Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord  (gelezen 38712 keer)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22191
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #75 Gepost op: 24 juni 2019, 14:17:12 »
Weer een mooie update  (y)
En jullie hebben met de bouw het weer wel mee hoor  ;D
Met vriendelijke groet,
Wim

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #76 Gepost op: 08 juli 2019, 22:49:21 »
Hallo allemaal,

@Wim; allereerst natuurlijk nog onze dank voor je compliment, dat is altijd leuk!

De afgelopen periode hebben we niet heel veel gepost maar we zijn wel doorgegaan op de momenten dat we vrij hadden en de temperaturen het ook toelieten  :)

Allereerst zijn nadat de rails in het tunneltrace geplaatst was de steunmuren aan de andere zijde geplaatst. Tevens een steunmuur waartegen later de rotswand gebouwd hebben.



Voor de rotswand willen we een nieuwe bouwmethode uitproberen. Van alle reststukjes gasbeton hebben we rotsblokken gemaakt. (Het leek af en toe wel of er een overspannen specht in de tuin bezig was....)



Het is de bedoeling om deze straks in te smeren met meerdere lagen "stucmortel" een fijne betonmortel.



We zijn benieuwd naar het resultaat. Het leek ons een prima werkwijze waarbij we ook het gasbeton zo optimaal mogelijk gebruiken. Inmiddels zijn we verder gegaan met de vormgeving van de "bergrug". Het belangrijkste doel van deze bergrug is om de brug in optische zin haar functie te geven. De brug gaat er namelijk omheen en pas als je om of over de bergrug heen kijkt zie je waar het spoor naar toe gaat.



Daarnaast komt er op de kopse kant van de bergrug een kleine waterval die de beek van water zal voorzien.



Dat was het weer voor vandaag,
vriendelijke groet,

Suze & Almar
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #77 Gepost op: 14 juli 2019, 22:51:52 »
Hallo allemaal,

Meter na meter wordt het spoortracé steeds wat langer. Dit weekend hebben we het onderste spoor een stukje doorgetrokken. Vanuit de tunnel, over de beek en dan met een boog naar het station. Vooral deze boog was belangrijk omdat we als de boog eenmaal lag ook het straatwerk konden doortrekken.



De portugese basaltsteentjes die ik hiervoor gebruik leg ik op en in de cementmortel die ik vervolgens langzaam nat maak zodat het water langzaam de mortel in kan trekken. We hebben dit gisteravond nog gedaan en vanmorgen lag het zo vast als een huis, en dat was precies de bedoeling !





Verder hebben we vandaag alle gasbeton delen aan de linkerkant van de baan vastgelijmd, die lagen allemaal nog los om eventuele aanpassingen te kunnen doen, maar uiteindelijk vonden we dat het goed was en er gelijmd kon worden. Als alles goed droog en uitgehard is, en belangrijker nog; goed vastzit, worden de diverse holle ruimtes opgevuld met grond om alles nog wat meer stevigheid te geven. Uiteindelijk kan de rails in de tunnelbak dan definitief gelegd worden en kan de tunnelbak gesloten worden.



Voordat we dat doen gaan we eerst aan de slag met de stucmortel om uit te proberen of we daarmee mooie rotspartijen kunnen maken.

Wordt vervolgd, vriendelijke groet,
Suze & Almar
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2019, 07:40:39 door Almar »
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
    • Mijn levenswerk
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #78 Gepost op: 14 juli 2019, 23:19:10 »
is gasbeton wel vocht bestendig? prachtig resultaat!



groet Jeroen

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #79 Gepost op: 14 juli 2019, 23:32:39 »
Hallo Jeroen,

Tot voor kort vroeg ik me dat ook af maar ik heb me laten overtuigen. Volgens de maker kunnen de blokken hier namelijk tegen.... op hun site schrijven ze:

Ongevoelig voor vocht en vorst
Ytong cellenbeton is ongevoelig voor vocht en vorst, en verzeept niet. De blokken zijn daarom prima toe te passen als buitenwand of in natte ruimten, zoals badkamers.


Het idee komt niet van mezelf maar is een variant op de toepassing van deze blokken bij een aantal buitenbanen die ik de afgelopen tijd bezocht heb. Zo is van de nieuwe LGB-baan bij het smalspoormuseum in Katwijk de onderbouw geheel gemaakt van gasbetonblokken. Daar zijn ze zelfs zover gegaan om de blokken extra te testen. Na een lange periode in het water gelegen te hebben zijn de blokken in een vriezer geplaatst. Nadat ze eruit kwamen hebben ze de blokken ontdooit en bleek dat er geen schade was....



De nieuwe LGB baan bij het Smalspoormuseum in Katwijk, op de voorgrond zijn de Gasbetonblokken nog goed zichtbaar

Bij mijn gemetselde muurtjes in de "werkkuil" komt de echte sterkte van de gemetselde zijde. Die wordt geheel opgetrokken met kleine portugese keitjes. Dat is massief basalt en elk keitje is ongeveer 8 cm in het vierkant. Op alle overige plaatsen waar het gasbeton blootgesteld wordt aan de elementen zal er een laagje stucmortel overheen komen (beton). Zoals je leest heb ik er vertrouwen in maar zoals altijd zal de tijd zal het leren  ;)

Bedankt voor je reactie, vriendelijke groet,
Almar
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
    • Mijn levenswerk
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #80 Gepost op: 14 juli 2019, 23:50:25 »
ik zou het zonde vinden als een huzarenstukje aardappel puree zou worden!

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #81 Gepost op: 15 juli 2019, 07:52:21 »
Geweldig Suze & Almar! (y) (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #82 Gepost op: 15 juli 2019, 09:58:08 »
Hoi Almar,

Hoe ben je van plan om de rails schoon te houden en tunnels vrij te houden van los gebladerte, spinrag en ongedierte?
Op mijn tuinbaan gebruikte ik naar tevredenheid een railreinigingsloc. Deze loc zou ook een wagen kunnen duwen, die spinnenwebben en dergelijke in de tunnels vangt.

Groet,
Bas

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #83 Gepost op: 15 juli 2019, 10:42:48 »
Hallo Bas,

Ja de LGB slijploc staat bij ons zeer zeker op het verlanglijstje..... (net als metalen wielen voor alle wagons en rijtuigen) maar tot de schatkist weer wat gevuld is zal het in eerste instantie een kwestie worden van een slijpblok op een stok en het continu mee laten rijden van twee wagons met reinigingsinrichting. 

Over spinnen en ander gespuis in de tunnel heb ik nog niet echt nagedacht..... maar een soort van ragebol-wagon moet wel in elkaar te zetten zijn....

Groetjes, Almar
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
    • Mijn levenswerk
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #84 Gepost op: 15 juli 2019, 17:23:36 »
Eucalyptha op de bezem....

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #85 Gepost op: 19 juli 2019, 13:09:25 »
Hallo allemaal,

Allereerst; bedankt voor alle reacties! maakt het posten leuk  (y)

De afgelopen week ben ik vooral alleen bezig geweest. Suze is werkzaam in het onderwijs en die laatste weken vóór de zomervakantie zijn altijd erg druk. Daarom iets minder gepost en iets minder gedaan ;) Maar er is wel degelijk één en ander gedaan en uitgezocht. Zoals ik al eerder postte wil ik uit proberen of ik iets over het gasbeton kan smeren wat niet al te dik is zodat ik vooral in het gasbeton details kan aanbrengen die gewoon zichtbaar blijven. Een test stukje met stucmortel werd geen succes omdat het water te snel uit de mortel gezogen werd. Dat betekend dus dat ik het gasbeton moet voorbehandelen. Deze voorbehandeling is eenvoudig te doen met diepgrond. Als dit gebeurd is wil ik over de rotspartijen gaan werken met een structuurverf voor buiten welke ik vooraf op kleur breng. Op de steunmuurtjes, tunnelportalen etc, wil ik na het impregneren verf gaan aanbrengen ook hier wil ik de kleurmenging zelf doen. Voor het zover is gaan we eerst lekker tien dagen op vakantie! We vertrekken morgen naar de Eiffel in Duitsland waar we op een camping in het Brohlthal een plekje gereserveerd hebben. In ieder geval dicht bij de "Vulkan Express" die daar op smalspoor een dagelijkse dienstregeling rijdt, dan kunnen we toch nog wat met de hobby bezig zijn :D Ook het spoorwegmuseum in Koblenz staat op het lijstje om te bezoeken dus twee uitstapjes zijn vooraf al bekend!

Dan nu nog wat foto's van de voortgang;


De dremel is tevoorschijn gehaald !


Berg in wording met het zelf gemaakte, extra brede, tunnelportaal. Voor de maatvoering in de breedte is veelvuldig gebruik gemaakt van het snuitje, dit omdat de oversteek hiervan enorm is


Ook hier was het snuitje maatgevend voor de dikte van de arcademuur, die nog voorzien moet worden van "rots inzetjes".


De ingang van de tunnel na het passeren van de lage brug over de waterpartij heb ik aan de voorzijde als galerij uitgevoerd, de achterwand moet nog gemaakt worden

Al met al best wel wat voortgang, na de vakantie het vervolg!
Allemaal een prettige vakantie, groetjes

Almar (& Suze)
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Bouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #86 Gepost op: 19 juli 2019, 13:19:47 »
Hoi,

Ziet er goed uit, prettige vakantie.

Groeten Jan.
Met vriendelijke groet, Jan.

TT-baan "Klingenberg"  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #87 Gepost op: 19 juli 2019, 14:49:46 »
Waanziinig dit ...geweldig zo het in je tuin kunnen neerleggen  (y) (y) (y)

Had het draadje gemist maar een nu een volger erbij  :police:

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
    • Mijn levenswerk
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #88 Gepost op: 19 juli 2019, 15:27:39 »
Nieuwe verslaving?

Groet Jeroen

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
« Reactie #89 Gepost op: 02 augustus 2019, 16:36:23 »
@ Jan, dank voor je compliment, de vakantie hebben we inmiddels achter de rug (was warm ;D)

@ Bjorn, leuk hoor weer een volger erbij! Daar doen we het voor (y)

@ Jeroen, een nieuwe verslaving? Ja absoluut! erg leuk om op deze manier te "tuinieren" (y)


Hallo allemaal,
Gistermiddag de draad weer opgepakt na tien dagen vakantie in de Eifel. We hebben vanmiddag de fundering voor de station sporen gelegd. Naast de rasenkantsteinen in het station geen grind maar kleine klinkertjes die straks als fundering gaan dienen voor kunststof perron modules. De fundering is verder wel op dezelfde wijze opgebouwd. Eerst gronddoek, dan een laag grind en daarover een laag metselzand. Hierop de rasenkantsteinen en de klinkertjes.



De bovenkant van de klinkertjes ligt op het niveau bovenkant rails, de bielzen worden tegen de klinkertjes aangelegd. het deel tussen de sporen zal begrint worden.



We hebben bedacht dat we met uitwisselbare kunststof perronmodules gaan werken. Zo komen er om te beginnen perron modules met mensen in luchtige kleding en modules met mensen met warmere kleding. Zo kunnen we meegaan met de seizoenen. Maar ook een perron module met bijvoorbeeld een kerst tafereel behoort tot de mogelijkheden. Nog werk genoeg dus voor het "modelbouw atelier" :)



We zijn weer een stap verder, wordt vervolgd,

Groetjes, Suze en Almar
« Laatst bewerkt op: 02 augustus 2019, 16:41:51 door Almar »
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5