Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 06:47:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?  (gelezen 18034 keer)

ReneN

  • Gast
Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Gepost op: 15 februari 2019, 15:39:33 »
De provincie Gelderland heeft niet veel op met het ov per spoor. Na de weigering om Nijmegen - Kleef te willen reactiveren en de weigering om mee te betalen aan de meerkosten voor de Maaslijn waardoor de elektrificatie stilligt is er nu een plan met diverse gemeenten ontwikkeld om het traject Geldermalsen - Elst te vervangen door een busbaan. Je denkt dat het sluiten van spoorlijnen tegenwoordig toch niet meer aan de orde is, maar nee, de plannen lijken vrij serieus.

Nu met link: https://www.gelderlander.nl/overbetuwe/spoorlijn-geldermalsen-tiel-elst-maakt-mogelijk-plaats-voor-busbaan~ab6892f8/
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2019, 16:13:09 door ReneN »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2019, 15:55:38 »
De jaren '50 zijn nog niet voorbij in de Betuwe lees ik.  :-\
No dress rehearsel, this is our life.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4142
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #2 Gepost op: 15 februari 2019, 16:07:07 »
Als je het hele artikel leest, dan is het een stuk genuanceerder!
Het ombouwen van trein- naar bus- en fietstracé is één van vier scenario’s die de provincie in beeld wil brengen. De andere drie zijn het handhaven van de huidige tussen spoorverbinding tussen Tiel en Arnhem. Het verbeteren van overstapmogelijkheden op de spoorlijn Tiel-Elst en tenslotte het al dan niet elektrificeren van de spoorlijn Geldermalsen-Elst. Momenteel kan die alleen door dieseltreinen worden gebruikt. 

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2019, 16:16:39 »
Het is inderdaad een totaalstudie die alles te maken heeft met het in de nabije toekomst drukker worden van het spoorverkeer tussen Arnhem en Nijmegen. Om dat gezien de redelijk beperkte ruimte, in goede banen te leiden zal eigenlijk de verbinding Arnhem-Tiel moeten worden opgeheven. Een dergelijke beslissing wil men echter goed kunnen onderbouwen en alle mogelijkheden en onmogelijkheden tegen het licht houden. Buiten dat heeft Gelderland alleen maar iets te zeggen over het stuk tot Tiel, de rest is bevoegdheid van een andere provincie.
Basisonderzoek in het verleden was alleen maar het laten eindigen van de treinverbinding vanuit Tiel in Elst. Nu is besloten alle mogelijke opties te laten onderzoeken zodat een financieel en operationeel optimale beslissing genomen kan worden. Lijkt me juist een goede zaak.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2019, 16:17:19 »
Als je het hele artikel leest, dan is het een stuk genuanceerder!
Het ombouwen van trein- naar bus- en fietstracé is één van vier scenario’s die de provincie in beeld wil brengen. De andere drie zijn het handhaven van de huidige tussen spoorverbinding tussen Tiel en Arnhem. Het verbeteren van overstapmogelijkheden op de spoorlijn Tiel-Elst en tenslotte het al dan niet elektrificeren van de spoorlijn Geldermalsen-Elst. Momenteel kan die alleen door dieseltreinen worden gebruikt. 

Als je zijn bijdragen leest, zie je ook dat ReneN niet aan genuanceerd doet  ;)

Remunj

  • Online Online
  • Berichten: 7813
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2019, 16:19:44 »
Als je het hele artikel leest, dan is het een stuk genuanceerder!
Ik weet niet of ReneN het woord nuance kent gezien zijn eerdere bijdragen  ;D :angel:
Gr.
Eric

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2019, 16:22:41 »
Als je het hele artikel leest, dan is het een stuk genuanceerder!
Het ombouwen van trein- naar bus- en fietstracé is één van vier scenario’s die de provincie in beeld wil brengen. 

Ik krijg een beetje jeuk als overheden met 4 scenario's komen. Er is altijd een nul-scenario, maar die wil men natuurlijk niet, want anders waren ze er niet over begonnen. Dan twee scenario's die een verbetering lijken, maar alleen maar zijn toegevoegd om de indruk te wekken dat er keuze is. En een vierde scenario, dat eigenlijk de gewenste uitkomst is.  8)
Reinier

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2019, 16:35:34 »
Buiten dat heeft Gelderland alleen maar iets te zeggen over het stuk tot Tiel, de rest is bevoegdheid van een andere provincie.

Geldermalsen hoort toch echt bij Gelderland.  ;)
Het lijkt mij wel dat de provincie verder weinig te zeggen heeft over Geldermalsen - Tiel omdat het Hoofdrailnet is (denk ik?), maar dat is wellicht ook wat je bedoelt?

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3007
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2019, 16:54:27 »
Treurig plan.

Citaat:

Barrière
Van Baal ziet de spoorlijn ook als een hinderlijke barrière in het landschap. ,,De spoorlijn verdeelt dorpen en de oversteekmogelijkheden zijn beperkt. Dat valt allemaal weg bij een busbaan, waar je veel makkelijker overheen kunt.

Bovendien biedt het vijftien meter brede spoorbed ruimte voor twee vrijliggende busbanen en de aanleg van een snelfietspad.” Van Baal noemt de baan ook nog voordelig voor de nooddiensten. ,,Voor de aanrijtijden van ambulance, brandweer en politie naar de dorpskernen speelt die busbaan ook een belangrijke rol.’’

Lijkt meer op een puur persoonlijke visie van die Overbetuwse wethouder van Baal. Ruikt sterk naar regionaal eigenbelang.

Groeten,
Richard

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #9 Gepost op: 15 februari 2019, 17:54:09 »
Geldermalsen hoort toch echt bij Gelderland.  ;)
Het lijkt mij wel dat de provincie verder weinig te zeggen heeft over Geldermalsen - Tiel omdat het Hoofdrailnet is (denk ik?), maar dat is wellicht ook wat je bedoelt?

Correct uiteraard, Dordrecht-Geldermalsen en Geldermalsen-Tiel vallen niet onder de bevoegdheden van de provincie Gelderland, maar wat niet is kan altijd komen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #10 Gepost op: 15 februari 2019, 18:24:02 »
Dat zou samenvoegen van gemeentes en provincies betekenen om dat voor elkaar te krijgen,en dat lijkt me toch een paar bruggen te ver  ;D
Overigens is Dhr van Baal blijkbaar niet echt een mileufreak,want hij verkiest diesel en benzine uitstotende voertuigen boven iets wat electrisch rijd op rails  ::)
En een hinderlijke barrière in t landschap ?
Ik kan me wel wat andere dingen voorstellen die t landschap verstoren en "erger" zijn,windmolens b.v. ??
We zullen zien of en welk stukje rails word weg gezaagd bij een gemeente/provincie grens waardoor de gehele lijn onbruikbaar word,zodat men daarna de rest kan saneren,dat laatste valt primaa in t plaatje van P rail  ::) 
1 voor alle en p rail voor zichzelf samen met dhr van baal  :-X
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #11 Gepost op: 15 februari 2019, 18:27:49 »
de trein daar rijdt nu ook op diesel he.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #12 Gepost op: 15 februari 2019, 18:39:10 »
Overigens is Dhr van Baal blijkbaar niet echt een mileufreak,want hij verkiest diesel en benzine uitstotende voertuigen boven iets wat electrisch rijd op rails  ::)
Geldermalsen - Tiel is met bovenleiding. Tiel - Elst is diesellijn
Citaat
En een hinderlijke barrière in t landschap ?
Bovenleidingportalen zijn horizon vervuilend ja  ;D
Groeten Joop, machinist Lls

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #13 Gepost op: 15 februari 2019, 18:49:59 »
Ik kan me wel wat andere dingen voorstellen die t landschap verstoren en "erger" zijn,windmolens b.v. ??

Liever windmolens dan de rook uitbrakende schoorstenen van kolencentrales.

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
« Reactie #14 Gepost op: 15 februari 2019, 19:19:32 »
Wat zijn eigenlijk de vervoercijfers van het baanvak Tiel-Elst? Ik vermoed dat het niet heel dramatisch zal zijn, anders was die lijn al wel eerder gesaneerd. In mijn optiek zou het gebruik (in combinatie met kostendekkingsgraad) uiteindelijk de graadmeter moeten zijn; is het financieel nog een beetje verantwoord om een trein te laten rijden. Bij openbaar vervoer zal altijd geld moeten, maar het moet ook geen bodemloze put worden. Het is zonde van het geld als bijvoorbeeld in meer dan de treinen de bezetting (ruim) onder de 40% is.

De spoorbaan vervangen door een busbaan lijkt mij de ultieme kapitaalvernietiging; in het geval de reizigersaantallen dusdanig laag zijn dat een trein niet te verantwoorden valt, dan lijkt mij dat bij een bezuiniging de bussen beter gebruik kunnen maken van de bestaande, al dan niet verbeterde weginfrastructuur.



Oeps!