:29 »
Bovenleiding is wel milieu vriendelijker, en er zijn daar wel meer dingen die vele malen meer de horizon vervuilen  ;D
Ruim 40 jaar geleden wilde men in dorpen de bovengrondse elektriciteitsmasten voor huisaansluitingen vervangen door grondkabels. De bevolking wilde dat niet, want die masten waren beeldbepalend voor hun dorpen. ;D
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
    • foto's op Imgur
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #33 Gepost op: 17 februari 2019, 19:16:50 »
...In de Betuwe zou men waslijn en portalen wellicht kunnen bestempelen als horizon vervuiling,...

Rij maar eens over de A15 van Tiel naar knooppunt Deil.

Tussen Geldermalsen en Deil:
Wat een enorm oerwoud aan masten ze daar geplant hebben voor de Betuwelijn, dat heb ik echt nog nooit ergens anders gezien. Je ziet door de masten de bovenleiding niet meer.
Had dat nou niet anders gekund? Dat is idd. horizonvervuiling.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #34 Gepost op: 17 februari 2019, 19:59:02 »
Je ziet door de masten de bovenleiding niet meer.
Had dat nou niet anders gekund? Dat is idd. horizonvervuiling.
Doe maar een suggestie voor een andere methode van ophanging. Luchtschroeven bijvoorbeeld?  ;D

ReneN

  • Gast
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #35 Gepost op: 17 februari 2019, 20:18:34 »
Wees gerust, er staan voor dit jaar nog nieuwe windmolens langs de A15 gepland... Ideetje van de gemeente Overbetuwe, waar ze de weg duidelijk kwijt zijn ;D

https://www.gelderlander.nl/zevenaar/hoe-windmolens-gelderland-hopeloos-verdelen~a12eb176/

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #36 Gepost op: 17 februari 2019, 21:34:56 »
Tussen Geldermalsen en Deil:
Wat een enorm oerwoud aan masten ze daar geplant hebben voor de Betuwelijn, dat heb ik echt nog nooit ergens anders gezien. Je ziet door de masten de bovenleiding niet meer.
Had dat nou niet anders gekund? Dat is idd. horizonvervuiling.
Dat is de Betuweroute. Die kruist daar de lijn van Utrecht naar Boxtel. Onderling zijn er spoorverbindingen. Aangezien die spoorlijnen van verschillende spanningen zijn voorzien, zijn er omschakelbare spanningssecties. Voor een elektrotechnicus zoals ik, is dat smullen. ;D
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2452
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #37 Gepost op: 19 februari 2019, 10:17:57 »
Citaat:

Barrière
Van Baal ziet de spoorlijn ook als een hinderlijke barrière in het landschap. ,,De spoorlijn verdeelt dorpen en de oversteekmogelijkheden zijn beperkt. Dat valt allemaal weg bij een busbaan, waar je veel makkelijker overheen kunt.
Gaat Van Baal dan ook pleiten voor het opheffen van de A15? Dat is toch ook een hinderlijke barrière in het landschap met beperkte oversteekmogelijkheden?

De oversteekmogelijkheden van de A15 lijken me nog beperkter dan die van de Betuwelijn.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #38 Gepost op: 19 februari 2019, 10:44:30 »
Over de A15 rijden auto's, die geven zelden tot nooit reden tot overlast
En daarbij komt ook, dat auto's al decennia tot het vertrouwde straatbeeld behoren. En treinen doen dat niet.

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2019, 10:50:16 door tothebeach »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #39 Gepost op: 19 februari 2019, 11:01:14 »
En ergens ver weg gestopt tussen dit spoor en snelweg geweld kabbelt de Linge rustig voort.

Die ligt er al 100-en jaren.

Binnenkort de Bloesemtocht.

Gr Koen
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2019, 11:03:05 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3393
    • modulebaan.nl
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #40 Gepost op: 19 februari 2019, 11:13:33 »
Voor automobilisten is de A15 geen obstakel, maar een mogelijkheid  :angel:

Op zich vind ik de suggestie het spoor te vervangen door een busbaan niet heel verkeerd. Op dit moment zijn er al problemen de treinen op de Betuweroute in te passen in de verdere dienstregeling en blijft gezien het gevraagde volume de frequentie laag. Iedere 10 minuten een snelle bus van Arnhem naar Geldermalsen lijkt mij een behoorlijke verbetering tov de huidige situatie.
Een snel fietspad op hetzelfde traject kan ook een aantal forensen verleiden met de fiets te gaan

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #41 Gepost op: 19 februari 2019, 11:20:07 »
Treinen op de Betuweroute inpassen een probleem ?
Daar is ruimte zat op die lijn :p

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #42 Gepost op: 19 februari 2019, 11:30:27 »
Het capiciteitsprobleem zit in het inpassen van het boemeltje op de lijn Arnhem-Nijmegen. Naast de 6 IC's per uur per richting rijden er ook steeds meer stoptreinen om de nieuwbouw in Lent, Elst en Arnhem-Zuid te ontsluiten. Het pad van het boemeltje past slecht in de dienstregeling. Meer sporen aanleggen is kostbaar door de bruggen over de Nederrijn en Waal.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3393
    • modulebaan.nl
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #43 Gepost op: 19 februari 2019, 11:46:01 »
Precies.
Daarom is vorig jaar de overstaptijd in Tiel van 5 minuten verhoogd naar 45 minuten. (Zoiets, dacht ik)  Om de reistijden binnen de perken te houden is er onderzocht of er een busverbinding moest komen naar station Rhenen.
Als automobilist heb ik het verder niet gevolgd, maar de kern van het verhaal dat ik begrepen heb is dat zowel in Geldermalsen als op het stuk Arnhem- Nijmegen problemen zijn de trein op de Betuweroute in te passen.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #44 Gepost op: 19 februari 2019, 12:11:24 »
Het capiciteitsprobleem zit in het inpassen van het boemeltje op de lijn Arnhem-Nijmegen. Naast de 6 IC's per uur per richting rijden er ook steeds meer stoptreinen om de nieuwbouw in Lent, Elst en Arnhem-Zuid te ontsluiten. Het pad van het boemeltje past slecht in de dienstregeling. Meer sporen aanleggen is kostbaar door de bruggen over de Nederrijn en Waal.


Dan is de oplossing toch gewoon de dienst inkorten tot Elst? Ja, dan moeten reizigers uit Geldermalsen die naar Arnhem willen overstappen. Maar dat hoeft toch niet zo'n probleem te zijn? Tussen Elst en de Betuwelijn ligt toch al een derde spoor. Als je die trein dan gewoon tussen Geldermalsen en Elst laat pendelen, dan hoeft het treinstel zelfs het hoofdbaanvak niet meer te kruisen. Of zie ik nou iets over het hoofd?


Steyn