Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terschellinger Spoor door Ronald Halma
Vandaag om 18:58:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:56:08
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 18:54:44
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door Arjan6511
Vandaag om 18:52:16
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 18:10:13
Au bord de la Cèze door Wim1969
Vandaag om 18:08:09
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Hatsune Miku
Vandaag om 18:02:38
fotowedstrijd 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 17:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:25:40
MLF Fielschmann motor kit door henk
Vandaag om 16:57:08
Beekdaelen in H0 door Casmir
Vandaag om 16:49:37
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 16:37:58
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 16:33:38
Piko blauwe 1000 door spoorzeven
Vandaag om 16:23:26
Revier Rheinbrenner (H0) door cor_b
Vandaag om 16:09:07
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 16:06:53
Loksound5 decoder door 008200
Vandaag om 15:34:24
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:30:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:21:11
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 15:14:45
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:30:50
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:47:22
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:13:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 10:52:17
Kersttrein door Charles_
Vandaag om 10:31:23
Veevervoer ss/ ns door MOVisser
Vandaag om 00:07:48
Rondom Charlois door Alewijn
26 November 2025, 22:48:33
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
26 November 2025, 22:39:39
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Quinzeedied
26 November 2025, 22:32:05
De modeltreinen van Spoorijzer door rjr
26 November 2025, 22:28:45
  

Auteur Topic: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting  (gelezen 18542 keer)

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #45 Gepost op: 12 February 2019, 16:33:11 »
Hallo Klaas,

Als ik je goed begrijp dan kan ik de motor dus beter met rust laten en me alleen concentreren op de soundmodule.

Voor zover ik weet staat de soundmodule rechtstreeks aangesloten op de rijbaanspanning. Hoe hoger het voltage op de baan hoe "sneller" het geluid gaat... leg ik dat zo goed uit... Als ik de HF spanning inschakel heb ik direct geluid "op volle snelheid" dus mijn redenering is dan dat we de HF naar de soundmodule dus moeten blokkeren... maar teveel spanningsverlies zorgt ook daar voor een ongewenst effect, namelijk "te traag" geluid.... of gaat mijn redenering hier mank.... HELP  :-\

Wordt vervolgd.... hoop ik  ;D

Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #46 Gepost op: 12 February 2019, 17:03:01 »
De soundmodule, daar zou ik in eerst instantie een spoeltje voor zetten. Een betere oplossing kan ik op het moment nog niet bedenken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #47 Gepost op: 12 February 2019, 18:43:44 »
Kijk hier eens voor de dikkere (draad) spoelen : http://loudmagnet.com/html/filt.htm#corr
Groet, Ronald.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #48 Gepost op: 12 February 2019, 19:19:29 »
Hangt van de motor af. Voor een motor met een ijzeren anker is die HF spanning geen enkel probleem.

Ik heb zo'n 40 jaar geleden met dit soort zelfbouw schakelingen geexperimenteerd en kan mij herinneren dat mijn Fleischmann OK locje bloedheet werd van de wisselspanning die ik op de rails zette. Het was echter allemaal zelfbouw en ik weet niet meer precies welke frequentie ik gebruikte maar meen mij wel te herinneren dat het een blokspanning was. Dat zullen vast geen ideale omstandigheden geweest zijn voor het motortje. Ik heb eigenlijk geen idee wat de impedantie is van een motortje maar als die bij de gebruikte frequentie hoog genoeg is dan zal er inderdaad nauwelijks stroom door de wikkelingen lopen en de motor zal dan ook niet heet worden.

Op zich wel logisch eigenlijk om alleen een spoel te hebben voor de trafo, om terugkoppeling naar je trafo te voorkomen. Voor wat betreft die geluidsmodule, ik verwacht dat het stroomverbruik daarvan heel laag zal zijn en daar kan een klein spoeltje al voldoen. ook daar geldt dan wel weer hoe lager de weerstand, hoe kleiner de spanningsval en hoe beter de geluidsmodule zal werken.

Gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 12 February 2019, 20:10:12 door Fritsprt »
Groet Frits

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #49 Gepost op: 12 February 2019, 21:40:43 »
....voor de soundmodule... gewoon afvlakken met een brugcel?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #50 Gepost op: 12 February 2019, 21:44:56 »
Daar had ik eerst ook aan gedacht. Maar dan hou je het effect dat hij zonder de rijspanning op de HF spanning meteen volle bak gaat. Volgens Almar moet de geluidsproductie afhankelijk zijn van de rijspanning, dus de HF moet er uitgefilterd worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #51 Gepost op: 12 February 2019, 21:49:26 »
Aaaaa... OK.
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #52 Gepost op: 12 February 2019, 23:44:09 »
....voor de soundmodule... gewoon afvlakken met een brugcel?

Hoe zie je dat voor je als je er van uit gaat dat het HF signaal boven op de rijspanning staat ?
Als je dat gaat gelijkrichten (van afvlakken is bij een brugcel geen sprake) krijg je pieken van
de som van die 2 spanningen. Als je dan ook nog gaat afvlakken met een elco ga je schrikken.
Groet, Ronald.

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #53 Gepost op: 13 February 2019, 20:27:03 »
Hallo allemaal,

Vandaag heb ik via de mail contact gehad met Fleischmann in de hoop dat er technische informatie over het "Prima-Lux" systeem opgehaald zou kunnen worden uit één of ander archief. Het antwoord was helaas niet wat ik gehoopt had...

Sehr geehrter Herr Bender,

vielen Dank für Ihre Email.

Leider haben wir hier im Hause keinerlei Unterlagen mehr oder ähnliches von diesen Geräten vorliegen. Die Geräte stammen aus den 1960iger Jahren und sind seit mehr als 50 Jahren nicht mehr im Programm. Da können wir Ihnen leider nicht mehr weiterhelfen, Sorry.
 
Mit freundlichen Grüßen,
Ihr Fleischmann Serviceteam


Tot zover de Deutsche Gründlichkeit.....

Vanavond mede daardoor besloten om de "voorschakelsmoorspoel - 551" maar eens van binnen te gaan bekijken. Kasje ging eenvoudig open en dit zit er in:



(de euro even als formaat referentie, zat er dus niet in ;D)



Dit is de informatie die op de smoorspoel zelf staat, wellicht kunnen jullie er iets mee.

Als het helpt wil ik de HF unit ook wel openmaken maar dat zal wat meer werk zijn  ;D
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #54 Gepost op: 13 February 2019, 21:00:52 »
Die 551 zou 2,6mH zijn. Dat kan ik in de nummering niet echt terug vinden.
Wel is duidelijk dat deze spoel ingekocht is bij Siemens Halske (S-H logo).
Als ik het zo vlug via Google goed zag is daar de productie in 1966 gestopt dus zou kunnen.

Nu het kastje open is kun je wel de draaddikte meten (ietsje aftrekken voor de lak) en om
e.e.a. zeker te weten zou je de waarde kunnen meten als je de middelen hebt.

Een vervanger zou je inderdaad bij een luidsprekerzelfbouwzaak kunnen kopen/bestellen.
Als voorbeeld gaf ik al een link. (zie post 47)
Groet, Ronald.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #55 Gepost op: 13 February 2019, 21:28:39 »
De getallen op die ferriet potkern slaan hoofdzakelijk op de afmetingen, de materiaalsamenstelling en de luchtspleet (binnenin tussen de twee helften). Op de onderkant staan ook nog wat getallen. De waarde hangt hier ook mede van af, samen met het aantal wikkelingen.

Eind jaren '60 heb ik ooit een 4 kanaals RC set gebouwd met in de ontvanger 4 van deze spoelen in een RC filter om de 4 toonkanalen uit elkaar te halen. Ik geloof dat dat de "Digit 4" was, de voorganger van de "Digit 5", beide van H B Stuurman van Muiderkring.
« Laatst bewerkt op: 13 February 2019, 21:55:46 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #56 Gepost op: 13 February 2019, 21:30:18 »
Net even gemeten wat ik met mijn beperkte middelen meten kon. Draad doorsnee 0,4 mm. Weerstand gemeten met multimeter 1,2 Ohm
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #57 Gepost op: 13 February 2019, 22:02:44 »
Almar,  ik zie dat je zo'n spoel hebt. Inmiddels is duidelijk dat je die spoel alleen nodig hebt om de rails aan te sluiten. Je hebt inmiddels bipolaire condensatoren voor de verlichting in je rijtuigen. Als ik het dan goed begrijp wil je alleen nog een spoel voor je geluidsmodule zetten om te voorkomen dat deze op de wisselspanning reageert.

Dan kan je toch gewoon een smoorspoel van 2.2 a 3.3 mH nemen? Het vermogen van die module zal toch niet zo extreem zijn. Ik denk dat een kleine spoel uit een luidspreker, zie tip van Calimero, al voldoende is. Ik zou het gewoon proberen. Gewoon omdat het kan

Succes Frits

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 13 February 2019, 22:23:27 door Fritsprt »
Groet Frits

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #58 Gepost op: 13 February 2019, 22:18:33 »
Frits, Ik neem aan dat die uH dan mH moet zijn ?
Vergissen is menselijk maar verwarring moeten we denk ik niet willen ;)
De originele spoel voor in de loc is 6mH en aangezien de stroom voor alleen de soundmodule lager
is zou ik die waarde zeker niet lager kiezen. Handelswaarden rond die 6 zijn 5,6 en 6,8mH (E-12 reeks).
Groet, Ronald.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #59 Gepost op: 13 February 2019, 22:22:51 »
Oei, is het mH. Sorry voor de verwarring. Maar om niet nog meer verwarring te scheppen. Er komt normaal gesproken geen spoel in de loc. Alleen een spoel om terugkoppeling naar de rijtrafo te voorkomen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Groet Frits