Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Doornvliet door cor_b
Vandaag om 10:59:07
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 10:32:52
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
  

Auteur Topic: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting  (gelezen 15340 keer)

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #30 Gepost op: 11 februari 2019, 22:48:37 »
Als ik deze LC calculator gebruik:  http://circuitcalculator.com/lcfilter.htm   met de volgende waarden:
   2.6E-3    H (dus 2,6 mH)
   2.2E-6    F  (dus 2,2 uF)
...dan kom ik uit op 2104 Hz ofwel ongeveer 2 kHz, dat zou wel es de design frequentie kunnen zijn dan?

Met 2.2E-6 H (2,2 mH) kom ik uit op 2288 Hz en bij 3.3E-6 H (3,3 mH) kom ik uit op 1868 Hz.

Dan zou ik dus voor 3,3 mH gaan zoals Klaas zegt want dan zit je dichter bij de 2 KHz...

Maar voor de prijs van de spoeltjes zou ik ze allebei bestellen en gewoon testen?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #31 Gepost op: 11 februari 2019, 23:23:06 »
Hans, als ik het goed begrijp rekent die tool de resonantiefrequentie uit. Maar het lijkt me juist ongewenst als de zaak in resonantie komt. Ik denk dat de frequentie veel hoger ligt. Dan wordt de impedantie van de overbruggingscondensatoren lager, wat je juist wil om de hoogfrequente stroom zo goed mogelijk door te laten. En de impedantie van de spoelen wordt veel hoger, dat is ook gunstig omdat je daar een goede sperring wil hebben.
Bovendien levert 2 kHz een irritante pieptoon op waar je helemaal dol van wordt.

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #32 Gepost op: 12 februari 2019, 00:48:07 »
Heren,

Ik kan jullie maar voor een deel volgen maar ik ga ik gewoon de 3,3 bestellen. Kijken wat ie doet en dan koppel ik de bevindingen weer terug. In ieder geval bedankt voor het meedenken  (y)
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #33 Gepost op: 12 februari 2019, 07:28:19 »
Die (wisselstroom) impedantie is helemaal niet kritisch. Ik zou die met de laagste (gelijkstroom)weerstand nemen omdat de spoel voor je motor zit. Dan heb je in ieder geval de laagste spanningsval over de spoel en vrijwel de gehele rijspanning beschikbaar voor de motor.

Succes Frits

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Groet Frits

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #34 Gepost op: 12 februari 2019, 09:02:43 »
Maar in de loc komt toch geen verlichting dus ook geen  spoel. De anker/veldwikkeling van de motor is genoeg om het HF signaal te blokkeren, daar hoeft geen spoel bij.

Je rekent idd de resonantiefreq uit van een LC circuit. Er zitten wel spoelen en condensatoren in dit systeem, maar niet parallel als in een LC circuit.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2019, 13:12:10 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #35 Gepost op: 12 februari 2019, 09:43:57 »
Frits heeft een goed punt aangezien je LGB motoren ook meer stroom nemen.
Groet, Ronald.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #36 Gepost op: 12 februari 2019, 10:46:27 »
Hmm, tamelijk ingewikkeld voor de verlichting van een paar wagens. Kun je niet beter een knoopcel cr2032 (3V 250mAh) onder je wagens plakken en wat LEDjes daarop aansluiten? Geen voorschakelweerstand=geen energieverspilling. Drie LEDs  houden het (3x250)/(3x1,5x20)= 8,3h uit. Of zie ik dat verkeerd?  ::)



Gegarandeerd flikkervrij.

« Laatst bewerkt op: 12 februari 2019, 10:48:50 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #37 Gepost op: 12 februari 2019, 10:55:31 »
Het gaat om LGB dus er kan een heel (oplaadbaar) batterijpakket in de wagens.
Maar volgens mij gaat het ook om de leut van dit apparaat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #38 Gepost op: 12 februari 2019, 11:21:32 »
Als ik LGB had zou ik het radiografisch besturen; spanning van de rails, buffer voor de ontvanger, motorregelaar  van een RC auto etc.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #39 Gepost op: 12 februari 2019, 12:02:42 »
Maar in de loc komt toch geen verlichting dus ook geen  spoel.
De anker/veldwikkeling van de motor is genoeg om het
HF signaal te blokkeren, daar hoeft geen spoel bij.

Je rekent idd de resonantiefreq uit van een LC circuit. Er zitten wel spoelen en condensatoren in dit systeem, maar niet parallel als in een LC circuit.
De spoel heeft niets met de verlichting te maken.

De bipolaire condensator is er om de gelijkspanning van de motor te blokkeren zodat de verlichting alleen op de wisselspanning brandt.

De spoel is er om de wisselspanning te blokkeren zodat de motor alleen de gelijkspanning/rijspanning krijgt. Zonder spoel kan de motor zeer heet worden en zelfs kapot gaan.

Gr. Frits

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Groet Frits

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #40 Gepost op: 12 februari 2019, 12:05:57 »
Hallo allemaal,

Volgens mij raken we af en toe een beetje off-topic  ;D

@72Sonett; In de loc zit wel degelijk verlichting, maar dat is niet echt een probleem. Het gaat, zoals Frits ook opmerkt, om de afscherming van de motor en de soundmodule. Eén spoel plaatsen en het is opgelost, we stoeien alleen wat over de waarde omdat we eigenlijk onvoldoende info hebben over de Fleischman unit. Je voorstel om over te gaan op RC besturing vind ik voor een paar treintjes in een tuin van 3,6 vierkante meter wat "over the top" :D.

@Hans; een spoel en wat condensatoren inbouwen vind ik niet echt ingewikkeld. Het enig "probleem" is dat we onvoldoende weten over de Fleischmann unit en dus wat aannames moeten doen..

@ Henk; inderdaad, ik heb het apparaat, en het apparaat werkt goed ;)

Dus samenvattend zie ik nog steeds een oplosbaar "probleem" wat met wat try-and-error best zal worden opgelost. Door alle input hebben we in ieder geval wat waardes om aan de slag te gaan (y)

Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #41 Gepost op: 12 februari 2019, 12:45:58 »
Je rekent idd de resonantiefreq uit van een LC circuit. Er zitten wel spoelen en condensatoren in dit systeem, maar niet parallel als in een LC circuit.
Een LC circuit kan ook een serieschakeling zijn. Maar zoals ik eerder schreef, dit heeft niks met resonantie te maken.

De spoel is er om de wisselspanning te blokkeren zodat de motor alleen de gelijkspanning/rijspanning krijgt. Zonder spoel kan de motor zeer heet worden en zelfs kapot gaan.
Hangt van de motor af. Voor een motor met een ijzeren anker is die HF spanning geen enkel probleem. Een motor met een ijzerloos anker zoals een Faulhaber gaat inderdaad in de gloria.
Bovendien zit die spoel in de schema's van Fleischmann helemaal niet voor de motor, die zit er om de HF bij de rijstroomtrafo weg te houden.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2019, 12:49:15 door Klaas Zondervan »

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #42 Gepost op: 12 februari 2019, 13:22:36 »
Ha...In de loc zit wel degelijk verlichting ...
Ja, ok, maar je schreef
Citaat
... aangezien ik met vaste treinsamenstellingen wil rijden schakel ik de achterverlichting van de locs simpelweg uit.
en alleen voor de motor is een spoel niet nodig, de rotor- en veldwikkelingen hebben van zichzelf al genoeg AC'weerstand'

Citaat
RC ... voor een paar treintjes in een tuin van 3,6 vierkante meter wat "over the top".
OK, maar ik heb een 'tuin' van 1550 m2 dus ik droom nog wel eens van LGB... en dan zou ik dat met RC doen.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2019, 16:52:37 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #43 Gepost op: 12 februari 2019, 16:03:56 »
@72Sonett;  Je hebt helemaal gelijk wat betreft de verlichting in de loc daarover ben ik, alles teruglezend, niet echt duidelijk geweest :-[.
Door de HF spanning werkt de automatisch met de rijrichting wisselende loc verlichting niet en branden beide lampen. Om dit te voorkomen kan je een spoel plaatsen zodat de HF spanning geblokt wordt. (zie gebruiksaanwijzing Fleischmann) Mijn opmerking is in die zin wat verwarrend. Ik rij met vaste trein samenstellingen en heb dus geen behoefte aan automatisch met de rijrichting wisselende loc verlichting. Wat ik wel wil is constant brandende loc verlichting dus is voor mij de makkelijkste oplossing het uitschakelen van de achterverlichting op de loc.

Voor de zware motoren in de LGB locs schijnt de HF spanning niet schadelijk te zijn maar waarom het risico lopen als een spoeltje van nog geen euro de HF spanning kan blokkeren.

Een nieuwe reden om er achter te komen of we de HF kunnen blokkeren met een spoel zijn de sound modules die ik wil plaatsen. In een net aangeschafte loc zit een sound module en die reageert direct op de HF spanning door volluit te gaan werken, en dat wil ik natuurlijk niet....

Samenvattend is de laatste reden dus eigenlijk de hoofd reden geworden om door te gaan met de speurtocht naar het juiste spoeltje. De rijspanning-trafo wordt al beschermd door een spoel die ik bij de Fleischman set kocht dus dat stukje is geregeld.

PS. Je hebt inderdaad ruimte zat voor een grote LGB baan! (incl. "Live steam" locomotieven en RC-besturing ;D)

   
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #44 Gepost op: 12 februari 2019, 16:15:29 »
Almar, een spoel voor de motor, dat kan nog ongewenste effecten hebben. De spoelen hebben allemaal een ohmse weerstand en de kleinste die je noemt is altijd nog 5,5 ohm. Als de motor 1 ampere trekt dan verlies je dus 5,5 volt.

Die soundmodule, waar wordt die door aangestuurd?

PS, ik heb dat spoeltje bij Reichelt even opgezocht. De maximale stroom is 335mA. De motor trekt ongetwijfeld meer stroom, dus dat spoeltje zal het niet lang uithouden.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2019, 16:20:55 door Klaas Zondervan »