Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:48:17
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:46:21
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 15:35:51
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:33:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:24:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:20:52
yd6016ln blijft in demo modus door Dirk
Vandaag om 15:15:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 15:13:05
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dolfz21
Vandaag om 15:06:46
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:02:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 14:36:03
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 14:22:34
NL-baan in Canada door AndrevdG
Vandaag om 14:22:21
Aandrijving metro gezocht door Remco vM
Vandaag om 14:18:43
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
Vandaag om 13:49:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:28:48
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
Vandaag om 13:19:53
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
Vandaag om 13:09:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Pauldg
Vandaag om 13:09:45
ik mis al een poos door jerrytrein
Vandaag om 13:07:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 12:57:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:50:15
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 12:42:21
Pendel module Viessmann 5214 door R1954
Vandaag om 11:58:27
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:37
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Loki
Vandaag om 11:28:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:12:26
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 11:07:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:03:14
  

Auteur Topic: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?  (gelezen 20284 keer)

6martinus5

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #30 Gepost op: 17 February 2019, 17:32:30 »
Dit verhaal mbt het baanvak Tiel - Elst is toch niet de opmaat naar een 1 aprilgrap waar we nu vol op aan het intrappen zijn??? Ik kom hier ineens op doordat me de onderzoeksperiode doordringt....

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #31 Gepost op: 17 February 2019, 18:02:42 »

(dat zou in de toekomst ook anders kunnen worden,als men het milieu wil sparen)
daar hoef je je met t huidige milieubeleid (onder t mom van milieu het klootjesvolk bergen dure nieuwe rommel opdringen) geen zorgen over te maken... maar das een andere discussie.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #32 Gepost op: 17 February 2019, 18:45:29 »
Bovenleiding is wel milieu vriendelijker, en er zijn daar wel meer dingen die vele malen meer de horizon vervuilen  ;D
Ruim 40 jaar geleden wilde men in dorpen de bovengrondse elektriciteitsmasten voor huisaansluitingen vervangen door grondkabels. De bevolking wilde dat niet, want die masten waren beeldbepalend voor hun dorpen. ;D
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #33 Gepost op: 17 February 2019, 19:16:50 »
...In de Betuwe zou men waslijn en portalen wellicht kunnen bestempelen als horizon vervuiling,...

Rij maar eens over de A15 van Tiel naar knooppunt Deil.

Tussen Geldermalsen en Deil:
Wat een enorm oerwoud aan masten ze daar geplant hebben voor de Betuwelijn, dat heb ik echt nog nooit ergens anders gezien. Je ziet door de masten de bovenleiding niet meer.
Had dat nou niet anders gekund? Dat is idd. horizonvervuiling.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26864
    • Pagina van klaas
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #34 Gepost op: 17 February 2019, 19:59:02 »
Je ziet door de masten de bovenleiding niet meer.
Had dat nou niet anders gekund? Dat is idd. horizonvervuiling.
Doe maar een suggestie voor een andere methode van ophanging. Luchtschroeven bijvoorbeeld?  ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ReneN

  • Gast
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #35 Gepost op: 17 February 2019, 20:18:34 »
Wees gerust, er staan voor dit jaar nog nieuwe windmolens langs de A15 gepland... Ideetje van de gemeente Overbetuwe, waar ze de weg duidelijk kwijt zijn ;D

https://www.gelderlander.nl/zevenaar/hoe-windmolens-gelderland-hopeloos-verdelen~a12eb176/

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #36 Gepost op: 17 February 2019, 21:34:56 »
Tussen Geldermalsen en Deil:
Wat een enorm oerwoud aan masten ze daar geplant hebben voor de Betuwelijn, dat heb ik echt nog nooit ergens anders gezien. Je ziet door de masten de bovenleiding niet meer.
Had dat nou niet anders gekund? Dat is idd. horizonvervuiling.
Dat is de Betuweroute. Die kruist daar de lijn van Utrecht naar Boxtel. Onderling zijn er spoorverbindingen. Aangezien die spoorlijnen van verschillende spanningen zijn voorzien, zijn er omschakelbare spanningssecties. Voor een elektrotechnicus zoals ik, is dat smullen. ;D
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #37 Gepost op: 19 February 2019, 10:17:57 »
Citaat:

Barrière
Van Baal ziet de spoorlijn ook als een hinderlijke barrière in het landschap. ,,De spoorlijn verdeelt dorpen en de oversteekmogelijkheden zijn beperkt. Dat valt allemaal weg bij een busbaan, waar je veel makkelijker overheen kunt.
Gaat Van Baal dan ook pleiten voor het opheffen van de A15? Dat is toch ook een hinderlijke barrière in het landschap met beperkte oversteekmogelijkheden?

De oversteekmogelijkheden van de A15 lijken me nog beperkter dan die van de Betuwelijn.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8938
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #38 Gepost op: 19 February 2019, 10:44:30 »
Over de A15 rijden auto's, die geven zelden tot nooit reden tot overlast
En daarbij komt ook, dat auto's al decennia tot het vertrouwde straatbeeld behoren. En treinen doen dat niet.

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 19 February 2019, 10:50:16 door tothebeach »

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9033
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #39 Gepost op: 19 February 2019, 11:01:14 »
En ergens ver weg gestopt tussen dit spoor en snelweg geweld kabbelt de Linge rustig voort.

Die ligt er al 100-en jaren.

Binnenkort de Bloesemtocht.

Gr Koen
« Laatst bewerkt op: 19 February 2019, 11:03:05 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3489
    • modulebaan.nl
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #40 Gepost op: 19 February 2019, 11:13:33 »
Voor automobilisten is de A15 geen obstakel, maar een mogelijkheid  :angel:

Op zich vind ik de suggestie het spoor te vervangen door een busbaan niet heel verkeerd. Op dit moment zijn er al problemen de treinen op de Betuweroute in te passen in de verdere dienstregeling en blijft gezien het gevraagde volume de frequentie laag. Iedere 10 minuten een snelle bus van Arnhem naar Geldermalsen lijkt mij een behoorlijke verbetering tov de huidige situatie.
Een snel fietspad op hetzelfde traject kan ook een aantal forensen verleiden met de fiets te gaan

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #41 Gepost op: 19 February 2019, 11:20:07 »
Treinen op de Betuweroute inpassen een probleem ?
Daar is ruimte zat op die lijn :p

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1562
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #42 Gepost op: 19 February 2019, 11:30:27 »
Het capiciteitsprobleem zit in het inpassen van het boemeltje op de lijn Arnhem-Nijmegen. Naast de 6 IC's per uur per richting rijden er ook steeds meer stoptreinen om de nieuwbouw in Lent, Elst en Arnhem-Zuid te ontsluiten. Het pad van het boemeltje past slecht in de dienstregeling. Meer sporen aanleggen is kostbaar door de bruggen over de Nederrijn en Waal.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3489
    • modulebaan.nl
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #43 Gepost op: 19 February 2019, 11:46:01 »
Precies.
Daarom is vorig jaar de overstaptijd in Tiel van 5 minuten verhoogd naar 45 minuten. (Zoiets, dacht ik)  Om de reistijden binnen de perken te houden is er onderzocht of er een busverbinding moest komen naar station Rhenen.
Als automobilist heb ik het verder niet gevolgd, maar de kern van het verhaal dat ik begrepen heb is dat zowel in Geldermalsen als op het stuk Arnhem- Nijmegen problemen zijn de trein op de Betuweroute in te passen.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1370
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #44 Gepost op: 19 February 2019, 12:11:24 »
Het capiciteitsprobleem zit in het inpassen van het boemeltje op de lijn Arnhem-Nijmegen. Naast de 6 IC's per uur per richting rijden er ook steeds meer stoptreinen om de nieuwbouw in Lent, Elst en Arnhem-Zuid te ontsluiten. Het pad van het boemeltje past slecht in de dienstregeling. Meer sporen aanleggen is kostbaar door de bruggen over de Nederrijn en Waal.


Dan is de oplossing toch gewoon de dienst inkorten tot Elst? Ja, dan moeten reizigers uit Geldermalsen die naar Arnhem willen overstappen. Maar dat hoeft toch niet zo'n probleem te zijn? Tussen Elst en de Betuwelijn ligt toch al een derde spoor. Als je die trein dan gewoon tussen Geldermalsen en Elst laat pendelen, dan hoeft het treinstel zelfs het hoofdbaanvak niet meer te kruisen. Of zie ik nou iets over het hoofd?


Steyn