Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting  (gelezen 15454 keer)

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #30 Gepost op: 11 februari 2019, 22:48:37 »
Als ik deze LC calculator gebruik:  http://circuitcalculator.com/lcfilter.htm   met de volgende waarden:
   2.6E-3    H (dus 2,6 mH)
   2.2E-6    F  (dus 2,2 uF)
...dan kom ik uit op 2104 Hz ofwel ongeveer 2 kHz, dat zou wel es de design frequentie kunnen zijn dan?

Met 2.2E-6 H (2,2 mH) kom ik uit op 2288 Hz en bij 3.3E-6 H (3,3 mH) kom ik uit op 1868 Hz.

Dan zou ik dus voor 3,3 mH gaan zoals Klaas zegt want dan zit je dichter bij de 2 KHz...

Maar voor de prijs van de spoeltjes zou ik ze allebei bestellen en gewoon testen?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #31 Gepost op: 11 februari 2019, 23:23:06 »
Hans, als ik het goed begrijp rekent die tool de resonantiefrequentie uit. Maar het lijkt me juist ongewenst als de zaak in resonantie komt. Ik denk dat de frequentie veel hoger ligt. Dan wordt de impedantie van de overbruggingscondensatoren lager, wat je juist wil om de hoogfrequente stroom zo goed mogelijk door te laten. En de impedantie van de spoelen wordt veel hoger, dat is ook gunstig omdat je daar een goede sperring wil hebben.
Bovendien levert 2 kHz een irritante pieptoon op waar je helemaal dol van wordt.

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #32 Gepost op: 12 februari 2019, 00:48:07 »
Heren,

Ik kan jullie maar voor een deel volgen maar ik ga ik gewoon de 3,3 bestellen. Kijken wat ie doet en dan koppel ik de bevindingen weer terug. In ieder geval bedankt voor het meedenken  (y)
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #33 Gepost op: 12 februari 2019, 07:28:19 »
Die (wisselstroom) impedantie is helemaal niet kritisch. Ik zou die met de laagste (gelijkstroom)weerstand nemen omdat de spoel voor je motor zit. Dan heb je in ieder geval de laagste spanningsval over de spoel en vrijwel de gehele rijspanning beschikbaar voor de motor.

Succes Frits

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Groet Frits

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #34 Gepost op: 12 februari 2019, 09:02:43 »
Maar in de loc komt toch geen verlichting dus ook geen  spoel. De anker/veldwikkeling van de motor is genoeg om het HF signaal te blokkeren, daar hoeft geen spoel bij.

Je rekent idd de resonantiefreq uit van een LC circuit. Er zitten wel spoelen en condensatoren in dit systeem, maar niet parallel als in een LC circuit.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2019, 13:12:10 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #35 Gepost op: 12 februari 2019, 09:43:57 »
Frits heeft een goed punt aangezien je LGB motoren ook meer stroom nemen.
Groet, Ronald.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #36 Gepost op: 12 februari 2019, 10:46:27 »
Hmm, tamelijk ingewikkeld voor de verlichting van een paar wagens. Kun je niet beter een knoopcel cr2032 (3V 250mAh) onder je wagens plakken en wat LEDjes daarop aansluiten? Geen voorschakelweerstand=geen energieverspilling. Drie LEDs  houden het (3x250)/(3x1,5x20)= 8,3h uit. Of zie ik dat verkeerd?  ::)



Gegarandeerd flikkervrij.

« Laatst bewerkt op: 12 februari 2019, 10:48:50 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #37 Gepost op: 12 februari 2019, 10:55:31 »
Het gaat om LGB dus er kan een heel (oplaadbaar) batterijpakket in de wagens.
Maar volgens mij gaat het ook om de leut van dit apparaat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #38 Gepost op: 12 februari 2019, 11:21:32 »
Als ik LGB had zou ik het radiografisch besturen; spanning van de rails, buffer voor de ontvanger, motorregelaar  van een RC auto etc.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #39 Gepost op: 12 februari 2019, 12:02:42 »
Maar in de loc komt toch geen verlichting dus ook geen  spoel.
De anker/veldwikkeling van de motor is genoeg om het
HF signaal te blokkeren, daar hoeft geen spoel bij.

Je rekent idd de resonantiefreq uit van een LC circuit. Er zitten wel spoelen en condensatoren in dit systeem, maar niet parallel als in een LC circuit.
De spoel heeft niets met de verlichting te maken.

De bipolaire condensator is er om de gelijkspanning van de motor te blokkeren zodat de verlichting alleen op de wisselspanning brandt.

De spoel is er om de wisselspanning te blokkeren zodat de motor alleen de gelijkspanning/rijspanning krijgt. Zonder spoel kan de motor zeer heet worden en zelfs kapot gaan.

Gr. Frits

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Groet Frits

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #40 Gepost op: 12 februari 2019, 12:05:57 »
Hallo allemaal,

Volgens mij raken we af en toe een beetje off-topic  ;D

@72Sonett; In de loc zit wel degelijk verlichting, maar dat is niet echt een probleem. Het gaat, zoals Frits ook opmerkt, om de afscherming van de motor en de soundmodule. Eén spoel plaatsen en het is opgelost, we stoeien alleen wat over de waarde omdat we eigenlijk onvoldoende info hebben over de Fleischman unit. Je voorstel om over te gaan op RC besturing vind ik voor een paar treintjes in een tuin van 3,6 vierkante meter wat "over the top" :D.

@Hans; een spoel en wat condensatoren inbouwen vind ik niet echt ingewikkeld. Het enig "probleem" is dat we onvoldoende weten over de Fleischmann unit en dus wat aannames moeten doen..

@ Henk; inderdaad, ik heb het apparaat, en het apparaat werkt goed ;)

Dus samenvattend zie ik nog steeds een oplosbaar "probleem" wat met wat try-and-error best zal worden opgelost. Door alle input hebben we in ieder geval wat waardes om aan de slag te gaan (y)

Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #41 Gepost op: 12 februari 2019, 12:45:58 »
Je rekent idd de resonantiefreq uit van een LC circuit. Er zitten wel spoelen en condensatoren in dit systeem, maar niet parallel als in een LC circuit.
Een LC circuit kan ook een serieschakeling zijn. Maar zoals ik eerder schreef, dit heeft niks met resonantie te maken.

De spoel is er om de wisselspanning te blokkeren zodat de motor alleen de gelijkspanning/rijspanning krijgt. Zonder spoel kan de motor zeer heet worden en zelfs kapot gaan.
Hangt van de motor af. Voor een motor met een ijzeren anker is die HF spanning geen enkel probleem. Een motor met een ijzerloos anker zoals een Faulhaber gaat inderdaad in de gloria.
Bovendien zit die spoel in de schema's van Fleischmann helemaal niet voor de motor, die zit er om de HF bij de rijstroomtrafo weg te houden.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2019, 12:49:15 door Klaas Zondervan »

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #42 Gepost op: 12 februari 2019, 13:22:36 »
Ha...In de loc zit wel degelijk verlichting ...
Ja, ok, maar je schreef
Citaat
... aangezien ik met vaste treinsamenstellingen wil rijden schakel ik de achterverlichting van de locs simpelweg uit.
en alleen voor de motor is een spoel niet nodig, de rotor- en veldwikkelingen hebben van zichzelf al genoeg AC'weerstand'

Citaat
RC ... voor een paar treintjes in een tuin van 3,6 vierkante meter wat "over the top".
OK, maar ik heb een 'tuin' van 1550 m2 dus ik droom nog wel eens van LGB... en dan zou ik dat met RC doen.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2019, 16:52:37 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #43 Gepost op: 12 februari 2019, 16:03:56 »
@72Sonett;  Je hebt helemaal gelijk wat betreft de verlichting in de loc daarover ben ik, alles teruglezend, niet echt duidelijk geweest :-[.
Door de HF spanning werkt de automatisch met de rijrichting wisselende loc verlichting niet en branden beide lampen. Om dit te voorkomen kan je een spoel plaatsen zodat de HF spanning geblokt wordt. (zie gebruiksaanwijzing Fleischmann) Mijn opmerking is in die zin wat verwarrend. Ik rij met vaste trein samenstellingen en heb dus geen behoefte aan automatisch met de rijrichting wisselende loc verlichting. Wat ik wel wil is constant brandende loc verlichting dus is voor mij de makkelijkste oplossing het uitschakelen van de achterverlichting op de loc.

Voor de zware motoren in de LGB locs schijnt de HF spanning niet schadelijk te zijn maar waarom het risico lopen als een spoeltje van nog geen euro de HF spanning kan blokkeren.

Een nieuwe reden om er achter te komen of we de HF kunnen blokkeren met een spoel zijn de sound modules die ik wil plaatsen. In een net aangeschafte loc zit een sound module en die reageert direct op de HF spanning door volluit te gaan werken, en dat wil ik natuurlijk niet....

Samenvattend is de laatste reden dus eigenlijk de hoofd reden geworden om door te gaan met de speurtocht naar het juiste spoeltje. De rijspanning-trafo wordt al beschermd door een spoel die ik bij de Fleischman set kocht dus dat stukje is geregeld.

PS. Je hebt inderdaad ruimte zat voor een grote LGB baan! (incl. "Live steam" locomotieven en RC-besturing ;D)

   
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
« Reactie #44 Gepost op: 12 februari 2019, 16:15:29 »
Almar, een spoel voor de motor, dat kan nog ongewenste effecten hebben. De spoelen hebben allemaal een ohmse weerstand en de kleinste die je noemt is altijd nog 5,5 ohm. Als de motor 1 ampere trekt dan verlies je dus 5,5 volt.

Die soundmodule, waar wordt die door aangestuurd?

PS, ik heb dat spoeltje bij Reichelt even opgezocht. De maximale stroom is 335mA. De motor trekt ongetwijfeld meer stroom, dus dat spoeltje zal het niet lang uithouden.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2019, 16:20:55 door Klaas Zondervan »