Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord  (gelezen 38721 keer)

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #105 Gepost op: 02 oktober 2019, 07:09:19 »
@ Jan; dank voor je reactie! en inderdaad er is nog veel te doen voor de treinen rijden. Optimistisch als we zijn hadden we geroepen "die rijden wel van de zomer..." gelukkig hadden we niet verteld welk jaar ;)


Hallo allemaal,

We hebben een prima zomer gehad om in de tuin te werken dus van werken aan de modellen is niet veel gekomen. Gisteren de draad weer opgepakt nadat we de werkkamer in het weekend eerst grondig hebben opgeruimd. In de tussentijd zijn de meeste onderdelen die ik voor de ombouw van deze Stainz nodig heb binnen gekomen dus ik kan weer lekker aan de slag. Wat was ook alweer de bedoeling?

Ook deze Stainz gaat voorzien worden van een tender. Om die reden is de achterzijde opengewerkt. Maar ik wil meer veranderingen anders wordt het toch te saai.... Dus besloten om de voorzijde van de loc aan te passen. Zo heeft de loc ovale voorramen gekregen. Komen er hoge treeplanken aan de zijkant van de ketel en ook zal er een andere bufferplaat komen. De verlichting aan de voorzijde verander ik en ook krijgt deze Stainz een andere schoorsteen. Ik heb alle componenten er bij wijze van proef even los opgezet om een eerste indruk te krijgen;



Ik ben niet helemaal tevreden over de bufferplaat maar dat pas ik tijdens het bouwen wel aan. Een eerste punt van aandacht betreft de mogelijkheid om de loc later in en uit elkaar te kunnen halen. Door het grote aantal leidingen die door de treeplanken lopen wil ik deze los kunnen halen zodat de ketel op de normale manier gedemonteerd kan worden (zonder dat ik de boel hoef te slopen). Ik heb er daarom voor gekozen om de bufferplaat los te maken van de treeplanken.

De eerste aanpassing is het maken van steunen voor de treeplanken en het maken van steunen voor de nieuwe bufferplaat.





Vervolgens heb ik de nieuwe bufferplaat gemaakt. De kleinste kopspijkertjes die ik had heb ik gebruikt om klinknagels te imiteren. Ik vind ze wat aan de grote kant maar denk dat het zicht wel meevalt als ze geschilderd zijn.





Ik ben nog niet helemaal overtuigd maar heb toch besloten door te bouwen, ik verwacht dat het straks niet meer opvalt in het geheel en per slot van rekening zijn er ook meerdere maten klinknagels... (ik ga wel op jacht naar kleinere voor een volgend project)

Met de treeplanken er los op ziet het geheel er zo uit;



Gisteravond laat stonden de treeplanken voor de eerste keer in de verf. Ik ben wel content met dit resultaat;



Het was weer erg leuk om zo een dagje bezig te zijn. Wordt vervolgd...

vriendelijke groet, Almar
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #106 Gepost op: 07 oktober 2019, 23:29:44 »
Hallo allemaal,

Vandaag weer even lekker aan het knutselen geweest. De hoge frontplaat en de treeplanken zijn klaar en staan inmiddels ook in de blanke lak.



De lampen staan nu nog los maar je krijgt zo al wel een goede indruk van het eindresultaat. De Stainz heeft een volledig ander voorkantje gekregen.



De treeplanken plaats ik pas als alle ketelleidingen op hun plaats zitten. Ik kan ze dan in de insparingen schuiven die aan de ene kant gemaakt zijn aan de achterkant van de frontplaat en aan de andere kant net onder de cabine.

Na de voorkant ben ik verdergegaan aan de achterzijde van de cabine. Ik heb de steunen geplaatst voor het nog te verlengen dak en ook de zijschotten naast de opening zijn gemaakt. Voor ik ze definitief plaatste heb ik eerst nog even gecontroleerd of ze de schotten van de tender niet raakten in de bocht. Dit bleek gelukkig niet het geval waarna ik ze definitief heb vastgelijmd.



Ook heb ik de vloer verlengd zodat de stoker de tender straks ook kan bereiken. Op de vloer heb ik verpakkingsband gelijmd om traanplaat te imiteren, dat heb ik trouwens ook op de treeplanken toegepast.



Het laatste klusje vandaag was het eerste laagje grondverf. Nu nog even wat plamuur en schuurwerk en het geheel is spuitklaar.



Wordt vervolgd, groetjes Almar
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #107 Gepost op: 10 mei 2020, 11:29:51 »
Al ff opzoek geweest naar dit topic...erg leuk om te volgen maar is nu erg stil....hoop dat alles goed is met jullie twee.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #108 Gepost op: 10 mei 2020, 12:24:14 »
Dat vroeg ik me ook af.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22194
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #109 Gepost op: 10 mei 2020, 12:28:01 »
Idem hier.

Lang geleden dat er actie op dit topic was.
Alles goed Almar?
Met vriendelijke groet,
Wim

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #110 Gepost op: 20 oktober 2020, 22:15:08 »
Hallo allemaal,

Het is inmiddels ruim een jaar geleden dat we iets gepost hebben op het forum. Dat heeft vooral te maken met Almar's gezondheid; een zware depressie, ptss.. Allemaal zaken die er voor zorgde dat de focus elders lag. Momenteel gaat het gelukkig de goede kant weer op maar het zal nog even duren voordat we weer volledig op stoom zijn.
(Tussentijds zijn er wel wat korte stukjes geplaatst in de facebookgroep "Treinen in de tuin").

Door de genoemde omstandigheden heeft alles af en toe echt volledig stilgelegen en ook op dit moment draaien we nog niet op volle kracht omdat we het afgelopen weekend overvallen zijn door het corona-virus. Gelukkig hebben we zoals dat heet "milde" klachten maar echt lekker voel je je daar nu ook niet bij. Maar goed we gaan ervan uit dat we ook dat wel weer te boven komen ;)

Na de laatste post is er nog best het één en ander gedaan. Zo is de fietsenschuur gebouwd. Dit was nodig om aan de rechterzijde verder te kunnen.





De oprit is gemaakt en ook is de stuwdam zo goed als klaar. Helaas is deze nog niet helemaal waterdicht, dus daar zullen we opnieuw naar moeten gaan kijken. Ook hebben we het tunnelportaal aan de rechterzijde voor het station geschilderd en is het seinhuis, wat daar in de rotsen ingebouwd wordt, gemaakt en geschilderd.







Verder hebben we aan de linkerkant het één en ander veranderd. Zo hebben we de grote LGB-spoorbrug aangeschaft en deze wordt geplaatst in het hoge spoor paralel aan de rand van de "werkkuil". Op het punt waar het spoor het onderliggende spoor kruist is een tunnel gebouwd en hebben we besloten om de waterval die eerst binnenin de keerlus gepland was te laten vervallen. In plaats hiervan is het landschap op die plek opgehoogd om wat meer variatie in hoogtes te krijgen zonder dat het er onrealistisch uit gaat zien.



Helaas hebben we weinig foto's van de laatste werkzaamheden. Wel hebben we nog een overzichtsfoto die gemaakt is ter ere van een bezoek van vrienden. Voor die gelegenheid hadden we wat materieel neergezet zodat je een beetje kon zien hoe het gaat worden. Ook voor jullie een goed overzicht om te zien hoe ver we tot nu toe gekomen zijn.



Hoewel we dus minder gebouwd hebben dan we hadden gepland zijn we wel actief gebleven op andere vlakken. Zo is er nog wat materieel aangekocht. Als eerste "de" ÖBB dieselloc die beroemd is geworden door een fraudeur die hem aanbood op Marktplaats terwijl hij niet van hem was. Inmiddels staat ie dus in Heinenoord  :D



En meest recent een loc die al een poosje op het verlanglijstje stond. Een groene 4K, fonkelnieuw in analoge uitvoering.



Speciaal voor Suze en onze dochter Marlieke is ook de Ford Anglia van Harry Potter aangeschaft. Hiervoor moet nog een passende boom gemaakt worden waar ie dan in komt te hangen  ;D



Op de overzichtsfoto staan op dit moment aan de rechterkant een rij gasbetonblokken. Op deze plaats komen halfreliëf huizen te staan. Omdat elke centimeter, vooral op deze baan, er één is hebben we besloten om ook deze zelf te bouwen. We gebruiken hiervoor Forex en Guttagliss plaatmateriaal (PVC). De ramen en deuren hebben we gekocht bij Bertram Heyn en AliExpress. Het eerste huis is klaar en gereed om geschilderd te worden. Om overal goed bij te kunnen zijn de ramen, deuren, luiken en het dak van de dakkapel nog niet vastgelijmd  ;)





En inmiddels is het onderste deel van de gevel van een tweede huis ook voltooid. Het is erg leuk om de huizen helemaal zelf te ontwerpen en te bouwen, het vergt vooral veel tijd maar we denken dat dat wel opweegt tegen het uiteindelijke resultaat  ;)



Zo, jullie zijn weer een beetje bijgepraat! We gaan ervan uit dat we vanaf nu weer wat frequenter zullen posten!
Wordt vervolgd,

Vriendelijke groet, Suze en Almar
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2020, 22:19:21 door Almar »
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #111 Gepost op: 20 oktober 2020, 22:20:36 »
Hoi,

We vonden het al stil rond jullie draadje.

Gelukkig komen jullie er wel bovenop.

Mooie voortgang aan de buitenbaan, is er binnen ook nog wat gedaan aan de TT-baan?

Veel sterkte beide en groeten aan Almar.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22194
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #112 Gepost op: 20 oktober 2020, 23:44:30 »
Fijn weer wat van jullie te vernemen. Ik wist niet dat Almar in deze zeer vervelende situatie zit.
Hopelijk gaat het een beetje snel de goede kant op!!
Veel sterkte en wie weet gaan we straks weer leuke updates zien.

O ja, ik sluit me aan bij Koen. Is er misschien nog wat gedaan aan de TT baan of gaat dat later weer komen.
Met vriendelijke groet,
Wim

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #113 Gepost op: 21 oktober 2020, 07:28:59 »
Leuk om weer een bericht te lezen. Er zijn weer mooie vorderingen.
Ik wens je sterkte en beterschap.  (y)

Groet,
Bas

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2332
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #114 Gepost op: 21 oktober 2020, 09:25:53 »
Dit word geweldig :P (y)
Toch wel jaloers, een baan in de tuin.
Hoop dat jullie samen veel energie uit deze buitenbaan halen.
Beterschap.

Gr.Patrick
Have fun every day, before you know it's..........

Bouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #115 Gepost op: 21 oktober 2020, 09:42:51 »
Hoi Suze en Almar,
Almar beterschap.
Ziet er gelikt uit, prachtige loks, zeker de stomer, mooi model van de
Ford Anglia.
Veel bouwsucces verder, en hoe is het met de TT-baan?
Met vriendelijke groet, Jan.

TT-baan "Klingenberg"  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #116 Gepost op: 21 oktober 2020, 10:38:20 »
Het is erg leuk om de huizen helemaal zelf te ontwerpen en te bouwen, het vergt vooral veel tijd maar we denken dat dat wel opweegt tegen het uiteindelijke resultaat  ;)
En het geeft vooral veel voldoening!  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #117 Gepost op: 21 oktober 2020, 14:52:15 »
Leuk om weer een update van jullie kant te zien van dit project.

Inderdaad de TT baan had ook mijn interesse, maar begrijp dat de focus nu eerst is op het herstel.
De ziekten van Almar heeft er behoorlijk ingehakt begrijp ik, veel sterkte en beterschap!

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #118 Gepost op: 21 oktober 2020, 16:19:14 »
Almar, fijn om weer berichten van je te lezen. Ik wens je veel sterkte toe bij je verdere herstel en ik volg je berichten weer. We zien elkaar ongetwijfeld wel weer in Valkenburg in het nieuwe seizoen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #119 Gepost op: 21 oktober 2020, 16:50:30 »
Allereerst sterkte en beterschap,gezondheid gaat voor alles !
Wat jullie maken ziet er fraai uit,als ik nog veren had,dan had ik ze je toegestoken (vanaf 1,5 mtr  ;D )
1 ding vraag ik me wel af als ik zo de foto's zie,ben je niet bang met dat lage haagje dat er wellicht sinistere figuren langs wandelen en zien wat je doet,waardoor je ongewenst bezoek kan verwachten ?
Feitelijk ligt alles open en bloot in t zicht  ::)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0