Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Electrische bedrading modelspoorbaan  (gelezen 14225 keer)

hein.wiegmans@casema.nl

  • Gast
Electrische bedrading modelspoorbaan
« Gepost op: 29 januari 2019, 22:48:20 »
Ik heb een baan van ca. 2m X 1m, 2 rail, met 9 wissels, een driewegwissel en 14 blokken. IK werk met Littfinski wisseldecoders (4) en Viessmann bezetmelders (4). Ik heb een ringleiding, aangesloten op een aparte transformator, speciaal voor alle extra zaken zoals verlichting etc. De "rest" wordt gevoed door een tweede transformator. Alle touwtjes en verbindingen zijn in principe goed aangelegd maar het geheel is nogal chaotisch. Dat betekent o.a. dat ik met losse touwtjes werk voor alle onderdelen van het geheel en ik tak af van verdeelplaten d.m.v. de bekende stekkertjes. Daardoor is het geheel nogal kwetsbaar. Ik wil de zaak gaan reorganiseren zodat het er wat ordentelijker uitziet, de kwetsbaarheid vermindert en ik makkelijker kan achterhalen waar eventuele problemen zitten. Ik heb het internet afgestruind om te zien welke mogelijkheden er zijn maar verder dan wat oplossingen en foto's die "Middeleeuws" aandoen kom ik niet. Ik zit o.a. met de volgende vragen:
-moet ik de decoders en bezetmelders zoveel mogelijk spreiden of juist concentreren?
-is er een andere oplossing voor de verdeelstations waaraan ik draadjes moet bevestigen met stekkertjes?
-welke dikte moeten de draden hebben voor de verschillende functies?
-welke mogelijkheden zijn er om de draden bij elkaar te houden? Ik voel weinig voor boekrandbinders.
-weet iemand een link of een draadje waarin alles duidelijk staat?
Nogmaals, het huidige systeem functioneert maar als er iets losraakt ben ik veel tijd kwijt om het op te lossen.

HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Re: Electrische bedrading modelspoorbaan
« Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2019, 23:46:49 »
Er zijn zoveel mogelijkheden. Ik heb metalen klemmen waar je normaal plastic buis mee op de muur schroeft met druppels superlijm onder de treinbaan geplakt en daarna rangeer ik de draden er doorheen. Ik zie ook vaak van die klemmen waar je de draden in drukt, nog netter, maar och waarom zou het aan de onderkant zo net moeten? Elke draad nalopen valt toch niet mee, maar met veel verschillende kleuren wordt het al veel overzichtelijker en een multimeter doet de rest.
Op een baan van 2 x 1m zou ik me niet druk maken over de dikte van het draad.
Die stekkertjes en verdeelblokjes is misschien wel handig. Ik werk in de elektronica/telecom en ben gewend direct de soldeerbout te pakken. Hier zit dus alles gesoldeerd en dat houdt het waarschijnlijk langer vol dan met stekkers maar op je rug onder de treinbaan liggen solderen is ook niet alles.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Electrische bedrading modelspoorbaan
« Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2019, 06:31:29 »
Als je minder dradentroep wilt zien, dan de decoders en terugmelders zo dicht mogelijk bij de wissels/seinen en baanaansluitingen plaatsen. Het aantal draden blijft natuurlijk gelijk, maar als je de decoders en terugmelders concentreert, krijg je alsnog het spinnenweb van vele meterslange draden naar wissels/seinen en railaansluitingen onder de baan dat we bij een analoog schakelbord ook hadden.

Dan vind ik het verder genoeg om de ordening door de ringleidingen te laten bepalen. Ik heb een strakke vijfpolige ringleiding voor de baanbesturing, nog twee polen voor de voeding van de scenery en natuurlijk de netwerkkabels tussen de terugmelders. De rest wordt dus zoveel mogelijk lokaal aangesloten en daarbij vind ik het overbodig de vrij korte aansluitdraden ook nog in het gelid te dwingen. In een kabelgoot vind ik draden nog veel slechter uit elkaar te houden. Mooi vind ik het al helemaal niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Electrische bedrading modelspoorbaan
« Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2019, 07:39:38 »
hoi,

-moet ik de decoders en bezetmelders zoveel mogelijk spreiden of juist concentreren?

Verspreiden. Zo dicht mogelijk bij de te schakelen en te bewaken sporen. De bezetmelders worden toch doorverbonden met netwerkkabels.

-is er een andere oplossing voor de verdeelstations waaraan ik draadjes moet bevestigen met stekkertjes?

Ja, zelf solderen met schroefverbindingen. En meerdere verdeelstations gebruiken niet hele "grote".

-welke dikte moeten de draden hebben voor de verschillende functies?

Zelf heb ik 0,50mm2 naar de baan (dus aan de rails gesoldeerd). 0,25mm2 voor het digitale signaal van en naar de wissel / servodecoders. min 1,00mm2 voor de "ringleiding". Voor de stroomvoorziening naar de wissel / servodecoders 0,50mm2. Naar de bezetmelders: 0,50mm2 / 1,00mm2. De kabels tussen de bakken hebben minimaal aders van 1,00 of 1,50mm2.

-welke mogelijkheden zijn er om de draden bij elkaar te houden? Ik voel weinig voor boekrandbinders.

Ja, gewoon plakvoetjes en ty-wraps.

-weet iemand een link of een draadje waarin alles duidelijk staat?

Je kan in mijn bouwdraadje kijken: Poggendam: De eerste bedrading. Links en rechts in het draadje staan wel tips. Je kan ook in de BNLS Encyclopedie kijken.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

hein.wiegmans@casema.nl

  • Gast
Re: Electrische bedrading modelspoorbaan
« Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2019, 10:17:54 »
Bedankt voor alle reacties. Ik kom hier zeker een stap verder mee. Ik vraag mij alleen nog af welk alternatief er is voor de verdeelelementen die met stekkertjes werken. Zou ik twee koperen plaatjes kunnen nemen (+ en -) en daar de draden op solderen of ligt dat te open en bloot?

Hein

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Electrische bedrading modelspoorbaan
« Reactie #5 Gepost op: 30 januari 2019, 10:44:54 »
Twee methodes die veel gebruikt worden zijn

- Ringleiding spannen van solide draad. Hier kan je dan te pas en te onpas direct aan solderen
- Verdeelstrips. Deze kan je ook zelf makkelijk maken van een rits schroefklemmen op protoboard. Met banen het makkelijkste maar niet zo makkelijk meer te krijgen als met eilandjes.


Timo
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2019, 10:46:43 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Electrische bedrading modelspoorbaan
« Reactie #6 Gepost op: 30 januari 2019, 10:46:15 »
Een kroonsteenstrip. Aan één kant alle klemmen doorverbinden met een draadje, aan de andere kant steek je dan je afgaande draadjes. Zit het goed vast, maar je kan het ook weer makkelijk losmaken.

hein.wiegmans@casema.nl

  • Gast
Re: Electrische bedrading modelspoorbaan
« Reactie #7 Gepost op: 30 januari 2019, 11:07:01 »
Met het linkje "schroefklemmen" kom ik op een Russische site van Alibaba. Misschien is dit een alternatief? https://www.conrad.nl/p/ptr-akz5003ds-508-v-klemschroefblok-150-mm-aantal-polen-3-grijs-1-stuks-731891

hein.wiegmans@casema.nl

  • Gast
Re: Electrische bedrading modelspoorbaan
« Reactie #8 Gepost op: 30 januari 2019, 11:09:06 »
Dank voor de reactie. Het is een optie maar wel een gehannes, maar wel beter dan dat geduvel met die stekkertjes.

Hein

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Electrische bedrading modelspoorbaan
« Reactie #9 Gepost op: 30 januari 2019, 11:15:06 »
Als de site Russisch is heb jij AliExpress voor het laatst in het Russisch bezocht ;) Is de "normale" link maar die wordt getoond in de taal die jij geselecteerd hebt (bij je laatste bezoek). Even rechts boven op 'Go to Global Site (English)" klikken.

De klemmen van Conrad zijn inderdaad ook bruikbaar. Zolang ze maar 2,54mm (100mill) of een meervoud daarvan afstand tussen de pootjes hebben. Dat is namelijk de rastermaat van normaal protoboard.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: Electrische bedrading modelspoorbaan
« Reactie #10 Gepost op: 05 februari 2019, 13:42:12 »
Wago klemmen, pas in hier in Oostenrijk ontdekt, ideaal! Niks geen schroefklemmen solderen, je plakt ze gewoon met dubbelzijdig plakband aan onderzijde baseboard. Maar: alleen toepasbaar met adereind bussen!




hein.wiegmans@casema.nl

  • Gast
Re: Electrische bedrading modelspoorbaan
« Reactie #11 Gepost op: 05 februari 2019, 14:44:45 »
Dank je voor de tip.

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1124
  • Carpe diem
Re: Electrische bedrading modelspoorbaan
« Reactie #12 Gepost op: 05 februari 2019, 15:22:14 »
Toevallig ben ik dit ook aan het uitpuzzelen.

Wago heeft ook deze klemmen en die zijn ook met meeraderige soepele kern te klemmen.


Voor de aftakkingen gebruik ik deze.


Te koop bij tante Ali
https://nl.aliexpress.com/item/5-Stks-set-2-Pin-2-Draden-300-V-10A-Universal-Compact-Wire-Connector-T-Stijl/32840522625.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dxqkcJn
Carpe Diem

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Electrische bedrading modelspoorbaan
« Reactie #13 Gepost op: 05 februari 2019, 15:33:09 »
@BrightonBelle, grappig, Wago ken ik dan juist van die verende contacten zoals @Biessendorf plaatste (en de voorganger). Die werken juist ook op soepele draad. Wat jij stuurt lijken gewone lasklemmen.

Van die aftakdingen die Biessendorf plaatst blijf ik ver van weg. Als je wel eens met oudere auto's ofzo werkt waar ze in zitten, een ramp... ::)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

hein.wiegmans@casema.nl

  • Gast
Re: Electrische bedrading modelspoorbaan
« Reactie #14 Gepost op: 05 februari 2019, 15:37:58 »
Oh jee, ik vond die Wago klemmen er juist zo goed uit zien.  ???

Groet Hein